2024-05-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Vilken annan förklaring tänker du på som kan förklara observationerna ? Den matematiska formeln kan ju konstateras stämma med observationer. Det är inte bara siffror på ett papper. Hade formeln varit felaktig hade du uträknade värdena inte stämt med empiri.
Utanför solsystemet ser vi hur stjärnor rör sig i banor liknande de i solsystemet. Dock behövs mer massa för att de ska stämma på stora avstånd därav uttrycket mörk materia.
Om inte massa attraherar massa
Hur hålls objekten kvar i sina banor ?
Hur hålls solen och stjärnor ihop ?

Vad kom först, observationerna eller ekvationerna? Självklart stämmer de med observationer, de är utarbetade efter dem. Det är siffror på ett papper som vill förklara vad vi ser omkring oss. Du förstår att mörk materia endast existerar för att det måste existera på pappret?

Varför tror du att jag skulle ha svar på frågor som rör banor eller sammanhållning av himmelska kroppar över en teoretiskt platt jord? Ser du mig som ett allvetande väsen bara för att jag ifrågasätter ditt allvetande?
Citera
2024-05-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vad kom först, observationerna eller ekvationerna? Självklart stämmer de med observationer, de är utarbetade efter dem.

Mmmm fint eller hur. Teori och verklighet överensstämmer. Det vi kan observera förklaras med att massa attraherar massa.

Citat:
Det är siffror på ett papper som vill förklara vad vi ser omkring oss.

Siffrorna vill ingenting. Det är helt enkelt till en förklaring till våra observationer.

Och speciellt mycket siffror handlar det väl inte om? F=mg innehåller inte en siffra utan talar helt enkelt om för oss att tyngdkraften är proportionell mot massan.

Citat:
Varför tror du att jag skulle ha svar på frågor som rör banor eller sammanhållning av himmelska kroppar över en teoretiskt platt jord? Ser du mig som ett allvetande väsen bara för att jag ifrågasätter ditt allvetande?

Ja du... om man vill argumentera för att jorden är platt så förväntas det att man faktiskt kan argumentera. En del av detta är faktiskt, oavsett du vill eller inte, att förklara det vi kan observera. Och det gäller i synnerhet de observationer som visar att jorden inte är platt.

Citat:
... Ser du mig som ett allvetande väsen bara för att jag ifrågasätter ditt allvetande?

De flesta ser nog på dig som väldigt okunnig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-05-26 kl. 22:29.
Citera
2024-05-26, 22:31
Medlem
Citat:
Vad kom först, observationerna eller ekvationerna? Självklart stämmer de med observationer, de är utarbetade efter dem. Det är siffror på ett papper som vill förklara vad vi ser omkring oss. Du förstår att mörk materia endast existerar för att det måste existera på pappret?

Nu har ni diskuterat Cavendish och gravitationen i det oändliga, och det enda som har kommit ur det är att ni inte accepterar eller inte förstår de förklaringar ni får. Är det inte dags att byta tema? Varför vill ni inte att diskutera bevisen på jordens form som vem som helst kan kontrollera om de vill? Har du en förklaring till det?
Citera
2024-05-26, 22:47
Medlem
Citat:
Grunden är enkel, det verkar saknas vetenskapliga bevis för att jorden är rund.

Vad sägs om att vi har utförskat jorden och känner till alla riktningar och avstånd. Vilket implicit betyder att vi känner till dess storlek och form.

Ta bara en sådan enkel sak som att vi vet att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn och att vi även vet att ekvatorn är 4000 mil lång. Detta är - oavsett du begripet det eller inte - ett vetenskapligt bevis för att jorden inte är platt.

Citat:
Grunden är enkel...

Dessutom är du direkt oärlig. Din anledning till att tro på FE är inte att det saknas bevis för att jorden är en rund. Du drivs av att du rent känslomässigt vill vara i skapelsens centrum alldeles oavsett vad några bevis säger. Det är snarast så att du av känslomässiga skäl förtränger alla bevis eftersom de inte passar ihop med dina existiella grublerier.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-05-26 kl. 23:09.
Citera
2024-05-26, 22:54
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Söndag 26/5-2024 och fortfarande inga foton på kanten.
Kommer de publiceras innan söndag 2/6-2024?
Citera
2024-05-26, 23:18
Medlem
Citat:

Finns inget utarbetat efter observationer. Man tar ett utgångsläge och använder gravitationsformeln och räknar med vektorer i tidssteg och kommer till ett slutvärde. På så sätt kunde Carl Gauss räkna ut var en asteroid som man inte längre kunde se skulle bli synlig igen och när. Här beräkningar med ekvationen först och sedan observationen.
Förväntar mig inte att du ska kunna ge svar angående banor mm då det inte är möjligt om man förkastar gravitationen. Och för att tro att Jorden är platt måste man vara väldigt okunnig
Citera
2024-05-27, 13:31
Moderator
Länkpost raderad.

/Moderator
Citera
2024-05-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Nej att massa attraherar massa är väldigt bevisat. Det förklarar en mängd observationer. Att objekt med olika massa accelererar lika mycket vid lika luftmotstånd. Att tyngdkraften varierar på olika ställen och är mer där massan lokalt är mer. Planeter månar och andra celesta objekts banor. Med formeln för gravitationskraft går det att beräkna var de kommer att befinna sig vid en speciell tidpunkt.

Den moderna vetenskapens förklaring till gravitation är ju faktiskt i stort sett samma som den jag tagit upp här flera gånger, nämligen: vi blir accelererade av marken. Och att så sker(enligt etablerad vetenskap, inte enligt mig) på grund av saker som pågår i en för oss osynlig dimension, "rumtiden". Och detta är alltså, säger man, förklaringen till att vi kan ha gravitation, trots att det framstår som en geometrisk omöjlighet på en klotformad jord.

Så.. om man nu ska vara kritiskt lagd, går förstås inte att utesluta att teorin om likvärdighet mellan gravitation och acceleration är det som är felaktigt här. Men tycker ändå att den är, av allt som har hävdats om gravitation, alla olika teorier genom åren, den teori som har mest stöd av empirisk bevisning.. Den verkar faktiskt stämma med verkligheten.

Så om man liksom tar den teorin för given här.. liksom möta etablerad vetenskap halvvägs.. vad är då att räkna som mer långsökt och i strid med i övrigt etablerad kunskap och empiri: är det

*icke klotformad jord

eller är det

*krökt rumtid i den fjärde dimensionen?
Citera
2024-05-28, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige1990
"Jesuits Erasing our Flat Earth - Documentary" = "This is what every true Flat Earther should know"

https://www.youtube.com/watch?v=olbyJDou4qQ&t=89s

WHY THEY LIE PART 1

https://www.bitchute.com/video/h6b4v7CJukK1/

WHY THEY LIE PART 2

https://www.bitchute.com/video/jxnjRoZYVwtD/

WHY THEY LIE PART 3

https://www.bitchute.com/video/YxM4mFtiOnxv/

Tro att jorden är rund är bara dumheter och rent djävulsk skap.

Bibeln är ingen vetenskap så klart men Bibeln beskriver jorden som en rund sfär.
Så trött på dessa så kallade Bibeltroende som hävdar att jorden är platt vad tänker ni med.
Tror du Gud skulle skapa en platt planet som vi skulle bo på och sen alla andraplaneter som finns i vårat solsystem glober tror du Gud är dum eller.

Gå till ett observatorium och titta på alla andra planeter som är glober du kan se det med kikare också.
Vetenskapen har aldrig publicerat en bild på en platt jord utan en glob och det finns sen sen 50-talet bilder på en glob.
Flatearth har aldrig publicerat en bild på en platt jord men det finns tusental bilder på våran glob.
vi kan se Tex Iss och dem har filmat fina bilder på våran glob.
För grekerna visste och kunde förklara att jorden var rund genom en pinne

I en reseskildring på 1300-talet kunde John de Mandeville berätta att man kunde se stjärnor i Sumatra som man inte kunde se i Europa förklara det på en platt jord.

Ni plattjordare kan inte svara på dem frågorna vi ställt tidigare tex 4000 mil lång runt ekvatorn förklara det på en platt jord och andra frågor.

Ska vi ta Antarktis då det flyger regelmässigt plan över detta ställe och finns bilder och folk har varit överallt där och sen kan ni förklara hur den antarktiska kustlinjen på 17968 kilometer skulle passa på en platt jord.

Dessa videor ger inga svar på frågorna vi ställer
Senast redigerad av Eagle5555 2024-05-28 kl. 00:46.
Citera
2024-05-28, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Den moderna vetenskapens förklaring till gravitation är ju faktiskt i stort sett samma som den jag tagit upp här flera gånger, nämligen: vi blir accelererade av marken. Och att så sker(enligt etablerad vetenskap, inte enligt mig) på grund av saker som pågår i en för oss osynlig dimension, "rumtiden". Och detta är alltså, säger man, förklaringen till att vi kan ha gravitation, trots att det framstår som en geometrisk omöjlighet på en klotformad jord.

Så.. om man nu ska vara kritiskt lagd, går förstås inte att utesluta att teorin om likvärdighet mellan gravitation och acceleration är det som är felaktigt här. Men tycker ändå att den är, av allt som har hävdats om gravitation, alla olika teorier genom åren, den teori som har mest stöd av empirisk bevisning.. Den verkar faktiskt stämma med verkligheten.

Så om man liksom tar den teorin för given här.. liksom möta etablerad vetenskap halvvägs.. vad är då att räkna som mer långsökt och i strid med i övrigt etablerad kunskap och empiri: är det

*icke klotformad jord

eller är det

Snarare materian ger upphov till en kraft som accelererar oss mot marken. Rumtiden är de tre rumsdimensionerna + tiden och denna sker inte i en osynlig dimension.
Jordens klotform är bara geometrisk omöjlig om man sitter fast i det felaktiga antagandet att upp och ner måste vara något absolut.
Citera
2024-05-28, 08:35
Medlem
Citat:
... Och detta är alltså, säger man, förklaringen till att vi kan ha gravitation, trots att det framstår som en geometrisk omöjlighet på en klotformad jord.
...

Det är inget som är geometriskt omöjligt med en klotformad jord.

Vad som däremot är geometriskt omöjligt är en platt jord i kombination med alla kända avstånd och riktningar.
Citera
2024-05-28, 09:22
Medlem
Citat:

*icke klotformad jord

eller är det

Du måste sluta titta på Discworld om du inte kan skilja på tecknat och verkligheten.
En form på jorden som är helt omöjlig är ju just platt.

Jag kan tänka mig mata trollet lite.

Eftersom jorden är sfärisk är gravitationen något annorlunda beroende på vart man befinner sig, vilket påverkar hur tiden går enligt den allmänna relativitetsteorin. För att GPS ska fungera måste det tas hänsyn till dessa små tidsdilationer som uppstår på grund av det gravitionella fältet. Om jorden inte vore sfärisk skulle justeringarna inte stämma överens med observationerna vi kan göra och gör.
Finns experiment som visar att tiden är annorlunda, du får läsa på om Hafele-Keating-experimentet.

Du kan även sätta dig in i LAGEOS-satelliterna, resultatet från dessa stämmer endast med en sfärisk jord.

Använder vi Einsteins fältekvation för att modellera jordens gravitationsfält och dess påverkan på rumtiden så skulle en annan form än sfärisk ge olika gravitationsfält och därmed olika observerbara effekter på tid och rum.

Så kontentan blir att hur hårt du än tramsar kommer du inte kunna ändra på jordens form lille trollis, vi vet dock att du endast är här för att tramsa som ett litet barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in