2024-06-01, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det där är ett vanligt argument jag inte begriper mig på. Bara för att klimatet kan variera naturligt innebär inte det att vi inte också kan påverka det. Det är lite som att säga att eftersom alla människor ändå dör naturligt kan inte en pistolkula vara farlig.
Hur påverkar du klimatet i din dag?
Citera
2024-06-01, 10:44
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tvärtom, det betyder att Sahara kan odlas.

Så det är kylan i Sahara som gör att det växer dåligt där idag?
Citera
2024-06-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KG0017
Måhända, men lär ju ta minst 100år att omvandla all sand till matjord så man kan odla på ett effektivt sätt.

Ja, minst hundra men snarare miljoner år
Citera
2024-06-01, 11:07
Medlem
svart.kuk.i.torsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Sedan är det en sådan icke fråga egentligen att oroa sig för klimatet då det alltid varierat kraftigt i jordens historia. Blir ju mänsklig hybris att vi ska kunna påverka det. Blir det torrt och varmt får man bygga avsaltningsanläggningar, dammar, använda AC osv. Blir det för kallt får man isolera, bygga växthus för matproduktion osv.

Vi kan också se till att skapa mer våtmarker och skog på rätt ställen så vi inte får en massa översvämmningar, kyla ned landskapen osv. Inte så viktigt i Sverige dock då vi redan har mycket av detta.
Vad bör göras i länder som Indien som är fuktigt och varmt och har risk för wet bulb temperatures? Vid sådana temperaturer blir människor stekta sous vide även om de sitter i skuggan. AC fungerar men 250 miljoner indier lever under fattigdomsgränsen och har inte råd med det.
Senast redigerad av svart.kuk.i.torsk 2024-06-01 kl. 11:12.
Citera
2024-06-01, 12:55
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart.kuk.i.torsk
Varför vet ingen hur varmt det kommer bli? Det borde vara lätt att få till en uppskattning med hjälp av data, fakta och vetenskap.
Det är ju lite svårt, förvisso, med tanke på hur - förhållandevis - kort tid vi faktiskt ägnat oss åt att just registrera "klimatrelaterad data."
Dvs vi har en mycket, mycket lång tidsperiod som vi inte vet så mycket alls om, mer än hur klimatet satt sina spår - och det går att registrera.

Men den exakta mätdatan av idag, den är ju typ runt hundra år gammal - och ännu kortare om vi ska räkna med hela klotet.

Vi kan emellertid se på borrkärnor från insjöar och glaciäris, osv. Vi kan läsa årsringar i träden. Vi har vattenstånd och en hel del annat.

Men vi har inte temperatur och vindriktning eller -styrka. Vi har inte UV-index.

Jag hade gärna sett att det funnits minst hundratusen år av meteorologisk data, av samma kvalitet som den vi har från idag.
Men vi har inte det, tyvärr.

Så jag vet inte hur det kommer att bli, liksom vi int eller vet varför det blev som det blev - historiskt sett.
Jag menar, hade det tex inte varit ganska så bra att veta hur och varför istiden började och hur den såg ut under hela sin "karriär" och sen varför och hur den upphörde.
Jag vet att jag väldigt göra hade velat ha den kunskapen iaf.
Citera
2024-06-01, 14:29
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
På 70 och början av 80 talet trodde vetenskapen på en ny istid...
Det är en myt. Men även om det hade varit sant så hade det inte varit särskilt relevant.
Det som dock är relevant är varför det spekulerades om en avkylning på den tiden. För det gjorde det. Även om majoriteten av publikationerna förutspådde en uppvärmning.

Citat:
Sedan är det en sådan icke fråga egentligen att oroa sig för klimatet då det alltid varierat kraftigt i jordens historia
Inget att oroa sig för? Tidigare stora svängningar har lett till massutrotningar. Uppvärmningen nu saknar dock kända historiska analogier. Det går någon tiopotens snabbare nu.
Senast redigerad av MrArtur 2024-06-01 kl. 14:33.
Citera
2024-06-01, 14:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är ju lite svårt, förvisso, med tanke på hur - förhållandevis - kort tid vi faktiskt ägnat oss åt att just registrera "klimatrelaterad data."
Dvs vi har en mycket, mycket lång tidsperiod som vi inte vet så mycket alls om, mer än hur klimatet satt sina spår - och det går att registrera.

Men den exakta mätdatan av idag, den är ju typ runt hundra år gammal - och ännu kortare om vi ska räkna med hela klotet.

Vi kan emellertid se på borrkärnor från insjöar och glaciäris, osv. Vi kan läsa årsringar i träden. Vi har vattenstånd och en hel del annat.

Men vi har inte temperatur och vindriktning eller -styrka. Vi har inte UV-index.

Jag hade gärna sett att det funnits minst hundratusen år av meteorologisk data, av samma kvalitet som den vi har från idag.
Men vi har inte det, tyvärr.

Så jag vet inte hur det kommer att bli, liksom vi int eller vet varför det blev som det blev - historiskt sett.
Jag menar, hade det tex inte varit ganska så bra att veta hur och varför istiden började och hur den såg ut under hela sin "karriär" och sen varför och hur den upphörde.
Jag vet att jag väldigt göra hade velat ha den kunskapen iaf.
Visst hade det varit trevligt om NASA startat gistemp för 100000 år sedan.

Vi har den data vi har och den förståelse vi har. Enligt denna förståelse måste det bli varmare med en starkare växthuseffekt. Och vi vet att koldioxid är en växthusgas. Alltså måste det bli varmare med mer koldioxid. Det är premisser som inte låter sig förnekas utan idiotförklaring.

Detta behöver man inte läsa studier för att förstå. Endast gått ut grundskolan.

Vill man sedan undersöka var forskningsläget står i frågor som rör "hur mycket", bör man läsa studier på bred front, alternativt vetenskapliga sammanställningar som tillexempel IPCCs rapporter.
Senast redigerad av MrArtur 2024-06-01 kl. 14:39.
Citera
2024-06-01, 14:50
Medlem
Citat:
Varför vet ingen hur varmt det kommer bli? Det borde vara lätt att få till en uppskattning med hjälp av data, fakta och vetenskap.

Haha. Man kan inte förutsäga vädret om två veckor.
Citera
2024-06-01, 14:53
Medlem
Citat:
Vad bör göras i länder som Indien som är fuktigt och varmt och har risk för wet bulb temperatures? Vid sådana temperaturer blir människor stekta sous vide även om de sitter i skuggan. AC fungerar men 250 miljoner indier lever under fattigdomsgränsen och har inte råd med det.

"Människor blir stekta". Kommer dina kunskaper om världen från den svenska mentalstörda cp-skolan eller? Hur värt är det att diskutera om komplicerade saker med någon som tror att människor blir stekta av nuvarande vädret?
Citera
2024-06-01, 15:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
"Människor blir stekta". Kommer dina kunskaper om världen från den svenska mentalstörda cp-skolan eller? Hur värt är det att diskutera om komplicerade saker med någon som tror att människor blir stekta av nuvarande vädret?
Är det verkligen ordet "stekt" som din invändning vilar på här?

Annars kan du läsa mer exempelvis här.
https://www.statista.com/chart/31008/cities-by-annual-hours-exceeding-wet-bulb-temperature-uncomprehensable-heat-thresholds/
Citera
2024-06-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Är det verkligen ordet "stekt" som din invändning vilar på här?

Annars kan du läsa mer exempelvis här.
https://www.statista.com/chart/31008/cities-by-annual-hours-exceeding-wet-bulb-temperature-uncomprehensable-heat-thresholds/

Tror du inte det förekom värmt väder för 100 eller 500 år sedan?
Citera
2024-06-01, 19:04
Medlem
Citat:
Nej, det trodde "vetenskapen" inte. Du kan hitta enstaka forskare som trodde det. Några för att de inte förstått inverkan av AGW utan menade att naturliga klimatcykler gjorde att vi var på väg mot en ny istid, några för att de trodde att kylande utsläpp av svavel skulle ha stödde inverkan än koldioxid. Genomgång av dåtidens vetenskapliga litteratur visar dock på att klart fler ansåg temperaturen skulle stiga:
https://skepticalscience.com/ice-age-predictions-in-1970s.htm

Faktum kvarstår att klimatet blev kallare från 1940-1970 bl a pga aerosoler som blockade ute solljuset. Självklart drog då somliga vetenskapsmän slutsatsen att det skulle bli kallare, precis som somliga vetenskapsmän nu drar slutsatsen att det blir varmare.

Citat:
Det där är ett vanligt argument jag inte begriper mig på. Bara för att klimatet kan variera naturligt innebär inte det att vi inte också kan påverka det. Det är lite som att säga att eftersom alla människor ändå dör naturligt kan inte en pistolkula vara farlig.

Men det är felaktig marknadsföring att sälja till folk att man kan kontrollera klimatet när vi vet att människans påverkan är marginell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in