2024-06-01, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Vi vet vad KGB-Putin ville för det framförde han till Scholz i ett fyra timmar långt möte precis innan fullskaliga invasionen. KGB-Putin förklarade för Scholz och hela väst att nu tänker jag stjäla hela Ukraina med motiveringen att Ukraina och Belarus tillhör Ryssland. Internationell rätt bryr jag mig inte om och gränser kan flyttas med våld ansåg Putin när han läxade upp Olaf Scholz. För att knyta ihop säcken hotade han fria världen med kärnvapen om någon lade sig i hans stöld av Ukraina i ökända "This is not a Bluff"-talet.

Efter det totala misslyckandet med tredagarsoperationen är läget helt annorlunda idag. I dag vill nog Putin bara överleva.

Scholz berättade att ha sa till Putin att Ukraina aldrig skulle gå med i NATO inom någon överskådlig framtid och att han fick fullständigt förvirrade svar om att Ukraina inte är ett land.

Enligt Illarionov har ju Putin också planerat det här ett par decennium och det var 2004 som Ryssland bytte beteckning på Ukraina från Land till (ryskt) territorium genom att byta preposition från det korrekta в till det inkorrekta на.
De som tror att ryska invasionen planlades 2021 vet inte vad de talar om.

Den ryska segerkrönikan publicerad i rysk Putin-kontrollerade media på 3:dje dagen (3 dagar till Kyiv...) av den fullskaliga, olagliga och omotiverade invasionen förklarade också varför Ryssland invaderade. Huvudanledningen, enligt krönikan, var att erövra Ukraina. NATO:s inverkan var huvudsakligen att de potentiellt skulle kunna göra en erövring av Ukraina omöjlig.
Citera
2024-06-01, 14:46
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför skulle inte ryssarna använda taktiska kärnvapen mot invaderande trupper?

Det kan dom säkert göra, men då blir det på rysk mark fattar du väl, hönshjärna
Citera
2024-06-01, 14:48
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Om du menar i USA så kanske inte om Trump blir president. Det kan bli ett läge där USA låter Ryssland göra vad de vill med Europa mot att USA kan freda sitt eget territorium.

Har du inte lyssnat ett dugg på Trump? Han kommer få slut på kriget på en vecka om han blir president och då har Putler förlorat allt, om han ens lever då.
Citera
2024-06-01, 14:48
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Du skriver: Men de är väldens största ekonomi också. De har råd.
Källa på att Amerikas ekonomi inte påverkas av deras stats-skuld, tack!
Ärligt talat du verkar vara lite efterbliven. Jag skrev att de har råd, inte att dess ekonomi skulle vara opåverkad.
Citera
2024-06-01, 14:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Det kan dom säkert göra, men då blir det på rysk mark fattar du väl, hönshjärna
Ja, de tränade nyligen på detta.
Citera
2024-06-01, 15:01
Medlem
Citat:
Du tramsar men snart kommer du att gråta och det oberoende av vad som skrivs på Flashback.

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Vi är överens att det vore bäst om Ryssland lämnade men det kommer inte ske utan en plan för fred. Det har rasat ett inbördeskrig i Ukraina i 10 år. Det var ju för att Minsk II-avtalet inte följdes som Putin tappade både tålamod och besinning och invaderade landet. Varför skickar man vapen in i en konflikt utan att ha en realistisk plan för varaktig fred?
Du har missat en hel del av vad som skett i Ukraina sen 2014 läser jag.
Har inte varit ett inbördeskrig utan en ockupation och anektering av Ukrainskt teritorie genomfört av grannlandet Ryssland.
Putin bröt mot Minsk II avtalet direkt vilket gjorde det omöjligt för Ukraina att genomföra sina delar.
Ända varaktiga möjligheten till långvarig fred i området är att Ryssland drar sig tillbaka och att deras nuvarande facistliknande ledning avpolleteras.
Vad är det som gör att ni vatniks inte läser på om verkligheten.
Citera
2024-06-01, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag håller med att Ryssland inte ska belönas utan ställas till svars för den förstörelse och död de orsakat. Samtidigt tycker jag att människorna som bor i regionerna har en rättighet att bestämma sitt eget öde. Det är varken upp till oss i väst eller Ryssland.

Krim-borna kommer t.ex. inte glömma som hände 1995 när deras folkvalde president avsattes av Ukraina och år 2014 när väst motsatte sig folkomröstningen och vattentillförseln från Dniepr stängdes av. De kommer därför med största sannolikhet välja att vara autonoma under Ryssland och inte Ukraina.

Du får nog förklara en del av historien, det som hände 1995 i Krim har jag inte riktigt koll på faktiskt.
Du får gärna utveckla den händelsen, tror det är fler än jag i tråden som missat det, om det nu hände nåt 1995?
Däremot så kan jag förstå Ukrainas reaktion 2014.
Om utländsk militär stormar det lokala parlamentet och genomför ett val under vapenhot, så finns det liten legitimitet för det valet.
Att Ukraina dessutom inte vill förse en ockupationsmakt med förnödenheter finns det även det rätt stort fog för.
Citera
2024-06-01, 15:10
Moderator
Schlesiens avatar
Ryssland har belagt kvinnoorganisationen Put Domoj med stämpeln "utländsk agent", rapporterar nyhetsbyrån AFP. Beteckningen används generellt av president Putins regim för att tysta och kringskära oliktänkande.

Put Domoj, som främst består av fruar till ryssar som mobiliserats till slagfälten i Ukraina, har flera gånger lett sällsynta krigsprotester i syfte att få hem sina män. Enligt justitiedepartementet i Moskva har gruppen jobbat för att sprida en "negativ bild" av Ryssland och landets armé.

TT
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ja verkligen, Nordkorea är väl det enda exemplet som beter sig på det sättet?
Men tittar man på ryzk TV och lyssnar på deras "politiker" ( om man tagit lugnande innan) så framträder ju en bild av galen desperation....
Igår satt en känd senator Vitaly Milonov , i TV och förordrade utrensningar som på Stalins tid, ja han påstod till och med att Stalin var för mjuk!, han ville personligen skära halsen av diverse " förrädare" ...
Man kan bara föreställa sig vilket hallå det skulle bli om nån politiker i Sverige eller annat civiliserat land skulle framföra såna ideer i television eller annan media
Åt ena hållet är yttrandefriheten krympt till ett minimum. Åt andra hållet är det oändligt.

Otroligt destruktiv och farlig rysk utveckling.
Citera
2024-06-01, 15:12
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ja, de tränade nyligen på detta.
Köra fram och tillbaka med attrapper? -Ptja.. Som Rysk träning räknat så borde det här vara världsklass. Allt dom behöver göra är att hindra dom meniga att stjäla all kopparkabel dom kommer över, den behövs för att styra missilerna. Dom behöver även låta bli dieseln i tankarna, det behövs för att köra fordonen och sedan rent allmänt höja moralen som är körd i botten efter det här kriget.

Inga större problem egentligen, ja då annat än att det är Rysssland vi talar om här och Ryssar är som bekant bättre på att rösta fram maffialedare än att ordna med ett välfungerande samhälle.
Citera
2024-06-01, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
Kanske bättre om du funderar på hur Putin blev president illegalt?

Jag har ju skrivit om det. Att han blev president genom en kupp där KGB stöttade honom mot att Jeltsin frånträdde och fick åtalsimmunitet. Jag har väl knappast i denna tråd beskrivit Ryssland som en mönsterdemokrati, utan som en post-sovjetisk stat präglad av många problem med korruption. Det är ju ni som stöttar Ukraina som däremot inte vill se att det landet är av ungefärligen samma demokratiska halt och ungefär lika korrumperat som Ryssland.

Därför jag skrivit flera gånger att denna bild som målas upp av att demokrati står mot diktatur i detta krig, den är felaktig.
Citera
2024-06-01, 15:30
Medlem
Silfverryggs avatar
Brukar inte kunna vanligtvis komma åt AB, men lyckades av en slump komma åt denna artikel. Tycker den är läsvärt, även om det är i den blaskan. Kopplat till ryssens aktiviteter i Europa med värvning av förrädare.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/EypQqo/den-fromme-forradaren-salde-estland-for-nagra-tusenlappar

Citat:
Hur kan en gudfruktig man som Herman Simm förklara varför han för 30 silverpenningar lämnade ut sitt land, sina kolleger i polis och militär, sin kyrka? De 30 silverpenningarna blir ännu simplare översatta till dagens valuta. Arvodet från Moskva var de första fem åren 300 dollar i månaden, sedan ökade det gradvis upp till 1000 euro.
...
Herman Simm är var mans niding i Estland. En landsförrädare som alla känner till. Hans fall var det första stora efter befrielsen från Ryssland 1991, det första skakande avslöjandet att den tidigare ockupationsmakten hade infiltrerat den estniska statens innersta rum.
...
Inför en tentamen i ateism åkte han hem till Suure-Jaani och konfirmerade sig i hemlighet på natten med bara prästen och en moster närvarande i kyrkan.
Var det en akt av trots mot den ateistiska kommunistregimen?
Eller ett sätt att passa in i två oförenliga världar?
– Det var absolut ingen konflikt, säger Simm. Man talade på ett sätt hemma och på ett annat på arbetet. Så var det på den tiden.
Där har han rätt. De flesta människor levde i en schizofren dubbelvärld under kommunismen.
...
Tillbaka i Estland gjorde han en bra karriär i milisen, inte enastående, men god. Han dekorerades, befordrades, slutade som överste. Naturligtvis hade han kontakt med hemliga polisen KGB. Det är inget han nämner där han sitter på parkbänken mellan den lutheranska församlingens toner och skratten från lekplatsen. Men han nämnde det i polisutredningen när han greps. Han bistod KGB med ärenden av teknisk natur. Inget kontroversiellt. Sådant som krävs av en polisman.
Citera
2024-06-01, 15:35
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Därför jag skrivit flera gånger att denna bild som målas upp av att demokrati står mot diktatur i detta krig, den är felaktig.

Och ändå så stiger Ukraina i demokratiindex och blir bättre i korruptionsindex, så vad jag ser så fjärmar sig Ukraina från sitt gamla Sovjetarv. Men du vill fortsätta koppla samman Ukraina med det gamla Sovjetarvet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in