Resultat: Tycker ni att den svenska sexköpslagen bör avskaffas och man ska få lagligt köpa sex?
Ja, absolut!
48,28%
28 röster
Ja, men marknaden måste regleras (tex. antalet bordeller, krav på testning, hårdare kontroller osv).
43,10%
25 röster
Nej, det strider mot våra moral och värderingar.
5,17%
3 röster
Vet ej.
3,45%
2 röster
2024-05-23, 23:49
Medlem
mimimexs avatar
Jag skulle gärna vilja dela med mig en mycket intressant artikel från den tyska tidningen Focus som rapporterar att mer än en fjärdedel av tyska heterosexuella män har minst en gång i livet köpt sex.

I en undersökning som genomfördes av Forskargruppen från TU Ilmenau och Uniklinikum Hamburg-Eppendorf deltog 2300 män som var folkbokförda i Tyskland, angav 27 procent av männen att de minst en gång i livet köpt sex.

De män som köpt sex hade i genomsnitt 20 sexualpartner, vilket var mer än dubbelt än de män som aldrig har köpt sex. De flesta tyska män genomför sina sexköp i inhemska bordeller.

Männen i åldrarna 50 och uppåt är de som oftare köper sex, dessa representerades av män med invandrarbakgrund såväl tysk bakgrund. Det finns ingen samband mellan utbildningsnivå och religionstillhörighet i detta form av sexuella beteende.

Bara 12 homosexuella män och tre kvinnor angav i undersökningen att de en gång i livet köpt sex. Hos kvinnorna utgör det mindre än 1 procent.

Tyskland har den högsta andelen män som köper sex i jämförelse med andra europeiska länder. Det kan ha att göra med att Tyskland har de liberalaste lagarna gällande prostitution i hela Europa.

I Sverige och Norge där det är förbjudet att köpa sex har endast en av tio män minst en gång i livet köpt sex.

Psykologen Nicola Döring och Mediciner Peer Birken tvivlar på att ett förbud skulle förändra efterfrågan på sexköp. De befarar om prostitution skulle förbjudas så skulle kvinnorna tvingas arbeta under jorden, därmed skulle det vara mer hälsomässigt riskabelt för alla inblandade, både kvinnorna och sexköparna.

Män som redan en gång i livet köpt sex, har i de senaste fem åren dubbelt så ofta smittats av könsjukdomar och använder inte nödvändigtvis oftare kondomer vid sexuella kontakter än de män som inte köper sex.

Källa: (Sexualverhalten - Schlüsselgruppe für Geschlechtskrankheiten: Studie versucht Bordellbesucher zu identifizieren / Sexualbeteende - Nyckelgrupp för könssjukdomar: Undersökning försöker identifiera bordellbesökare)
Länk till artikeln (på tyska): https://www.focus.de/wissen/sexualverhalten-jeder-vierte-mann-hat-schon-einmal-fuer-sex-bezahlt_id_90819585.html
Citera
2024-05-24, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Jag skulle gärna vilja dela med mig en mycket intressant artikel från den tyska tidningen Focus som rapporterar att mer än en fjärdedel av tyska heterosexuella män har minst en gång i livet köpt sex.

I en undersökning som genomfördes av Forskargruppen från TU Ilmenau och Uniklinikum Hamburg-Eppendorf deltog 2300 män som var folkbokförda i Tyskland, angav 27 procent av männen att de minst en gång i livet köpt sex.

De män som köpt sex hade i genomsnitt 20 sexualpartner, vilket var mer än dubbelt än de män som aldrig har köpt sex. De flesta tyska män genomför sina sexköp i inhemska bordeller.

Männen i åldrarna 50 och uppåt är de som oftare köper sex, dessa representerades av män med invandrarbakgrund såväl tysk bakgrund. Det finns ingen samband mellan utbildningsnivå och religionstillhörighet i detta form av sexuella beteende.

Bara 12 homosexuella män och tre kvinnor angav i undersökningen att de en gång i livet köpt sex. Hos kvinnorna utgör det mindre än 1 procent.

Tyskland har den högsta andelen män som köper sex i jämförelse med andra europeiska länder. Det kan ha att göra med att Tyskland har de liberalaste lagarna gällande prostitution i hela Europa.

I Sverige och Norge där det är förbjudet att köpa sex har endast en av tio män minst en gång i livet köpt sex.

Psykologen Nicola Döring och Mediciner Peer Birken tvivlar på att ett förbud skulle förändra efterfrågan på sexköp. De befarar om prostitution skulle förbjudas så skulle kvinnorna tvingas arbeta under jorden, därmed skulle det vara mer hälsomässigt riskabelt för alla inblandade, både kvinnorna och sexköparna.

Män som redan en gång i livet köpt sex, har i de senaste fem åren dubbelt så ofta smittats av könsjukdomar och använder inte nödvändigtvis oftare kondomer vid sexuella kontakter än de män som inte köper sex.

Källa: (Sexualverhalten - Schlüsselgruppe für Geschlechtskrankheiten: Studie versucht Bordellbesucher zu identifizieren / Sexualbeteende - Nyckelgrupp för könssjukdomar: Undersökning försöker identifiera bordellbesökare)
Länk till artikeln (på tyska): https://www.focus.de/wissen/sexualverhalten-jeder-vierte-mann-hat-schon-einmal-fuer-sex-bezahlt_id_90819585.html

Som forskare skulle jag gärna vilja läsa originalstudien, men enligt referatet så var det 4% av de tyska männen som hade köpt sex det senaste året. Om man räknar på siffrorna i Kuosmanens studie från 2008 så är det 2,0% av de svenska männen som köpt sex det senaste året. Det intressanta att enligt studien "Sex i Sverige" från 1996 (alltså före sexköpsförbudet) så var det 1,4% av de svenska männen som hade köpt sex det senaste året. Sexköpsförbudet hade alltså enligt dessa studier inte minskat omfattningen av sexköp i Sverige.

Det som försvann i Sverige var gatuprostitutionen, men många övriga former av prostitution har snarare blivit mer lättillgänglig i och med internet. Det vi inte har, och inte heller har haft i modern tid, i Sverige är legala reguljära bordeller såsom man har i Tyskland (och i bland annat Österrike) vilket väl förklarar skillnaderna mellan länderna.

Nu ska man inse att både i Sverige och i Tyskland så är frågor om sexualitet, och sexköp i synnerhet, en så kallad känslig fråga vilket leder till underrapportering även i anonyma undersökningar. Jag har till exempel sett uppgifter från Tyskland att det är många fler som har köpt sex än de 27% som den aktuella studien uppger.
Citera
2024-05-24, 15:58
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Som forskare skulle jag gärna vilja läsa originalstudien, men enligt referatet så var det 4% av de tyska männen som hade köpt sex det senaste året. Om man räknar på siffrorna i Kuosmanens studie från 2008 så är det 2,0% av de svenska männen som köpt sex det senaste året. Det intressanta att enligt studien "Sex i Sverige" från 1996 (alltså före sexköpsförbudet) så var det 1,4% av de svenska männen som hade köpt sex det senaste året. Sexköpsförbudet hade alltså enligt dessa studier inte minskat omfattningen av sexköp i Sverige.

Det som försvann i Sverige var gatuprostitutionen, men många övriga former av prostitution har snarare blivit mer lättillgänglig i och med internet. Det vi inte har, och inte heller har haft i modern tid, i Sverige är legala reguljära bordeller såsom man har i Tyskland (och i bland annat Österrike) vilket väl förklarar skillnaderna mellan länderna.

Nu ska man inse att både i Sverige och i Tyskland så är frågor om sexualitet, och sexköp i synnerhet, en så kallad känslig fråga vilket leder till underrapportering även i anonyma undersökningar. Jag har till exempel sett uppgifter från Tyskland att det är många fler som har köpt sex än de 27% som den aktuella studien uppger.
Jag kan gärna dela med mig Orginalstudien från Deutsches Ärzteblatt. Klicka på "Zum Artikel" alternativt PDF-Version så kommer du till studien. Studien heter Männer: Auswirkungen von Bezahlsex auf die sexuelle Gesundheit / Män: Påverkan på den sexuella hälsan av betalsex. Länken till studien hittar du här (på tyska): https://www.aerzteblatt.de/archiv/224655/Maenner-Auswirkungen-von-Bezahlsex-auf-die-sexuelle-Gesundheit#

Det stämmer att de nämner i studien att 1 av 25 tyska män, har köpt sex det senaste året, vilket är 4 procent och kan jämföras med svenska män där endast 2 procent har köpt sex det senaste året.

Vad som skiljer sig mellan Sverige, Tyskland och Österrike i synen på sexköp är att i Tyskland och Österrike anser man att sexlivet är en privat sak och staten inte ska blanda sig i hur vuxna lever ut sitt sexliv. Medans i Sverige tycker man att man har rätt att kontrollera mäns sexualitet i syfte att skydda kvinnor från att hamna i underställning och utsättas av människohandel.

I Tyskland legaliserade den dåvarande rödgröna regeringen (SPD och Gröna) prostitutionslagarna 2002 då man tillätt bordeller med syftet man ville likställa prostitution med andra yrken och skydda kvinnorna så att inte skulle tvingas att arbeta i det dolda. Idag är de liberala prostitutionslagarna djupt förankrat i det tyska samhället och det är en del av den tyska kulturella normen.
Senast redigerad av mimimex 2024-05-24 kl. 16:01.
Citera
2024-05-27, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Är den? Jag tycker verkligen att den som betalar för nåt som är gratis är en idiot!

Jag slösar inte tid på tinder osv. Det är jobbigt.

Betala och sen får man det man ville ha känns bäst.

Odlar du egen potatis för att det ska bli gratis?
Citera
2024-05-28, 09:30
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickDoohan
Intala dig du att det funkar så för alla. Sedan är väl sex inte den enda anledningen att dom flesta som är i förhållande är det. Fortsätt du att gå till prostituerade som inte hade tagit i dig om du inte betalat. Och det är väl ändå sättet för dig att få doppa för annars hade du haft oskulden kvar vid 30😃
Jag förlorade redan min oskuld när jag var 13. Det var förvisso inte med en tjej men det räknas ändå. Jag har aldrig varit utan sex.
Senast redigerad av mimimex 2024-05-28 kl. 10:08.
Citera
2024-05-29, 09:28
Medlem
Som vanligt häckar det en massa manliga individer som alltid måste undra varför man betalar för sex. Har aldrig förstått varför de lägger en massa tid på olika eskortsidor. Min teori är att det är en massa wannabees som aldrig vågat sig utanför kammaren. Det intressanta i denna tråd är Österrikarnas syn på prostitution och det visar väl att alla är inte lika präktiga som vi svenskar, eller åtminstonde som våra svenska politiker. Världen snurrar inte kring oss och våra uppfattningar.
Citera
2024-05-29, 10:31
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryeken
Som vanligt häckar det en massa manliga individer som alltid måste undra varför man betalar för sex. Har aldrig förstått varför de lägger en massa tid på olika eskortsidor. Min teori är att det är en massa wannabees som aldrig vågat sig utanför kammaren. Det intressanta i denna tråd är Österrikarnas syn på prostitution och det visar väl att alla är inte lika präktiga som vi svenskar, eller åtminstonde som våra svenska politiker. Världen snurrar inte kring oss och våra uppfattningar.
Jag skulle säga den främsta anledningen män går till prostituerade och betalar för sex är för att mannen får direkt det han vill ha utan tjafs och det är bekvämt. Det är mycket kostsamt och tidskrävande för män att gå på dejter med dagens krävande moderna kvinnor som efter dejten varken garanterar sex eller ett förhållande.

Österrikarna har en mycket liberalere syn på sexköp än svenskar. Här anser man så länge det finns ett sexuellt samtycke mellan mannen och kvinnan även när det sker mot en ekonomisk ersättning så är det helt okej. Österrikarna tycker sex är en privat sak och att staten ska inte blanda sig i hur vuxna individer lever ut sina sexliv.
Citera
2024-06-09, 12:17
Medlem
Citat:
Hur känns det att behöva betala för nåt som är gratis? 🤣🤣🤣

Men kanske inte gratis jämt när din partner inte vill eller är sugen.... Bättre med köp sex. Då blir det.....
Citera
2024-06-09, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Detta är så märkligt synsätt.

De flesta kvinnor ser inte bara sex som "snopp in, snopp ut" utan vill ha ett känslomässigt utbyte, något de sällan får vid sex. Män har vanligen en tendens att dra efter första sexet.

Sex är inte menar att gå snabbt eller vara känslolöst. Men tack vare autistiska torskar som dig fortsätter detta beteende vara helt normaliserat vilket är absurt.

Skäms du inte?

Varför ska TS skämmas? Varför ska inte sex vara känslolöst och snabbt? Det viktiga är samtycke innan en sexakt påbörjas.
Citera
2024-06-09, 14:52
Medlem
Citat:
Är den? Jag tycker verkligen att den som betalar för nåt som är gratis är en idiot!

Vad pratar du om? Anser du inte att samtycke för en sexakt är viktigt?
Citera
2024-06-09, 17:00
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletprofet
Varför ska TS skämmas? Varför ska inte sex vara känslolöst och snabbt? Det viktiga är samtycke innan en sexakt påbörjas.

Om man är emotionellt mogen bör man skämmas för att man betalar en annan människa att sära på benen och göra vad man vill med dennes kropp. Det är ett översittar-beteende som är viktigt.

Oftast finns det känslor inblandat i sex - åtminstone kåthet från båda sidor. Om man inte bestämmer sig för att köpa sexet såklart, då kan den köpta tänka på att deklarera eller whatever under akten... Måste vara otroligt upphetsande att ha sex med någon som inte vill!
Citera
2024-06-10, 15:05
Medlem
"Om man inte bestämmer sig för att köpa sexet såklart, då kan den köpta tänka på att deklarera eller whatever under akten... Måste vara otroligt upphetsande att ha sex med någon som inte vill!"

Om någon vill ha sex mot betalning har den personen fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in