2024-05-28, 12:54
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Den moderna vetenskapens förklaring till gravitation är ju faktiskt i stort sett samma som den jag tagit upp här flera gånger, nämligen: vi blir accelererade av marken. Och att så sker(enligt etablerad vetenskap, inte enligt mig) på grund av saker som pågår i en för oss osynlig dimension, "rumtiden". Och detta är alltså, säger man, förklaringen till att vi kan ha gravitation, trots att det framstår som en geometrisk omöjlighet på en klotformad jord.

Så.. om man nu ska vara kritiskt lagd, går förstås inte att utesluta att teorin om likvärdighet mellan gravitation och acceleration är det som är felaktigt här. Men tycker ändå att den är, av allt som har hävdats om gravitation, alla olika teorier genom åren, den teori som har mest stöd av empirisk bevisning.. Den verkar faktiskt stämma med verkligheten.

Så om man liksom tar den teorin för given här.. liksom möta etablerad vetenskap halvvägs.. vad är då att räkna som mer långsökt och i strid med i övrigt etablerad kunskap och empiri: är det

*icke klotformad jord

eller är det

*krökt rumtid i den fjärde dimensionen?
Seriöst: trollar du bara? Har du kul? Lol isf, grattis till en lyckad operation!

Du uttrycker dig här väldigt insiktsfullt om den allmänna relativitetsteorins förklaring till gravitation. Iofs med frågetecken om rumtidens krökning, men ärligt talat är det ju inte heller så många andra som förstår detaljerna i det. Jag får inte ihop det med plattjordare öht.
Citera
2024-05-28, 21:47
Medlem
Citat:
Den moderna vetenskapens förklaring till gravitation är ju faktiskt i stort sett samma som den jag tagit upp här flera gånger, nämligen: vi blir accelererade av marken. Och att så sker(enligt etablerad vetenskap, inte enligt mig) på grund av saker som pågår i en för oss osynlig dimension, "rumtiden". Och detta är alltså, säger man, förklaringen till att vi kan ha gravitation, trots att det framstår som en geometrisk omöjlighet på en klotformad jord.

Så.. om man nu ska vara kritiskt lagd, går förstås inte att utesluta att teorin om likvärdighet mellan gravitation och acceleration är det som är felaktigt här. Men tycker ändå att den är, av allt som har hävdats om gravitation, alla olika teorier genom åren, den teori som har mest stöd av empirisk bevisning.. Den verkar faktiskt stämma med verkligheten.

Så om man liksom tar den teorin för given här.. liksom möta etablerad vetenskap halvvägs.. vad är då att räkna som mer långsökt och i strid med i övrigt etablerad kunskap och empiri: är det

*icke klotformad jord

eller är det

*krökt rumtid i den fjärde dimensionen?
Äntligen har jag förstått det. Flygningarna från Sydney till Santiago flyger i rumtiden i den fjärde dimensionen och inte den normala tiden som vi andra lever i. Du ska tacka mig för att jag hittade ett svar på ett problem som du aldrig har kunnat lösa. Om du tänker efter lite så kanske rumtiden är svaret på alla problem söder om ekvatorn. Midnattssol, Södra korset osv osv.
Citera
2024-05-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Bibeln är ingen vetenskap så klart men Bibeln beskriver jorden som en rund sfär.
Så trött på dessa så kallade Bibeltroende som hävdar att jorden är platt vad tänker ni med.
Tror du Gud skulle skapa en platt planet som vi skulle bo på och sen alla andraplaneter som finns i vårat solsystem glober tror du Gud är dum eller.

Gå till ett observatorium och titta på alla andra planeter som är glober du kan se det med kikare också.
Vetenskapen har aldrig publicerat en bild på en platt jord utan en glob och det finns sen sen 50-talet bilder på en glob.
Flatearth har aldrig publicerat en bild på en platt jord men det finns tusental bilder på våran glob.
vi kan se Tex Iss och dem har filmat fina bilder på våran glob.
För grekerna visste och kunde förklara att jorden var rund genom en pinne

I en reseskildring på 1300-talet kunde John de Mandeville berätta att man kunde se stjärnor i Sumatra som man inte kunde se i Europa förklara det på en platt jord.

Ni plattjordare kan inte svara på dem frågorna vi ställt tidigare tex 4000 mil lång runt ekvatorn förklara det på en platt jord och andra frågor.

Ska vi ta Antarktis då det flyger regelmässigt plan över detta ställe och finns bilder och folk har varit överallt där och sen kan ni förklara hur den antarktiska kustlinjen på 17968 kilometer skulle passa på en platt jord.

Dessa videor ger inga svar på frågorna vi ställer

"Bibeln beskriver jorden som en rund sfär" = 100% lögn och bekräftar att du har aldrig läst Bibeln.

"alla andraplaneter som finns i vårat solsystem glober tror du Gud är dum eller" = Bevisar att du är dum som tror på "andra planeter" som är uppkallade av fake gudar.

"Vetenskapen har aldrig publicerat en bild på en platt jord utan en glob och det finns sen sen 50-talet bilder på en glob" = Ja du din såkallade "vetenskap" har aldrig publicerat en äkta bild men bara dumheter som kan bara lura lättlurade folk som tror blint på sin religion.

"För grekerna visste och kunde förklara att jorden var rund genom en pinne" = Skulle folk tänka skulle man inse att pinnen bevisar absolut inget om någonting.

"Ska vi ta Antarktis" = Lycka till att göra det oinbjuden och verkligen undersöka bokstavligt hela områden på eget hand utan att bli arresterad.

Dumheter som rymden är verkligen Disney för vuxna.
Citera
2024-05-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige1990
"Bibeln beskriver jorden som en rund sfär" = 100% lögn och bekräftar att du har aldrig läst Bibeln.

Inte för att jag förstår vad bibeln har med ämnet att göra men visst - vad säger Bibeln om det faktum att förhållandet mellan ekvatorns längd och avståndet mellan ekvatorn och Nordpolen är 4?

Citat:
"För grekerna visste och kunde förklara att jorden var rund genom en pinne" = Skulle folk tänka skulle man inse att pinnen bevisar absolut inget om någonting.

Jag och många andra har tänkt massor. Och vi tycker pinnen visar en hel del.

Hur menar du vi har tänkt fel? Snälla upper-left, tala om för oss varför pinnen inte bevisar något. Och var gärna övertydlig så vi förstår, bifoga en skiss på jorden, solen och hur skuggorna uppstår. Lycka till.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-05-28 kl. 22:14.
Citera
2024-05-28, 22:29
Moderator
Ännu en länkpost raderad.

/Moderator
Citera
2024-05-28, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är inget som är geometriskt omöjligt med en klotformad jord.

Vad som däremot är geometriskt omöjligt är en platt jord i kombination med alla kända avstånd och riktningar.

Men om ytan på ett klot ständigt accelererar utåt, måste det väl innebära att klotet ständigt blir större i en accelererande takt? Finns nåt som tyder på det? Om inte, hur menar du det inte framstår som en geometrisk omöjlighet?

Hur kan nånting både accelerera och inte accelerera, samtidigt?
Citera
2024-05-28, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Äntligen har jag förstått det. Flygningarna från Sydney till Santiago flyger i rumtiden i den fjärde dimensionen och inte den normala tiden som vi andra lever i. Du ska tacka mig för att jag hittade ett svar på ett problem som du aldrig har kunnat lösa. Om du tänker efter lite så kanske rumtiden är svaret på alla problem söder om ekvatorn. Midnattssol, Södra korset osv osv.

Ja, att planet flyget som det gör beror på nåt mystiskt som sker i fjärde dimensionen. Som vi aldrig kommer att förstå. Aldrig aldrig. Givet då att uppfattningen klotformad jord är vad som gäller.
Citera
2024-05-28, 23:38
Medlem
Citat:

"alla andraplaneter som finns i vårat solsystem glober tror du Gud är dum eller" = Bevisar att du är dum som tror på "andra planeter" som är uppkallade av fake gudar.

"Vetenskapen har aldrig publicerat en bild på en platt jord utan en glob och det finns sen sen 50-talet bilder på en glob" = Ja du din såkallade "vetenskap" har aldrig publicerat en äkta bild men bara dumheter som kan bara lura lättlurade folk som tror blint på sin religion.

"Ska vi ta Antarktis" = Lycka till att göra det oinbjuden och verkligen undersöka bokstavligt hela områden på eget hand utan att bli arresterad.

Dumheter som rymden är verkligen Disney för vuxna.

Inte jag läst Bibeln om du visste vilken utbildning jag har på 3 år så håll tyst du vet inget du kastar bara ut dig saker som du inte har en aning om.
Läs tex Jesaja 40.22 där står sfär
Som sagt Bibeln diskuterar vi inte utan en konspiration om våran glob men hittills har du inte kommit med ett bevis på en platt jord du hämtar bara dina saker från youtube och internet och från dåliga källor du verkar inte tänka själv.

Har du varit på ett observatorium och tittat på andra planeter gör det du kan även med kikare se andra planeter gör det istället för på youtube.
Svara på varför jag kan se andra planeter som Mars.

Det finns bilder sen 50 talet på glob jorden det vet du också eller så kan du gå tillbaka i tråden och läsa om blue marble taget 1973 taget med hasselbladskamera och andra som dem ny tagna bilderna.
Det finns bara du inte vågar se svara på det
Ge mig ett foto på en platt jord då.

Antarktis har vi varit på och flugit över du ger mig inte svar på kustlinjen hur den långa skulle passa på en platt jord svara på det.
Ingen blivit arresterad när folk varit där.

Varför ser vi olika stjärnbilder på våran jord var vi befinner oss på globen du ger inga svar.

Grekerna för flera tusen år kunde bevisa att jorden är glob genom en pinne fattar du inte det googla.
Svara.

Allt detta repeteras hela tiden i tråden samma visa hela tiden inget nytt och du svarar inte på frågorna jag ställer till dig.

Kom ut ur din kammare och se en fin solnedgång så ser du att jorden är en glob.
Jag prata med en vän och hon har andra tider än jag där hon bor på Filippinerna förklara det på en platt jord.

Svara på dem frågorna jag ställer dig.
Senast redigerad av Eagle5555 2024-05-29 kl. 00:07.
Citera
2024-05-29, 13:50
Medlem
Citat:

Inte enligt Amplified Bible som säger att det står cirkel och syftar på horisonten
'It is God Who sits above the circle (the horizon) of the earth'
Citera
2024-05-29, 13:55
Medlem
Citat:
Men om ytan på ett klot ständigt accelererar utåt, måste det väl innebära att klotet ständigt blir större i en accelererande takt? Finns nåt som tyder på det? Om inte, hur menar du det inte framstår som en geometrisk omöjlighet?

Men ytan på Jorden accelererar inte utåt och det behövs inte för att förklara tyngdaccelerationen. Allt tyder på att massa attraherar massa och att Jorden är rund
Citera
2024-05-29, 14:01
Medlem
Citat:

Vad tjatig du är.

Hur förklarar du att vi kan navigera med hjälp av referensellipsoiden WGS84? Och att verkligheten överensstämmer med "kartan" WGS84?

Det faktum att jorden är utforskad och att vi hittar är det enda bevis du behöver.
Citera
2024-05-29, 17:48
Medlem
Citat:
"Bibeln beskriver jorden som en rund sfär"
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Inte enligt Amplified Bible som säger att det står cirkel och syftar på horisonten

Så formen på jorden avgörs av vilken version av bibeln man läser?

Måste finnas något bättre sätt att avgöra jordens form. Tänk om man ändå kunde mäta skiten, det kan väl ändå inte vara så svårt. Om de gamla grekerna (före bibeln) lyckades så borde vi ju kunna det idag kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in