2024-06-01, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Skälet till att USA inte vill att Sverige ska ge bort Gripen till Ukraina är att NATO snart kommer att behöva dem i Sverige. Istället kommer Ukraina få F-16 med möjlighet till att bära taktiska kärnvapen B61 med sprängkraft från några få till flera hundra kiloton. Ryssland uppfattar detta som förberedelser till first-strike angrepp och kommer själva att förbereda sig och utföra strategiska motangrepp mot Europa.

Det är inte skälet till det. Det har med logistik att göra. Det är enklare att underhålla och stödja system om alla eller så många som möjligt har samma komponenter.
Citera
2024-06-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Hur tänker du nu? Nato startade ju kriget de borde ha moderns grejor.

Du borde läsa på lite om vad som hänt.
Citera
2024-06-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Enda sättet som detta skulle kunna utvecklas till ett världskrig är om Kina ger sig in på Rysslands sida, och jag tror att du vet, lika mycket som vi andra, att det inte kommer hända.
Alla på Ryssland är inte ett världskrig.

Så ditt förslag för att få till en förändring i Ryssland är alltså att vi ska gå tillbaka och göra exakt som vi gjorde förut. Hur får du ihop den logiken?

Det är inte alls så. Jag tror att en av huvudorsakerna bakom detta krig, varför det provocerades fram, var att Tyskland skulle börja ta emot gas genom Nordstream 2. Amerikanerna har aktivt motverkat goda förbindelser mellan Tyskland och Ryssland. Det där har egoistiska skäl. USA vill inte ha ett Europa i vilket Ryssland ingår som en fullfjärdrad och respekterad medlem. Det beror på att det skulle minska det amerikanska inflytandet över Europa så mycket.
Citera
2024-06-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men vad är det för fel med att sträva efter fredsförhandlingar medans tid är?

För att ha fredsförhandlingar så måste man vara villig att leva upp till dom. Rysalnd är inte villiga att uppfylla några avtal.
Citera
2024-06-01, 19:39
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I Moskva kan man nu se att sanktionerna börjar att bita rejält.

https://www.facebook.com/watch/?v=1078665579880380
Men hjälper det? Vad om sanktionerna var riktad emot oss av Ryssland? Vi skulle bli arga på Ryssland, inte våra ledare och sen bita ihop och hitta lösningar. Tyvärr tror jag också gemene ryss tror detta är västs fel efter all propaganda, frågan är hur hårt eliten drabbas.
Citera
2024-06-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag har en fråga till er som stödjer att vi fortsätter sända vapen till Ukraina. Kriget måste ju sluta någon gång. Hur tror ni kriget kommer sluta? Vad är er realistiska "fredsplan"? Hur har ni tänkt att den interna splittringen som funnits i sekler i Ukraina mellan gamla Polen-Litauen och gamla Novorossiya ska lösas? Hur löser ni Krim-frågan?

Ryssland lämnar Ukraina och betalar krigsskadestånd samt återlämnar alla barnen de kidnappat.

Man kan alltid utvisa alla Ryssar från Ukraina om de nu anser att de vill bo i Ryssland.
Citera
2024-06-01, 19:40
Bannlyst
Kreml hade redan innan invasionen förberett pressmeddelande om "segern" i Kiev - kan nån länka till det? Skulle vara intressant att läsa

Även florerar information om att befälen hade med sig paraduniformer till Kiev och att ryssarna till och med hade reserverat hotellrum och bokat bord osv. - stämmer detta?

Jag är intresserad av mer info om ovanstående, allt av intresse.
Citera
2024-06-01, 19:41
Medlem
Citat:
Länka gärna en trovärdig källa. Det var väl proryska separatister och inte Rysslands reguljära armé som slogs i Debaltseve.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_om_Debaltseve

Du tror alltså på sagorna om att Rysska militärer åkte på semester till Ukraina i sina bepansrade fordon och arillerpjäser?
Ursäkta om jag ifrågasätter din ståndpunkt när du går på den typen av lögner.
Citera
2024-06-01, 19:41
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Det är inte alls så. Jag tror att en av huvudorsakerna bakom detta krig, varför det provocerades fram, var att Tyskland skulle börja ta emot gas genom Nordstream 2. Amerikanerna har aktivt motverkat goda förbindelser mellan Tyskland och Ryssland. Det där har egoistiska skäl. USA vill inte ha ett Europa i vilket Ryssland ingår som en fullfjärdrad och respekterad medlem. Det beror på att det skulle minska det amerikanska inflytandet över Europa så mycket.
Så Putin startade krig för att Tyskland skulle köpa gas??, nu blev det väldigt förvirrat, går du på nåt?
Citera
2024-06-01, 19:44
Medlem
Citat:
Vi är överens att det vore bäst om Ryssland lämnade men det kommer inte ske utan en plan för fred. Det har rasat ett inbördeskrig i Ukraina i 10 år. Det var ju för att Minsk II-avtalet inte följdes som Putin tappade både tålamod och besinning och invaderade landet. Varför skickar man vapen in i en konflikt utan att ha en realistisk plan för varaktig fred?

Det har inte rasat ett inbördeskrig. Det har rasat ett Krig emot Ukraina och Ryssland i 10år.
Citera
2024-06-01, 19:46
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4

Du tycker inte att Ryssland själva skulle förstå detta? Om det vore sant.
Att man (Ryssland)inte kliver över gränsen för någonting , då Ryssland har Europa i sin näve.
Du tror att om din teori skulle vara rätt,att när man överväger att invadera Ukraina, så tänker man på det du säger och inser, vi förlorar på att gå i krig.

M a o. Man lurades av 🇺🇸 att starta krig. Menar du det?
Citera
2024-06-01, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Du tycker inte att Ryssland själva skulle förstå detta? Om det vore sant.
Att man (Ryssland)inte kliver över gränsen för någonting , då Ryssland har Europa i sin näve.
Du tror att om din teori skulle vara rätt,att när man överväger att invadera Ukraina, så tänker man på det du säger och inser, vi förlorar på att gå i krig.

M a o. Man lurades av 🇺🇸 att starta krig. Menar du det?

Jag säger att de provocerades att starta kriget och att de provokationerna ökade kraftigt inför att Nordstream II skulle gå igång. Det är vad jag säger. Ryssland fattade beslutet att invadera Ukraina. Med den invasionen, kunde Tyskland först förmås att inte motta rysk gas. Sedan sprängdes pipelinen. Enligt uppgift av Nato i en operation utförd av norrmän och amerikanare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in