Citat:
Jo men kom man på det på kvällen i förrgår?
Sverige hade utlovat ett gigantiskt stödpaket. Visserligen i media något uppblåst till rent av astronomiska siffror (olika summor förkom), men sen när det presenterades med buller och bång så var det visst lite artilleriammunition, 80-100 rostiga pansarvagnar från 60-talet och två begagnade radarspaningsflygplan som flygvapnet ändå hade tänkt ta ur tjänst om bara några år…?
Inte direkt obetydligt, men..? Det är ju inte utan att man börjar undra lite..
Samtidigt gick försvarsministern ut för bara några dar sedan och påpekade att Ukraina får använda svenska vapen precis som de vill.. Är du oförmögen att problematisera runt det här.
Dessutom stämmer ju liksom inte påståendet eftersom (hur många gånger ska det behöva upprepas?) 1. Ukraina bestämmer vad de behöver och inte och vad de klarar av. Inte natoländerna. 2. Ukraina säger att man visst vill ha Gripen.
Att Ukraina inte skulle kunna skaka fram 8-12 eller 20 piloter med basal knagglig lågstadieengelska finner jag också lite magstarkt orimligt. Det går liksom att hantera OM MAN VILL.
Jag förstår liksom inte varför P Jonsson väntade till här om dagen innan han gick ut med Gripen inte är aktuellt i nuläget? Lite underligt..
Nej men det är inte det det handlar om heller. Artilleriammunition är jätteviktigt. ASC-flygplanen kanske det absolut viktigaste i alla fall som Sverige skänkt. Men det är som sagt inte det jag diskuterar.
Sverige hade utlovat ett gigantiskt stödpaket. Visserligen i media något uppblåst till rent av astronomiska siffror (olika summor förkom), men sen när det presenterades med buller och bång så var det visst lite artilleriammunition, 80-100 rostiga pansarvagnar från 60-talet och två begagnade radarspaningsflygplan som flygvapnet ändå hade tänkt ta ur tjänst om bara några år…?
Inte direkt obetydligt, men..? Det är ju inte utan att man börjar undra lite..
Samtidigt gick försvarsministern ut för bara några dar sedan och påpekade att Ukraina får använda svenska vapen precis som de vill.. Är du oförmögen att problematisera runt det här.
Dessutom stämmer ju liksom inte påståendet eftersom (hur många gånger ska det behöva upprepas?) 1. Ukraina bestämmer vad de behöver och inte och vad de klarar av. Inte natoländerna. 2. Ukraina säger att man visst vill ha Gripen.
Att Ukraina inte skulle kunna skaka fram 8-12 eller 20 piloter med basal knagglig lågstadieengelska finner jag också lite magstarkt orimligt. Det går liksom att hantera OM MAN VILL.
Jag förstår liksom inte varför P Jonsson väntade till här om dagen innan han gick ut med Gripen inte är aktuellt i nuläget? Lite underligt..
Nej men det är inte det det handlar om heller. Artilleriammunition är jätteviktigt. ASC-flygplanen kanske det absolut viktigaste i alla fall som Sverige skänkt. Men det är som sagt inte det jag diskuterar.
Vad media har för förväntningar behöver inte nödvändigtvis vara förankrat i verkligheten.
Zelensky pratade med Kristersson dagen innan stödpaketet tillkännagavs:
https://twitter.com/ZelenskyyUa/stat...41395837198846
Det är alltså fullt möjligt att det var Ukraina som bromsade (om nu Gripen ens var på tapeten det här stödpaketet). Om nu Ukraina har brist på piloter vill de ABSOLUT INTE att Ryssland ska få kännedom om det.
Du verkar inte kunna problematisera kring svårigheterna att införa nya stridsflygplan med allt vad det innebär i träning av piloter, markpersonalen och förändring av doktrin mitt i ett brinnande krig. Ukraina har haft förluster av piloter och de kanske behöver prioritera att kunna flyga sina äldre plan nu istället för att skicka iväg piloter under ett år. Kraven som ställs på piloterna är så vitt jag förstår högre än att kunna knackig engelska.
Det är ju förstås möjligt att Biden förhindrade köpet för att kunna sälja F16 i framtiden och för att döda Gripenprogrammet. Det är också möjligt att han är livrädd för att svenska flygplan ska användas på rysk mark. Jag tror dock att det är långsökta förklaringar. F16 håller på att ersättas brett av F35 och där har inte Gripen kunnat konkurrera i upphandlingar. Gripen kommer inte heller att användas offensiv på rysk mark i första hand. Jag ser det som orealistiskt att USA oroar sig för kärnvapenkrig om Gripen används 100 km bakom frontlinjen. uSA har precis godkänt att Ukraina använder deras patriot för att skjuta ned flygplan över rysk mark. Då borde även Gripen att kunna användas på det sättet:
https://twitter.com/ColbyBadhwar/sta...84980343959861