2024-05-31, 10:51
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är ingen definition jag hittat på. Det är defacto vad som menas med sparande i vardagligt tal. Se exempelvis https://sv.wikipedia.org/wiki/Sparande . Till och med ekonomiböcker brukar alltid börja där men då även förklara varför den inte är så användbar.

Guld skulle jag räkna som pengar (samma som skatteverket) så att växla till guld eller till dollar skulle jag se som sparande.

Det enda jag menar är att begreppet sparande har olika betydelser om man använder det vardagligt och om man använder det lite mer seriöst som ekonom. Det är inte så att ekonomens definition har företräde.
Jag är inte helt nöjd. Så om jag köper statsskuldväxlar med löptid på 5 år med ränteutbetalningen om 5 år, då är detta inte ett sparanda? Det tar ju åratal innan jag får loss pengarna. Så vad skulle det kallas utom sparande?
Citera
2024-05-31, 10:53
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Så köp för 100 miljoner då och så kan du börja SPARA med att betala av det du köpt då i 30 år.

När JAG sparar så är det för att jag INTE köper eller spenderar pengar på saker eller varor.

"Men spara på du med att köpa mer med LÅNADE pengar och sedan delbetala lite i taget"

/
Visst kan jag ta ett lån på 100mkr, köpa en fin lägenhet, och sedan amortera bort det lånet. Då har jag sparat ihop 100mkr.

När du amorterar så kan du ju inte spendera de pengarna på annat.

Tänker fascinerat att du nog bott i HR hela ditt liv. DÄR är pengarna verkligen borta.
Citera
2024-05-31, 10:54
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är ingen definition jag hittat på. Det är defacto vad som menas med sparande i vardagligt tal. Se exempelvis https://sv.wikipedia.org/wiki/Sparande . Till och med ekonomiböcker brukar alltid börja där men då även förklara varför den inte är så användbar.

Guld skulle jag räkna som pengar (samma som skatteverket) så att växla till guld eller till dollar skulle jag se som sparande.

Det enda jag menar är att begreppet sparande har olika betydelser om man använder det vardagligt och om man använder det lite mer seriöst som ekonom. Det är inte så att ekonomens definition har företräde.
Att växla kronor till guld är inte sparande. Det är bara att byta en tillgång mot en annan. Ingen större skillnad mot att köpa aktier. Du blir inte rikare utav förändringen men förhoppningsvis så förändras det relativa värdet på ett positivt sätt.

Definitionen av pengar kan bli diffust när man gräver i det. Det finns olika typer av tillgångar och dessa har olika fördelar som likviditet och avkastning. Valutor brukar vara det mest likvida. Fast vissa valutor är mindre flexibla än andra.
Citera
2024-05-31, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag är inte helt nöjd. Så om jag köper statsskuldväxlar med löptid på 5 år med ränteutbetalningen om 5 år, då är detta inte ett sparanda? Det tar ju åratal innan jag får loss pengarna. Så vad skulle det kallas utom sparande?

Det skulle också kallas sparande. Stadsskuldsväxlar skulle jag betrakta på samma sätt som guld. Det finns en likvid andrahandsmarknad för sådana. En sak som skiljer mer vadragliga definitioner från vetenskapliga är dock att det inte finns något krav på att den vardagliga skall vara varken invändningsfri eller heltäckande.
Citera
2024-05-31, 10:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
När du ackumulerar pengarna som du kan använda för spekulation är själva sparandet. Att spara är i princip att inte sätta sprätt på sina inkomster. Köpa statsskuldväxlar är en investering.
Citera
2024-05-31, 10:58
Medlem
Ah, den gamla klassikerna amortering och sparande.

Om man ska illustrera det enklare kan man välja att göra såhär:

Alt 1) Amortera på lånet

Alt 2) Istället för amortering, sätt in pengarna på ett sparkonto

Inget av alternativen påverkar tillgångssidan. Endast att de är mer likvida i alt 2.
Citera
2024-05-31, 10:59
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Visst kan jag ta ett lån på 100mkr, köpa en fin lägenhet, och sedan amortera bort det lånet. Då har jag sparat ihop 100mkr.

När du amorterar så kan du ju inte spendera de pengarna på annat.

Tänker fascinerat att du nog bott i HR hela ditt liv. DÄR är pengarna verkligen borta.

Fortsätt med ditt du och köp så mycket du kan utan att betala det du köper så kommer du att spara enormt sedan?

När JAG köper något så gör jag det med det jag SPARAT ihop!

/
Citera
2024-05-31, 11:02
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Fortsätt med ditt du och köp så mycket du kan utan att betala det du köper så kommer du att spara enormt sedan?

När JAG köper något så gör jag det med det jag SPARAT ihop!

/
Inget fel med det, Ingvar Kamprad berättade stolt varje gång att IKEA aldrig någonsin lånade pengar, de betalade allt kontant. Och mycket riktigt är jag ju lite i händerna på en bank när jag lånar pengar för att i efterhand spara ihop dem via amortering.

Men å andra sidan kan det vara lite kul att redan som 30-åring bo i en 5mkr-kåk medans du får vänta tills du är 65.

Just jag har dock inga lån sedan 1990 och har mina bostäder lånefria. Beroende på att jag är gammal och bostäder kostade ingenting när jag började köpa 1988. På den tiden amorterade man sin Danderydsvilla på kanske 10 år, den kostade under 2mkr.
Citera
2024-05-31, 11:04
Medlem
Citat:
Så fint att du via googling hittat att de fattiga i Beverly Hills inte kan få mer än 8% i hyreshöjning i år. Medianhyran är f.ö. $5000 = 50.000 kr i månadshyra och likheten med Sverige är slående.
Medianhyran är ungefär hälften av vad du påstår. Var får du dina siffror ifrån?Alltså ung. 2500-2600 dollar.

Ingen av detta betyder att de inte har RENT CONTROL. Dvs att Beverly Hills är KOMMUNIST
Citera
2024-05-31, 11:05
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ah, den gamla klassikerna amortering och sparande.

Om man ska illustrera det enklare kan man välja att göra såhär:

Alt 1) Amortera på lånet

Alt 2) Istället för amortering, sätt in pengarna på ett sparkonto

Inget av alternativen påverkar tillgångssidan. Endast att de är mer likvida i alt 2.

Du brukar ju mesta skriva sent på kvällen, men godmorgon!

Och att sätta in egna pengar på konto är ju ett sparande, men även du behöver förstå att det man KÖPER och sedan DELBETALAR av med ränta dessutom ju knappast är att SPARA utan när man köpt så har man spenderat och DET är inte samma som att spara!

Att det ofta är smart och dessutom ju krav från långivaren att delbetala på bolånen ofta 1% eller 2%/
år, det har inget med att detta skulle vara att SPARA att göra.

/
Citera
2024-05-31, 11:10
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Medianhyran är ungefär hälften av vad du påstår. Var får du dina siffror ifrån?Alltså ung. 2500-2600 dollar.

Ingen av detta betyder att de inte har RENT CONTROL. Dvs att Beverly Hills är KOMMUNIST
Jag gjorde som du, googlade.
Citat:
https://www.zillow.com/rental-manager/market-trends/beverly-hills-ca/
The median rent for all bedrooms and all property types in Beverly Hills, CA is $4,995.
Nej, Beverly Hills är motsatsen till kommunism. På alla sätt. Det fattar alla utom Mr Google.
Citera
2024-05-31, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
¨Nästan bara`New York. ha ha. Vad betyder 'nästan bara`?

'De flesta utanför', vilka då?

Du måste göra bättre ifrån dig än så där

Har Beverly Hills hyrestak? Ja det har de
https://beverlyhillscourier.com/2022/07/10/rent-stabilization-commission-recommends-8-rent-increase-cap/
Det är normalt att hyreshöjningar för befintliga hyresgäster begränsas till ett index eller liknande. Problemet med det svenska systemet är att den låga hyran följer med till nästa hyresgäst.

Marknadshyra innebär egentligen bara att hyran kan justeras till marknadsnivå när lägenheten byter hyresgäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in