2024-05-31, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Man kan väl lägga till att en stor procent FB-användare felaktigt anser att amortering, som är ett sparande, är en månadskostnad.
(FB) Är amortering och sparande samma sak?
Nej. Om jag betalar av min lägenhet 4mkr under 20 år så har jag sparat 4 mkr. Inte haft 4 mkr i hyra.

Rent tekniskt har de som hävdar det dock rätt. Den vanligaste definitionen av sparande är att lägga undan pengar för framtida bruk. Då är amortering inte ett sparande eftersom pengarna inte längre är tillgängliga om du använt dem för amortering.

Den definitionen funkar givetvis inte inom national- eller företagsekonomi dock (av uppenbara skäl) men ekonomer har inte ensamrätt på att definiera språkliga begrepp.
Citera
2024-05-31, 10:27
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Rent tekniskt har de som hävdar det dock rätt. Den vanligaste definitionen av sparande är att lägga undan pengar för framtida bruk. Då är amortering inte ett sparande eftersom pengarna inte längre är tillgängliga om du använt dem för amortering.

Den definitionen funkar givetvis inte inom national- eller företagsekonomi dock (av uppenbara skäl) men ekonomer har inte ensamrätt på att definiera språkliga begrepp.
Det argumentet faller eftersom man, om man behöver pengarna igen, kan öka lånet. Det kan ske hur enkelt som helst numera, t.ex:
https://hypotekspension.se/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw6uWyBhD1ARIsAIMcADpfrj jncSKTpO9gtFgTFS2Ola_NS_E_Br1YXfN5c1nx6J9srEQ-RRYaAtvcEALw_wcB
Amorterade pengar finns där, varenda krona, till skillnad från hyra som ligger på hyresvärdens konto.
Citera
2024-05-31, 10:29
Medlem
Citat:
Det argumentet faller eftersom man, om man behöver pengarna igen, kan öka lånet. Det kan ske hur enkelt som helst numera, t.ex:
https://hypotekspension.se/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw6uWyBhD1ARIsAIMcADpfrj jncSKTpO9gtFgTFS2Ola_NS_E_Br1YXfN5c1nx6J9srEQ-RRYaAtvcEALw_wcB
Amorterade pengar finns där, varenda krona, till skillnad från hyra som ligger på hyresvärdens konto.

Det är inget argument. Det är en definition. Klart att man kan utöka lånet igen (om det beviljas) men efter att du amorterat så är inte längre pengarna tillgängliga för konsumtion direkt.
Citera
2024-05-31, 10:32
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Man kan väl lägga till att en stor procent FB-användare felaktigt anser att amortering, som är ett sparande, är en månadskostnad.
Nej. Om jag betalar av min lägenhet 4mkr under 20 år så har jag sparat 4 mkr. Inte haft 4 mkr i hyra.

Så du som många andra här verkar alltså tycka att:

Om du KÖPER NÅGOT och sedan efteråt DELBETALAR på det du ju redan köpt, så SPARAR du?

Att det är bra att betala av det man köpt känns självklart, men SPARA är något annat än att KÖPA!!

För övrigt så tycker jag du kan låta allt " NY - Manhattan e bäst " vara i denna tråd.

/
Citera
2024-05-31, 10:33
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Så du som många andra här verkar alltså tycka att:

Om du KÖPER NÅGOT och sedan efteråt DELBETALAR på det du ju redan köpt, så SPARAR du?

Att det är bra att betala av det man köpt känns självklart, men SPARA är något annat än att KÖPA!!

För övrigt så tycker jag du kan låta allt " NY - Manhattan e bäst " vara i denna tråd.

/
Ditt feltänk är att du jämför en bostad och t.ex en bil. Men en bil är konsumtion som ersätts med en nyare bil och den går mot Noll i värde. Medans en bostad alltid bibehåller sitt värde eftersom mark inte kan nyproduceras.

Säg att du sparar ihop 1mkr innan du köper din lägenhet. Eller att du sparar ihop 1 mkr medans du redan bor i lägenheten. Skillnaden i förmögenhet när du är klar är noll.
Citera
2024-05-31, 10:36
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är inget argument. Det är en definition. Klart att man kan utöka lånet igen (om det beviljas) men efter att du amorterat så är inte längre pengarna tillgängliga för konsumtion direkt.
Jo, men det är ju du som hittat på att om pengar inte finns åtkomliga direkt så finns de inte alls. Jag tror inte många håller med. Säg att du köper fysiskt guld. Har du då de pengarna? Fast det är komplicerat att sälja guldet igen så pengarna finns inte tillgängliga för konsumtion direkt?
Citera
2024-05-31, 10:39
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ditt feltänk är att du jämför en bostad och t.ex en bil. Men en bil är konsumtion som ersätts med en nyare bil och den går mot Noll i värde. Medans en bostad alltid bibehåller sitt värde eftersom mark inte kan nyproduceras.

Säg att du sparar ihop 1mkr innan du köper din lägenhet. Eller att du sparar ihop 1 mkr medans du redan bor i lägenheten. Skillnaden i förmögenhet när du är klar är noll.

Så köp för 100 miljoner då och så kan du börja SPARA med att betala av det du köpt då i 30 år.

När JAG sparar så är det för att jag INTE köper eller spenderar pengar på saker eller varor.

"Men spara på du med att köpa mer med LÅNADE pengar och sedan delbetala lite i taget"

/
Citera
2024-05-31, 10:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Jaså, de man ser som sålda ligger inte på de nivåerna. Varför budade de inte upp denna till 8.5m då?

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-ostermalm-stockholms-kommun-oxenstiernsgatan-31-3106363541352002016

Eller under 10m men med 500kr/mån i avgift:

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-ostermalm-stockholms-kommun-majorsgatan-6-2531450500345994872

Sen ligger en trea på Östermalm på 110-130k/kvm, Gärdet dock betydligt lägre. Dina vänner verkar vara lite puckade.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ingen aning faktiskt. Dom kanske inte ville ha den eländiga utsikten mot Radiohusets deprimerande DDR-byggnad i grå betong. Eller också gillade dom inte den kassa planeringen med det minimala köket mitt i. Ovilja att bo på en av stadens minst trivsamma gator kan också vara ett skäl. Många ogillar dessutom tråkiga lägenheter från 1950- och 60-talet. Men jag vet som sagt inte varför dom inte budade på denna sällsynt ocharmiga lägenhet.

Oxenstiernsgatan och Majorsgatan ligger ju precis i utkanten av Östermalm och räknas nästan mer som Gärdet resp. Norrmalm, så inte jättekonstigt att dessa har lägre slutpris. Snackar vi mitt i Östermalm, typ Sibyllegatan, Karlavägen, Grevgatan, Grev Turegatan, Strandvägen, Narvavägen, etc. är det såklart andra bullar.
Citera
2024-05-31, 10:42
Medlem
Citat:
Jo, men det är ju du som hittat på att om pengar inte finns åtkomliga direkt så finns de inte. Jag tror inte många håller med. Säg att du köper fysiskt guld. Har du då de pengarna? Fast det är komplicerat att sälja guldet igen så pengarna finns inte tillgängliga för konsumtion direkt?

Det är ingen definition jag hittat på. Det är defacto vad som menas med sparande i vardagligt tal. Se exempelvis https://sv.wikipedia.org/wiki/Sparande . Till och med ekonomiböcker brukar alltid börja där men då även förklara varför den inte är så användbar.

Guld skulle jag räkna som pengar (samma som skatteverket) så att växla till guld eller till dollar skulle jag se som sparande.

Det enda jag menar är att begreppet sparande har olika betydelser om man använder det vardagligt och om man använder det lite mer seriöst som ekonom. Det är inte så att ekonomens definition har företräde.
Citera
2024-05-31, 10:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hans vänner är inte totala analfabeter som du som inte förstår skillnaden mellan betong och sekelskifte.

Alla som bor i stan vill ha balkong. Lägger du till balkong till en lgh får du lägga på 10-20% direkt.

Ditt första objekt är ett sketet 50-tals hus och går inte att ta på allvar.

Det andra objektet hade gått för 1.5-2msek till med en schysst balkong

Inte sådan enorm skillnad beroende på byggår utan mäklarnas klassiska klyscha om läge läge läge brukar stämma. Hus från 30-60-talen har ofta även lägre driftkostnader så en viss del jämnas ju även ut där om än inte allt. Dock givetvis stort prispåslag med en stor balkong.
Citera
2024-05-31, 10:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Priserna har stått sig väl på ÖM genom hela "krisen" så det verkar inte ha hänt något särskilt just där.

Knappast förvånande då man inte säljer till lågt pris om man inte verkligen måste, typ i samband med skilsmässa. Boende på Östermalm har knappast pengabrist och väntar hellre ut en dålig marknad än att sälja till ett lågt pris.
Citera
2024-05-31, 10:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Amortering är inte en kostnad (endast förbrukning är kostnad) men kan ses som ett indirekt sparande då man sänker sin belåning för framtiden. En lägre belåningsgrad ger ju ett bättre skydd mot kriser och man blir inte lika sårbar. Som sagt är det dock så att börsen fortfarande avkastar mer än den räntekostnad man sparar så det finns fortfarande incitament att inte amortera mer än man behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in