Citat:
Vi vet vad KGB-Putin ville för det framförde han till Scholz i ett fyra timmar långt möte precis innan fullskaliga invasionen. KGB-Putin förklarade för Scholz och hela väst att nu tänker jag stjäla hela Ukraina med motiveringen att Ukraina och Belarus tillhör Ryssland. Internationell rätt bryr jag mig inte om och gränser kan flyttas med våld ansåg Putin när han läxade upp Olaf Scholz. För att knyta ihop säcken hotade han fria världen med kärnvapen om någon lade sig i hans stöld av Ukraina i ökända "This is not a Bluff"-talet.
Efter det totala misslyckandet med tredagarsoperationen är läget helt annorlunda idag. I dag vill nog Putin bara överleva.
Efter det totala misslyckandet med tredagarsoperationen är läget helt annorlunda idag. I dag vill nog Putin bara överleva.
Scholz berättade att ha sa till Putin att Ukraina aldrig skulle gå med i NATO inom någon överskådlig framtid och att han fick fullständigt förvirrade svar om att Ukraina inte är ett land.
Enligt Illarionov har ju Putin också planerat det här ett par decennium och det var 2004 som Ryssland bytte beteckning på Ukraina från Land till (ryskt) territorium genom att byta preposition från det korrekta в till det inkorrekta на.
De som tror att ryska invasionen planlades 2021 vet inte vad de talar om.
Den ryska segerkrönikan publicerad i rysk Putin-kontrollerade media på 3:dje dagen (3 dagar till Kyiv...) av den fullskaliga, olagliga och omotiverade invasionen förklarade också varför Ryssland invaderade. Huvudanledningen, enligt krönikan, var att erövra Ukraina. NATO:s inverkan var huvudsakligen att de potentiellt skulle kunna göra en erövring av Ukraina omöjlig.