Jag må vara anal och eventuellt lida av Saga Norén-diagnosen men håll med om att få textförfattare har fått så många saker om bakfoten som Magnus Uggla. Jag har sammanställt en lista med några exempel:
Baby Boom (1989)
Baby Boom handlar om det här med graviditeten men här har Uggla missförstått hur reproduktionen går till.
Astrologen (1983)
Dyra tanter (1989)
I denna uppgörelse med klassresenärer har M Uggla begått ett rent geografiskt misstag.
Höör ligger i Skåne och dialekten som talas där är skånska och inte småländska. På kartan ligger Höör mitt i landskapet och gränsar inte till Småland, vilket gör texten helt obegriplig.
Jag föreslår att vi i tråden diskuterar om M Uggla är helt bakom flötet på riktigt eller bara som en gimmick. Vilka andra fakta har han missförstått?
Baby Boom (1989)
Baby Boom handlar om det här med graviditeten men här har Uggla missförstått hur reproduktionen går till.
Och redan samma dag som den första kom,Inom fiskvärlden kommer rom/kaviar från honan och motsvarar ägg. Hanen befruktar romen med mjölke, fiskens sädesvätska/fisksperma. Det vore alltså mer logiskt om det i texten sjöngs att tanten och barnflickan tillhandahåller rom/kaviar och att dessa ber att få befruktas med Magnus Ugglas mjölke. Obegripligt att någon så sexfixerad som M Uggla inte känner till hur fortplantningen ter sig.
så börjar tanten be om mera rom.
[...]
Och när jag tröttnat tar jag paus som far,
går upp och bjuder barnflickan kaviar.
Astrologen (1983)
Så du är en tvilling, jag visste detDe som kan sin astrologi vet att tvillingarnas tecken styrs av Merkurius, planeten som symboliserar kommunikation, skrivande och rörelse. Mars styr istället väduren som är mer energisk och ilsken. Även den som inte tror på humbug bör hålla med att en sångtext om astrologi bör hålla sig till denna uråldriga vetenskaps inbördes logik. Det vore enkelt att byta ut ordet i texten till: så du är en vädur, jag visste det...
Det såg jag nästan direkt
Styrd utav Solen och Mars kan jag se
Vi är så gott som redan släkt
Dyra tanter (1989)
I denna uppgörelse med klassresenärer har M Uggla begått ett rent geografiskt misstag.
Fina Katarina som bara heter Persson, 22 år och från Höör
Vars make är 60 och välbärgad bankdirektör
Har ljugit om sin bakgrund och sagt hon heter Sporre och kommer från bourgeoisien
Och småländskan är ersatt mot östermalmska i:n
Höör ligger i Skåne och dialekten som talas där är skånska och inte småländska. På kartan ligger Höör mitt i landskapet och gränsar inte till Småland, vilket gör texten helt obegriplig.
Jag föreslår att vi i tråden diskuterar om M Uggla är helt bakom flötet på riktigt eller bara som en gimmick. Vilka andra fakta har han missförstått?