Citat:
Ursprungligen postat av
SakariWallberg
När det gäller den lilla skillnaden du ser, så kan den handla om att hemsidan helt enkelt inte tillåter förflyttningar på pixelnivå, man får nöja sig när man är nära helt enkelt.
Men även om man hade haft den möjligheten och märkt att det faktiskt skiljer litegrann så är detta snarare en bekräftelse på att det är en bild tagen på en duk (eller vad det nu kan vara) fast man står lite i en annan position på scenen (det kanske bara handlar om ett par meter). Testa ta en bild på en tavla från en vinkel sen en annan vinkel, de kommer inte heller matcha 100%. Så den skillnaden du har hakat upp dig på bekräftar snarare att bilden är tagen på samma duk men lite från en annan vinkel. Att vi inte ser skillnad i storlek och vinkel-förflyttningar mellan bergen är en bekräftelse på att det är en duk.
Eftersom förflyttningen både ändrar avståndet och vinkeln så ska man se att både storleksförhållandet mellan bergen ska ha ändrats men också vinklarna där de möts. Det här tror jag du håller med mig om, men du tycker att den minimala skillnaden är förklaringen på det. Det är det absolut inte.
Om vi ska välja berget på avstånd 14km så är förflyttningen som sker mellan de två bilderna på 1,3 km. Förflyttningen är inte i motsatt riktning, däremot är den både längre bort och från en annan vinkel. Själva avståndskillnaden skulle jag säga är ungefär hälften, ca 700 meter. Så storlekskillnaden på just det berget mellan de två olika bilderna (14km + 0,7km) / 14km = 1,05. 1 / 1,05 =0,952... = ca 5%. Det är inte en 5% storleksförändring vi ser på det berget på de två bilderna, på den närmaste berget så skulle skillnaden vara ännu större.
Sen ska dessutom skillnaden i storlek på alla tre vara helt annorlunda från bild ett till bild två, det är helt omöjligt att det ska matcha på det sättet det gör (nu undviker jag ordet "exakt").
Sen har vi skillnaden på vinkeln: Detta kan du som sagt testa hemma med 3 föremål utplacerade på ett bord/golvet, omvandla alla avstånden från Km till cm, eller ännu bättre dm. Ta en bild, gör den förflyttningen det handlar om (1,3 cm eller 1,3 dm beroende på viken enhet du valt), ta en ny bild. Trots att man såklart inte kan återskapa de exakta förhållandena så kommer man få en bra uppfattning om skillnaden som man bör se på de två olika bilderna.
Det kan finnas nått jag inte tänker på, men att bara säga att den minimala skillnaden räcker som förklaring köper jag inte, för jag vet att det inte stämmer utifrån den info vi har nu.
Tillägg: När man tar en bild på ett föremål sedan förflyttar sig och tar en ny bild så kommer det vara en storleksskillnad på föremålet mellan bilderna. (Det tror jag alla förstår). Finns ett väldigt enkelt sätt att räkna ut detta om man känner till avstånden. (Första avståndet + förflyttningen) / första avståndet = hela andelen med andelsskillnad. Första avståndet / med andelskillnaden = procentandandel vilken man sen kan omvandla till procentandelsskillnad ex: (14km + 0,7km) / 14km = 1,05. 1 / 1,05 =0,952... = ca 5% . Detta är inte avancerat matematik. Därför kan vi veta exakt hur mycket storleksskillnad det ska vara på föremålet på bilderna från olika avstånd. Så komplicerat är det inte.
Man kan inte bara påstå nått och hoppas på att folk köper det, vi
vet att skillnaden i storlek kan inte vara så liten som det påstås i debunk-artikeln.