2024-06-01, 09:22
Medlem
Det har alltid funnits andra ord än han och hon att använda om kön är okänt eller irrelevant. Ofta används ordet 'denne'.

”…är det viktigt att denne får all nödvändig information…”
Citera
2024-06-01, 09:53
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Då väljer du den, vederbörande eller personen ifråga eller använder helt enkelt han så får kvinnor ingå underförstått. Vill du absolut uttala håstjärna-en går väl det bra också.

Använder du hen ansluter du dig till idén om fler kön än två och att man inte får kalla vissa människor för han eller hon och propagerar för den.Hen är inget neutralt pronomen i svenskan utan ett propagandaord.

Nej du har fel. Det ör två olika syften för användandet där mitt syfte inte har något att göra med vad personen föredrar för pronomen. Jag vill bara värna sekretessen i ett samtal eller mail så att säga, där jag behöver dra info. och historik i ett ärende utan att outa vem det kan handla om.
Citera
2024-06-01, 09:55
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Den där bisarra uppfattningen har spridit sig som en löpeld i spåren av användningen av hen i det politiska propagandaspråket och mörkläggande under förespeglande av sekretessbehov. Det är givetvis ingen känslig uppgift varken att använda ordet hon eller att tala om vilken medarbetare det gäller.

Om de sätter tumskruvarna på dig ovanifrån och du anser dig tvungen finns det som sagt traditionellt flera alternativ att använda.

Men du förstår ju verkligen inte
Det är inte orden hon eller han som är hemliga i sig. Det är den övriga informationen som är de känsliga uppgifterna.
Exempelvis att någon har en sjukdom, eller ett alkohol/drogberoende m.m
Citera
2024-06-01, 10:19
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Fy farao. They/them är så mycket vidrigare än hen.

Jag har kanske använt hen maximalt tio gånger. Jag använder hellre den/personen eller denne/denna.

Men måste jag tvingas använda ett specialord för könsneutral person/person jag ej vet kön på väljer jag hellre ”hen” alla dagar i veckan framför ett jävla ”dom”. Det är bara personlighetsstört!
Bara jubelidioter säger 'hen'. Då har man fel och bör straffas.
Citera
2024-06-01, 10:25
Medlem
Tenderar väl att bli så med ord som i sann kulturnarxistisk anda ska pådyvlas folket uppifrån. Språk är som regel sådant som utvecklas organiskt. Utan lagar och påbud om vad som ska gälla.
Senast redigerad av noden 2024-06-01 kl. 10:29.
Citera
2024-06-01, 10:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Nej du har fel. Det ör två olika syften för användandet där mitt syfte inte har något att göra med vad personen föredrar för pronomen. Jag vill bara värna sekretessen i ett samtal eller mail så att säga, där jag behöver dra info. och historik i ett ärende utan att outa vem det kan handla om.

Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Men du förstår ju verkligen inte
Det är inte orden hon eller han som är hemliga i sig. Det är den övriga informationen som är de känsliga uppgifterna.
Exempelvis att någon har en sjukdom, eller ett alkohol/drogberoende m.m

Jo, jag har förstått vad du menar. Men som inte bara jag påpekat löser du problemet du tycker dig ha genom att använda de alternativ till hen som finns. Förstår du?
Citera
2024-06-01, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Tenderar väl att bli så med ord som i sann kulturnarxistisk anda ska pådyvlas folket uppifrån. Språk är som regel sådant som utvecklas organiskt. Utan lagar och påbud om vad som ska gälla.

Makthavarna verkar tro att de kan ändra på verkligheten genom att ändra på språket.

Säg "en" i stället för "man"
"Hen" i stället för "han eller hon"
"Papperslös" i stället för "illegal"
"Stickskadad" i stället för "knivhuggen"
"N-ordet" i stället för ....
"Könskorrigering" i stället för "könsstympning"
"Felköna" i stället för att "säga rätt kön"
"Dead name"...

"Killgissa" och "mansplaina" för att verkligen spy hat över halva mänskligheten. Men även killar använder nu dessa ord och tror att de är riktiga ord.

Länge sade media alltid "främlingsfientliga SD" i stället för bara SD. Och Prideparaden beskrivs alltid som "färgsprakande". Men är den verkligen det?

Och i USA är det ju ännu värre, så klart
"Enslaved person" i stället för "slave"
"Unalive" i stället för "suicide"
"LatinX" i stället för "latino" eller "latina"

Nu förstår jag bättre varför Orwell avslutade 1984 med ett särskilt kapitel om hur makthavarna ändrat på språket i hans dystopi. Språkförändringar är uppenbarligen extremt viktiga för de som styr oss. När de ändrar vårt språk så ändrar de också på våra tankar. I varje fall de lättpåverkade ungdomarnas.

Storebror är Dubbelplusbra. Transwomen are women. Black Lives Matter.
Citera
2024-06-01, 11:19
Medlem
Folketstempels avatar
Det är en cirkeldiskussion där allt repeteras som redan sagts.
1. Betyder icke- binär.

2. Har två betydelser.

3.Används istället när kön är obestämt.

4. Modernt ord som är toppstyrt, ord och pronomen kommer från folket och inte staten för då blir det

5. Att det inte får en förankring
i vardagsspråket och därför misslyckades av denna anledning samt

6. att det är woke, pk, betyder
HBTQ-trams och associerar till
det mer än den andra betydelsen och låter som bibliotekstransa och äckliga typer när man läser det och väcker avsky.

- Ett totalt värdelöst ord helt enkelt och inte svårt att fatta varför ingen använder det nu när det inte finns tvång längre att låtsas vara anti-SD, och slicka vänsterliberaler i arslet för att inte få sparken från jobbet, eller stämplas som nazist likt nte så länge sedan när orden lyftes fram 2012.

Detta är trådens sammanfattning.
Senast redigerad av Folketstempel 2024-06-01 kl. 11:21.
Citera
2024-06-01, 11:20
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Det är en cirkeldiskussion där allt repeteras som redan sagts.
1. Betyder icke- binär.

2. Har två betydelser.

3.Används istället när kön är obestämt.

4. Modernt ord som är toppstyrt, ord och pronomen kommer från folket och inte staten för då blir det

5. Att det inte får en förankring
i vardagsspråket och därför misslyckades av denna anledning samt

6. att det är woke, pk, betyder
HBTQ-trams och associerar till
det mer än den andra betydelsen och låter som bibliotekstransa och äckliga typer när man läser det och väcker avsky.

- Ett totalt värdelöst ord helt enkelt och inte svårt att fatta varför ingen använder det nu när det inte finns tvång längre att låtsas vara anti-SD, och slicka vänsterliberaler a i arslet för att inte få sparken från jobbet, eller stämplas som nazist likt nte så länge sedan när orden lyftes fram 2012.

Detta är trådens sammanfattning.
Är det ordet dom du tänker på i din sammanfattning?
Citera
2024-06-01, 11:24
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Makthavarna verkar tro att de kan ändra på verkligheten genom att ändra på språket.

Säg "en" i stället för "man"
"Hen" i stället för "han eller hon"
"Papperslös" i stället för "illegal"
"Stickskadad" i stället för "knivhuggen"
"N-ordet" i stället för ....
"Könskorrigering" i stället för "könsstympning"
"Felköna" i stället för att "säga rätt kön"
"Dead name"...

"Killgissa" och "mansplaina" för att verkligen spy hat över halva mänskligheten. Men även killar använder nu dessa ord och tror att de är riktiga ord.

Länge sade media alltid "främlingsfientliga SD" i stället för bara SD. Och Prideparaden beskrivs alltid som "färgsprakande". Men är den verkligen det?

Och i USA är det ju ännu värre, så klart
"Enslaved person" i stället för "slave"
"Unalive" i stället för "suicide"
"LatinX" i stället för "latino" eller "latina"

Nu förstår jag bättre varför Orwell avslutade 1984 med ett särskilt kapitel om hur makthavarna ändrat på språket i hans dystopi. Språkförändringar är uppenbarligen extremt viktiga för de som styr oss. När de ändrar vårt språk så ändrar de också på våra tankar. I varje fall de lättpåverkade ungdomarnas.

Storebror är Dubbelplusbra. Transwomen are women. Black Lives Matter.
Har du läst din 1984 så inser du ju också hur hopplöst det är att informera andra. Ändå måste vi göra det.
Sjukt.
Sanning är lögn. Frihet är slaveri. Krig är fred.
Vi vägrar för vi är levande tänkande varelser som inte är robotar. Vi vägrar bli robotar dvs arbetare för onda män.
Senast redigerad av Rastapunx 2024-06-01 kl. 11:27.
Citera
2024-06-01, 11:26
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Är det ordet dom du tänker på i din sammanfattning?
Om då begrep rubriken så hade du inte behövt fråga så korkat. Men det är inget jag kan rå för eller kan svara annat än så här på.
Citera
2024-06-01, 11:29
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Om då begrep rubriken så hade du inte behövt fråga så korkat. Men det är inget jag kan rå för eller kan svara annat än så här på.
Du kunde svarat på frågan.
Undrar fortfarande om det är ordet dom eller hen du skriver om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in