2016-04-11, 01:37
Medlem
Kodiak-s avatar
Jag hittade någon rolig tofusort för ett tag sen med smak av oliver som var helt okej. Idag hade jag en med tomatsmak som passade utmärkt till att göra en pastarätt mer matig.
Citera
2016-04-14, 15:35
Medlem
Tofu är riktigt gott, finns att köpa färdig marinerad. Första gången jag åt det smakade de lustigt men när man väl "lär" sig smaken så det är riktigt gott i min åsikt.
Det som öl, kaffe, sushi osv för många man gillar de inte första gången pga man är Ovan vid smaken!

Föredrar dock tempeh över tofu.. Mkt billigare och godare =)
Citera
2016-04-16, 21:23
Medlem
Jag måste hålla med om att tofu är vedervärdigt. Då har jag ändå ätit den tillagad av vana veganer som i övrigt varit duktiga i köket. Men tofu... jag äter hellre tidningspapper.

En miljard kineser KAN ha fel.
Citera
2016-04-17, 20:50
Medlem
Germanofils avatar
Äcklig? Smaklös ja men knappast äcklig.

Med rätt kryddning är tofu gott, men inte lika gott som kyckling (närmaste kött-motsvarighet vad recept avser). Vi lagar det väldigt sällan. Blir mest om man ska bjuda någon vegetarian på middag.
Citera
2016-04-17, 21:08
Medlem
christerys avatar
Provade laga misosoppa med tofu, måste gjort nåt fel (för lite misopasta/dashi) för det smakade ingenting. Hur det kan vara äckligt fattar jag inte, menlöst ja men äckligt... nä.

Råkade visst beställa en vegetarisk soppa i Thailand med tofu (inte enkelt när menyn är på Thai) och den var det mer drag i, då var tofun mer utfyllnad eller gav lite mer matighet i soppan. Fördelen med thaisoppan var ju att den smakade nåt. Tofun smakade såklart vad soppan smakade - igen, äckligt var det inte.
Citera
2024-05-14, 20:46
Medlem
Prövade tillaga några bitar tofu nu på kvällen som ett prov. Jag misslyckade fatalt. Jag följde metoden som en japan visade på youtube. Pressade ut vattnet ur hela klumpen först i några timmar. Skar tofun i mindre bitar, och marinerade dem sedan i några timmar. Och nu då, på kvällen, så stekte jag dem.

Det här vet jag inte om jag kommer testa igen. Jag fick spotta ut tofun. Det gick bara inte helt enkelt.

Jag får hoppas smaka tofu igen när någon annan tillagat dem. Gärna en professionell kock.
Citera
2024-05-18, 10:51
Medlem
Turbobaguetts avatar
Vanlig tofu går att äta, men det är ingen favorit.
Däremot Stinky tofu (臭豆腐, chòu dòufu) är nog en av världens äckligaste matvaror.
Det är fermenterad tofu, kinas svar på surströmming.
Jag har provsmakat den en gång i ett gatukök i Beijing. Aldrig mer.
Citera
2024-05-28, 10:55
Medlem
GregerMedeltids avatar
Tofu är jättegott om det tillagas rätt, annars väldigt tråkig och intetsägande. T.ex. misosoppa brukar det vara vanlig vit tofu i bitar i, det brukar jag också tycka smakar inget och har konsistens som gelé.

Många asiatiska restauranger brukar ha en typ av friterad tofu i wokrätter, och det är en konsistens jag aldrig lyckats återskapa hemma. Den är luftig och knaprig och smakrik, jag antar att det är mycket olja och MSG som ligger bakom.

Annars finns det många typer av smaksatt tofu att köpa, eller egen marinad att göra, och det blir också gott om man steker det i het olja för lite yta. Passar bra som köttersättning i många asiatiska rätter, men även mycket västerländsk mat. Det går jättebra att göra t.ex. korvstroganoff på tofu eller raggmunk med stekt tofu.
Citera
2024-05-30, 21:46
Medlem
Vem0ths avatar
Tofu smakar typ neutralt proteinpulver i geléform, den är ju "smaklöst" fast man känner direkt att det är rent protein och typ inget annat. Det är inte gott men det finns tusen saker äckligare som människor äter regelbundet.
Citera
2024-05-31, 15:08
Medlem
Man får behandla det som en kryddbärande bukfylla. Den smakar det man lägger på den. Jag köper nåt paket om det är rea och käkar vid tillfällen då jag inte är så noga med att det ska vara supergott.

Antingen kryddar jag tofun rejält eller så panerar jag den och gör """""fiskpinnar""""". Duger i krig men inget man går runt och fantiserar om.
Citera
2024-05-31, 15:20
Varför älskar afrikaner detta man undrar?
Citera
2024-05-31, 16:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Varför älskar afrikaner detta man undrar?
Gör dom?
Vet japaner älskar tofu, själv finner jag det rätt menlöst.
Men kalla nått som är tämligen smaklöst för äckligt skulle jag då aldrig göra.

Dock har jag ätit en del rätter med tofu, rätterna har väl varit goda, men säga jag ätit tofu vet jag inte och just för det är rätt smaklöst.

Rätt skum sak tofu, testat tillaga själv ett par ggr för evigheter sedan, men fanns det som menlöst så slutade.
Och de rätter jag ätit med tofu är av en japanska, de älskar tofu och har aldrig vågat fråga varför och pga jag fattar ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in