2024-05-30, 18:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du visar med all önskvärd tydlighet att du inte har en aning om hur det ser ut i Ryssland.

När du refererar till T. Carlsson så blottar du din agenda om att endast vara en Kremlmegafon.
Carlson är lyrisk över de låga priserna men smart(?) nog att inte berätta att matkassen han köpte billigt kostar en månadslön för en ryss.

Jag har i många år jobbat i Ryssland från St Petersburg i väst till Vladivostok i öst och jag kan lova dig att de nidbilder av Ryssland du har tagit del av är rena semesterreklamen jämfört med den totala misär som råder utanför ”down town” i Moskva eller i St Petersburg. Man behöver inte ens gå utanför stadsgränsen för att se förfallet.

Alla medel för utveckling av infrastruktur har gått till elitens lyxkonsumtion i väst i form av båtar, bostäder och fina utbildningar för elitens barn, för att inte säga Putins och övriga oligarkers enormt välfyllda plånböcker. ”Londongrad” är väl välbekant?

Putins anfallskrig förbrukar i stort sett hela statskassan så någon förbättring för ryssarna kommer aldrig att ske, någonsin.
Det ser extremt mörkt ut för Ryssland framtid, rent av kolsvart! Putins krig har kört Ryssland ännu djupare ner i slukhålet.

Din desinformation i tråden är extremt genomskinlig, som om du skriver till ryssar i Ryssland

Vet du om det förändrats sedan kriget började? Och i så fall i vilket avseende?
Citera
2024-05-30, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Berätta mera! Vad ska vi göra åt Putin?
Om alla lider så.

För du inser/anser väl ändå att det finns en aggressiv part i detta?

Jag anser att Ryssland angrep Ukraina ja. Men jag anser också att Ukraina är ett väldigt korrupt land som under lång tid dessförinnan varit föremål för en dragkamp mellan Ryssland och USA. USA har underblåst en revolution i Ukraina och att Petro Porosjenko och Volodymyr Zelenskyj är amerikanernas springpojkar. Att den utveckling vi ser i Ukraina till stor del beror på den misslyckade utrikespolitiska doktrin som går under beteckningen neokonservatism. En utrikespolitisk doktrin som varit värdelös avseende hanteringen av Afghanistan och Irak. Att de dårarna också gärna vill dra igång ett rejält kurr med Iran också.

Det som står liksom i eldskrift är att om den här neokonservativa doktrinen fortsätter sätta tonen för amerikansk utrikespolitik, då står vi snart i ett tredje världskrig. Två personer jag respekterar har med kraft typ uttalat att USA i princip är att skylla för den här utvecklingen: Jerrey Sachs och John Mearsheimer. Inga obegåvade och opålästa personer precis. Men i Sverige läser eller hör man ju inget om deras perspektiv på kriget. Här är allt bara fotbollsmatch. Nu ska ryssen spöas upp riktigt duktigt. Inte ett pip om vad som liksom ligger bakom att det här kriget inleddes. Det som gör mig så matt. Vi har en idiotdiskussion om den här konflikten i Sverige som bara går i riktning mot mer död och lidande.
Citera
2024-05-30, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Hade så oerhört mycket mer föredragit att man med diplomati försökte stoppa detta krig, att en plan för Rysslands togs fram i syfte att knyta landet närmare EU istället för att skjuta dem ifrån oss i riktning mot Kina. Jag vet att det inte är värt att skriva något om den här skiten mer, eftersom alla höka ser på detta som en fotbollsmatch och att nu ska de jävlarna få ha ha ha. Så mitt perspektiv förstås liksom inte i den kontexten.

Det är enkelt för dig att ha en filosofisk inställning till det som sker i Ukraina, här där du sitter tryggt i Sverige långt från krigets fasor. Vi andra fattar att:
1) "Handla med ryssland för att få fred"-strategin är misslyckad, och det är ingen mening att sluta avtal med någon som ändå inte kommer hålla dem.
2) Risken för kärnvapenkrig är exakt 0. ryska eliten har sina barn i väst, och betydande tillgångar utomlands. Snacket om att använda Bomben är just maskirovka ägnad åt hemmapubliken.
3) Enda hoppet att få slut på det mänskliga lidandet i Ukraina, och putins groteska köttkvarn, är att ge Ukraina de medel de behöver för att slå snabbt, och slå hårt.

Som sagt, ditt perspektiv som fredsskadad svensk är en lyx Ukraina inte kan tillåta sig.
Citera
2024-05-30, 18:12
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Goddag yxskaft på dig också. Hur är det där ett argument mot något jag skrivit?

Att ryssens gräs (säd) inte kommer kunna exporteras så lätt numera.
Citera
2024-05-30, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Vad betyder alla dessa gröna ljus från olika länder just nu?

Kan Ukraina bomba ryssarna åt helvete redan nu, eller måste hela Nato gå med på det?

Det betyder att vapen som skickas från landet i fråga får användas för att attackera ryska mål i ryssland.
Citera
2024-05-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Snabb karriär i köttkvarnen. Hustrun till en rysk ockupant vänder sig till sociala medier och förstår inte vad som hänt. Hennes man skrev på kontrakt 4:e maj. 14:e maj befann han sig Belgorod-regionen och skulle ut på uppdrag i närheten av Kharkiv. Häromdagen fick hustrun ett telefonsamtal om att att hennes man var död.

Låter som hennes man och hans enhet fick tillräckligt med utbildning för att erövra Kharkiv. Med ryska mått så att säga. Ryska "offensiven" i Kharkiv slutade som bekant med totalt fiasko.

Tyvärr blev det ingen ny toalettstol, färg-tv och tvättmaskin för ryskan. I stället väntar en säck med lök och kanske lite ved i vinter.

The occupier went to kill Ukrainians, but the defenders eliminated him in Kharkiv region.
Orc lady watched too much Z propaganda and couldn’t imagine that this could happen.

x.com/albafella1/status/1796188202446844381

De förstår inte att det är krig? Tror de att Ukrainarna välkomnar dem med öppna armar och blommor?
Citera
2024-05-30, 18:20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Då får ryssen klara sig med de utanför EU. Så länge Ryssen håller Ukrainska områden kommer väst inte lyfta sina sanktioner. Vinner ryssen kriget kommer fler sanktioner lastas på Ryssen. Och sanktionerna drabbar dom även i andra delar av världen då få länder/företag vill drabbas av sanktioner genom att handla med sanktionerade företag eller personer. Väst besitter den absolut största globala ekonomin och de länder som vill ta del av de pengarna går inte emot västs sanktioner.

Ryssland har tydligt visat att de inte vill vara en del av Europa genom att invadera Ukraina. Vi kan inte ha ett Aggressivt imperialistiskt land som anfaller sina grannar som en del av den Europeiska gemenskapen. Ryssarna får nöja sig med Kina, Iran, Indien och Nord Korea (iaf de delar av ryssland som inte är sanktionerade kan ju handla med Kina och Indien).

Ryssarna har själva satt sig i skiten genom att bedriva anfallskrig emot Europa och dessutom hota i stort sett hela Europa med kärnvapen. Vill man ha en fredlig relation med handel så gör man inget utav det Ryssland har gjort.
Ryssland är körda i Europa.

Ryssland har inget som vi behöver som inte kan fås från andra håll.

Nja, jag uppfattar nog att det är precis det Putin vill. Men inte på lika villkor utan som den som leder och dikterar villkoren för resten av Europa. I för synnerhet för länderna i forna Sovjetunionen, men även gärna lite över de övriga också ifall de sticker upp och ifrågasätter hans och Rysslands storhet. Det är väl det som är själva problemet, annars hade det nog inte ens varit något krig från första början.
Citera
2024-05-30, 18:20
Medlem
Citat:
Du kan få debattera ekonomi med mig i vilken tråd du vill, Dunning-Kruger mupp.

Inte mycket till debbat, och att förnedra dig i andra forumdelar ger mig inte mer tillfredställelse än att göra det i denna.

Citat:
Jag kommer att sopa banan med dig. Erkänn istället att du inte förstod det jag skrev om importsubsitution.
Ryssland har haft ett utalat mål sedan länge att producera en högre andel eget utsäde, utryckligen 75%+ , (vissa gröder är de extremt beronde av europeiskt utsäde), de har investerat enorma pengar i det, men som vanligt i ryssland, så blev det inte mycket med det.

Citat:
Utsäde är inte raketforskning utan det får man lätt fram genom befintliga odlingar. Skälet till att Ryssland haft en hyfsat hög import av utsäde är främst att man velat ha ut så stora skördar som möjligt för export och slippa sätta undan delar av den.

så du tror på allvar att industiellt lantbruk fungerar som det gjorde för 5000-6000 år sedan?

Lider du måhända av innavel eller den ryska klassikern fetalt alkoholsyndrom? bägge delarn skulle ju förklara varför 2millar i samhällsinvestering på att släpa dig genom skolan inte var värd... ja 2 millar....
Citera
2024-05-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Äh, det enda sovjeterna var bra på var att stjäla forskning från väst. Den spetskompetensen finns inte längre hos uralnegrerna.

Dom var rätt duktiga faktiskt, men deras forskning kom från Ukraina.
Citera
2024-05-30, 18:23
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Du kan få debattera ekonomi med mig i vilken tråd du vill, Dunning-Kruger mupp. Jag kommer att sopa banan med dig. Erkänn istället att du inte förstod det jag skrev om importsubsitution. Utsäde är inte raketforskning utan det får man lätt fram genom befintliga odlingar. Skälet till att Ryssland haft en hyfsat hög import av utsäde är främst att man velat ha ut så stora skördar som möjligt för export och slippa sätta undan delar av den.

Försök argumentera som du gör med en forskare inom ekonomi vid LU. Garanterar dig att du hade blivit utskrattad!
Men du hade säkert kallat en forskare för mupp eller sagt "Goddag yxskaft" till honom

Angående Rysslands importsubstitution så funkar det inte nåt vidare i längre perspektiv

https://www.gisreportsonline.com/r/import-substitution/
Citera
2024-05-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nja, jag uppfattar nog att det är precis det Putin vill. Men inte på lika villkor utan som den som leder och dikterar villkoren för resten av Europa. I för synnerhet för länderna i forna Sovjetunionen, men även gärna lite över de övriga också ifall de sticker upp och ifrågasätter hans och Rysslands storhet. Det är väl det som är själva problemet, annars hade det nog inte ens varit något krig från första början.

Ja, men det är inget som resten kommer gå med på utom möjligen slovakien och ungern. Därav så har de visat att de inte vill bli en del av Europa. De spelar inte på samma vilkor som resten utav oss.
Senast redigerad av Kratatch 2024-05-30 kl. 18:35.
Citera
2024-05-30, 18:26
Avslutad
Citat:
Jag kan länka till den här gamle gubben från Sovjet angående plasmafysik.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boris_Kadomtsev
Ok, han var smart. Han fick USSR State Prize, The Lenin Prize och fick order the red banner of labour. Du hör ju själv. Inget Nobelpris dock.
Det finns fortfarande ingen Tokamakreaktor som är självgående i hela världen.

På vilket sätt har hans forskning gagnat piss-ryssland eller den övriga världen utöver grundforskningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in