Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Den moderna vetenskapens förklaring till gravitation är ju faktiskt i stort sett samma som den jag tagit upp här flera gånger, nämligen: vi blir accelererade av marken. Och att så sker(enligt etablerad vetenskap, inte enligt mig) på grund av saker som pågår i en för oss osynlig dimension, "rumtiden". Och detta är alltså, säger man, förklaringen till att vi kan ha gravitation, trots att det framstår som en geometrisk omöjlighet på en klotformad jord.
Så.. om man nu ska vara kritiskt lagd, går förstås inte att utesluta att teorin om likvärdighet mellan gravitation och acceleration är det som är felaktigt här. Men tycker ändå att den är, av allt som har hävdats om gravitation, alla olika teorier genom åren, den teori som har mest stöd av empirisk bevisning.. Den verkar faktiskt stämma med verkligheten.
Så om man liksom tar den teorin för given här.. liksom möta etablerad vetenskap halvvägs.. vad är då att räkna som mer långsökt och i strid med i övrigt etablerad kunskap och empiri: är det
*icke klotformad jord
eller är det
*krökt rumtid i den fjärde dimensionen?
Du måste sluta titta på Discworld om du inte kan skilja på tecknat och verkligheten.
En form på jorden som är helt omöjlig är ju just platt.
Jag kan tänka mig mata trollet lite.
Eftersom jorden är sfärisk är gravitationen något annorlunda beroende på vart man befinner sig, vilket påverkar hur tiden går enligt den allmänna relativitetsteorin. För att GPS ska fungera måste det tas hänsyn till dessa små tidsdilationer som uppstår på grund av det gravitionella fältet. Om jorden inte vore sfärisk skulle justeringarna inte stämma överens med observationerna vi kan göra och gör.
Finns experiment som visar att tiden är annorlunda, du får läsa på om Hafele-Keating-experimentet.
Du kan även sätta dig in i LAGEOS-satelliterna, resultatet från dessa stämmer endast med en sfärisk jord.
Använder vi Einsteins fältekvation för att modellera jordens gravitationsfält och dess påverkan på rumtiden så skulle en annan form än sfärisk ge olika gravitationsfält och därmed olika observerbara effekter på tid och rum.
Så kontentan blir att hur hårt du än tramsar kommer du inte kunna ändra på jordens form lille trollis, vi vet dock att du endast är här för att tramsa som ett litet barn.