2024-05-31, 19:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det där har du missuppfattat alldeles. Jag tycker också det är olämpligt att dumförklara hela folkgrupper när det är du själv som inte vet så mycket.

När man pratar om att man lånar ord från andra språk betyder inte det att det råkar heta likadant som på ett annat språk fast det har en helt annan betydelse. Lånorden heter liknande och har liknande betydelse. Ett ord som outlet är ett typiskt lånord från engelskan.

Om hen är lånat någonstans är det från finskan. Trots att de har en vansinnigt komplicerad grammatik har de inte olika ord för han och hon. De heter båda hän på finska.

Finnar som lärt sig svenska som lite äldre hade ofta svårt att använda hon och han i språket. De fortsatte med sitt hän även när de pratade svenska.
Jag tycker språket fungerat alldeles utmärkt utan ordet hen.
Men en anledning kan ju vara att det många gånger var betydligt lättare att se skillnad på en man och en kvinna förr..
Idag är det ju en del som inte själva vet vad de är..
Det är en av anledningarna varför jag totalvägrar "hen".
Citera
2024-05-31, 19:17
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Till min förtret har jag märkt att jag börjat vänja mig vid ordet hen. Dock aldrig använt ordet, varken privat eller i arbetet.

På en arbetsplats tyckte en del att ordet hen alltid skulle användas. Motiveringen var att man då visade att man respekterade den som texten handlade om eftersom det skulle kunna vara så att den som avsågs i texten skulle kunna vara så kallat icke-binär, alltså en person som eventuellt skulle kunna tänkas kunna ta illa vid sig om man skrev han eller hon om honom eller henne.

Användandet av hen tog aldrig fart på arbetsplatsen. Mycket på grund av den krångliga motiveringen, tror jag. Men säkert också eftersom ingen egentligen brydde sig om ifall en på tio- eller hundratusen, kanske möljligtvis skulle bli lite stött av att vi skrev han eller hon.

Vid ett tillfälle när diskussionens vågor gick höga tröttnade jag och ringde till personen som omnändes i den text vi höll på att skriva. Men Mohamed Mohamed förstod inte vad jag menade när jag frågade om han var en han, hon eller en hen. Helt självsvåldigt bestämde jag att han därför skulle omnämnas med ordet han istället för med ordet hen. Tyvärr visade sig Mohamed Mohamed vara icke-binär och hen blev jättearg. Gud vad jobbigt det var.Jag skämdes jättemycket över att jag haft så fel och jag fick ringa och be hen om ursäkt.

Nä, skojade bara. Mohamed Mohamed var inte icke-binär och hade inget emot att kallas för han.

Min historia är sedelärande, som hen säkert förstår. Sensmoralen får dom dock lista ut själv.
Citera
2024-05-31, 19:18
Medlem
Karmans avatar
Här är en kille som driver med det könsneutrala "They/them"-fenomenet i USA:
https://youtube.com/shorts/PWbS6Z1VxWk?si=Ua2WMSTV-nQp5qJs
Citera
2024-05-31, 19:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
”Dom” är fan inte ens ett riktigt ord.
"Dom" har ju använts i alla tider.
Hur kan det inte vara ett "riktigt ord"?
Citera
2024-05-31, 19:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Hen ska endast användas när könet på personen man talar om är okänt eller man inte vill peka eller försvåra identifieringen av en viss person

Exempel på okänt kön
-Läkaren sa jag har cancer!
-När sa hen det?

Exempel för försvåra identifiering
-Idag hade jag ett viktigt möte med en kollega, hen sa att chefen är på väg att sluta.
När sa denne det
Citera
2024-05-31, 20:11
Medlem
Svenska språket fungerade alldeles utmärkt utan "hen".

De flesta som använder begreppet idag gör det som en politisk markering.
"Jag tillhör den fina, goda, progressiva, moderna, toleranta sidan."

Vissa yngre däremot gör det säkert utan baktankar. De har lärt sig i skolan att man säger så.

Själv har jag givetvis aldrig använt det, kommer aldrig använda det, och när jag börjar läsa en text och märker att författaren använder "hen" så väljer jag ofta att inte läsa vidare. Genom använda sig av ett sådant infantilt och politiserat begrepp så avslöjar textförfattaren att han eller hon inte har så spännande tankar att det är värt att ta del av dem.

Dock måste jag säga att jag föredrar "hen" hundra gånger hellre än "they/them" vilket är ren språkvandalisering. (Och just därför vill en del av de dummaste så klart importera begreppet till Sverige.)
Citera
2024-05-31, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://sverigesradio.se/artikel/ordet-hen-anvands-allt-mindre-det-har-ordet-anvands-istallet

Använder ni ordet hen? Använder folk i eran närhet ordet hen? Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?

Nej då det är olämplilgt.
Hon eller han. Eller namn inget annat.
Citera
2024-05-31, 20:27
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det är märkligt att en del måste påpeka att "hen" betyder "höna" på engelska. I så fall kan man ju bara referera vad ordet betyder på japanska, då det betyder "konstig".

Några talar om fenomenet att skriva t ex "they" i singular, men detta är inget nytt i engelskan. Tvärtom, har det funnits med sedan 1300-talet. Jag gör det ofta på jobbet när jag skriver noteringar på engelska, då jag i regeln inte kan skriva ut namnet även om jag vet det.

Referenser:
https://jlptsensei.com/learn-japanese-vocabulary/%E5%A4%89-%E3%81%B8%E3%82%93-hen-meaning/
https://www.merriam-webster.com/wordplay/singular-nonbinary-they
Citera
2024-05-31, 20:56
Medlem
Ratads avatar
"Det där" duger gott.
Citera
2024-05-31, 21:16
Medlem
Smugumins avatar
Folk som här ondgör sig över ordet "hen" och upplever sig kränkta och skyller på "woke" för ordets existens är extremt pinsamma. Det är ett mycket användbart ord och används flitigt av folk med lite vett i huvudet.
Citera
2024-05-31, 21:52
Medlem
Abnormals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hörde ”en” förr rätt ofta börja minska tack och lov
Ja, både en och hen lanserades hårt på 2010-talet, men kurvan har som du säger länge dalat; jag skulle gissa att den stämmer ganska bra överens med partiet F!:s uppgång och fall. Många som brukade dem friskt när det var på modet låtsas idag om att de inte finns och stämmer t.o.m. själva in i hånfulla körer om "peak woke" och dylikt.

Dagens efterblivna unga har nog inget emot orden i sig, men det som (delvis) gör en och hen radioaktiva är att de associeras med en viss typ av ängslig, bleklagd, nästan aggressivt nymodighetsbejakande sjuttio-/åttiotalist som sätter stor tilltro till och gärna lismar för just ungdomar och därmed sätter sitt vuxenkapital på spel. Tänk popjournalist, cool svensklärare, RFSU-kommissarie. Generationsförrädare som väcker misstankar även i ofärdiga tonårshjärnor. En desperat och smått tragisk vibb, för att använda ett annat skitord.
Citera
2024-05-31, 22:43
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Folk som här ondgör sig över ordet "hen" och upplever sig kränkta och skyller på "woke" för ordets existens är extremt pinsamma. Det är ett mycket användbart ord och används flitigt av folk med lite vett i huvudet.
Frågan var varför folk nästan inte använder det längre vilket du inte förklarade. Men nu vet vi vilka som fortfarande gör det som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in