• 1
  • 2
2024-05-29, 08:07
Medlem
Jag börjar närma mig 55år och planerar uttag av tjänstepention från 55år (5-10år)
Jag är sjukpensionerad och min avtalspension påverkar inte min sjukersättning, inte skatten heller.

Hela tjänstepensionen skall återinvesteras i globala indexfonder, för jag har ingen
användning av kapitalet innan ålderspensionen som har beräknad riktålder 68år.

Har god ekonomi, sjukt låga boendekostnader och tillräcklig buffert finns.

Många menar att det är dumt att ta ut i förtid på kort tid? Varför.. om man har läget under kontroll
Citera
2024-05-29, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berga70
Jag börjar närma mig 55år och planerar uttag av tjänstepention från 55år (5-10år)
Jag är sjukpensionerad och min avtalspension påverkar inte min sjukersättning, inte skatten heller.

Hela tjänstepensionen skall återinvesteras i globala indexfonder, för jag har ingen

Många menar att det är dumt att ta ut i förtid på kort tid? Varför.. om man har läget under kontroll

Kan du få bättre avkastning än tjänstepensionsförvaltaren?
Betänk att du måste betala skatt på pengarna innan du kan investera.
Citera
2024-05-29, 08:11
Medlem
iom att tjänstepensionen uttag skattas 30% är nog det bästa att ta ut allt det går så fort som möjligt och placera dem i ISK
Citera
2024-05-29, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Kan du få bättre avkastning än tjänstepensionsförvaltaren?
Betänk att du måste betala skatt på pengarna innan du kan investera.

Tveksamt om jag kan få bättre avkastning. Kapitalet som återinvesteras placeras i en ISK

Jag tänker att om man går och dör så försvinner pengarna till allmänna arvsfonden om man
inte betalar extra för återbetalningsskydd, och det är väl också en faktor som påverkar totalen

Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
iom att tjänstepensionen uttag skattas 30% är nog det bästa att ta ut allt det går så fort som möjligt och placera dem i ISK

Tack för svar
Citera
2024-05-29, 08:20
Medlem
Citat:

Kan du bättre än de som placerar din tjänstepension just nu?
Citera
2024-05-29, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kan du bättre än de som placerar din tjänstepension just nu?
Nej det tvivlar jag på, se mitt tidigare svar
Citera
2024-05-29, 08:47
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Tveksamt om jag kan få bättre avkastning. Kapitalet som återinvesteras placeras i en ISK
Då förstår jag inte alls varför du vill göra så.

Citat:
Jag tänker att om man går och dör så försvinner pengarna till allmänna arvsfonden om man
inte betalar extra för återbetalningsskydd, och det är väl också en faktor som påverkar totalen
Kolla upp om din tjänstepension har efterlevandeskydd (mycket vanligt men inte obligatoriskt eller utan avgift).
Kvarvarande tjänstepension tillfaller normat övriga sparare vid förmönstagares bortgång, sk arvsvinster, inte till Allmänna Arvsfonden.
Citera
2024-05-29, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Då förstår jag inte alls varför du vill göra så.

Kolla upp om din tjänstepension har efterlevandeskydd (mycket vanligt men inte obligatoriskt eller utan avgift).
Kvarvarande tjänstepension tillfaller normat övriga sparare vid förmönstagares bortgång, sk arvsvinster, inte till Allmänna Arvsfonden.

Har inget efterlevandeskydd, och vill inte att pengarna vid bortgång går till arvsfonden.
Citera
2024-05-29, 09:04
Medlem
Citat:
Har inget efterlevandeskydd, och vill inte att pengarna vid bortgång går till arvsfonden.

Då kan du väl ınte heller plocka ut när du önskar
Citera
2024-05-29, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då kan du väl ınte heller plocka ut när du önskar
Jo från 55år (SAF/LO)
Citera
2024-05-29, 09:25
Medlem
Bäst i ditt läge och plocka ut allt på kort tid, dels för att du inte har efterlevandeskydd och när du väl plockat ut tjänstepensionen får du garantipension som du inte får om du tar ut all pension vid riktålder.
Citera
2024-05-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Bäst i ditt läge och plocka ut allt på kort tid, dels för att du inte har efterlevandeskydd och när du väl plockat ut tjänstepensionen får du garantipension som du inte får om du tar ut all pension vid riktålder.
Garantipension får jag inte
Senast redigerad av Berga70 2024-05-29 kl. 09:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in