Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Läs Mattias Göranssons artikel. Han visar att de ryska hoten som vi matades efter 2014 var falska eller extremt överdrivna. Nu däremot är tyvärr den ryska hotbilden mycket hög på grund av våra idiotiska politikers agerande.
Låst artikel och jag vill inte prenumerera eller betala.
Dra en sammanfattning. Ge ett exempel på ett ryskt hot och varför de var överdrivna?
Hur kan de förresten vara överdrivna då när vi idag vet att Ryssland genomgår en invasion av ett grannland? Hoten då känns faktiskt idag som något som var realistiskt. Ryssland har rustat för krig under en lång tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Jag utelämnade inget utan kopierade från DN. Den raden fanns inte med. Tror tyvärr Putin syftade på detta:
Det tror inte jag. Det finns betydligt fler tätbefolkade områden i Europa än Sverige som skänkt vapen.
Men oavsett så är det ett hot från Putin. Hot. Hot, hot och åter hot.
Sverige har skänkt artilleriet Archer med en max räckvidd på 50km. Den slår säkert långt in i Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Både Sveriges och Putins uttalande skrämmer mig. Vi hade bara för två år sedan principen att aldrig exportera vapen till krigförande länder. Nu ger vi bort bort vapen i ett proxy-krig med Ryssland. Vi har samma dåliga självbevarelsedrift som Ukraina. Om man har en aggressiv björn som granne är det väldigt otaktiskt att provocera den.
Ryssland skrämde mig mer för 10 år sedan. Nu idag är de ett skämt. Deras armé fungerar inte som en armé ska.
De skälver redan och kommer att rasera helt så småningom. En armé kan inte fungera så dåligt utan att implodera.
Sverige skänker vapen till ett land som försvarar sig. Det är en jävla skillnad.