2024-05-30, 20:42
Medlem
Jag kan inte ange nån källa till detta men det känns till 100 procent som att det är mest de som är vridna åt vänster som använder ordet hen.

Jag kan köpa att det i vissa fall är lämpligt men som nån tidigare skrev så blir det riktigt löjligt att använda ordet om det är helt klart att man syftar på en man eller kvinna.

Om inte mina finskakunskaper sviker mig så tror jag de märkligt nog inte har ett namn för han eller hon utan går allin på hen.
Citera
2024-05-30, 20:50
Medlem
Hamsterbolls avatar
Använder hen ibland, men tycker oftast det blir trevligare att skriva ”han eller hon”, eller helt enkelt ”hon”. Människor, båtar och klockor är ju ”hon”.

En gång läste jag en rubrik som löd: ”hen vann melodifestivalen” och det funkade ju. Lite mystiskt sådär när man inte vill avslöja ens vilket kön vinnaren hade. Men man hade lika gärna kunnat skriva ”här är vinnaren” eller ”de vann” eller ”vi avslöjar vinnaren” osv.
Citera
2024-05-30, 20:53
Medlem
dwgs avatar
En lite flyga

Jag har aldrig skrivet eller sagt ordet h*n
Använda mig av hon/han i både tal och skrift.

I min närhet, nä tror inte att jag har hört detta i så fall skulle jag ha frågat personen om denna är utvecklingsstörd
Citera
2024-05-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://sverigesradio.se/artikel/ordet-hen-anvands-allt-mindre-det-har-ordet-anvands-istallet

Använder ni ordet hen? Använder folk i eran närhet ordet hen? Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?

Några få skitnödigt märkvärdiga i min lilla sfär använder ”hen”. Själv vägrar jag. Finns massor av andra ord att använda.
Citera
2024-05-30, 21:13
Medlem
Ilimitados avatar
Typiskt kommunister att hålla på och ändra i språk, tideräkning, traditioner och dylikt.

Osedvanligt dumt ord för övrigt. På engelska blir hen = her. Jamen varför inte säga ”hon” på en gång då? Det är ju det man vill ändå. Ingen vill väl vara ett mellanting? ”Hen” är avhumaniserande. Jävla psykopater som använder det.
Citera
2024-05-30, 21:18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Typiskt kommunister att hålla på och ändra i språk, tideräkning, traditioner och dylikt.

Osedvanligt dumt ord för övrigt. På engelska blir hen = her. Jamen varför inte säga ”hon” på en gång då? Det är ju det man vill ändå. Ingen vill väl vara ett mellanting? ”Hen” är avhumaniserande. Jävla psykopater som använder det.

Hen betyder höna på engelska.
Citera
2024-05-30, 21:23
Medlem
ConnyJonssons avatar
Hen är ett påtvingat, politiskt korrekt hittepå-ord vars påstådda innebörd redan existerar, vilket är varför det inte fått genomslag bortom de värsta fåren. Till och med dessa verkar börja tröttna på det. Det kommer inte saknas.
Citera
2024-05-30, 21:26
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Vet man inte om det är han eller hon så är hen smidigt.
Säger man dom om en person? Det är plural. Såvida man inte inväntar en dom.

Helt enig.
Jag tyckte att "hen" var mycket praktiskt som ett personligt pronomen när könstillhörigheten var okänd (brevbäraren kom och hen la paketet på grindstolpen).
Men när det sedan blev en genusmarkering återgick jag till det mer omständiga "vederbörande".

Dom?
Brevbäraren kom och dom la paketet på grindstolpen???
Dom är en juridisk term.
Citera
2024-05-30, 21:29
Avslutad
Kommer ju bara bli ännu krångligare då "dom" är plural.
Citera
2024-05-30, 21:56
Medlem
Om någon använder ordet hen.
Så går jag hem.
Citera
2024-05-30, 21:56
Medlem
Det är praktiskt, kanske man inte vet om de är en hane eller hona i en kontext, tex brottsnyheter. Men skulle icke använda det på personer som står framför mig med identitetskris.
Citera
2024-05-30, 22:04
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Använder ni ordet hen?

Nej, jag kan faktiskt stoltsera med att jag aldrig ens en enda gång varken sagt eller skrivit det ordet (på ett seriöst och icke-ironiskt sätt alltså) sedan det blev en grej.

Citat:
Använder folk i eran närhet ordet hen?

Nej, samma svar här. Jag kan inte minnas att jag någonsin varken hört någon i mina bekantskapskretsar säga det eller sett någon skriva det. Såvida man inte räknar folk som irriterat sig på ordet och pratar om det av den anledningen då.

Citat:
Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?

Jag brukar för det mesta bara skriva ut "han eller hon" precis som jag alltid gjort, förutom i de fall då jag nämner i meningen att det rör sig om en "person", i så fall kan jag ibland bara kort referera tillbaka på den personen som "den". Händer att jag använder "denne" också även om det inte är helt korrekt att göra för båda könen, eller bara rakt av kör på antingen "han" eller "hon" efter vad som känns mest sannolikt för situationen. Möjligen något enstaka "vederbörande" om man av någon anledning skriver mer på kanslisvenska.

"Dom" låter dock hyfsat stört att välja som ersättningsord men med tanke på hur katastrofalt fruktansvärt über-illa ungdomar (och väldigt många vuxna också för den delen) skriver idag så är det väl inte särskilt förvånande. Hoppas att de använder "dom" istället för "de/dem" också när de ändå är igång så man slipper se dem ständigt misslyckas med att välja rätt där iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in