Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Det fetade: Det där kommer inte hända. Ryssen kommer att få mer sanktioner lastade på sig om de vinner kriget eller om de behåller de ockuperade områdena. Handel med Ryssen har vi inget behov av men Ryssen har behov av att handla med oss. Så Ryssen är tokkörd om de inte lämnar Ukraina och ger tillbaka alla oblast som de annekterat.
Återigen ett krigiskt resonemang. Jag vet väl att vi kan klara oss utan Ryssland som handelspartner. Grejen är att jag tror Ryssland kan klara sig ganska bra utan EU som handelspartner med. Det finns gott om andra att handla med i världen för dem och vi är inte heller så betydelsefulla för dem. Men det vore bättre om vi hade handelsutbyte med Ryssland och nära ekonomiska och politiska band. För Ryssland är en del av Europa och hellre än att frukta Ryssland borde vi idealt ha fredliga förbindelser. Handel bidrar till sådana förbindelser. Det som jag pläderar för är ju att skapa ett fredligt Europa. Men alla krigshökar nu vill ju bara återlansera kalla krigs-mentaliteten. Skärma av Europa från allt samarbete med Ryssland och att vi ska bygga upp enorm militär kapacitet, så att vi vid behov kan atombomba sönder landet. Detta om de hotar oss.
Det går liksom inte att nå fram när någon har den inställningen. Jag läser liksom i den här tråden massa invektiv mot ryssjävlar och liknande hela tiden från alla hökar. Det är liksom militarismen och stöveltrampens melodi det där. Det bidrar bara till att antagonisera och trappa upp och göra positionerna oförsonligt låsta. Ytterst känns liksom hökpositionen som att den nästan drömmande verkar i riktning mot ett nytt storskaligt och definitivt krig, gärna med kärnvapen. Det är lite så jag känner då jag läser inlägg i den stilen.
Det är ledsamt att det ska bli så. Det fanns ändå något slags hopp om det här med krig var överspelat efter Sovjetunionens fall. Det verkade som om det fanns en öppning för att inrangera Ryssland i och göra det landet till ett normalt europeiskt land. Jag tror de flesta ryssar faktiskt skulle vilja se en sådan utveckling också. Men nu, nu är det krigsfest. Det är "knäcka ryssen" och allt oförsonligt hat, så man går och blir deprimerad över att snart utlöses väl det där stora kärnvapenkriget som hotar men som många på något vis innerligt tycks längta efter. Tänker på tiden innan första världskriget när jag tänker på situationen nu, hur kriget som företeelse romantiserades och unga män drömde om att få delta i krig. Att sådana känslor liksom susade genom många av de nationer som sedan ingav sig på att bekriga varandra i en otrolig masslakt på unga människor. Lite där tycker jag vi befinner oss nu.
Hade så oerhört mycket mer föredragit att man med diplomati försökte stoppa detta krig, att en plan för Rysslands togs fram i syfte att knyta landet närmare EU istället för att skjuta dem ifrån oss i riktning mot Kina. Jag vet att det inte är värt att skriva något om den här skiten mer, eftersom alla höka ser på detta som en fotbollsmatch och att nu ska de jävlarna få ha ha ha. Så mitt perspektiv förstås liksom inte i den kontexten.