2024-05-29, 23:20
Medlem
Det blir ofta slirigt när han ska hitta rimord. Har svårt att tänka mig att han satt och pratade Johnny Marr med sin mer än 70-åriga farsa vilket han påstår i "Jag och min far".
Citera
2024-05-29, 23:48
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag må vara anal och eventuellt lida av Saga Norén-diagnosen men håll med om att få textförfattare har fått så många saker om bakfoten som Magnus Uggla. Jag har sammanställt en lista med några exempel:

Baby Boom (1989)
Baby Boom handlar om det här med graviditeten men här har Uggla missförstått hur reproduktionen går till.
Och redan samma dag som den första kom,
så börjar tanten be om mera rom.

[...]
Och när jag tröttnat tar jag paus som far,
går upp och bjuder barnflickan kaviar.
Inom fiskvärlden kommer rom/kaviar från honan och motsvarar ägg. Hanen befruktar romen med mjölke, fiskens sädesvätska/fisksperma. Det vore alltså mer logiskt om det i texten sjöngs att tanten och barnflickan tillhandahåller rom/kaviar och att dessa ber att få befruktas med Magnus Ugglas mjölke. Obegripligt att någon så sexfixerad som M Uggla inte känner till hur fortplantningen ter sig.

Astrologen (1983)
Så du är en tvilling, jag visste det
Det såg jag nästan direkt
Styrd utav Solen och Mars kan jag se
Vi är så gott som redan släkt
De som kan sin astrologi vet att tvillingarnas tecken styrs av Merkurius, planeten som symboliserar kommunikation, skrivande och rörelse. Mars styr istället väduren som är mer energisk och ilsken. Även den som inte tror på humbug bör hålla med att en sångtext om astrologi bör hålla sig till denna uråldriga vetenskaps inbördes logik. Det vore enkelt att byta ut ordet i texten till: så du är en vädur, jag visste det...

Dyra tanter (1989)
I denna uppgörelse med klassresenärer har M Uggla begått ett rent geografiskt misstag.
Fina Katarina som bara heter Persson, 22 år och från Höör
Vars make är 60 och välbärgad bankdirektör
Har ljugit om sin bakgrund och sagt hon heter Sporre och kommer från bourgeoisien
Och småländskan är ersatt mot östermalmska i:n

Höör ligger i Skåne och dialekten som talas där är skånska och inte småländska. På kartan ligger Höör mitt i landskapet och gränsar inte till Småland, vilket gör texten helt obegriplig.

Jag föreslår att vi i tråden diskuterar om M Uggla är helt bakom flötet på riktigt eller bara som en gimmick. Vilka andra fakta har han missförstått?

Fast i låten: "Astrologen" sjunger han om tvillingarnas stjärntecken eftersom Magnus Uggla själv är född i detta tecken. Det är därför låttexten inte handlar om Vädurens stjärntecken.
Citera
2024-05-30, 00:40
Medlem
Men de vore ju samma åh haka upp sig på "den 25:e smäller de"
Alla får inte lönen utbetald då. Och ibland infaller 25 en helgdag och då kommer pengarna en annan dag.
Varför fick han inte in det i texten? (Ska tillägga att jag inte hört låten på ett tag)
Citera
2024-05-30, 08:01
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det blir ofta slirigt när han ska hitta rimord. Har svårt att tänka mig att han satt och pratade Johnny Marr med sin mer än 70-åriga farsa vilket han påstår i "Jag och min far".
Men gud, det är en cover på Olle Ljungströms låt från "så skall det låta sämre". Men inte heller Olle har skrivit låten utan bara plagierat springsteen rakt av.
Citera
2024-05-30, 09:57
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Alla får inte lönen utbetald då. Och ibland infaller 25 en helgdag och då kommer pengarna en annan dag.
Varför fick han inte in det i texten? (Ska tillägga att jag inte hört låten på ett tag)
Löjeväckande svar. Det exempel du tar upp står inte i paritet med de faktafel jag tar upp i trådstarten. Skillnaden mellan rom och mjölke är långt mer betydlig än den mellan 25:e eller 26:e eller 24:e. Datum är datum, fisksperma är inte kaviar.
Citera
2024-05-30, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Men gud, det är en cover på Olle Ljungströms låt från "så skall det låta sämre". Men inte heller Olle har skrivit låten utan bara plagierat springsteen rakt av.

Men gud på dig själv. Jag är fullt medveten om att det är en cover. Du tycks däremot inte fatta att texten är omskriven. Ljungström försöker inte lura i nån att han snackade The Smiths med farsan.
Citera
2024-05-30, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt

I min kommun får vi lön den 27:e, men det går ju lätt att ändra i texten om man sjunger den!
Blir lite lack på att det alltid snackas om "lönehelg" när det är typ 25-26 i månaden, medan vi får vänta till måndagen på pengar...

Det där med Höör och småländska har jag alltid stört mig på! Det är ju direkt fel.

Citat:
Men gud på dig själv. Jag är fullt medveten om att det är en cover. Du tycks däremot inte fatta att texten är omskriven. Ljungström försöker inte lura i nån att han snackade The Smiths med farsan.

Jämför med texten till Olle Ljungströms original så ser ni att det bara är ett fåtal textrader som Uggla har behållit i sin tolkning. Även melodin har han ju skrivit om, så egentligen är det en ny Magnus Uggla-låt fast han har låtit Olle Ljungström stå kvar som ensam låtskrivare för att vara schyst helt enkelt.
Citera
2024-05-30, 11:43
Medlem
Limma skinkbits avatar
I Kung för en dag:
"Sen man svurit aldrig mera äta
Nudlar ifrån Tokyo"

Jag misstänker ju starkt att de flesta nudlar vi äter inte är tillverkade just i Tokyo.
Citera
2024-05-30, 11:50
Avslutad
Har ni aldrig hört talas om Poetisk frihet? Friheten för en textskapare att i stt verk avvika från korrekta fakta och den konkreta verkligheten.
Citera
2024-05-30, 12:32
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiPresso
Har ni aldrig hört talas om Poetisk frihet? Friheten för en textskapare att i stt verk avvika från korrekta fakta och den konkreta verkligheten.

Att placera skånska Höör i Småland är alltså poesi i klass med Ferlin och Södergran nu? Era försök att försvara charlatanen Magnus Ugglas textmissar blir allt mer patetiska.

Ugglafansen skulle med hedern i behåll kunna säga:
Han må vilseleda vad gäller landskap men melodin fortfarande är medryckande. Toppenlåt!

Istället säger Ugglafansen att:
Magnus Uggla är poet.
Magnus Uggla är konstnär.
Magnus Uggla måste få ta sig friheter
.
Citera
2024-05-30, 12:39
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Att placera skånska Höör i Småland är alltså poesi i klass med Ferlin och Södergran nu? Era försök att försvara charlatanen Magnus Ugglas textmissar blir allt mer patetiska.

Han må vilseleda vad gäller landskap men melodin fortfarande är medryckande. Toppenlåt!

Magnus Uggla är poet.
.
Magnus Uggla är en lallare!
Han försöker vilseleda folket med sin irrlärra, vad fan är han ute efter?
Citera
2024-05-30, 12:45
Avslutad
Citat:

Magnus Uggla är poet.
.
Jag påstår inte att Uggla är en stor poet, det skulle vara mig mycket främmande. Det jag säger är att det finns en frihet för textskapande som inte nödvändigtvis måste överensstämma med korrekta fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in