2024-05-29, 16:35
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Jag må vara anal och eventuellt lida av Saga Norén-diagnosen men håll med om att få textförfattare har fått så många saker om bakfoten som Magnus Uggla. Jag har sammanställt en lista med några exempel:

Baby Boom (1989)
Baby Boom handlar om det här med graviditeten men här har Uggla missförstått hur reproduktionen går till.
Och redan samma dag som den första kom,
så börjar tanten be om mera rom.

[...]
Och när jag tröttnat tar jag paus som far,
går upp och bjuder barnflickan kaviar.
Inom fiskvärlden kommer rom/kaviar från honan och motsvarar ägg. Hanen befruktar romen med mjölke, fiskens sädesvätska/fisksperma. Det vore alltså mer logiskt om det i texten sjöngs att tanten och barnflickan tillhandahåller rom/kaviar och att dessa ber att få befruktas med Magnus Ugglas mjölke. Obegripligt att någon så sexfixerad som M Uggla inte känner till hur fortplantningen ter sig.

Astrologen (1983)
Så du är en tvilling, jag visste det
Det såg jag nästan direkt
Styrd utav Solen och Mars kan jag se
Vi är så gott som redan släkt
De som kan sin astrologi vet att tvillingarnas tecken styrs av Merkurius, planeten som symboliserar kommunikation, skrivande och rörelse. Mars styr istället väduren som är mer energisk och ilsken. Även den som inte tror på humbug bör hålla med att en sångtext om astrologi bör hålla sig till denna uråldriga vetenskaps inbördes logik. Det vore enkelt att byta ut ordet i texten till: så du är en vädur, jag visste det...

Dyra tanter (1989)
I denna uppgörelse med klassresenärer har M Uggla begått ett rent geografiskt misstag.
Fina Katarina som bara heter Persson, 22 år och från Höör
Vars make är 60 och välbärgad bankdirektör
Har ljugit om sin bakgrund och sagt hon heter Sporre och kommer från bourgeoisien
Och småländskan är ersatt mot östermalmska i:n

Höör ligger i Skåne och dialekten som talas där är skånska och inte småländska. På kartan ligger Höör mitt i landskapet och gränsar inte till Småland, vilket gör texten helt obegriplig.

Jag föreslår att vi i tråden diskuterar om M Uggla är helt bakom flötet på riktigt eller bara som en gimmick. Vilka andra fakta har han missförstått?
Citera
2024-05-29, 17:17
Medlem
Hon kan ju ha flyttat till Småland sen.
Citera
2024-05-29, 17:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Hon kan ju ha flyttat till Småland sen.
Då borde en sådan flytt omnämnts i texten. Dialekten sätts under de tidiga åren så om hon kommer från Höör bör hon tala skånska även om hon därefter i ett hypotetiskt scenario flyttat till Småland. Du letar efter varje halmstrå men det går inte att försvara Magnus Uggla och hans texter.
Citera
2024-05-29, 17:38
Medlem
A'men! De handlar ju om rim. Åh inte att allt ska bygga på fakta.
Dessutom när dom där sångerna skrevs så var folk inte lika upplysta som idag.
Idag har vi Google att tacka.

Magnus Uoogle från framtiden passar nog en sån som dig bättre.
Senast redigerad av kattemeettt 2024-05-29 kl. 17:40.
Citera
2024-05-29, 17:55
Medlem
TheGretaResets avatar
Man tar ju livet av sig för att just slippa snacket efteråt....
Citera
2024-05-29, 17:56
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
A'men! De handlar ju om rim.

Rimmar skånskan bättre än småländskan? Nej.
Citera
2024-05-29, 18:01
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Astrologen (1983)
Så du är en tvilling, jag visste det
Det såg jag nästan direkt
Styrd utav Solen och Mars kan jag se
Vi är så gott som redan släkt
De som kan sin astrologi vet att tvillingarnas tecken styrs av Merkurius, planeten som symboliserar kommunikation, skrivande och rörelse. Mars styr istället väduren som är mer energisk och ilsken. Även den som inte tror på humbug bör hålla med att en sångtext om astrologi bör hålla sig till denna uråldriga vetenskaps inbördes logik. Det vore enkelt att byta ut ordet i texten till: så du är en vädur, jag visste det...
[/b]
Du har missförstått.

Du gör ett syftningsfel. Lätt hänt, med din förmåga, förmodligen.

Om du läser texten igen så ser du att Magnus syftar på sig själv;

”Styrd utav solen och Mars kan jag se”

Det Magnus sjunger om är hur han får energi och kåthet som får honom att bli övertygad om att de kommer att gifta sig (dvs knulla).

Den eldiga, röda planeten Mars representerar i astrologin rå styrka, energi, handling och lust, passion. Mars är det primitiva i människan och styr våra drifter och impulser, reptilhjärnan, där sexlusten, mm sitter.
Citera
2024-05-29, 18:10
Avslutad
Numera betraktas textförfattare som konstnärer.( Gäller det kriminella invandrares gangsterrap från orten så bör det väl innefatta svenskfödda medelåders män från Östermalm också)
Och i rollen som konstutövare kan de ta vilka genvägar de behagar.
Men om Magnus Uggla varit medveten om faktafelen och tänkt att det är helt okej; Eller om han i vissa delar är helt omedveten om de små misstagen. Det vet bara han själv
Citera
2024-05-29, 18:29
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Numera betraktas textförfattare som konstnärer.( Gäller det kriminella invandrares gangsterrap från orten så bör det väl innefatta svenskfödda medelåders män från Östermalm också)
Och i rollen som konstutövare kan de ta vilka genvägar de behagar.
Men om Magnus Uggla varit medveten om faktafelen och tänkt att det är helt okej; Eller om han i vissa delar är helt omedveten om de små misstagen. Det vet bara han själv

Textförfattare av musik håller mest på med underhållning så då är konstnär en naturlig benämning. Underhållning handlar inte främst om fakta utan om att underhålla, om man har svårt med detta så får man nog ta till professionell hjälp.
Citera
2024-05-29, 18:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Textförfattare av musik håller mest på med underhållning så då är konstnär en naturlig benämning. Underhållning handlar inte främst om fakta utan om att underhålla, om man har svårt med detta så får man nog ta till professionell hjälp.

Vad är det underhållande i faktafel? Vi har nog olika typ av humor.
Citera
2024-05-29, 18:45
Medlem
magnus uggla är väl ingen man tar ju jätte seriös på men cool snubbe ändå
Citera
2024-05-29, 22:15
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Och redan samma dag som den första kom,
så börjar tanten be om mera rom.

Det kanske handlar om mera sprit, efter att hon hållit nere den konsumtionen i flera månader?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in