Citat:
Ursprungligen postat av
Snoppdoggydog
Använder ni ordet hen?
Nej, jag kan faktiskt stoltsera med att jag aldrig ens en enda gång varken sagt eller skrivit det ordet (på ett seriöst och icke-ironiskt sätt alltså) sedan det blev en grej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snoppdoggydog
Använder folk i eran närhet ordet hen?
Nej, samma svar här. Jag kan inte minnas att jag någonsin varken hört någon i mina bekantskapskretsar säga det eller sett någon skriva det. Såvida man inte räknar folk som irriterat sig på ordet och pratar om det av den anledningen då.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snoppdoggydog
Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?
Jag brukar för det mesta bara skriva ut "han eller hon" precis som jag alltid gjort, förutom i de fall då jag nämner i meningen att det rör sig om en "person", i så fall kan jag ibland bara kort referera tillbaka på den personen som "den". Händer att jag använder "denne" också även om det inte är helt korrekt att göra för båda könen, eller bara rakt av kör på antingen "han" eller "hon" efter vad som känns mest sannolikt för situationen. Möjligen något enstaka "vederbörande" om man av någon anledning skriver mer på kanslisvenska.
"Dom" låter dock hyfsat stört att välja som ersättningsord men med tanke på hur katastrofalt fruktansvärt über-illa ungdomar (och väldigt många vuxna också för den delen) skriver idag så är det väl inte särskilt förvånande. Hoppas att de använder "dom" istället för "de/dem" också när de ändå är igång så man slipper se dem ständigt misslyckas med att välja rätt där iaf.