2024-06-01, 15:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Börjar komma fram lite om USAs "tillstånd" att slå mot ryskt territorium. Det gäller bara vissa områden (Kharkiv just nu antar jag) och bara 40 km djupt in i Ryssland. Det innebär att MSTA S (Räckvidd 40 km), D30 (Räckvidd 15 km), MSTA-B D30 (Räckvidd 27 km), BM-21 Grad D30 (Räckvidd 20-40 km) och BM 27 (Räckvidd 35-40 km) kan bekämpas.
Kan inte bekämpas: 2S35 (Räckvidd 80 km), BM-30 (Räckvidd 90 km). Så dessa kan fortfarande skjuta mot Ukraina utan att Ukraina kan skjuta tillbaka. Antagligen också glidbomberna för flyget släpper dem långt från gränsen.

https://www.youtube.com/post/UgkxYk7zw_UEXWm-r-uzmEv3P-288cblOYNv
https://www.youtube.com/watch?v=ssjEm7OJ8XA
Citera
2024-06-01, 15:46
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Börjar komma fram lite om USAs "tillstånd" att slå mot ryskt territorium. Det gäller bara vissa områden (Kharkiv just nu antar jag) och bara 40 km djupt in i Ryssland. Det innebär att MSTA S (Räckvidd 40 km), D30 (Räckvidd 15 km), MSTA-B D30 (Räckvidd 27 km), BM-21 Grad D30 (Räckvidd 20-40 km) och BM 27 (Räckvidd 35-40 km) kan bekämpas.
Kan inte bekämpas: 2S35 (Räckvidd 80 km), BM-30 (Räckvidd 90 km). Så dessa kan fortfarande skjuta mot Ukraina utan att Ukraina kan skjuta tillbaka. Antagligen också glidbomberna för flyget släpper dem långt från gränsen.

https://www.youtube.com/post/UgkxYk7zw_UEXWm-r-uzmEv3P-288cblOYNv
https://www.youtube.com/watch?v=ssjEm7OJ8XA

Var det inte Blinken som mumlade något om att "aerodynamik kan vara som den är"? Med andra ord en dold medgivande till längre eldgivning än det mer officiella? Tror att jag länkade till något sådant för ett tag sedan. Orkar och hinner inte gräva fram just nu. Har jobb att göra.
Citera
2024-06-01, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag har en fråga till er som stödjer att vi fortsätter sända vapen till Ukraina. Kriget måste ju sluta någon gång. Hur tror ni kriget kommer sluta? Vad är er realistiska "fredsplan"? Hur har ni tänkt att den interna splittringen som funnits i sekler i Ukraina mellan gamla Polen-Litauen och gamla Novorossiya ska lösas? Hur löser ni Krim-frågan?

Ska jag gissa på något så gissar jag på en förhandlingslösning när Ryssland inser att något som helst vidare avancemang är uteslutet.
Så länge Ryssland tror att de kan avancera är förhandlingar sannolikt omöjligt därför att de mer eller mindre kommer kräva något som liknar ukrainsk kapitulation.
Ryssland kommer inte kunna ställa krav på Ukraina om demilitarisering som de gjorde i Istanbul och därmed omöjliggjorde ett avtal.
Mest troliga är att Ryssland lämnar Zaporizhzhia och Kherson men att Ukraina i övrigt tvingas ge upp övrigt där fronten går.
Ukraina kommer sedan att beväpna sig till tänderna för att skydda sig mot en ny rysk invasion.

Mycket kan dock hända som helt förändrar läget. Politisk eller ekonomisk kollaps i Ryssland. Putin dör. Väst bestämmer sig för att göra vad som krävs för att Ukraina ska kunna besegra Ryssland militärt och Ukraina driver ryssarna bakåt. Väst upphör med stöd.

Den enda korrekta fredsplanen är naturligtvis att Ryssland helt lämnar Ukraina och att de Ukrainare som vill leva under den fascistliknande ryska diktaturen flyttar till Ryssland. Sen skulle det naturligtvis finnas motsättningar i vissa områden men det går över.
Citera
2024-06-01, 15:52
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Jag har ju skrivit om det. Att han blev president genom en kupp där KGB stöttade honom mot att Jeltsin frånträdde och fick åtalsimmunitet. Jag har väl knappast i denna tråd beskrivit Ryssland som en mönsterdemokrati, utan som en post-sovjetisk stat präglad av många problem med korruption. Det är ju ni som stöttar Ukraina som däremot inte vill se att det landet är av ungefärligen samma demokratiska halt och ungefär lika korrumperat som Ryssland.

Därför jag skrivit flera gånger att denna bild som målas upp av att demokrati står mot diktatur i detta krig, den är felaktig.
Tycker du att Ryssland har rätt att angripa andra länder? Att Putin ska diktera villkoren?
Citera
2024-06-01, 15:55
Medlem
Citat:
Vi är överens att det vore bäst om Ryssland lämnade men det kommer inte ske utan en plan för fred. Det har rasat ett inbördeskrig i Ukraina i 10 år. Det var ju för att Minsk II-avtalet inte följdes som Putin tappade både tålamod och besinning och invaderade landet. Varför skickar man vapen in i en konflikt utan att ha en realistisk plan för varaktig fred?

Det var ju Putin som bröt Minsk2 med den ryska armens attack på Debaltseve.
Troligen hade inte avtalet genomförts ändå men det var definitivt Putin som bröt avtalet som inte har någonting med den ryska fullskaliga invasionen att göra.

Skickar man inte vapen så är varaktig fred uteslutet.
Men, ja man borde ha en bättre plan. Helt enkelt skicka allt som behövs för att Ukraina ska få ett klart övertag på slagfältet.
Citera
2024-06-01, 16:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
I så fall vet du vad Putin vill ha? Gotland? Lissabon?
Är det Stoltenberg som har facit på vad Putin vill ha?

Vad vill Stoltenberg ha? Vet du det också?

Ett fritt Ukraina?
Citera
2024-06-01, 16:19
Medlem
Citat:
Nej, Putin utnyttjade naturligtvis missnöjet för Rysslands egna syften, b.a. för att säkra flottbasen i Sevastopol. Men han hälsades närmast som en befriare:

https://www.washingtonpost.com/politics/2020/03/18/six-years-20-billion-russian-investment-later-crimeans-are-happy-with-russian-annexation/

Nu glider du ifrån frågan igen.
Du påstod att för att det skall bli fred i Ukraina så måste landet styckas upp.
Bakgrunden till det var visst att Kreml blev tvingade att invadera Ukraina p.g.a att Ukraina vägrade införliva Minsk II avtalet och att det pågått ett inbördeskrig.
Nej ända lösningen är att Ryssland lämnar Ukraina och nuvarande kriminella styret i Kreml byts ut.
Citera
2024-06-01, 16:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Fortsatt stora Ryska förluster. 44 artilleri! (men det inkluderar också granatkastare 82 mm och uppåt)

+1130 men
+12 tanks
+12 APVs
+44 (!) artillery pieces
+30 UAVs
+1 cruise missile

https://x.com/NOELreports/status/1796774583304880526
Citera
2024-06-01, 16:27
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu glider du ifrån frågan igen.
Du påstod att för att det skall bli fred i Ukraina så måste landet styckas upp.
Bakgrunden till det var visst att Kreml blev tvingade att invadera Ukraina p.g.a att Ukraina vägrade införliva Minsk II avtalet och att det pågått ett inbördeskrig.
Nej ända lösningen är att Ryssland lämnar Ukraina och nuvarande kriminella styret i Kreml byts ut.

Ja, Ryssland måste lämna Ukraina och Putin bör avgå och ställas till svars för de krigsförbrytelser som skett. Är samtidigt lite rädd att någon ännu mer militant rysk nationalist ska ta över. Jag postade tidigare en möjlig väg till fred.

Citat:
Då försöker jag:

1. Totalt eldupphör och utväxling av krigsfångar
2. Alla utländska militära trupper lämnar Ukraina
3. FN anordnar beslutande folkomröstningar om den framtida statusen de ockuperade regionerna inklusive Krim. Röstberättigade är alla invånare i respektive område 2021.
Folkomröstningarna innehåller tre alternativ som man får rangordna
a) Autonomi under Ukraina
b) Autonomi under Ryssland
c) Självständighet
Både Ukraina, Ryssland, EU och USA förbinder sig att respektera folkomröstningarnas utgång
4. Både ryska och ukrainska blir officiella språk i samtliga regioner
5. Vattentillförseln till Krim säkerställs
6. Ett återuppbyggnadsprogram av de ockuperade regionerna införs där alla stater som bidragit till kriget och inbördeskriget även bidrar till återuppbyggnaden
7. Krigstribunalen i Haag utreder anklagelser om begångna krigsbrott
Citera
2024-06-01, 16:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är en förenklad bild. Ryssland har taktiska möjligheter i Ukraina och USA har strategiska möjligheter i Europa.

Genom en kraftansamling skulle Ryssland kunna göra ett nytt blixtangrepp från norr mot Kiev när Ukraina nu har fullt upp vid de nuvarande frontlinjerna. Sedan är förhandlingarna ett faktum.

USAs främsta mål är att försvaga Rysslands kärnvapenförmåga vilket de kan lyckas med genom ett storkrig i Europa.

Ta det med jesus du.

Det gick ju bra senast ni skulle ta Kyiv. #hostomel…
Citera
2024-06-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ja, Ryssland måste lämna Ukraina och Putin bör avgå och ställas till svars för de krigsförbrytelser som skett. Är samtidigt lite rädd att någon ännu mer militant rysk nationalist ska ta över. Jag postade tidigare en möjlig väg till fred.
Såg det och då undrar jag fortfarande varför du ser ett krav att splittra upp Ukraina för att få en varaktig fred?
Då du inte anser att regionerna inte ens skall få rösta på att fortsätta vara en del av Ukraina.
Vilket var majoritetens vilja innan Ryssland gick in med trupp 2014.
Dessutom tror jag det kommer att bli svårt att fastställa röstlängden, då Ryssland i vanligt manér flyttat folk. Samt att stora delar flydde de ockuperade delarna redan 2014 p.g.a det förtryck Ryssarna stod för.
Citera
2024-06-01, 16:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Då försöker jag:

1. Totalt eldupphör och utväxling av krigsfångar
2. Alla utländska militära trupper lämnar Ukraina
3. FN anordnar beslutande folkomröstningar om den framtida statusen de ockuperade regionerna inklusive Krim. Röstberättigade är alla invånare i respektive område 2021.
Folkomröstningarna innehåller tre alternativ som man får rangordna
a) Autonomi under Ukraina
b) Autonomi under Ryssland
c) Självständighet
Både Ukraina, Ryssland, EU och USA förbinder sig att respektera folkomröstningarnas utgång
4. Både ryska och ukrainska blir officiella språk i samtliga regioner
5. Vattentillförseln till Krim säkerställs
6. Ett återuppbyggnadsprogram av de ockuperade regionerna införs där alla stater som bidragit till kriget och inbördeskriget även bidrar till återuppbyggnaden
7. Krigstribunalen i Haag utreder anklagelser om begångna krigsbrott

Anledningen till att Ryssland vill ha hem sina krigsfångar är att straffa dem och skicka dem till Sibirien, enligt känt manér?

Punkt 2: det är ju det Ukraina försöker göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in