2024-05-30, 18:59
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det låter inte som att du vill fortsätta med en saklig debatt. Så du får väl fortsätta med fantasier om ryzzzmongoler i golfbilar som snart besegras av den stolta ukrainska armén som av någon outgrundlig anledning panikretirerar just nu.
Källa på att Ukraina panikretirerar? De uppgifter jag sett säger att de trycker tillbaka ryssen vid Charkiv
Citera
2024-05-30, 19:04
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ah, du lurade mig ett tag att du var en riktig person, och inte bara en del av kremls påverkansoperationer. Det du skriver ovan är ju 100% kremlpropaganda.

Kul ändå att se att någon, någonstans, verkar fatta att det inte duger att skicka stolpskott som akademikerfyllot och Iradeorum, och iaf försöker lägga någon form av tanke bakom propagandan. Blir extra ranson borscht till dig ikväll, kamrat!

Nej, nej, nej. Inget ukrainsk mat till den där nöten som hyllar den fascistiska neo-bolsjevistiska rysseriet. Han får bara kålsoppa, vodka och saltgurka som nattamat.

Och sen till den där andra nöten med "inga kommunister" som bild: Skulle nog tro att jag vet mer om jordbruk än vad hen gör i och med att jag jobbar inom jordburk (föder upp nötboskap) för tillfället. Hen borde förresten byta bild om hen vill nu leka proto-nasse (av det lilla jag orkade gå genom henoms historik). Plus man märker att hen är inte ännu van hur jag använder ord för allt det som kommer från rysseriet.

Men, men. Nog med OffT-ranting.
Dags att gå OnT istället.
Sjömås har fått lite krims-krams av lilltsaren puttefnask. Snart blir väl fettot och experten i Fakekido en julgran (general) i rysseriet.
Citat:
Rysslands president Vladimir Putin har belönat den amerikanske actionfilmstjärnan Steven Seagal med Vänskapsorden. Förutom ryssar kan utmärkelsen tilldelas de utlänningar som arbetar för att förbättra relationerna med den ryska staten och det ryska folket. Enligt den ryska statliga nyhetsbyrån Tass tilldelades Seagal medaljen "för sitt stora bidrag till utvecklingen av internationellt kulturellt och humanitärt samarbete".
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010421668.html

Citat:
The Gomel region of Belarus, bordering Ukraine, is ready to be transferred to wartime, said First Deputy Head of the Belarusian Ministry of Emergency Situations Alexander Khudoleev
https://t.me/bbbreaking/182821

Citat:
In Prague, Czech Foreign Minister @JanLipavsky, Polish Foreign Minister @sikorskiradek and Finnish Foreign Minister @elinavaltonen call for China to stop its support for Russian war in Ukraine
https://x.com/_JakubJanda/status/1796157610774688184
Citera
2024-05-30, 19:06
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Ja, men de där expansionistiska drömmarna, det är ju en del av den här förutsägbara revanchistiska nationalismen. Därför jag säger att Putin är nostalgiker. Han pratar så ofta om vilken katastrof Sovjetunionens fall var geopolitiskt. Det där handlar om att han såg att Ryssland innan Sovjetunionens fall var en kärnstat. Efter en perifer randstat som exploaterades ganska hänsynslöst, medan befolkningen typ svalt och söp ihjäl sig. Sådana förhållanden i ett land, de skapar sådana ledare och sådana ideologier. Hade väst satsat på Ryssland, hjälpt dem och inte tittat på utvecklingen med skadeglädje, då hade Ryssland kanske kunnat utvecklas till en ganska bra liberal demokrati. Nu blev det istället så att Ryssland utvecklats i en allt mer auktoritär inriktning med en stark man och en mer och mer nationalistisk ideologi.

Jag har svårt idag att se Ryssland som en normal liberal demokrati, och kanske har det aldrig varit möjligt, det kanske bara var våra önskedrömmar.

Ta exemplen med Tyskland och Japan under ww2 som är väldigt snarlika, det krävdes invasioner rättegångar och ett totalt utplånande av deras statsapparater för att få ordning på dom.
Citera
2024-05-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, utom ukrainarna förstås. Den fredslösning du skisserar gynnar ju bara Ryssland. Men du kanske inte tycker det spelar någon roll? Vad gör det om ett folk får om och alla andra har det bra?

Jag föreslår att Ryssland drar sig tillbaka inom sina erkända gränser och lovar att aldrig mer invadera Ukraina. I utbyte mot det slipper Ryssland betala krigsskadestånd och Ukraina för i sin författning att kärnvapen inte får placeras på deras mark. Därefter återupptar omvärlden handeln med ryssarna lite försiktigt. Och Ryssland får en försöksperiod ("provanställning" ) för att få komma in i värmen igen.

För min del, så betyder egentligen inte statsbildningar så mycket. Min idealstat av faktiskt existerande är väl typ Schweiz som är neutralt och har en liten stat med långtgående självstyre för kantonerna. Om Ukraina spricker itu och det bildas två stater av tidigare en, men att folken har det bättre och fred råder, då är det att föredra. Det är så jag tror det kommer sluta ändå. Ryssland kommer erövra stora delar av östra Ukraina som sedan blir en ny buffertstat mot ett västligt Ukraina som typ uppgår i EU-sfären...
Citera
2024-05-30, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jag har svårt idag att se Ryssland som en normal liberal demokrati, och kanske har det aldrig varit möjligt, det kanske bara var våra önskedrömmar.

Ta exemplen med Tyskland och Japan under ww2 som är väldigt snarlika, det krävdes invasioner rättegångar och ett totalt utplånande av deras statsapparater för att få ordning på dom.

Klart det inte är en liberal demokrati. Men det fanns en öppning i den riktningen mellan säg 91-03. Sen har det liksom barkat åt helvete och nu står vi i denna skit med att världen ska rusta upp och helst ett fyrverkeri med kärnvapen också!
Citera
2024-05-30, 19:15
Medlem
attogs avatar
[quote]
Citat:
Återigen ett krigiskt resonemang.
Ja, vad hade du förväntat dig, när ryssapologeter enbart ser att Ukraina ska ge upp det de har full rätt till.
Har du några synpunkter på det?

Det går liksom inte att nå fram när någon har den inställningen. Jag läser liksom i den här tråden massa invektiv mot ryssjävlar och liknande hela tiden från alla hökar.

Ja, och invektiven haglar åt andra hållet också. Du har missat det? Vem hade du tänkt du skulle nå, här??

Jag vet att det inte är värt att skriva något om den här skiten mer, eftersom alla höka ser på detta som en fotbollsmatch och att nu ska de jävlarna få ha ha ha. Så mitt perspektiv förstås liksom inte i den kontexten.

Detta är nog det bästa du kommit på.
Vet du varför?
Detta är ett anonymt forum, utan kontakt med beslutsfattare.
De flesta här är anhängare av FN stadgarna och Folkrätten. Jag misstänker att denna lilla detaljen har du missat. Behöver du en länk?
Citera
2024-05-30, 19:17
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Klart det inte är en liberal demokrati. Men det fanns en öppning i den riktningen mellan säg 91-03. Sen har det liksom barkat åt helvete och nu står vi i denna skit med att världen ska rusta upp och helst ett fyrverkeri med kärnvapen också!
Jag menade att jag har svårt att se att Ryssland kan bli en liberal demokrati öht. inte att det skulle kunna kallas så idag...

Som jag sa var det nog bara våra önskedrömmar att det skulle kunnat bli annorlunda.
Det finns alldeles för många mörka krafter i det landet , bara att inse att dom inte är europeér...
Citera
2024-05-30, 19:20
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Finns ju ganska mycket filmat med ryzzar i golfbilar så det är knappast fantasier 😄

Men det är ju inga golfbilar 🤣🤣🤣🤣🤣🤣 egentligen mer som rena stridsvagnar 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Citera
2024-05-30, 19:20
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ehmm har inte Ryssland gjort det typ 50 tusen gånger sedan 2022? Alltså hotat med ett världskrig?

Vänta nu?
Jag har hört i 2 år att Ryssland krigar mot hela väst?

Har de ljugit hela tiden?
Citera
2024-05-30, 19:23
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Ingen och absolut ingen tror på vad du säger!!

Skrattretande hittepå och ljug omvartannat! Du är som en störig mygga utan syfte mer än att vara just störrig!

Får du en krona per inlägg eller gör du det ideellt?!

Är det inte dags för dig att lägga igen och gå och lägga dig istället
Håller med dig, jag orkar inte svara den idioten nåt mer.
En sak kan jag tillföra, när man åker Transibiriska järnvägen så slås man av hur fattigt det egentliga ryssland är , när man korsar gränsen till Kina ser det bättre! ut !
Citera
2024-05-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Okej, tack för ditt svar!

Tänkte senare om du hade kontakter kvar där som berättat för dig hur deras liv och samhället förändrats.
Jo, det har jag om än såklart begränsat, jag jobbade mer med företagen än anställda om än att jag ibland kom i närmare kontakt med anställda.

Ryssar ute i landet är generellt väldigt gästvänliga och generösa men möjligheterna att kontakta omvärlden minskar.
Politik är för de flesta en ickefråga bara man har rovor och vodka på bordet men det som stör är räntor och inflation, det har förändrats.

Jag har inte hört att någon är rädd för inkallelse men med tanke på att många av de företag jag arbetade med är krigsdrabbade så är det förmodligen ”locket på”.

Däremot har jag god koll på många företags styrsystem, de är 100% västbaserade så där kommer det att komma stora problem framöver. Siemens är nog den största leverantören så det är många företag som kommer att hamna i skiten. Kina kan inte rädda ryssarna över en natt.
Citera
2024-05-30, 19:35
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nja, jag uppfattar nog att det är precis det Putin vill. Men inte på lika villkor utan som den som leder och dikterar villkoren för resten av Europa. I för synnerhet för länderna i forna Sovjetunionen, men även gärna lite över de övriga också ifall de sticker upp och ifrågasätter hans och Rysslands storhet. Det är väl det som är själva problemet, annars hade det nog inte ens varit något krig från första början.

Huvudet på spiken.
Ett enat Europa eller starkt Nato, är Putins mardröm.
Den starkes rätt bygger på att motparten ska vara mindre än du själv.

Detta är grundstrategien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in