2024-05-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag kan just inte mycket om Sovjetisk plasmafysik, inte mitt fält i min utbildning i Lth.

Fråga: Vilka praktiska tillämpningar har Sovjet uppnått inom plasmafysik? Utöver grundforskning då? Om nu ens sovjeterna var så j-vla bra på det? Atombombsforskning kanske?

Äh, det enda sovjeterna var bra på var att stjäla forskning från väst. Den spetskompetensen finns inte längre hos uralnegrerna.
Citera
2024-05-30, 17:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Var inte Tyskland också med på noterna? Vill minnas ett gemensamt utspel från både Tyskland/Frankrike får några dar sen?

Grejen ær att Scholtz var tyst, varken bekræftade eller dementerade...medans det var Macron som talade om "grønt ljus".

Så, juryn ær lite ute..om hur Scholtz (Tyskland) ser på saken.
Citera
2024-05-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Vad du jiddrar. Det är bevisligen inget fel på ryskt spannmål eftersom Ryssland är en av världens största exportörer. Du vet vad utsäde är va? Jag tror inte att du förstod mitt argument med importsubstitution. För din information så är det väldigt vanligt att länder både exporterar och importerar samma produkter. Åtminstone i marknadsekonomier.
Har Tucker Carlson sagt det? Eller är det något du har kommit på själv? På sovjettiden tappade man bort 50% av skörden på vägen mellan ax och lada, tror du att det svinnet har minskat?
Citera
2024-05-30, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det fetade: Det där kommer inte hända. Ryssen kommer att få mer sanktioner lastade på sig om de vinner kriget eller om de behåller de ockuperade områdena. Handel med Ryssen har vi inget behov av men Ryssen har behov av att handla med oss. Så Ryssen är tokkörd om de inte lämnar Ukraina och ger tillbaka alla oblast som de annekterat.

Återigen ett krigiskt resonemang. Jag vet väl att vi kan klara oss utan Ryssland som handelspartner. Grejen är att jag tror Ryssland kan klara sig ganska bra utan EU som handelspartner med. Det finns gott om andra att handla med i världen för dem och vi är inte heller så betydelsefulla för dem. Men det vore bättre om vi hade handelsutbyte med Ryssland och nära ekonomiska och politiska band. För Ryssland är en del av Europa och hellre än att frukta Ryssland borde vi idealt ha fredliga förbindelser. Handel bidrar till sådana förbindelser. Det som jag pläderar för är ju att skapa ett fredligt Europa. Men alla krigshökar nu vill ju bara återlansera kalla krigs-mentaliteten. Skärma av Europa från allt samarbete med Ryssland och att vi ska bygga upp enorm militär kapacitet, så att vi vid behov kan atombomba sönder landet. Detta om de hotar oss.

Det går liksom inte att nå fram när någon har den inställningen. Jag läser liksom i den här tråden massa invektiv mot ryssjävlar och liknande hela tiden från alla hökar. Det är liksom militarismen och stöveltrampens melodi det där. Det bidrar bara till att antagonisera och trappa upp och göra positionerna oförsonligt låsta. Ytterst känns liksom hökpositionen som att den nästan drömmande verkar i riktning mot ett nytt storskaligt och definitivt krig, gärna med kärnvapen. Det är lite så jag känner då jag läser inlägg i den stilen.

Det är ledsamt att det ska bli så. Det fanns ändå något slags hopp om det här med krig var överspelat efter Sovjetunionens fall. Det verkade som om det fanns en öppning för att inrangera Ryssland i och göra det landet till ett normalt europeiskt land. Jag tror de flesta ryssar faktiskt skulle vilja se en sådan utveckling också. Men nu, nu är det krigsfest. Det är "knäcka ryssen" och allt oförsonligt hat, så man går och blir deprimerad över att snart utlöses väl det där stora kärnvapenkriget som hotar men som många på något vis innerligt tycks längta efter. Tänker på tiden innan första världskriget när jag tänker på situationen nu, hur kriget som företeelse romantiserades och unga män drömde om att få delta i krig. Att sådana känslor liksom susade genom många av de nationer som sedan ingav sig på att bekriga varandra i en otrolig masslakt på unga människor. Lite där tycker jag vi befinner oss nu.

Hade så oerhört mycket mer föredragit att man med diplomati försökte stoppa detta krig, att en plan för Rysslands togs fram i syfte att knyta landet närmare EU istället för att skjuta dem ifrån oss i riktning mot Kina. Jag vet att det inte är värt att skriva något om den här skiten mer, eftersom alla höka ser på detta som en fotbollsmatch och att nu ska de jävlarna få ha ha ha. Så mitt perspektiv förstås liksom inte i den kontexten.
Citera
2024-05-30, 17:59
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
*host*

https://x.com/EUCouncilPress/status/1796112032372027674

Goddag yxskaft på dig också. Hur är det där ett argument mot något jag skrivit?
Citera
2024-05-30, 18:00
Medlem
Citat:
Vad du jiddrar. Det är bevisligen inget fel på ryskt spannmål eftersom Ryssland är en av världens största exportörer.

Mm. västerländskt utsäde, som ryssland köper, eftersom deras bönder vet att det bara blir skit och konkurrs om man odlar med ryskt.

Citat:
Du vet vad utsäde är va?
Ja.

Citat:
Jag tror inte att du förstod mitt argument med importsubstitution
Ja, jag tror inte du förstår hur värdelöst "made in russia" är.

Citat:
För din information så är det väldigt vanligt att länder både exporterar och importerar samma produkter. Åtminstone i marknadsekonomier.

Jag tror du vet lika mycket om ekonomi och internationell handel som du vet om modernt jordbruk.

Prova att lära dig något när någon som är dig överlägsen i alla avseenden som du kan föreställa dig, tar ett par minuter av sin tid för att räta ut dina missförstånd och missuppfattningar. Ett "tack så mycket" är inteligentare såväl som trevligare än "doubble down on stupid".....
Citera
2024-05-30, 18:02
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Vad du jiddrar. Det är bevisligen inget fel på ryskt spannmål eftersom Ryssland är en av världens största exportörer. Du vet vad utsäde är va? Jag tror inte att du förstod mitt argument med importsubstitution. För din information så är det väldigt vanligt att länder både exporterar och importerar samma produkter. Åtminstone i marknadsekonomier.
Att kalla Ryssland för en marknadsekonomi nu är skrattretande!
Nu åkte tydligen landet på en rejäl snyting för jordbruket då mijontals ton vete gick åt helvete tack vare frosten.
Citera
2024-05-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Snabb karriär i köttkvarnen. Hustrun till en rysk ockupant vänder sig till sociala medier och förstår inte vad som hänt. Hennes man skrev på kontrakt 4:e maj. 14:e maj befann han sig Belgorod-regionen och skulle ut på uppdrag i närheten av Kharkiv. Häromdagen fick hustrun ett telefonsamtal om att att hennes man var död.

Låter som hennes man och hans enhet fick tillräckligt med utbildning för att erövra Kharkiv. Med ryska mått så att säga. Ryska "offensiven" i Kharkiv slutade som bekant med totalt fiasko.

Tyvärr blev det ingen ny toalettstol, färg-tv och tvättmaskin för ryskan. I stället väntar en säck med lök och kanske lite ved i vinter.

Lite lök och ved räcker inte långt. Bara en tidsfråga innan den här ryskan behöver prostituera sig för att överleva, likt många andra ryss-kor i putins ryssland. Besökte Beijing för någon månad sedan, och det är helt sjukt vad stället drällde av ryska prostituerade som verkar vara beredd att göra vadsomhelst för att få lite Yuan av Chang och gänget.
Citera
2024-05-30, 18:05
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Total desperation på rysk regim-tv.

Tydligen är ryska planen för att komma ur misslyckandet att hota med tredje världskriget i stället för att lämna tillbaka stulen mark i Ukraina.

Russian propagandist Simonyan is convinced the West would back down if Russia threatens with war.

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1795860351910613413

Ehmm har inte Ryssland gjort det typ 50 tusen gånger sedan 2022? Alltså hotat med ett världskrig?
Citera
2024-05-30, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Återigen ett krigiskt resonemang. Jag vet väl att vi kan klara oss utan Ryssland som handelspartner. Grejen är att jag tror Ryssland kan klara sig ganska bra utan EU som handelspartner med. Det finns gott om andra att handla med i världen för dem och vi är inte heller så betydelsefulla för dem. Men det vore bättre om vi hade handelsutbyte med Ryssland och nära ekonomiska och politiska band. För Ryssland är en del av Europa och hellre än att frukta Ryssland borde vi idealt ha fredliga förbindelser. Handel bidrar till sådana förbindelser. Det som jag pläderar för är ju att skapa ett fredligt Europa. Men alla krigshökar nu vill ju bara återlansera kalla krigs-mentaliteten. Skärma av Europa från allt samarbete med Ryssland och att vi ska bygga upp enorm militär kapacitet, så att vi vid behov kan atombomba sönder landet. Detta om de hotar oss.

Det går liksom inte att nå fram när någon har den inställningen. Jag läser liksom i den här tråden massa invektiv mot ryssjävlar och liknande hela tiden från alla hökar. Det är liksom militarismen och stöveltrampens melodi det där. Det bidrar bara till att antagonisera och trappa upp och göra positionerna oförsonligt låsta. Ytterst känns liksom hökpositionen som att den nästan drömmande verkar i riktning mot ett nytt storskaligt och definitivt krig, gärna med kärnvapen. Det är lite så jag känner då jag läser inlägg i den stilen.

Det är ledsamt att det ska bli så. Det fanns ändå något slags hopp om det här med krig var överspelat efter Sovjetunionens fall. Det verkade som om det fanns en öppning för att inrangera Ryssland i och göra det landet till ett normalt europeiskt land. Jag tror de flesta ryssar faktiskt skulle vilja se en sådan utveckling också. Men nu, nu är det krigsfest. Det är "knäcka ryssen" och allt oförsonligt hat, så man går och blir deprimerad över att snart utlöses väl det där stora kärnvapenkriget som hotar men som många på något vis innerligt tycks längta efter. Tänker på tiden innan första världskriget när jag tänker på situationen nu, hur kriget som företeelse romantiserades och unga män drömde om att få delta i krig. Att sådana känslor liksom susade genom många av de nationer som sedan ingav sig på att bekriga varandra i en otrolig masslakt på unga människor. Lite där tycker jag vi befinner oss nu.

Hade så oerhört mycket mer föredragit att man med diplomati försökte stoppa detta krig, att en plan för Rysslands togs fram i syfte att knyta landet närmare EU istället för att skjuta dem ifrån oss i riktning mot Kina. Jag vet att det inte är värt att skriva något om den här skiten mer, eftersom alla höka ser på detta som en fotbollsmatch och att nu ska de jävlarna få ha ha ha. Så mitt perspektiv förstås liksom inte i den kontexten.

Då får ryssen klara sig med de utanför EU. Så länge Ryssen håller Ukrainska områden kommer väst inte lyfta sina sanktioner. Vinner ryssen kriget kommer fler sanktioner lastas på Ryssen. Och sanktionerna drabbar dom även i andra delar av världen då få länder/företag vill drabbas av sanktioner genom att handla med sanktionerade företag eller personer. Väst besitter den absolut största globala ekonomin och de länder som vill ta del av de pengarna går inte emot västs sanktioner.

Ryssland har tydligt visat att de inte vill vara en del av Europa genom att invadera Ukraina. Vi kan inte ha ett Aggressivt imperialistiskt land som anfaller sina grannar som en del av den Europeiska gemenskapen. Ryssarna får nöja sig med Kina, Iran, Indien och Nord Korea (iaf de delar av ryssland som inte är sanktionerade kan ju handla med Kina och Indien).

Ryssarna har själva satt sig i skiten genom att bedriva anfallskrig emot Europa och dessutom hota i stort sett hela Europa med kärnvapen. Vill man ha en fredlig relation med handel så gör man inget utav det Ryssland har gjort.
Ryssland är körda i Europa.

Ryssland har inget som vi behöver som inte kan fås från andra håll.
Citera
2024-05-30, 18:07
Medlem
Citat:
Jag kan direkt säga att du snackar skit. Du har aldrig varit i Ryssland och du vet garanterat ingen som varit där heller. Ditt dissande av Tucker Carlson som ”Kremlmegafon” avslöjar dig som kretin. Men det finns gott om reportage av andra västjournalister inifrån Ryssland som bevisar att du bara sprider ignorant dynga. Gnid dina chipstuttar och svettas fram hur mycket russofobiskt som helst. Du saknar all trovärdighet.
Det kan du ju tro, misären är enorm vilket till stor del beror på att nästan ingenting av Rysslands inkomster kommer befolkningen till del.

Att du refererar till Tucker Carlson som den som berättar sanningen om Ryssland bekräftar bara att du är en Kremlmegafon. Hur var det med matkassen han köpte? Visades det något utanför Moskvas stadsgräns?

Var utanför de asfalterade områdena i Ryssland har du varit som motbevisar vad jag skriver? Kan du ge något exempel?

Du är så otroligt genomskinlig genom att du du torgför ett skimrande Ryssland som i verkligheten är en misär.

Jag är inte den enda i tråden som har jobbat i Ryssland och som har vittnat om det elände ryssar tvingas leva i.
Citera
2024-05-30, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Äh, det enda sovjeterna var bra på var att stjäla forskning från väst. Den spetskompetensen finns inte längre hos uralnegrerna.
Exakt. Ingenting som har gynnat mänskligheten har dom kommit på själva (vad jag vet) . Men överdimimensionerade atombomber fixade dom bra pga förrädare som spionerade åt Stalin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in