Citat:
Ursprungligen postat av
DrankFrebin
Jag körde igång första avsnittet av Australien och det kändes direkt så fake och inte alls genuint. Det var mer som vilken dokusåpa som helst.
Man måste se flera avsnitt för att komma in i det och se kvaliteterna bortom mellanmjölksstadiet och förutfattade meningar. Det bästa är den gemensamma middagen och när allt som byggts upp under tiden mellan paren och allt som hänt och sen nästkommande avsnitt då de speglas av proffsen, på ett vänligt, respektfullt sätt men ändå totalt sanningsenligt och ifrågasättande för att leda personen framåt.
Själv stör jag mig inte på yttre attribut utan ser programmet utifrån ett psykologiskt perspektiv. Och man lär känna personerna, verkligen. Så för mig är det ingen dokusåpa som helst, långt ifrån. Om man söker nåt djupare bakom fasaderna.
Först är det en presentation av personerna som är med, sen kommer själva bröllopet och mötet och reaktionen, sen kommer smekmånaden och sen inflyttningen i det gemensamma huset.
Det sistnämnda skapar en dynamik då de umgås, och att de inte är i sina normala miljöer. Och sen är det en 8-veckors process då de får möta sina tillkortakommanden och få hjälp och speglingar för att kunna ha en bra relation.
Vissa par lämnar i förtid, man har alltid det valet en gång i veckan, om båda är med på det. Men i år är vissa personer så negativa för partnern så de kan lämna även om den andre vill fortsätta.