2024-06-01, 11:40
Medlem
Jag säger Den om en person.
Typ "Undrar vad den dåren gör". Eller vad det nu gäller.
Citera
2024-06-01, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ordet hen har jag aldrig använt mej av det blir han hon eller den eller det om man inte vet vad det är för kön på en person
Samma här. Har det funkat alla år innan så fortsätter jag med det. Hen är ju en höna på engelska. Låter bara fånigt när man säger det.
Citera
2024-06-01, 12:09
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Du kunde svarat på frågan.
Undrar fortfarande om det är ordet dom eller hen du skriver om.
Höna såklart, eller "ella". Spanskans El och La i ett ord som är icke-binärt. Jag kom precis på det. Det är det nya "hen" i Sverige har jag bestämt. Latino -svenska.
Fattar ella eller? (Jag vet ej ditt kön och sätter in Ella i stället.) Som "bror" i blattesvenskan fast obestämt kön.
Citera
2024-06-01, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av larsa53
Jag säger Den om en person.
Typ "Undrar vad den dåren gör". Eller vad det nu gäller.
Samma här!

Eller enkelt säga: ’jag pratade med en i receptionen, med polisen, Skatteverket, nån ur städpersonalen eller frågade någon på stan’.
Det finns hur många sätt som helst att slippa benämna någon vid kön, eller snarare slippa ordet ’hen’.

Egentligen bryr jag mig inte och säger ju om det va en tjej/kille i kassan som hjälpte mig att hitta sågspånen.
Om någon blir kränkt av det så får den ta hand om sina problem själv.
Liksom jag får ta hand om mina.

’Hen’ ingår inte i mitt vokabulär och jag skulle aldrig underlåta mig att haka på det där tåget.
Citera
2024-06-01, 14:27
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jo, jag har förstått vad du menar. Men som inte bara jag påpekat löser du problemet du tycker dig ha genom att använda de alternativ till hen som finns. Förstår du?

Nej det finns inga andra alternativ som skulle vara bättre. De som förespråkar det är bara irriterade på ordet hen för att de direkt tänker att det har att göra med hur folk uppfattar sin könstillhörighet. Det kan man absolut tycka vad man vill om, men jag menar att ordet tjänar ett annat syfte alldeles ypperligt.
Citera
2024-06-01, 15:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Nej det finns inga andra alternativ som skulle vara bättre. De som förespråkar det är bara irriterade på ordet hen för att de direkt tänker att det har att göra med hur folk uppfattar sin könstillhörighet. Det kan man absolut tycka vad man vill om, men jag menar att ordet tjänar ett annat syfte alldeles ypperligt.

Det är klart det finns bättre ord som är neutralare och inte har de politiska konnotationer som hen har. Om du har behov av att dölja könet på personen för att du sysslar med mörkläggning på en myndighet kan du skriva han eller hon. Skriver du hen ger du uttryck för den ovetenskapliga uppfattningen att det finns fler än två kön, bedriver radikal politik och utövar myndighetsmissbruk genom att ge efter för ohemula krav på att personer måste kallas hen om de kräver det.
Citera
2024-06-01, 15:41
Medlem
DonaldBidens avatar
Säger alltid hen, viktigt för att visa att jag har rätt ideologisk skolning.

Sorgligt att ungdomar tror att de kan växa upp i Sverige utan att anamma detta ortodoxa språkbruk, får hoppas att Sveriges alla arbetsgivare tar sitt ansvar och aldrig anlitar någon som inte uppvisar den rätta vokabulären i en anställningsintervju!
Senast redigerad av DonaldBiden 2024-06-01 kl. 15:44.
Citera
2024-06-01, 16:23
Medlem
Ja, din uppräkning är tyvärr en del av hjärntvätten som pågår mot befolkningen. Sen kommer människor till viss del åtminstone ändå göra olika typer av uppror mot det. Attackerna mot SD har ju exempelvis bara hjälpt partiet att växa.
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Makthavarna verkar tro att de kan ändra på verkligheten genom att ändra på språket.

Säg "en" i stället för "man"
"Hen" i stället för "han eller hon"
"Papperslös" i stället för "illegal"
"Stickskadad" i stället för "knivhuggen"
"N-ordet" i stället för ....
"Könskorrigering" i stället för "könsstympning"
"Felköna" i stället för att "säga rätt kön"
"Dead name"...

"Killgissa" och "mansplaina" för att verkligen spy hat över halva mänskligheten. Men även killar använder nu dessa ord och tror att de är riktiga ord.

Länge sade media alltid "främlingsfientliga SD" i stället för bara SD. Och Prideparaden beskrivs alltid som "färgsprakande". Men är den verkligen det?

Och i USA är det ju ännu värre, så klart
"Enslaved person" i stället för "slave"
"Unalive" i stället för "suicide"
"LatinX" i stället för "latino" eller "latina"

Nu förstår jag bättre varför Orwell avslutade 1984 med ett särskilt kapitel om hur makthavarna ändrat på språket i hans dystopi. Språkförändringar är uppenbarligen extremt viktiga för de som styr oss. När de ändrar vårt språk så ändrar de också på våra tankar. I varje fall de lättpåverkade ungdomarnas.

Storebror är Dubbelplusbra. Transwomen are women. Black Lives Matter.
Citera
2024-06-01, 17:32
Medlem
Folketstempels avatar
Spaning: läser wikiartikel om genus och det slår mig flera saker.
Det finns män, kvinnor och döda ting i vårt ursprungliga språk. Något nytt har aldrig tidigare behövts. Varför då nu plötsligt?

Citat:
Fram till början av 1900-talet ansåg man att det urindoeuropeiska urspråket hade tre genus: maskulinum, femininum och neutrum. Senare fynd har visat att exempelvis luviska istället gjorde en distinktion mellan animata (levande) och inanimata (icke-levande) substantiv.

Men vi har släppt mycket av det i vårt språk till mindre, och inte mer som "hen" vill göra anspråk på.

Citat:
I standardsvenska har skillnaden mellan maskulina och feminina ord i praktiken upphävts och pronomina han och hon ersatts av ett enda pronomen, den.

Men vi har heller inte ett så stort problem som latinska språken, där allt könas och icke-binära idioter har inget annat val än att köna allt ner på atomnivå, och våra sexuellt störda avvikare ska vara glada för vad vi redan har, och stoppa sin hen upp i henhålet.

Citat:

Franska och spanska har endast maskulinum och femininum.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Genus_(spr%C3%A5kvetenskap))
Citera
2024-06-03, 18:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://sverigesradio.se/artikel/ordet-hen-anvands-allt-mindre-det-har-ordet-anvands-istallet

Använder ni ordet hen? Använder folk i eran närhet ordet hen? Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?
Jag föredrar helt klart "hen" framför att omnämna en person med pluralformen "de".

Jag använder "hen" när det är påkallat för att någon föredrar det omtalet eller när det är bekvämt och jag inte vilket kön personen har eller om jag skall anonymisera en person.
Citera
2024-06-04, 10:17
Medlem
TV4 tar upp fenomenet

Citat:
Istället för att kalla ickebinära för ”hen” använder vi allt oftare ”dom” som pronomen
– Vi är inspirerade av engelskan, säger Anders Svensson, chefredaktör på Språktidningen.

Jaså, gör vi? Jaså, är vi?

Jag ingår definitivt inte i TV 4 och Anders Svenssons "VI"...

Men varför är detta en fråga som uppmärksammas på nyheterna över huvudt taget?

Vissa mentalsjuka människor vill bli benämnda som xyr eller zir. Eller hen eller they. Varför skall någon utanför deras närmsta krets av anhöriga och vårdare bry sig över huvud taget?

Varför skall denna dynga prackas på framför allt unga i alla möjliga sammanhang. (Retorisk fråga, jag vet...)
Citera
2024-06-05, 19:14
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://sverigesradio.se/artikel/ordet-hen-anvands-allt-mindre-det-har-ordet-anvands-istallet

Använder ni ordet hen? Använder folk i eran närhet ordet hen? Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?

Föga förvånande. Du kan inte använd order hen utan att låta efterbliven. Det har helt fel ljudbild för Svenska språket och folk som använder det blir då sedda som att de gör det bara för uppmärksamhet, och såna personer tenderas att ogillas. Det var ett pronomen som inte intuitivt kom in i dagens Svenska, utan propaganderades in i ett försök att normera. Sånt misslyckas alltid i språk om det inte backas upp med statens våldsmonopol, och till den graden det behövs kommer inte Sverige att enforca det. Tack och lov för ordet är gräsligt fult och bör droppas helt och hållet.

Egendomligt nog är det bättre att säga dom. Visst det signalerar att du inte klarar av att skilja på singular och plural, men det låter ändå inte lika efterblivet och uppmärksamhetskrävande och offersökande som order hen gör.

Inget att förvånas över här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in