2024-06-01, 17:21
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Situationen är mer, som jag ser det, att förhandlingar är att föredra framför krig. Älskar jag regimen i Nordkorea eller Iran? Nej. Tycker jag därför att man ska attackera Nordkorea och Iran i syfte att omforma dem till demokratier. Nej, jag tycker inte det heller. Lite i den andan är det min linje i denna konflikt, att strävan ska vara att få till ett eldupphör och sedan att förhandlingar ska inledas. För min del kan de förhandlingarna gärna pågå i 10 år eller mer, om det innebär fred under den tiden. Visst kommer Ryssland att illegalt ockupera ukrainskt territorium. Men det gäller ju också om vi tittar på Israel som ockuperar palestinskt territorium. Där är det ju dock samma hycklande västerländska krafter som försvarar ockupantens rätt att försvara sig mot de ockuperade som gäller.

Eldupphör i kriget nu. Sedan förhandlingar. Hellre en frusen konflikt än ett hett krig som kan dra iväg mot en mer omfattande konflikt, ett tredje världskrig, som kommer att sätta världen i brand...
Ok. Tack för svar.
Citera
2024-06-01, 17:21
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Begravningsbranschen tar ut sin beskärda del av ryska medborgare som dött i kriget. I genomkorrumperade Ryssland finns ingen skam, nu profiterar ryssarna på döda "krigshjältar". Inga vackra staplar på prishöjningar som Vazhnyye Istorii publicerar på telegram.

En begravning i Ryssland kostar "som ett bröllop". Vi berättar hur kistekonomin fungerar nu, samt vem som tjänar och hur mycket på att begrava militär personal.

Kontrakt för begravning av de dödade i kriget har dykt upp på marknaden, och ritualister kämpar aggressivt om sådana kunder: de konspirerar med bårhus- och kyrkogårdsarbetare för att ta emot order från släktingar till en dödad soldat och höja priserna på kistor och kransar.

https://t.me/istories_media/6462
Citera
2024-06-01, 17:24
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Situationen är mer, som jag ser det, att förhandlingar är att föredra framför krig. Älskar jag regimen i Nordkorea eller Iran? Nej. Tycker jag därför att man ska attackera Nordkorea och Iran i syfte att omforma dem till demokratier. Nej, jag tycker inte det heller. Lite i den andan är det min linje i denna konflikt, att strävan ska vara att få till ett eldupphör och sedan att förhandlingar ska inledas. För min del kan de förhandlingarna gärna pågå i 10 år eller mer, om det innebär fred under den tiden. Visst kommer Ryssland att illegalt ockupera ukrainskt territorium. Men det gäller ju också om vi tittar på Israel som ockuperar palestinskt territorium. Där är det ju dock samma hycklande västerländska krafter som försvarar ockupantens rätt att försvara sig mot de ockuperade som gäller.

Eldupphör i kriget nu. Sedan förhandlingar. Hellre en frusen konflikt än ett hett krig som kan dra iväg mot en mer omfattande konflikt, ett tredje världskrig, som kommer att sätta världen i brand...

Du ska ha all heder för detta inlägg. Önskar att fler insåg att vi måste ändra riktning om vi inte ska hamna dit vi är på väg; ett tredje och kanske sista världskrig. Albert Einstein lär ha sagt: "Jag vet inte med vilka vapen det tredje världskriget kommer att utkämpas, men det fjärde världskriget kommer att utkämpas med käppar och stenar."
Citera
2024-06-01, 17:28
Medlem
Zelinsky sa igår på pressträffen att över 3000 glidbomber har träffat charkiv och charkivområdet den sista tiden.
Det är bråttom med dom svenska radarplanen.
Citera
2024-06-01, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Hur bra har "splittringen" mellan Litauen och Ukraina gått de senaste 35 åren?
Hur bra har "splittringen" mellan Polen och Ukraina gått de senaste 35 åren?
Det kommer att gå lika bra framöver. Nej, det kommer t o m att gå bättre. Det är en av de goda poängerna med Rule based order och med europeiskt samarbete.

Du "oroar" dig verkligen för det minsta problemet. Det säger något om vad du egentligen håller på med.

Vad är det för idiotisk utgångspunkt du har?
Du gråter för att väst inte pumpade in mer statliga pengar i Ryssland för att rädda Ryssland på 90-talet och argumenterar för att väst ska strunta i Ukraina nu för att det liknar Ryssland! Det visar att du utgår från falska premisser.

Jag historicerar denna konflikt. Förklarar vari den ryska revanschistiska nationalism som denna konflikt är ett resultat av stammar från. Att Putin som ledare för Ryssland, är den ledare väst förtjänar och odlat fram, genom sitt sätt att närma sig Ryssland efter sovjetunionens fall. I detta läge är min utgångspunkt att ett eldupphör bör eftersträvas och därefter att parterna löser denna konflikt vid ett förhandlingsbord. Därutöver anser jag att den felaktiga utrikespolitik som USA stått bakom, bör ändras. Sanktioner och liknande skapar inte förtroende. Skapar inte fredsförutsättningar. Om denna konflikt kan frysas, handelsförbindelser upptas med Ryssland och vi kan främja en utveckling där där välståndet växer, människor från Ryssland besöker och verkar i västeuropa, då kan en vänskap uppstå.

Detta borde vara det överordnande målet för alla västeuropeiska ledare på utrikespolitikens område. Detta eftersom normaliserade och goda relationer med Ryssland, det skulle skapa fredsförutsättningar i Europa för generationer framöver. Istället går vi nu i riktning mot militarism och oförsonlig fiendeskap. Detta med ett land som förvisso har många problem, men där de ändå övergivit sitt kommunistiska ekonomiska system, och därför borde kunna integreras i ett samarbete med västeuropeiska länder. Även vi i västeuropa skulle gynnas av detta. Vi skulle kunna importera mycket av Rysslands naturresurser billigare än idag. Ryssarna skulle kunna utveckla sitt näringsliv till att bli ett mer diversifierat sådant.

Detta skulle borga för fred i Europa och gynna utvecklingen mot demokrati i Ryssland. Men allt detta skiter alla krigshökar i.
Citera
2024-06-01, 17:30
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu har du gjort bort dig totalt, till och med Putin har erkänna att han skickade armén.
Men uppenbarligen så tror du fortfarande på de ursprungliga lögnerna om att ev Ryssk militär i Ukraina som råkat åka på semester i sin tank och militärlastbil med påhängd artileripjäs.

Länka gärna en trovärdig källa. Det var väl proryska separatister och inte Rysslands reguljära armé som slogs i Debaltseve.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_om_Debaltseve

Citat:
Slaget om Debaltseve pågick under konflikten i östra Ukraina i januari–februari 2015. Här led den ukrainska armén ett nederlag mot de proryska separatisterna, där minst 179 dog och ett 80-tal saknas. Ukrainska soldater skadades efter att Debaltseve hade varit belägrat och utsatt för tung artilleribeskjutning under flera veckor, vilket ledde till att den ukrainska armén tvingades lämna staden den 18 februari. Den ukrainska arméledningen har i Ukraina fått hård kritik och ses av många ukrainare som inkompetent. Uppgifterna om hur reträtten gick till går isär. Flera ukrainska soldater har beskrivit hur de flydde för sina liv, medan president Petro Porosjenko vidhåller att reträtten var beordrad och organiserad.
Citera
2024-06-01, 17:37
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
1) Det är att ge Ryssland segern och att visa dem att det lönar sig att invadera
2) Man kan inte lita på dem, och då ska man inte förhandla

Varför automatiskt utgå från att Ryssland får en seger vid fredsförhandlingarna?
Den bilden ser inte jag i v f.
Citera
2024-06-01, 17:39
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Zelinsky sa igår på pressträffen att över 3000 glidbomber har träffat charkiv och charkivområdet den sista tiden.
Det är bråttom med dom svenska radarplanen.

Och givetvis ingen källa
Citera
2024-06-01, 17:39
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag har en fråga till er som stödjer att vi fortsätter sända vapen till Ukraina. Kriget måste ju sluta någon gång. Hur tror ni kriget kommer sluta? Vad är er realistiska "fredsplan"? Hur har ni tänkt att den interna splittringen som funnits i sekler i Ukraina mellan gamla Polen-Litauen och gamla Novorossiya ska lösas? Hur löser ni Krim-frågan?

Internationellt erkända gränser?
Folkrätten?
FN?
FN-stadgarna.

F ö. Ryssland imploderar.
Detta slutar inte på slagfältet.
Citera
2024-06-01, 17:40
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Jag håller med att Ryssland inte ska belönas utan ställas till svars för den förstörelse och död de orsakat. Samtidigt tycker jag att människorna som bor i regionerna har en rättighet att bestämma sitt eget öde. Det är varken upp till oss i väst eller Ryssland.

Krim-borna kommer t.ex. inte glömma som hände 1995 när deras folkvalde president avsattes av Ukraina och år 2014 när väst motsatte sig folkomröstningen och vattentillförseln från Dniepr stängdes av. De kommer därför med största sannolikhet välja att vara autonoma under Ryssland och inte Ukraina.
Faktum är att det är upp till Ukraina att bestämma då Krim tillhör Ukraina. Är man extremt missnöjd kan man ju flytta till Ryssland. Krasnodar ligger på andra sidan bron.
Citera
2024-06-01, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Varför automatiskt utgå från att Ryssland får en seger vid fredsförhandlingarna?
Den bilden ser inte jag i v f.
För att det enda rimliga är att ställa ultimatum, dvs att ryssarna drar sig ur Ukraina.

Allt annat än det är att ge ryssarna lite seger.
Citera
2024-06-01, 17:41
Medlem
attogs avatar
Citat:
Vi är överens att det vore bäst om Ryssland lämnade men det kommer inte ske utan en plan för fred. Det har rasat ett inbördeskrig i Ukraina i 10 år. Det var ju för att Minsk II-avtalet inte följdes som Putin tappade både tålamod och besinning och invaderade landet. Varför skickar man vapen in i en konflikt utan att ha en realistisk plan för varaktig fred?

Har du räknat på hur många avtal som Ryssland har brutit sedan 1991?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in