2024-06-01, 16:52
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Såg det och då undrar jag fortfarande varför du ser ett krav att splittra upp Ukraina för att få en varaktig fred?
Då du inte anser att regionerna inte ens skall få rösta på att fortsätta vara en del av Ukraina.
Vilket var majoritetens vilja innan Ryssland gick in med trupp 2014.
Dessutom tror jag det kommer att bli svårt att fastställa röstlängden, då Ryssland i vanligt manér flyttat folk. Samt att stora delar flydde de ockuperade delarna redan 2014 p.g.a det förtryck Ryssarna stod för.

Jaha nu förstår jag vad du menar. Jag skrev med autonomi under Ukraina då jag tror att det behövs förstärkt regionalt styre,åtminstone tillfälligt för att regionerna i öst ska stanna kvar i Ukraina. Eftersom Ukraina är så polariserat så är det bättre att så lite som möjligt bestäms på nationell nivå tills vidare. Sen när känslorna lugnat sig och man respekterar varandra så kan mer bestämmas centralt.
Citera
2024-06-01, 16:52
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nej, Putin utnyttjade naturligtvis missnöjet för Rysslands egna syften, b.a. för att säkra flottbasen i Sevastopol. Men han hälsades närmast som en befriare:

https://www.washingtonpost.com/politics/2020/03/18/six-years-20-billion-russian-investment-later-crimeans-are-happy-with-russian-annexation/
Därför ryzzka dumfan trodde att allt skulle gå på 3 välkomnande dagar?
Citera
2024-06-01, 16:54
Medlem
Citat:
Då försöker jag:

1. Totalt eldupphör och utväxling av krigsfångar
2. Alla utländska militära trupper lämnar Ukraina
3. FN anordnar beslutande folkomröstningar om den framtida statusen de ockuperade regionerna inklusive Krim. Röstberättigade är alla invånare i respektive område 2021.
Folkomröstningarna innehåller tre alternativ som man får rangordna
a) Autonomi under Ukraina
b) Autonomi under Ryssland
c) Självständighet
Både Ukraina, Ryssland, EU och USA förbinder sig att respektera folkomröstningarnas utgång
4. Både ryska och ukrainska blir officiella språk i samtliga regioner
5. Vattentillförseln till Krim säkerställs
6. Ett återuppbyggnadsprogram av de ockuperade regionerna införs där alla stater som bidragit till kriget och inbördeskriget även bidrar till återuppbyggnaden
7. Krigstribunalen i Haag utreder anklagelser om begångna krigsbrott

Lever man i en demokrati som Ukraina så är det helt orimligt att man skulle tvingas att bo i en fascistisk diktatur som Ryssland för att 51% av en grannar vill det.
Det är de som vill ha en förändring till fascistisk diktatur som får flytta.
Citera
2024-06-01, 16:57
Medlem
Citat:
Jag håller med att Ryssland inte ska belönas utan ställas till svars för den förstörelse och död de orsakat. Samtidigt tycker jag att människorna som bor i regionerna har en rättighet att bestämma sitt eget öde. Det är varken upp till oss i väst eller Ryssland.

Krim-borna kommer t.ex. inte glömma som hände 1995 när deras folkvalde president avsattes av Ukraina och år 2014 när väst motsatte sig folkomröstningen och vattentillförseln från Dniepr stängdes av. De kommer därför med största sannolikhet välja att vara autonoma under Ryssland och inte Ukraina.

Bestämma sitt eget öde innebär att de som inte vill bo i en demokrati utan under rysk diktatur flyttar till Ryssland. Att de skulle tvinga på fascism till sina grannar är inte att bestämma sitt EGET öde.
Senast redigerad av Spugge 2024-06-01 kl. 17:11.
Citera
2024-06-01, 16:57
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Hur tänker du nu? Nato startade ju kriget de borde ha moderns grejor.
Vänta tills ryzzka lilleplutt gör bort sig, ni tar fram dunder från ural och Nato hämtar finfint pangpang
Citera
2024-06-01, 17:01
Medlem
monken1s avatar
Citat:
NATO är en försvarsallians
NATO har inte sina mödrars grejor (?)
Ingen hotade Ryssland
Citera
2024-06-01, 17:01
Medlem
Citat:

Ryssland startade kriget.
Citera
2024-06-01, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du har visst inte koll på att Putin direkt stödde de s.k. separatisterna och en del av dem i verkligheten var delar av den Rysska krigsmakten samt delar Wagnerstyrkan.
Att den Rysska ockupationsmakten vägrade uppfylla sin del av avtalet var orsaken att den föll samman.
Eller tror du på Putins lögn om att han tog sin hand ifrån de s.k utbrytarrepublikerna och de Rysska soldater som var där med Ryssk materiel var där på semester?

Dessutom så undviker du frågan om vad som skulle ha skett 1995?

Inte bara stödde. Han besköt Donbas med artilleri från Ryssland. Han skickade in reguljära ryska armen.
Hade ryska armen inte gått in i Donbas sommaren 2014 så hade ryska "semesterfirare" och separatister blivit besegrade och människorna i Donbas hade kunnat leva i fred från hösten 2014.
Senast redigerad av Spugge 2024-06-01 kl. 17:12.
Citera
2024-06-01, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
Tycker du att Ryssland har rätt att angripa andra länder? Att Putin ska diktera villkoren?

Situationen är mer, som jag ser det, att förhandlingar är att föredra framför krig. Älskar jag regimen i Nordkorea eller Iran? Nej. Tycker jag därför att man ska attackera Nordkorea och Iran i syfte att omforma dem till demokratier. Nej, jag tycker inte det heller. Lite i den andan är det min linje i denna konflikt, att strävan ska vara att få till ett eldupphör och sedan att förhandlingar ska inledas. För min del kan de förhandlingarna gärna pågå i 10 år eller mer, om det innebär fred under den tiden. Visst kommer Ryssland att illegalt ockupera ukrainskt territorium. Men det gäller ju också om vi tittar på Israel som ockuperar palestinskt territorium. Där är det ju dock samma hycklande västerländska krafter som försvarar ockupantens rätt att försvara sig mot de ockuperade som gäller.

Eldupphör i kriget nu. Sedan förhandlingar. Hellre en frusen konflikt än ett hett krig som kan dra iväg mot en mer omfattande konflikt, ett tredje världskrig, som kommer att sätta världen i brand...
Citera
2024-06-01, 17:19
Medlem
Citat:
Det tvivlar jag på om det inte finns en trovärdig källa. Det var väl inte några reguljära ryska styrkor i Ukraina innan Ryssland invaderade landet 2022?
Nu har du gjort bort dig totalt, till och med Putin har erkänna att han skickade armén.
Men uppenbarligen så tror du fortfarande på de ursprungliga lögnerna om att ev Ryssk militär i Ukraina som råkat åka på semester i sin tank och militärlastbil med påhängd artileripjäs.
Senast redigerad av SkogsSaab 2024-06-01 kl. 17:25.
Citera
2024-06-01, 17:19
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jag har en fråga till er som stödjer att vi fortsätter sända vapen till Ukraina. Kriget måste ju sluta någon gång. Hur tror ni kriget kommer sluta? Vad är er realistiska "fredsplan"? Hur har ni tänkt att den interna splittringen som funnits i sekler i Ukraina mellan gamla Polen-Litauen och gamla Novorossiya ska lösas? (...)
Hur bra har "splittringen" mellan Litauen och Ukraina gått de senaste 35 åren?
Hur bra har "splittringen" mellan Polen och Ukraina gått de senaste 35 åren?
Det kommer att gå lika bra framöver. Nej, det kommer t o m att gå bättre. Det är en av de goda poängerna med Rule based order och med europeiskt samarbete.

Du "oroar" dig verkligen för det minsta problemet. Det säger något om vad du egentligen håller på med.

Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Jag har ju skrivit om det. Att han blev president genom en kupp där KGB stöttade honom mot att Jeltsin frånträdde och fick åtalsimmunitet. Jag har väl knappast i denna tråd beskrivit Ryssland som en mönsterdemokrati, utan som en post-sovjetisk stat präglad av många problem med korruption. Det är ju ni som stöttar Ukraina som däremot inte vill se att det landet är av ungefärligen samma demokratiska halt och ungefär lika korrumperat som Ryssland.

Därför jag skrivit flera gånger att denna bild som målas upp av att demokrati står mot diktatur i detta krig, den är felaktig.
Vad är det för idiotisk utgångspunkt du har?
Du gråter för att väst inte pumpade in mer statliga pengar i Ryssland för att rädda Ryssland på 90-talet och argumenterar för att väst ska strunta i Ukraina nu för att det liknar Ryssland! Det visar att du utgår från falska premisser.
Citera
2024-06-01, 17:20
Medlem
Silfverryggs avatar
En liten analys av ryssens senaste utrensningar och dess koppling till kriget i Ukraina.
https://www.tagesschau.de/ausland/europa/russland-militaer-verhaftungen-putin-100.html
Citat:
Till en början var det ett isolerat fall: I slutet av april arresterades Timur Ivanov, Rysslands vice försvarsminister och ansvarig för militära byggprojekt, och sattes i förvar under en inledande period på två månader. Myndigheterna anklagar honom för att ha tagit emot stora mutor. Han riskerar upp till 15 års fängelse.
...
Men det var inte bara ett isolerat fall. Under tiden har den drabbat fyra andra högt uppsatta anställda inom försvarsapparaten, inklusive den biträdande chefen för den ryska generalstaben, Vadim Shamarin. Han ska också ha samlat in stora summor mutor. Och sedan generalmajor Ivan Popov: Han tjänstgjorde som befälhavare för den 58:e armén fram till sommaren 2023, kritiserade Moskvas krigföring i Ukraina efter stora förluster och avskedades slutligen. Nu anklagas han också för bedrägeri och förskingring: Han ska ha förskingrat och sålt arméns förnödenheter till ett värde av motsvarande en miljon euro.
...
Men korruption i den ryska försvarsapparaten är inget undantag, utan fast förankrad praxis, säger Margarete Klein vid det tyska institutet för utrikes- och säkerhetsfrågor. "Det betyder att om någon arresteras för korruption så är detta gripande alltid en politisk handling."
...
Det är en kamp inom den bredare säkerhetsapparaten. Den inhemska underrättelsetjänsten FSB, utrikesunderrättelsetjänsten SVR, nationalgardet och militären slåss om resurserna i den kraftigt ökade budgeten för försvar och inre säkerhet.
...
"I en tid av förtryck vill alla lugna sig själva", tror Matvejev, "för om du gör något fel kan du också bli arresterad eller pensionerad i morgon." Alla kommer att försöka ta på sig så lite ansvar som möjligt och skydda sig själva. Därför kan det bli logistiska försörjningsproblem vid fronten på kort sikt. Men Putin gör det också klart med ombildningarna att han förbereder sig för ett långt krig.

Finns självklart mer i artikeln, men kan självklart inte översätta och klistra allt här.
Hmm. Jag är inte säker, men har en vag känsla om att jag har postat detta eller liknande tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in