2024-05-31, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
För att inte tala om alla andra länder med betydligt konstigare påhitt än vad vi har.
Det finns ett antal orter i The Land of The Free där alkohol är totalförbjudet.
Citera
2024-05-31, 09:53
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Det var på senare hälften av 80- talet , 09:30-18:00 måndag -fredag och 09:30-13:00 lördag.
Lördagsstängt var i kraft sommaren 1981 och 1982-2001....
För övrigt så avgick Systembolagets VD Rune Hermansson i protest mot lördagsstängningen och ersattes av nykteristen Gabriel Romanus.
Senast redigerad av Gift44 2024-05-31 kl. 09:56.
Citera
2024-05-31, 10:08
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Inte riktigt samma fråga, men har en butik aldrig någonsin öppnat tidigare eller stängt senare?

Haha, det har aldrig varit öppet så mycket som det är nu.

Det fanns till och med en tid då man inte fick köpa mer än ett par flaskor per månad, allt dokumenterades i motboken. Sen dröjde det länge innan man fick plocka varorna själv också, innan fanns allt bakom disk. Man fick ta en nummerlapp och när det var ens tur fick man gå till kassan och säga vad man ville ha och så hämtade expediten det åt en från lagret. Det här höll de på med till i alla fall år 2000 på sina håll, om inte längre.
Citera
2024-05-31, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Lördagsstängt var i kraft sommaren 1981 och 1982-2001....
För övrigt så avgick Systembolagets VD Rune Hermansson i protest mot lördagsstängningen och ersattes av nykteristen Gabriel Romanus.
Minnet svek mig, var det stängt hela 90 talet, det hade jag glömt
Citera
2024-05-31, 10:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Förr i tiden hade Systembolaget endast öppet under kontorstid när folk var på jobbet för att säkerställa att folk aldrig skulle ha tid att handla. 10-18 måndag till fredag var öppettiderna. Det gjorde att butikerna i stort sett alltid var folktomma sånär som på tre rusher per dag; den första klockan tio när parkbänksgubbarna skulle köpa dagens Explorer, runt lunch när slipsnissarna handlade dagens vin och mellan fem och sex när knegarna iklädda Fristadsoverall stressade in för att handla öl. Hann man inte innan sex på fredagen så var man nykter den helgen.

Som med så mycket annat så var det gamla Sverige mest bajs. Jag ser inte tjusningen i att drömma sig tillbaka till ett stängdare och mer förbudsivrande ”folkhem” där sossarna behandlade människor som barn och där staten till och med avgjorde om du fick ha telefon.
Men det gällde ju i princip alla andra butiker också. Den normala öppettiden var 9-18 vardagar och 9-13 lördagar, söndagar stängt. Fast före 1982 var bolaget öppet på lördagar, 9-13 antar jag. Stängt på söndagar har man väl fortfarande i tex. Norge och även Tyskland?
Citera
2024-05-31, 10:22
Medlem
20 har jag aldrig hört talas om. När fan är du uppväxt och på åland eller? Hela stockholm och varit så i 30 år.
10-19
10-15 på lördag.
Citera
2024-05-31, 10:27
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Haha, det har aldrig varit öppet så mycket som det är nu.

Det fanns till och med en tid då man inte fick köpa mer än ett par flaskor per månad, allt dokumenterades i motboken. Sen dröjde det länge innan man fick plocka varorna själv också, innan fanns allt bakom disk. Man fick ta en nummerlapp och när det var ens tur fick man gå till kassan och säga vad man ville ha och så hämtade expediten det åt en från lagret. Det här höll de på med till i alla fall år 2000 på sina håll, om inte längre.

Motbokshelvetet hade vi fram till 1955 när alkoholmonopolet blev nationellt och Systembolaget bildades – det blev bättre men inte bra. Självbetjäning påbörjades -91 och slutfördes 2013 – det var dåligt. Förr var det betjäning i alla former av butiker och idag finns det ibland inte någon personal över huvud taget
Citera
2024-05-31, 10:28
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men det gällde ju i princip alla andra butiker också. Den normala öppettiden var 9-18 vardagar och 9-13 lördagar, söndagar stängt. Fast före 1982 var bolaget öppet på lördagar, 9-13 antar jag. Stängt på söndagar har man väl fortfarande i tex. Norge och även Tyskland?
Jo, men när det gäller andra varor fanns ju alltid närbutiker och mackar som åtminstone brukade ha öppet till åtta-nio på kvällarna. Med Systembolaget så var det så definitivt. Samma med Apoteket. Fick du huvudvärk lördag eftermiddag då var det otur. Det fanns kanske ett nattöppet apotek i de större städerna men bodde du i en liten eller mellanstor kommun så blev det till att ringa en vän och låna treo.

Idag ter detta sig helt sinnessjukt och ungdomar tror oss knappt men så var det. Och det är INTE länge sedan. Åttio-/nittiotal.

Lyckligtvis är det gamla samhället borta och omöjligt att återställa. Vi vill inte ha tillbaka folkhemssosseriet.
Citera
2024-05-31, 10:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
20 har jag aldrig hört talas om. När fan är du uppväxt och på åland eller? Hela stockholm och varit så i 30 år.
10-19

10-15 på lördag.

Bolaget som ligger vid Riksdagshuset har väl öppet till 20:00?
-fint ska det vara..
Citera
2024-05-31, 11:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Medhåll. Vidare har exempelvis Norge fortfarande lagar som begränsar vilka butiker som får ha öppet på söndagar. Norge har även Vinmonopolet, förvisso med ≥4,75% mot våra 3,5%, och 18-årsgräns på allt under 22% – men sämre öppetider med 10 - 18 vardagar (9 - 15 lördagar).

För att inte tala om alla andra länder med betydligt konstigare påhitt än vad vi har.

I Narvik så hade jag köpt fin sälbiff. (+val) Tänkte ta mig till "polet" för att köpa några öl.
Stängt. Kl var 16 mitt i veckan. Frågade någon ortsbo som sa att de stänger 15:00..
Var på 90-talet. Fick köpa norsk mellanöl på Konsum istället. (4.5)
Citera
2024-05-31, 11:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Vad är grejen med att påstå att Sverige skulle vara värst i allt trots att man inte har belägg för det? Att täcka över alkoholen efter ett visst klockslag håller man på i flera europeiska länder än idag, däribland Finland.

Finland har dessutom tillåtet med upp till 5,5% i vanliga affärerna. Snart 8%. Liknade i Sverige skulle nog göra Systembolagets öppettider mindre intressant för många svenskar. Starköl står ju förmodligen fortsatt för den största volymförsäljningen.

Här kan man läsa om öppettider genom historien.
https://systembolagethistoria.se/tem...sstangda-aren/

Citat:
Men visst diskuteras lördagsöppet och 1956 kommer man fram till att förkorta butikernas öppethållande med en timme: från klockan 15 till 14.

Förr så var det bara man knappt hann öppna innan det var stängt Det var ju också så att det inte var självbetjäning. Utan den i kassan fick springa och hämta vad kunden skulle ha. Vilket gjorde att varje kund tog väldigt lång tid. Ser man ju på gamla foton att det var långa köer då Systemet hade öppet.
Citera
2024-05-31, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
10-19
10-15 på lördag.

I stan jag bor i stänger de allt 20 på de större bolagen ut mot köpcentrumen. I själva stadskärnan är det dock 19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in