2024-06-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det tvivlar jag på om det inte finns en trovärdig källa. Det var väl inte några reguljära ryska styrkor i Ukraina innan Ryssland invaderade landet 2022?

Det är allmänt känt bland intresserade att Ryska armen invaderade Donbas 2014-2015.
Hur trodde du att rebeller och ryska semesterfirarare helt plötsligt kunde vända läget sommaren 2014 när de var på väg att bli besegrade?
Utan den ryska armen så hade folket i Donbas levt i fred sedan hösten 2014.
Bellingcat bevisade också att Ryssland artilleribesköt Donbas från Ryssland Juli 2014. Det finns också en inspelning med Girkin när han frågar om den ryska artilleribeskjutningen pågår.

https://informnapalm.org/en/5th-tank-brigade-russian-army-battle-debaltseve/
https://www.youtube.com/watch?v=2zssIFN2mso&rco=1
https://www.vox.com/2015/6/17/8795235/russia-ukraine-troops
https://www.youtube.com/watch?v=pQ75Rl23pYc
https://www.youtube.com/watch?v=T9fvSK1e2RM
https://www.youtube.com/watch?v=mmSYD1as2-w
https://www.youtube.com/watch?v=xV0FUx5i9eA
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2016/12/21/russian-artillery-strikes-against-ukraine/
Citera
2024-06-01, 17:42
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Va bra att ni två är överens om att Adolf Putler ska dra sig tillbaka från Ukraina till det gränser som gällde innan
Är det månne att två ryzztroll inset att loppet är kört?

Tror ingen som bryr sig om svensk säkerhetspolitik eller Ukraina försvarar Rysslands invasion. Men att vara kritisk mot Rysslands agerande förhindrar inte en att vara kritisk även mot EU/USAs och inte minst Sveriges agerande. Att kalla alla som ifrågasätter Sveriges säkerhetspolitik för "rysstroll" är lika fel som att kalla alla som ifrågasatte Sveriges migrationspolitik för "rasister". Sanningen är inte svart eller vit och man måste kunna ha båda ögonen öppna för att se alla nyanser. Vi måste ha en öppen respektfull samhällsdebatt med sakargument istället för invektiv.
Citera
2024-06-01, 17:43
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
(...) det överordnande målet för alla västeuropeiska ledare på utrikespolitikens område. Detta efterso normaliserade och goda relationer med Ryssland, det skulle skapa fredsförutsättningar i Europa för generationer framöver. Istället går vi nu i riktning mot militarism och oförsonlig fiendeskap. Detta med ett land som förvisso har många problem, men där de ändå övergivit sitt kommunistiska ekonomiska system, och därför borde kunna integreras i ett samarbete med västeuropeiska länder.
Ryssland har "övergivit sitt kommunistiska ekonomiska system", då kan de överge sin repressivitet gentemot majoriteter och minoriteter i Ryssland, sin militarism och sin imperialism också, eller vad tror du?

Normaliserade relationer, handel och Rule based order är det alla länder strävat efter med Ryssland. Man har satsat på det. Men Kreml har bytt fot och kör ett annat spel nu. It takes two for a tango. Kreml har inte lärt sig Europa och har inte visat intresse. Macron, Schröder, Merkel, Scholz m fl har ändå rest till Putin och lirkat.

Men frågan gällde något annat: Varför du gång efter annan inte vill att Ukraina ska få hjälp p g a att det liknar Ryssland för mycket, när du anser att Västeuropa hjälpt Ryssland för lite.
Citera
2024-06-01, 17:43
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Under Vietnamkriget engagerade sig hela världen för att få till fredsförhandlingar. Det var inte tal om att ställa några krav på USA. Jag gissar också på att Ryssland vill behålla Krim och Donetsk men om inga samtal förs så är vi på väg mot storkrig i Europa. Och det blir inget frontkrig utan bomber, drönare och missiler med alltmer fatala stridsspetsar.

Du ser 🇺🇸 fick åka hem utan någonting.
Det är väl så det fungerar.
Citera
2024-06-01, 17:45
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Jag historicerar denna konflikt. Förklarar vari den ryska revanschistiska nationalism som denna konflikt är ett resultat av stammar från. Att Putin som ledare för Ryssland, är den ledare väst förtjänar och odlat fram, genom sitt sätt att närma sig Ryssland efter sovjetunionens fall. I detta läge är min utgångspunkt att ett eldupphör bör eftersträvas och därefter att parterna löser denna konflikt vid ett förhandlingsbord. Därutöver anser jag att den felaktiga utrikespolitik som USA stått bakom, bör ändras. Sanktioner och liknande skapar inte förtroende. Skapar inte fredsförutsättningar. Om denna konflikt kan frysas, handelsförbindelser upptas med Ryssland och vi kan främja en utveckling där där välståndet växer, människor från Ryssland besöker och verkar i västeuropa, då kan en vänskap uppstå.

Detta borde vara det överordnande målet för alla västeuropeiska ledare på utrikespolitikens område. Detta eftersom normaliserade och goda relationer med Ryssland, det skulle skapa fredsförutsättningar i Europa för generationer framöver. Istället går vi nu i riktning mot militarism och oförsonlig fiendeskap. Detta med ett land som förvisso har många problem, men där de ändå övergivit sitt kommunistiska ekonomiska system, och därför borde kunna integreras i ett samarbete med västeuropeiska länder. Även vi i västeuropa skulle gynnas av detta. Vi skulle kunna importera mycket av Rysslands naturresurser billigare än idag. Ryssarna skulle kunna utveckla sitt näringsliv till att bli ett mer diversifierat sådant.

Detta skulle borga för fred i Europa och gynna utvecklingen mot demokrati i Ryssland. Men allt detta skiter alla krigshökar i.

Idealism i all ära, men att vara naiv nog och tro att det tidigare status quot kommer att återvända? Det är något som inte kommer att ske på ett bra tag.
Ingen kommer lita på ryssen eller de eventuella avtal som kan tänkas skrivas av dem. Dessa bryts av ryssen så fort de kommer få möjlighet.
Det sista meningen i ditt inlägg var det som man försökte göra redan direkt efter sovjets fall, men skurkarna i toppen som var redan rika och korrumperade omöjliggjorde hela demokratiseringsprocessen. Det finns inte tillstymmelse av sådant i ryskt historia hur långt bak man än tittar.

Så nej, inga band med ryssen mer. Låt skurkarna stanna på sin sida av gränsen och vi européer håller oss på vår sida så länge vi är inte hotade, vilket vi är för tillfället.

Vidare ska vi européer sluta se vartenda ryss som del av vårt kulturella, geografiska och samhälleliga sfär. De är och bör ses som asiater, lika med turken. Bort med dem från vårt område. Vi behöver dem inte. Resurser går att skaffa från andra ställen. Plus utvecklas kärnkraften samt att man tar bort förbudet mot urangruvdrift i Sverige, så kan man genom det bli mer självständig. Olja och gas är ändå på väg att fasas ut.
Citera
2024-06-01, 17:46
Medlem
Citat:
Situationen är mer, som jag ser det, att förhandlingar är att föredra framför krig. Älskar jag regimen i Nordkorea eller Iran? Nej. Tycker jag därför att man ska attackera Nordkorea och Iran i syfte att omforma dem till demokratier. Nej, jag tycker inte det heller. Lite i den andan är det min linje i denna konflikt, att strävan ska vara att få till ett eldupphör och sedan att förhandlingar ska inledas. För min del kan de förhandlingarna gärna pågå i 10 år eller mer, om det innebär fred under den tiden. Visst kommer Ryssland att illegalt ockupera ukrainskt territorium. Men det gäller ju också om vi tittar på Israel som ockuperar palestinskt territorium. Där är det ju dock samma hycklande västerländska krafter som försvarar ockupantens rätt att försvara sig mot de ockuperade som gäller.

Eldupphör i kriget nu. Sedan förhandlingar. Hellre en frusen konflikt än ett hett krig som kan dra iväg mot en mer omfattande konflikt, ett tredje världskrig, som kommer att sätta världen i brand...

Det måste var upp till Ukrainska folket att bestämma.
Man skulle kunna fråga dem om de skulle vilja ha ett fredsavtal där Ryssland drar sig tillbaka från Zaporizhzhia och Kherson och i övrigt håller nuvarande front. Skulle det visa sig vara ukrainska folket vilja så skulle man kunna föreslå det till Ryssland och meddela att om de inte går med på ett fredsavtal så kommer man skicka vapen till Ukraina i aldrig tidigare skådad omfattning till dess ryska armen är besegrad.

Det måste dock som sagt i så fall komma från Ukrainska folket. Vår uppgift är att stödja dem.
Citera
2024-06-01, 17:47
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Har du räknat på hur många avtal som Ryssland har brutit sedan 1991?

Jo jag är medveten om kärnvapenavtalet och vänskapsavtalet med Ukraina där Ryssland lovade respektera Ukrainas suveränitet. Naturligtvis är Rysslands trovärdighet nu låg men jag ser inget annat realistiskt slut på kriget än antingen fredsförhandlingar eller också en storkonflikt i Europa med miljontals döda där Sverige riskerar bli ett av slagfälten.
Citera
2024-06-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu har du gjort bort dig totalt, till och med Putin har erkänna att han skickade armén.
Men uppenbarligen så tror du fortfarande på de ursprungliga lögnerna om att ev Ryssk militär i Ukraina som råkat åka på semester i sin tank och militärlastbil med påhängd artileripjäs.

Putin har erkänt att han invaderade Krim, ja.
Jag känner dock inte till att han erkänt att han sände in armen in Donbas trots att det är ett klarlagt faktum.
Citera
2024-06-01, 17:49
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Jo jag är medveten om kärnvapenavtalet och vänskapsavtalet med Ukraina där Ryssland lovade respektera Ukrainas suveränitet. Naturligtvis är Rysslands trovärdighet nu låg men jag ser inget annat realistiskt slut på kriget än antingen fredsförhandlingar eller också en storkonflikt i Europa med miljontals döda där Sverige riskerar bli ett av slagfälten.

Nej Vatnik
Det som kommer hända framåt är Ryzzlands totala kollaps som nu är runt hörnet
Citera
2024-06-01, 17:51
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Du ska ha all heder för detta inlägg. Önskar att fler insåg att vi måste ändra riktning om vi inte ska hamna dit vi är på väg; ett tredje och kanske sista världskrig. Albert Einstein lär ha sagt: "Jag vet inte med vilka vapen det tredje världskriget kommer att utkämpas, men det fjärde världskriget kommer att utkämpas med käppar och stenar."
Enda sättet som detta skulle kunna utvecklas till ett världskrig är om Kina ger sig in på Rysslands sida, och jag tror att du vet, lika mycket som vi andra, att det inte kommer hända.
Alla på Ryssland är inte ett världskrig.

Citat:
Jag historicerar denna konflikt. Förklarar vari den ryska revanschistiska nationalism som denna konflikt är ett resultat av stammar från. Att Putin som ledare för Ryssland, är den ledare väst förtjänar och odlat fram, genom sitt sätt att närma sig Ryssland efter sovjetunionens fall. I detta läge är min utgångspunkt att ett eldupphör bör eftersträvas och därefter att parterna löser denna konflikt vid ett förhandlingsbord. Därutöver anser jag att den felaktiga utrikespolitik som USA stått bakom, bör ändras. Sanktioner och liknande skapar inte förtroende. Skapar inte fredsförutsättningar. Om denna konflikt kan frysas, handelsförbindelser upptas med Ryssland och vi kan främja en utveckling där där välståndet växer, människor från Ryssland besöker och verkar i västeuropa, då kan en vänskap uppstå.

Detta borde vara det överordnande målet för alla västeuropeiska ledare på utrikespolitikens område. Detta eftersom normaliserade och goda relationer med Ryssland, det skulle skapa fredsförutsättningar i Europa för generationer framöver. Istället går vi nu i riktning mot militarism och oförsonlig fiendeskap. Detta med ett land som förvisso har många problem, men där de ändå övergivit sitt kommunistiska ekonomiska system, och därför borde kunna integreras i ett samarbete med västeuropeiska länder. Även vi i västeuropa skulle gynnas av detta. Vi skulle kunna importera mycket av Rysslands naturresurser billigare än idag. Ryssarna skulle kunna utveckla sitt näringsliv till att bli ett mer diversifierat sådant.

Detta skulle borga för fred i Europa och gynna utvecklingen mot demokrati i Ryssland. Men allt detta skiter alla krigshökar i.
Så ditt förslag för att få till en förändring i Ryssland är alltså att vi ska gå tillbaka och göra exakt som vi gjorde förut. Hur får du ihop den logiken?
Citera
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Situationen är mer, som jag ser det, att förhandlingar är att föredra framför krig. Älskar jag regimen i Nordkorea eller Iran? Nej. Tycker jag därför att man ska attackera Nordkorea och Iran i syfte att omforma dem till demokratier. Nej, jag tycker inte det heller. Lite i den andan är det min linje i denna konflikt, att strävan ska vara att få till ett eldupphör och sedan att förhandlingar ska inledas. För min del kan de förhandlingarna gärna pågå i 10 år eller mer, om det innebär fred under den tiden. Visst kommer Ryssland att illegalt ockupera ukrainskt territorium. Men det gäller ju också om vi tittar på Israel som ockuperar palestinskt territorium. Där är det ju dock samma hycklande västerländska krafter som försvarar ockupantens rätt att försvara sig mot de ockuperade som gäller.

Eldupphör i kriget nu. Sedan förhandlingar. Hellre en frusen konflikt än ett hett krig som kan dra iväg mot en mer omfattande konflikt, ett tredje världskrig, som kommer att sätta världen i brand...
Vilken udda och skamlös jämförelse. Vem vill invadera Nordkorea och Iran för att stöpa om dem till demokratier menar du? Är det jämförbart med att vilja kasta ut en invaderande ockupationsmakt från en suverän stat? Jämförelser med Israel haltar också eftersom omvärlden överlag strävar mot en tvåstatslösning på sikt. Era rop på eldupphör klingar falskt och ekar Kreml-propaganda.
Det som ligger ryssen i fatet är deras utraderade trovärdighet där precis ingen litar på Ryssland efter decennier av lögner, svek och brustna löften.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg

Så nej, inga band med ryssen mer. Låt skurkarna stanna på sin sida av gränsen och vi européer håller oss på vår sida så länge vi är inte hotade, vilket vi är för tillfället.

Vidare ska vi européer sluta se vartenda ryss som del av vårt kulturella, geografiska och samhälleliga sfär. De är och bör ses som asiater, lika med turken. Bort med dem från vårt område. Vi behöver dem inte. Resurser går att skaffa från andra ställen. Plus utvecklas kärnkraften samt att man tar bort förbudet mot urangruvdrift i Sverige, så kan man genom det bli mer självständig. Olja och gas är ändå på väg att fasas ut.

Nu låter du ju som någon tysk samhällsanalytiker tidigt 40-tal. Det är det som är problemet med krig. Att fienden demoniseras. Jag tror det vore helt enkelt faktiskt, med rätt utrikespolitisk doktrin, att frysa denna konflikt och sedan uppta goda förbindelser med Ryssland. För jag tror många ryssar skulle tycka om att kunna resa och verka i västeuropa och att de politiska relationerna oss emellan var goda. Men visst, man kan ju istället tala om dem som asiater, hundturkar och orcher som äter barn, och verka för oförsonlig konflikt. Men det är ju egentligen bara gammal rasism i botten på sådant snack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in