Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-05-31, 07:54
Medlem
Inte riktigt samma fråga, men har en butik aldrig någonsin öppnat tidigare eller stängt senare?
Citera
2024-05-31, 07:58
Avstängd
Såvitt jag vet är 20 det senaste de nånsin haft öppet
Citera
2024-05-31, 08:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Inte riktigt samma fråga, men har en butik aldrig någonsin öppnat tidigare eller stängt senare?

Har jag svårt att tänka mig. Förr i tiden så hade de inte ens öppet på lördagar och vid 20:00 stängde de flesta matvarubutikerna och behövde man handla senare så var det macken som gällde.
Citera
2024-05-31, 08:03
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har jag svårt att tänka mig. Förr i tiden så hade de inte ens öppet på lördagar och vid 20:00 stängde de flesta matvarubutikerna och behövde man handla senare så var det macken som gällde.
tidigare socialministern Karin Söder som införde stängt på lördagar. En märklig effekt blev att antalet fall med våld mot kvinnor sjönk under denna period. I min by stänger bolaget som senast 19 någon dag i veckan.
Citera
2024-05-31, 08:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

09.30-18.00 M-F, ungefär 1990. 2010-talet kom lördagarna.
Citera
2024-05-31, 08:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
tidigare socialministern Karin Söder som införde stängt på lördagar. En märklig effekt blev att antalet fall med våld mot kvinnor sjönk under denna period. I min by stänger bolaget som senast 19 någon dag i veckan.

Det var väl Söder som tog bort klass IIB (mellanölet) samt posten på lördagarna också?
Citera
2024-05-31, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73

Ja, där ser man. Annars har ju trenden varit att det blivit mer och mer öppet de senaste decennierna.

Men att antalet fall med våld mot kvinnor sjönk under denna period torde inte uppfattas som en märklig effekt. Jag tänker att det borde vara en ganska förväntad effekt när man inte tillåter folk att köpa närsomhelst.
Citera
2024-05-31, 08:41
Medlem
Galejans avatar
Förr i tiden hade Systembolaget endast öppet under kontorstid när folk var på jobbet för att säkerställa att folk aldrig skulle ha tid att handla. 10-18 måndag till fredag var öppettiderna. Det gjorde att butikerna i stort sett alltid var folktomma sånär som på tre rusher per dag; den första klockan tio när parkbänksgubbarna skulle köpa dagens Explorer, runt lunch när slipsnissarna handlade dagens vin och mellan fem och sex när knegarna iklädda Fristadsoverall stressade in för att handla öl. Hann man inte innan sex på fredagen så var man nykter den helgen.

Som med så mycket annat så var det gamla Sverige mest bajs. Jag ser inte tjusningen i att drömma sig tillbaka till ett stängdare och mer förbudsivrande ”folkhem” där sossarna behandlade människor som barn och där staten till och med avgjorde om du fick ha telefon.
Citera
2024-05-31, 08:57
Medlem
Det var på senare hälften av 80- talet , 09:30-18:00 måndag -fredag och 09:30-13:00 lördag.
Citera
2024-05-31, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Teabag
Japp. Var inte butikerna skyldiga att täcka över mellanölen med ett fånigt skynke också efter en viss tid på kvällen? Endast i dår-Sverige. Turisterna skrattade åt oss

Kärringen Karin Söder (c) orsakade mycket elände!
Vad är grejen med att påstå att Sverige skulle vara värst i allt trots att man inte har belägg för det? Att täcka över alkoholen efter ett visst klockslag håller man på i flera europeiska länder än idag, däribland Finland.
Citera
2024-05-31, 09:33
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Vad är grejen med att påstå att Sverige skulle vara värst i allt trots att man inte har belägg för det? Att täcka över alkoholen efter ett visst klockslag håller man på i flera europeiska länder än idag, däribland Finland.

Medhåll. Vidare har exempelvis Norge fortfarande lagar som begränsar vilka butiker som får ha öppet på söndagar. Norge har även Vinmonopolet, förvisso med ≥4,75% mot våra 3,5%, och 18-årsgräns på allt under 22% – men sämre öppetider med 10 - 18 vardagar (9 - 15 lördagar).

För att inte tala om alla andra länder med betydligt konstigare påhitt än vad vi har.
Citera
2024-05-31, 09:44
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
De hade öppet från 10-18 måndag-fredag när jag fick börja handla 1986.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in