2024-05-31, 13:00
  #46705
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
70-tal kontra sekelskifte är i regel 50% diff i pris även om de ligger vägg i vägg

Ja, 70-tal är inte lika attraktivt.
Citera
2024-05-31, 13:17
  #46706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
70-tal kontra sekelskifte är i regel 50% diff i pris även om de ligger vägg i vägg

BRF fältöversten det blir nog inte mer 70 tal än detta.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/43513

BRF Djursborg 4 bokstavligen över gatan, byggt 1914.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/274496

Här är det då inga 50% skillnader. Men jag antar du kan applicera lite Flanders matte för att påstå att du har rätt. (Tips jämför lägenheter av samma storlek sålda under samma period.).
__________________
Senast redigerad av trickget 2024-05-31 kl. 13:19.
Citera
2024-05-31, 13:25
  #46707
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
BRF fältöversten det blir nog inte mer 70 tal än detta.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/43513

BRF Djursborg 4 bokstavligen över gatan, byggt 1914.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/274496

Här är det då inga 50% skillnader. Men jag antar du kan applicera lite Flanders matte för att påstå att du har rätt. (Tips jämför lägenheter av samma storlek sålda under samma period.).


Tja, 50% högre för sekelskifte eller 70-tal för 50% lägre gör ju rätt stor skillnad på fladdersmatten.

Sekelskifte ligger ofta på de bästa och mest centrala platserna eftersom de byggdes först.

Att detta bygge ens tilläts och att man inte river skiten är ju en skandal:

https://bcdn.se/cache/41265310_1280x0.webp

Gamla HR är det väl dessutom, så det kan ju bo lite vilket folk som helst där.
Citera
2024-05-31, 13:43
  #46708
Medlem
https://danskebank.com/se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/news/2024/danske-banks-boprisindikator-maj-2024

Citat:
Danske Banks Boprisindikator* som avser prisutvecklingen på bostadsrätter inom Stockholms kommun visar att priserna i maj steg för fjärde månaden i rad. Priserna ökade med 1,0 procent i månadsförändring efter att ha ökat 2,3 procent i månadsförändring i april. Säsongsrensade data visar i stället en viss acceleration från 0,8 procent i april till 1,1 procent i maj. En rimlig slutsats är att vi nu ser en rätt stabil och trendmässig uppgång i bostadspriserna. Omsättningen steg i maj till den högsta månadsomsättningen vi sett i år.

Observera att de också "läcker" HOX index i sina grafer så man kan se hur det utvecklats tidigare månader.
Citera
2024-05-31, 15:17
  #46709
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
BRF fältöversten det blir nog inte mer 70 tal än detta.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/43513

BRF Djursborg 4 bokstavligen över gatan, byggt 1914.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/274496

Här är det då inga 50% skillnader. Men jag antar du kan applicera lite Flanders matte för att påstå att du har rätt. (Tips jämför lägenheter av samma storlek sålda under samma period.).
I Fältöversten ser man Djursborg genom fönstret. I Djursborg ser man Fältöversten genom fönstret

Edit: kollade lite på gatorna runt om, där man inte ser eländet, och där verkar värderingen snarlik. Förviss booli auto-värdering, men det såg rätt likt ut även när jag kollade up en förening
__________________
Senast redigerad av Rytger-Stahlberg 2024-05-31 kl. 15:29.
Citera
2024-05-31, 15:31
  #46710
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Angående boolivärderingen så tvivlar jag på att deras algoritm känner till att jag har höjd avgift sedan jag köpte, vilket nog gäller för majoriteten av objekt. Så roboten ser att en liknande, fast med högre avgift (eller samma som min nuvarande) säljs och tänker att min är värd mer nu pga avgiften som registrerades för 4 år sedan
__________________
Senast redigerad av Rytger-Stahlberg 2024-05-31 kl. 15:34.
Citera
2024-05-31, 15:42
  #46711
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
BRF fältöversten det blir nog inte mer 70 tal än detta.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/43513

BRF Djursborg 4 bokstavligen över gatan, byggt 1914.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/274496

Här är det då inga 50% skillnader. Men jag antar du kan applicera lite Flanders matte för att påstå att du har rätt. (Tips jämför lägenheter av samma storlek sålda under samma period.).

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tja, 50% högre för sekelskifte eller 70-tal för 50% lägre gör ju rätt stor skillnad på fladdersmatten.

Sekelskifte ligger ofta på de bästa och mest centrala platserna eftersom de byggdes först.

Att detta bygge ens tilläts och att man inte river skiten är ju en skandal:

https://bcdn.se/cache/41265310_1280x0.webp

Gamla HR är det väl dessutom, så det kan ju bo lite vilket folk som helst där.

Ett problem är förstås att 70-tal vs. sekelskifte ofta inte är jämförbara objekt sett till område och läge. Vanligen har ju de äldsta husen byggts i det mest attraktiva läget (vid vatten, stjärnplatser, etc.) medan 60-70-talshus har byggts i utkanten, såsom @DViking är inne på. Det är sällan man ser jämförbara hus exakt bredvid varandra i samma läge. Självklart är det mindre attraktivt att bo i utkanten av Östermalm, angränsande till Gärdet, än mitt i smeten.

Sedan ser man ju givetvis de mest extrema kvm-priserna på just sekelskifte, men då handlar det ju mer om att objekten är extremt exklusiva om det rör sig om brakvåningar med typ 10 sovrum, egen bastu osv. så där är det knappast byggåret allena som driver upp priset, utan mer om att lägenheterna från början är så exklusiva att de bara vänder sig till en viss kundgrupp med extremt mycket pengar.
__________________
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2024-05-31 kl. 15:54.
Citera
2024-05-31, 15:51
  #46712
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
Angående boolivärderingen så tvivlar jag på att deras algoritm känner till att jag har höjd avgift sedan jag köpte, vilket nog gäller för majoriteten av objekt. Så roboten ser att en liknande, fast med högre avgift (eller samma som min nuvarande) säljs och tänker att min är värd mer nu pga avgiften som registrerades för 4 år sedan

Såklart, man får tveka på att föreningarna skulle vara särskilt duktiga med att rapportera in höjda avgifter till Booli. Å andra sidan, rör det sig om 300-500 kr i avgiftshöjning påverkar det ju inte värderingen nämnvärt, har man däremot köpt nyproduktion och så får man en smäll med 6000 kr mer i avgift pga. kraftigt höjda räntor, ja då blir det väl lite svettigare.

Sedan tar ju inte boolivärderingen hänsyn till om man omvandlat en tvåa till en minitrea (vilket potentiellt kan öka kvm-priset), om man renoverat, etc. På samma sätt som ett renoveringsobjekt värderas likvärdigt med jämförbara objekt sett till yta, läge etc. och inte skick.
Citera
2024-05-31, 16:04
  #46713
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
BRF fältöversten det blir nog inte mer 70 tal än detta.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/43513

BRF Djursborg 4 bokstavligen över gatan, byggt 1914.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/274496

Här är det då inga 50% skillnader. Men jag antar du kan applicera lite Flanders matte för att påstå att du har rätt. (Tips jämför lägenheter av samma storlek sålda under samma period.).

Du måste ju jämföra objekt som är helt lika. Föreningar, balkong, renoveringsgrad etc. Sen är det skillnader i begreppet sekelskifte. Hus från 1890 är i regel klart mer attraktiva än 1914.

Sen beror det på vad man har runt sig. Ett sekelskiftshus där alla fönster vätter mot hemska 70-tals komplex går ned rejält i pris. Den brfen som länkades är ett bra sådant exempel.

Här är vad som händer när man får 70-tals helvetet i all sin prakt åt alla håll och kanter;

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-kungsholmen-stockholms-kommun-inedalsgatan-9e-3359582031619911149

Här är ett exempel när man får trevligare omgivning men bara typ 100 meter bort

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-kungsholmen-stockholms-kommun-alstromergatan-45d-7832540041858994638

Budgivningen på dessa objekt och slutpris talar sitt tydliga språk om hur marknaden är just nu
__________________
Senast redigerad av flanders 2024-05-31 kl. 16:07.
Citera
2024-05-31, 16:06
  #46714
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Såklart, man får tveka på att föreningarna skulle vara särskilt duktiga med att rapportera in höjda avgifter till Booli. Å andra sidan, rör det sig om 300-500 kr i avgiftshöjning påverkar det ju inte värderingen nämnvärt, har man däremot köpt nyproduktion och så får man en smäll med 6000 kr mer i avgift pga. kraftigt höjda räntor, ja då blir det väl lite svettigare.

Sedan tar ju inte boolivärderingen hänsyn till om man omvandlat en tvåa till en minitrea (vilket potentiellt kan öka kvm-priset), om man renoverat, etc. På samma sätt som ett renoveringsobjekt värderas likvärdigt med jämförbara objekt sett till yta, läge etc. och inte skick.
I mitt fall är det väl ett mellanting, då fastigheten ombildades några år innan jag köpte. Däremot är stan full av nybyggen, nu många osålda.

I mindre städer med lägre prisbild har även avgiften en större inverklan på månadsbudgeten. Till skillnad från renoveringar så tvingas avgiftshöjningarna fram över ett bräde via räntan, vilket bör leda till ett bias snararre än "brus" i auto-värderingen. Systematisk övervärdering i Booli kan nog vara en orsak till att köpare och säljare inte kan mötas.
__________________
Senast redigerad av Rytger-Stahlberg 2024-05-31 kl. 16:10.
Citera
2024-05-31, 16:12
  #46715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ett problem är förstås att 70-tal vs. sekelskifte ofta inte är jämförbara objekt sett till område och läge. Vanligen har ju de äldsta husen byggts i det mest attraktiva läget (vid vatten, stjärnplatser, etc.) medan 60-70-talshus har byggts i utkanten, såsom @DViking är inne på. Det är sällan man ser jämförbara hus exakt bredvid varandra i samma läge. Självklart är det mindre attraktivt att bo i utkanten av Östermalm, angränsande till Gärdet, än mitt i smeten.

Sedan ser man ju givetvis de mest extrema kvm-priserna på just sekelskifte, men då handlar det ju mer om att objekten är extremt exklusiva om det rör sig om brakvåningar med typ 10 sovrum, egen bastu osv. så där är det knappast byggåret allena som driver upp priset, utan mer om att lägenheterna från början är så exklusiva att de bara vänder sig till en viss kundgrupp med extremt mycket pengar.
På Karlavägen finns ju nummer 81 (från 1967)
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/269355
och nummer 83 (från 1913).
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/77539
Inte mycket som sålts i betonghuset, men ser inte ut att ha varit nån större (om någon alls) rabatt när det väl skett?
Citera
2024-05-31, 16:14
  #46716
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
I mitt fall är det väl ett mellanting, då fastigheten ombildades några år innan jag köpte. Däremot är stan full av nybyggen, nu många osålda.

I mindre städer med lägre prisbild har även avgiften en större inverklan på månadsbudgeten. Till skillnad från renoveringar så tvingas avgiftshöjningarna fram över ett bräde via räntan, vilket bör leda till ett bias snararre än "brus" i auto-värderingen. Systematisk övervärdering i Booli kan nog vara en orsak till att köpare och säljare inte kan mötas.

Att nybyggen riskerar att bli osålda är rätt logiskt, för bara 3 år sedan var det otänkbart att en boränta kunde landa på ca 5%. Att föreningen i sin tur har stora lån skapar en stor känslighet, och en liten nybyggd lägenhet kan bli orimligt dyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in