2024-05-30, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Enligt hemnet så är snittpriset (per kvm och senaste 12 månaderna) i Alvik 78300kr och Vasastan 113600kr
Sen är det så att du får hus i Bromma för vad övernattningslägenheter på Östermalm kostar, så uppenbarligen betalar folk ett premium för att slippa bo på vissa ställen

Du har rätt i att just Alvik är lite dyrare. Men antalet lägenheter i Alvik är extremt begränsat. Tar du in Traneberg som ligger bredvid så är snittpriset 68k. Mao är snittpriset i Traneberg drygt 60% av Vasastan.

Poängen var att Traneberg är ett väldigt bra område med väldigt trevligt läge 100meter från tullarna. Men sett till pris så är många beredda att offra nästan halva ytan för att bo i Vasastan istället
Citera
2024-05-30, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du har rätt i att just Alvik är lite dyrare. Men antalet lägenheter i Alvik är extremt begränsat. Tar du in Traneberg som ligger bredvid så är snittpriset 68k. Mao är snittpriset i Traneberg drygt 60% av Vasastan.

Poängen var att Traneberg är ett väldigt bra område med väldigt trevligt läge 100meter från tullarna. Men sett till pris så är många beredda att offra nästan halva ytan för att bo i Vasastan istället

Ja hade det inte varit för det konstanta bullret frånt drottningholmsvägen samt oljudet från alla flygplan hade det ju varit toppen. Vi kikade lite i Traneberg/Minneberg men det gick bort pga alt oljud.
Citera
2024-05-30, 09:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Det där är väl standard generellt. Par som kan bo ok i innerstan måste helt plötsligt flytta till en förort då de inte har råd att köpa en större våning på en bra adress när de skaffar barn

Ja, exakt, och då behöver man byta ned sig. En person som köper gör bostadskarriär och har möjlighet att byta upp sig på sikt.
Citera
2024-05-30, 09:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Fast den fördelen är osäker om man inte vet med sig att man kommer bo där en längre tid

Men då flyttar man ju till nästa HR, med samma spelregler?
Citera
2024-05-30, 09:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
lån och får tillbaka pengarna när lånet löper ut eller hur? Och då blir bolånet billigare för dig eftersom räntan går ner med tiden (vilket gör den mindre attraktiv). Det här kan man se på bostadsmarknaden idag

Exakt. Därav svårt att jämföra ögonblicksbilden HR vs. BR.
Citera
2024-05-30, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Ja hade det inte varit för det konstanta bullret frånt drottningholmsvägen samt oljudet från alla flygplan hade det ju varit toppen. Vi kikade lite i Traneberg/Minneberg men det gick bort pga alt oljud.

Pallar man vänta är flygandet över 2035. Men det är ju långt fram.

På lång sikt är nog en av de bästa investeringarna man kan göra att köpa en kåk som ligger otroligt nära inflygning i Bromma. De kåkarna är väldigt mycket billigare än övriga i området pga det ohyggliga oljudet.

Den här kåken tex med den, med Bromma mått mätt, enorma tomten skulle nog gå för 16-17 om den låg en kilometer längre bort från flygplatsen. Köper man den och pallar stå ut med oljud i 10 år kommer man göra ett klipp.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-bromma-stockholms-kommun-attundavagen-56-20595117
Citera
2024-05-30, 09:50
Medlem
Citat:
https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Sweden&city1=Stockholm &country2=United+States&city2=New+York%2C+NY

180k per kvm i New York. 105 i Sthlm.
Sthlm närförort 58k. 110k i New York

Hyra 1a i NY 46k i månaden. 16k i Sthlm (vilket måste vara andrahandshyror, snittet för förstahandskontrakt är mycket lägre än så, kanske 4-7k.

Diffen är väldigt lik diffen i levnadsomkostnader mellan städerna generellt. Priserna är mao helt rimliga.

Härligt fö med det facila priset 32k i mån för dagis per barn..
New York City har också en hyresreglering och dras därför med samma sorts problem som Stockholm.

Skillnaden är att New York City har en uppdelning i beståndet mellan rent controlled och marknadshyra. Det kan liknas vid förstahandskontrakt vs andrahandskontrakt i Stockholm. Lägenheten för 46 tkr/månad är alltså motsvarigheten till ett andrahandskontrakt i Stockholm.

Det är fullt möjligt att hitta en identisk rent controlled lägenhet i samma hus som kanske bara kostar 10 tkr/månad. Men rent controlled i NYC är inte tillgängligt för allmänheten. Det kontrolleras av en elit som bor billigt i innerstan, på samma sätt som i Sverige.

På samma sätt som i Stockholm driver hyresregleringen i NYC upp priserna på köpta och marknadshyrda lägenheter, och det finns ett lågt intresse för att bygga eller rusta upp hyresrätter.
Senast redigerad av s7L45Bw724FO 2024-05-30 kl. 09:52.
Citera
2024-05-30, 09:51
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Fast nu jämför sidan med svenska andrahandsmarknaden som nog är rätt mära marknadspriser eller sannolikt tom över.

Att det skulle vara samma priser på köpta bostäder i NY som Sthlm var mao trams.
Normala BR på Manhattan har ungefär samma priser som normala innerstan i Sverige, hur svårt kan det vara att acceptera sanningen. Jag har gett flera länkar.
Citera
2024-05-30, 10:00
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast hyr du betalar du rent konceptuellt av någon annans lån. Dvs. det finns en fördel att själv äga.

Sedan kan man ju inte bara titta på ögonblicksbilden av månadsutgifterna för BR vs. HR. Amorterar man sänker man ju även räntekostnaden över tid.
Så är det. Att hyra sin bostad är att göra någon annan till miljonär. Åtminstone 1940-2022.

Stämmer, den som räknar ut månadskostnaden för FÖRSTA månaden för en BR, när lånet är maxat, glömmer bort att de flesta amorterar bort hela beloppet fram tills de är pensionärer. Om de inte betalat för mycket.

Jag tror jag läst siffran att 50% av alla BR och hus-ägare har noll i lån. Liksom jag, så jag har 100 kvm mitt i stan och min enda utgift är 5500 kr per månad för allt inklusive TV och internet. I en perfekt förening, nybyggd 2012, högst upp. Det kan inte bli billigare, en motsvarande nybyggd HR kostar minst 16000 kr.
Citera
2024-05-30, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s7L45Bw724FO
New York City har också en hyresreglering och dras därför med samma sorts problem som Stockholm.

Skillnaden är att New York City har en uppdelning i beståndet mellan rent controlled och marknadshyra. Det kan liknas vid förstahandskontrakt vs andrahandskontrakt i Stockholm. Lägenheten för 46 tkr/månad är alltså motsvarigheten till ett andrahandskontrakt i Stockholm.

Det är fullt möjligt att hitta en identisk rent controlled lägenhet i samma hus som kanske bara kostar 10 tkr/månad. Men rent controlled i NYC är inte tillgängligt för allmänheten. Det kontrolleras av en elit som bor billigt i innerstan, på samma sätt som i Sverige.

På samma sätt som i Stockholm driver hyresregleringen i NYC upp priserna på köpta och marknadshyrda lägenheter, och det finns ett lågt intresse för att bygga eller rusta upp hyresrätter.

Går inte att jämföra. Beståndet som har rent control är en liten minoritet. Medan det i Sthlm gäller hela beståndet i princip.
Citera
2024-05-30, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Normala BR på Manhattan har ungefär samma priser som normala innerstan i Sverige, hur svårt kan det vara att acceptera sanningen. Jag har gett flera länkar.

Jag med.
Citera
2024-05-30, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Så är det. Att hyra sin bostad är att göra någon annan till miljonär. Åtminstone 1940-2022.

Stämmer, den som räknar ut månadskostnaden för FÖRSTA månaden för en BR, när lånet är maxat, glömmer bort att de flesta amorterar bort hela beloppet fram tills de är pensionärer. Om de inte betalat för mycket.

Jag tror jag läst siffran att 50% av alla BR och hus-ägare har noll i lån. Liksom jag, så jag har 100 kvm mitt i stan och min enda utgift är 5500 kr per månad för allt inklusive TV och internet. I en perfekt förening, nybyggd 2012, högst upp. Det kan inte bli billigare, en motsvarande nybyggd HR kostar minst 16000 kr.
Enligt Knight Frank (från 2022) ligger Sverige i botten av skuldfritt bostadsägande.
14,9% äger sitt boende skuldfritt, medan 43,6% äger med lån.
EU snittet ser ut att ligga runt 58% och 17%
Senast redigerad av londonlondon 2024-05-30 kl. 10:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in