2024-05-30, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nej, det är ju tur att man kan googla fram att Höör ligger i Skåne och inte i Småland. Det var det knappt någon som kände till innan vi fick internet.

Jag tror att det är vanligt att stockholmare har extremt dålig koll på landskapsgränser och hur andra delar av Sverige är. Jag har varit med om att en kvinna - som visserligen inte var från Stockholm utan Ångermanland - trodde att uddevallabor talar göteborgska.
Citera
2024-05-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Du har missförstått.

Du gör ett syftningsfel. Lätt hänt, med din förmåga, förmodligen.

Om du läser texten igen så ser du att Magnus syftar på sig själv;

”Styrd utav solen och Mars kan jag se”

Det Magnus sjunger om är hur han får energi och kåthet som får honom att bli övertygad om att de kommer att gifta sig (dvs knulla).

Den eldiga, röda planeten Mars representerar i astrologin rå styrka, energi, handling och lust, passion. Mars är det primitiva i människan och styr våra drifter och impulser, reptilhjärnan, där sexlusten, mm sitter.
Det är sammanhanget som röjer att din tolkning är rätt, inte "jag" som du kursiverat.
Syftningen utan den astrologiska kontexten är tvetydig.
Citera
2024-05-30, 22:30
Medlem
Roande tråd ändå
Citera
2024-05-31, 21:49
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Vad är det underhållande i faktafel? Vi har nog olika typ av humor.

Underhållningen, om det finns någon, ligger i låten. Jag vet inte hur du är men när jag lyssnar på en låt vill jag främst bli underhållen, vill jag ha fakta vänder jag mig åt annat håll. Om du förväntar dig att låtar ska ge dig fakta så säger det en hel del om dig själv.
Citera
2026-07-08, 11:58
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Lyssnade till hans låt Victoria och tror jag upptäckte ett faktafel.

Om vi ska mysa någon kväll och jag styr
Och köper gott och hyr
En VHS!
Ja då somnar du tvärt till dess ingress

Har VHS:er ingresser?
Ingresser är den fetade inledningen på artiklar, inte sant? Finns sådana på VHS:er? Skulle inte tro det. Jag fick inte se på film som barn i Järna, så jag vet inte någonting om saken. Hjälp.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in