2024-05-31, 04:48
Bannlyst
USA ger sin välsignelse till Ukraina att använda vapen på ryskt territorium. Om än begränsat OK att börja med så - Äntligen!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=828719343aab1f56d9d9372a51ecf 501
Politico: USA ger grönt ljus att attackera rysk del

Vita huset har utan att kommunicera det utåt gett Ukraina tillåtelse att, med hjälp av vapen tillhandahållna av USA, slå till mot ett område i Ryssland nära ukrainska Charkiv. Det uppger två amerikanska tjänstemän och två andra källor involverade i frågan för Politico.

Ukraina bad USA om policyändringen först efter att Rysslands offensiv mot Charkiv startade tidigare i maj, tillägger en av de amerikanska tjänstemännen.

Under de senaste dagarna har USA fattat beslutet att ge Ukraina "flexibilitet" att försvara sig från attacker på gränsen nära Charkiv, sa den andre tjänstemannen.
Citera
2024-05-31, 04:56
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Återigen ett krigiskt resonemang. Jag vet väl att vi kan klara oss utan Ryssland som handelspartner. Grejen är att jag tror Ryssland kan klara sig ganska bra utan EU som handelspartner med. Det finns gott om andra att handla med i världen för dem och vi är inte heller så betydelsefulla för dem. Men det vore bättre om vi hade handelsutbyte med Ryssland och nära ekonomiska och politiska band. För Ryssland är en del av Europa och hellre än att frukta Ryssland borde vi idealt ha fredliga förbindelser. Handel bidrar till sådana förbindelser. Det som jag pläderar för är ju att skapa ett fredligt Europa. Men alla krigshökar nu vill ju bara återlansera kalla krigs-mentaliteten. Skärma av Europa från allt samarbete med Ryssland och att vi ska bygga upp enorm militär kapacitet, så att vi vid behov kan atombomba sönder landet. Detta om de hotar oss.

Det går liksom inte att nå fram när någon har den inställningen. Jag läser liksom i den här tråden massa invektiv mot ryssjävlar och liknande hela tiden från alla hökar. Det är liksom militarismen och stöveltrampens melodi det där. Det bidrar bara till att antagonisera och trappa upp och göra positionerna oförsonligt låsta. Ytterst känns liksom hökpositionen som att den nästan drömmande verkar i riktning mot ett nytt storskaligt och definitivt krig, gärna med kärnvapen. Det är lite så jag känner då jag läser inlägg i den stilen.

Det är ledsamt att det ska bli så. Det fanns ändå något slags hopp om det här med krig var överspelat efter Sovjetunionens fall. Det verkade som om det fanns en öppning för att inrangera Ryssland i och göra det landet till ett normalt europeiskt land. Jag tror de flesta ryssar faktiskt skulle vilja se en sådan utveckling också. Men nu, nu är det krigsfest. Det är "knäcka ryssen" och allt oförsonligt hat, så man går och blir deprimerad över att snart utlöses väl det där stora kärnvapenkriget som hotar men som många på något vis innerligt tycks längta efter. Tänker på tiden innan första världskriget när jag tänker på situationen nu, hur kriget som företeelse romantiserades och unga män drömde om att få delta i krig. Att sådana känslor liksom susade genom många av de nationer som sedan ingav sig på att bekriga varandra i en otrolig masslakt på unga människor. Lite där tycker jag vi befinner oss nu.

Hade så oerhört mycket mer föredragit att man med diplomati försökte stoppa detta krig, att en plan för Rysslands togs fram i syfte att knyta landet närmare EU istället för att skjuta dem ifrån oss i riktning mot Kina. Jag vet att det inte är värt att skriva något om den här skiten mer, eftersom alla höka ser på detta som en fotbollsmatch och att nu ska de jävlarna få ha ha ha. Så mitt perspektiv förstås liksom inte i den kontexten.

Du har rätt. Jag är en av de som trodde det fetade. Men varför bestämde sig Putin att starta ännu ett krig och invadera sitt grannland? Det var ju lite dumt. Det måste du hålla med om. Har Putin blivit fullständigt galen?
Citera
2024-05-31, 05:01
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Har du källan till detta påstående? Vore intressant att läsa vart denna info kommer ifrån.

"I Knew It, I'm Surrounded By Assholes"
Kommer med största säkerhet från TASS eller RT. (FB) Ryssland skall nu avSatanisera Ukraina, TASS rapporterar att satanister tagit över.
Citera
2024-05-31, 05:06
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Min Moskva-bekant tvingas leva i landsflykt i på hotell i Kazakstan sen slutet på 2022, eftersom han annars skulle blivit tvångsrekryterad och skickad på enkel biljett till Ukraina: Han är som väl är en av få utbildade som Ryssland överhuvudtaget har och kan fortfarande jobba "hemifrån", trots att duman har genomfört flera åtgärder för att hindra anställda i utlandet från att både överhuvudtaget kunna arbeta eller få betalt!
Baldurs Gate 3 har hjälpt honom att hålla sig någorlunda normal och balanserad nu under våren i situationen han befinner sig i men han ger ibland inblick i Moskva-mentaliteten eller vad som pågår i stats-television där borta, som detta uttalande från en intervju med en anställd på försvarsdepartmentet:
"Many have noted absence of our modern T-14 in forces conducting Special Military Operation. This was done to prevent NATO from finding weaknesses of our mighty tank during combat."

FSB har f.ö. börjat spåra upp och, om så behövs, kidnappa människor som inte vill delta i självmordsoperationen i Ukraina...
https://novayagazeta.eu/articles/2024/04/09/second-russian-man-abducted-in-armenia-over-alleged-draft-dodging-en-news
Second Russian man abducted in Armenia
“Once again, Russian law enforcement officers have violated Armenian law by kidnapping a person on the territory of Armenia and detaining him in an illegal prison. Now, they are trying to transfer him to the Russian Federation”
...och exil-ryssar i angränsande länder har också rapporterat om att ha blivit förföljda av militärklädda agenter som försökt förhöra dem, så min kamrat är rätt noga med användande av VPN:
https://hcav.am/en/statement-37-03-2024/
Russian Federation citizens who found refuge in Armenia have noticed persons dressed in the Russian Federation military uniforms near their residence places, who overtly follow them and seek information as to who resides in apartments they oversee.

Oj, tråkigt att höra, hoppas verkligen det löser sig för honom! Jag har uppfattat att det finns hundra tusentals, kanske t.o.m. någon/några miljoner, i liknade situationer.

I EU är vi ju idag väldigt restriktiva nu med att släppa i ryssar. Vilket förvisso är fullt begripligt med tanke på den uppkomna situationen då man är osäker på vilka de är, men det försvårar även för alla de som är kritiska mot kriget att kunna fly. Skulle tro att flertalet av dem är högutbildade och ganska unga och skulle kunna vara en tillgång för samhället, i synnerhet i jämförelse med många av de oftast väldigt lågutbildade personer som istället släppts in från tredje världen och som ibland även önskar se Västvärlden falla samman.
Citera
2024-05-31, 05:42
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag följer och läser mycket om hur den europeiska ekonomiska marknaden har utvecklat sig de senaste 34 åren.

Mindre tråkiga sätt att få viss inblick är en dokumentär från DW.
De har en förmåga att tvätta sin egen byk brutalt.
Följande rekommenderar jag:
Switzerland: A haven for Russian money?

Bill Browder: Stop western banks funding Russia war…

Trump, Putin &Co. Deutsche Banks questionable clientes…

Russian energy empire:Putin and the rise of Gazprom…

Kan jag enkelt sammanfatta några av dessa så är det pengar har strömmat från Kreml och strömmar fortfarande, till bl a Trump. Men även höga tyska potentater. Redan Reagan varnade för en farlig väg redan 1981 och vi skördar för vår dumhet idag.
Svenska Swedbank är inte oskyldiga heller.
Ja, mycket är så illa att man kan må smått dåligt.

Jo när det gäller att tjäna pengar är inte alla så nogräknade och/eller patriotiska. Och det gäller nog tyvärr många människor överallt i världen. Även de ryska oligarker och maffialedare som tjänat miljarder och åter miljarder på att tömma ryska staten på allt de kommit över är nog klart mer intresserade av att få behålla pengarna och sitt lyxliv än att det går bra för Putin och Ryssland och smugglar nog ut allt de ö.h.t. kan till säkrare platser såsom t.ex. Schweiz. Så korruption och tvivelaktiga affärer förekommer nog överallt, frågan är nog snarare var det är vanligast och lättast att komma undan med. Och i det avseendet är nog förhoppningsvis de västerländska systemen klart mindre korrupta och infiltrerade, eller rent av styrda, av maffian.
Citera
2024-05-31, 05:58
Medlem
Snapcounts avatar
Tills nu har det inte kommit en reaktion ifrån Kreml, på att väst säger "ok" på att låta slå till in i Ryssland.

Det kommer nog..
Citera
2024-05-31, 05:59
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Utöver det var den stora missen - av Kreml, ryska folket och omvärlden - att Ryssland fick en eskalerande kriminalitet. Polisen blev underbetald och mycket svag, alla domare gick att köpa. Industrier och andra bolag togs över med våldskapital och köpta domstolar. Det bidrog till att välfärdsspridningen genom samhället var mycket dålig. Det bidrog till en bristande tillit till allt nytt.

Ja precis jag instämmer.

Samtidigt var knappast dess föregångare Soviet ett så transparent och korruptionsfritt samhälle heller. KGB och andra institutioner som redan fanns tog makten och pengarna i det maktvakuum som uppkom. I de Centralasiatiska f.d. Sovietstaterna valde de också korruption och diktatur, men ytterligare andra, såsom t.ex. de baltiska staterna, valde de en helt annan väg. Så det är ingen naturlag att utvecklingen måste gå i en viss riktning. Ryssland och dess invånare valde en väg och den bär de själva ansvaret för, de kunde gjort andra val, röstat på andra politiker som hade andra visioner ifall de ville, men de gjorde de inte.
Citera
2024-05-31, 06:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tills nu har det inte kommit en reaktion ifrån Kreml, på att väst säger "ok" på att låta slå till in i Ryssland.

Det kommer nog..

Ja. Och sannolikt samma som tidigare "röda linjer" som passerats -de hotar att kärnvapenbomba halva jordklotet.
Citera
2024-05-31, 06:06
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Var nog bra att Putin gick in och stoppade heilande Nasse-svin från att mörda civila människor i
Donetsk.

"Human rights violations and war crimes
A 2016 report by the United Nations Office of the High Commissioner for Human Rights (OCHA) has accused the Azov regiment of violating international humanitarian law.

The report detailed incidents over a period from November 2015-February 2016 where Azov had embedded their weapons and forces in used civilian buildings, and displaced residents after looting civilian properties. The report also accused the battalion of raping and torturing detainees in the Donbas region."

https://www.aljazeera.com/news/2022/3/1/who-are-the-azov-regiment

Om vi för en stund låtsas tro på din källa så tänker du att eftersom det förekom incidenter av krigsbrott på den ukrainska sidan under 2015/16 i det krig Ryssland startade 2014 så hade det fascistiska Ryssland rätt att invadera Ukraina 2022? Logik är inte din starka sida va?

Snabbaste sättet att få slut på alla krigsbrott, tex de ryska barnkidnappningarna, är att avsluta kriget genom att Ryssland drar sig tillbaka bakom sina gränser. Det hade de kunnat göra 2015/16 och det kan de göra nu. Tyvärr vill inte Ryssland göra det eftersom det ligger i en fascistisk diktaturs natur att föra krig. Människoliv och lidande struntar Putin och hans anhang i liksom på sin tid hans föregångare Hitler gjorde.
Citera
2024-05-31, 06:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Det kommer nog..

Nu är matchen mot två mål och Ukraina tvingas inte ha ena handen bakom ryggen längre. Det bör bli en oerhörd skillnad och sannolikt kommer Putins nederlag innevarande år.

Kolla på allt mtrl som Ukraina fått av USA och jämför med ryssarna som skrapar på bottnen av tunnan. Det finns bara två vinnare i det här kriget och det är väst och Ukraina.
Citera
2024-05-31, 06:27
Medlem
CanisMinors avatar
https://youtu.be/umlj2pLANww?si=FBe7DnH3Vxb43sBX

Russia v/s Ukraine weapons compared.

Riktigt intressant information från någon som verkar veta vad han talar om.
Citera
2024-05-31, 06:28
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Du menar skrämmande tider?

Tror inte världen varit närmare 3:e världskriget än nu.
Undrar hur en pressad Putin kommer svara på denna aggressiva upptrappningen av konflikten?

Putin kan sluta med det han börjat.
Låter väl som en bra idé 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in