2024-05-28, 15:43
Medlem
Ördögs avatar
Den stora snackisen i Finland är just nu ett grymt våldsbrott, som inträffade i helgen i Valkeakoski, en sömnig liten industristad några mil söder om Tammerfors. På lördagsmorgonen (25 maj) fick polisen anmälan om en 15-årig flicka, som kvällen innan hade gått ut för att träffa kompisar och inte kommit hem. Senare samma dag hittade flickans kompisar hennes kropp i en skogsdunge.

På lördagskvällen grep polisen en 18-årig man som misstänkt. Han har tidigare dömts till fängelse för rån, skadegörelse och andra brott, och var nu frigiven på försök (osäker på terminologin.) Polisen har noga framhållit att han är av purfinsk bakgrund, eftersom historien lett till främlingsfientliga utfall på nätet.

Typen kommer att begäras häktad på onsdag. Brottsrubriceringen är dråp samt våldtäkt mot barn.

På svenska och engelska finns ännu inte så mycket skrivet.

15-årig flicka hittades död i skogen – polisen utreder som brott mot liv
https://svenska.yle.fi/a/7-10057607

Man anhållen för Valkeakoskidådet misstänks nu för dråp och grov våldtäkt mot barn

https://svenska.yle.fi/a/7-10057624

Police detain man in connection to 15-year-old girl found dead in Valkeakoski

https://yle.fi/a/74-20090619
The man, who was born in 2005, has been detained on suspicion of those crimes and on the basis of information uncovered by the police during their preliminary investigation.

According to the police, the homicide has been linked to people of foreign origin or immigrants on social media. The police stressed that the suspect has no foreign background.
Police: Suspect in Valkeakoski killing was on probation following previous conviction
https://yle.fi/a/74-20090782
According to records obtained by Yle from Pirkanmaa District Court, the suspect in the Valkeakoski killing was handed a 1 year and 6 months suspended prison sentence in 2022.

The charges included robbery, four counts of minor fraud, damage to property and aggravated damage to property. All of the crimes were committed by the defendant as a young person, meaning under the age of 18.

The court records also show that he was ordered to pay substantial damages and other compensation totalling more than 35,000 euros in relation to these charges.
Senast redigerad av Ördög 2024-05-28 kl. 15:45.
Citera
2024-05-28, 16:29
Medlem
Hemskt när ett ungt barn mördas på det här sättet. Första tanken var kanske en gammal pojkvän eller så (inte helt osannolikt i de åldrarna) men han var tydligen dömd till 1,5års fängelse 2022 så helt frisk är han ju inte.

Sorgligt att folk direkt hoppar på "invandrare!"-tåget och att de måste vara väldigt tydliga med att det är en "ren finne" för att det inte ska bli något jävla tjohej av det hela. Fan är samhället på väg? Häxjakt snart igen då? Hatar byhåle-mentaliteten hos många människor idag.
Citera
2024-05-28, 16:45
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Hemskt när ett ungt barn mördas på det här sättet. Första tanken var kanske en gammal pojkvän eller så (inte helt osannolikt i de åldrarna) men han var tydligen dömd till 1,5års fängelse 2022 så helt frisk är han ju inte.

Sorgligt att folk direkt hoppar på "invandrare!"-tåget och att de måste vara väldigt tydliga med att det är en "ren finne" för att det inte ska bli något jävla tjohej av det hela. Fan är samhället på väg? Häxjakt snart igen då? Hatar byhåle-mentaliteten hos många människor idag.

Hade det varit mord, ja. Nu är det även våldtäkt så det är någon freak. Finns många exempel på seriemördare som våldtog och mördade kvinnor.
Citera
2024-05-28, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hade det varit mord, ja. Nu är det även våldtäkt så det är någon freak. Finns många exempel på seriemördare som våldtog och mördade kvinnor.

Ja absolut, men varför skulle en gammal pojkvän inte kunna både våldta och mörda? Det är väl ändå vissa som gjort?

Som sagt var det första tanken då jag initialt såg åldrarna men sedan läste vidare. Får bara hoppas att de faktiskt har psykot som begick brottet och att det inte är någon på fri fot men det skrevs att de häktade honom efter att ha hittat "spår" eller något åt det hållet så viss koppling finns det.
Citera
2024-05-28, 17:15
Medlem
Citat:

Nu är det ju som så att det är skrämmande hur stor del av våldtäkter som begås av MENA-invandrare jämfört med västerlänningar. Så inte konstigt att folk går igång så när det händer. DET är vad samhället har blivit, inte vad det är på väg!

Och vill du ha statistik så kan du kolla här:

https://fredricmorenius.wordpress.com/2016/08/12/valdtakt-och-forovarens-nationella-bakgrund/?fbclid=IwAR2UC6UCjRbE48BAFyoghtlVV20AMvyhZyGKqCDs owUQqEZNladOEDYNhb4
Citera
2024-05-28, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Nu är det ju som så att det är skrämmande hur stor del av våldtäkter som begås av MENA-invandrare jämfört med västerlänningar. Så inte konstigt att folk går igång så när det händer. DET är vad samhället har blivit, inte vad det är på väg!

Och vill du ha statistik så kan du kolla här:

https://fredricmorenius.wordpress.com/2016/08/12/valdtakt-och-forovarens-nationella-bakgrund/?fbclid=IwAR2UC6UCjRbE48BAFyoghtlVV20AMvyhZyGKqCDs owUQqEZNladOEDYNhb4

Du länkar till en bloggare som i sin tur hanterat och kollat på data i Danmark (sen om det är rätt eller inte vette fan, ögnade bara igenom lite snabbt) i en tråd om en finsk förövare i Finland? Lägg därtill att huvudrubriceringen var mord i första hand. Jag förstår precis varför sådana som du direkt hoppar på hat-tåg av olika slag innan man ens får fakta i handen. Fantastiskt gjort!

Jag säger inte att vissa grupper inte överrepresenteras i vissa brott. Det är inte något hemligt men inställningen att alltid dra en slutsats innan man får fakta är extremt dålig och skadlig för samhället oavsett om faktan är "bra" eller "dålig".
Citera
2024-05-28, 17:33
Medlem
Citat:
Du länkar till en bloggare som i sin tur hanterat och kollat på data i Danmark (sen om det är rätt eller inte vette fan, ögnade bara igenom lite snabbt) i en tråd om en finsk förövare i Finland? Lägg därtill att huvudrubriceringen var mord i första hand. Jag förstår precis varför sådana som du direkt hoppar på hat-tåg av olika slag innan man ens får fakta i handen. Fantastiskt gjort!

Jag säger inte att vissa grupper inte överrepresenteras i vissa brott. Det är inte något hemligt men inställningen att alltid dra en slutsats innan man får fakta är extremt dålig och skadlig för samhället oavsett om faktan är "bra" eller "dålig".

Jag länkade till en sida på svenska eftersom de flesta som läser här i första hand är svensktalande. Det spelar ingen som helst roll emellertid eftersom det är likadant i alla västländer som blivit ockuperade av MENA-"flyktingar".
Citera
2024-05-28, 17:48
Medlem
Citat:
Jag länkade till en sida på svenska eftersom de flesta som läser här i första hand är svensktalande. Det spelar ingen som helst roll emellertid eftersom det är likadant i alla västländer som blivit ockuperade av MENA-"flyktingar".

Kan inte riktigt möta en person vars argument är "det är så överallt så det så!". Sen vet jag inte riktigt vad MENA står för men det lär inte ändra något i sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Eftersom utomeuropeér är överrepresenterade för våldtäkt och våldbrott är det inte naaaaaturligt att man tänker på en sån när det sker något sånt här?

Eller du tror det är Johan och Erik som skjuter och spränger?

Senast var det grupvåldtäkt i Rissne.
Vad tror du GM har för ursprung?

Du är en del av problemet.
Naiv mångfaldskramare.

Tack för att vad ni gjort med Sverige.

Från en stabil välfärdsnation till gängkriminalitetens mecka i Europa.

Det är naturligt för trångsynta människor att automatiskt dra slutsatser, ja, så jag håller med dig där.

Med sprängningsuttalandet vill du påstå att det inte finns några "Johan eller Erik" i gängen?

Gruppvåldtäckten var en bladning män och kvinnor vilket var det enda informationsmässiga man hade när tråden skapades för någon dag sedan. Ingenting om deras ursprung.

Jag är varken naiv eller mångfaldskramare men folk som inte har argument brukar börja kasta ord för att göra upp för sitt bristande i diskussioner.

Sen hela "tack för vad ni gjort" är lite av en fråga om vems fel saker och ting egentligen är men den diskussionen lär inte leda någon vart i en sådan här tråd så den tar jag inte.
Citera
2024-05-28, 17:54
Medlem
Citat:
Kan inte riktigt möta en person vars argument är "det är så överallt så det så!". Sen vet jag inte riktigt vad MENA står för men det lär inte ändra något i sammanhanget.

Okej.... det är likadant i alla EU-länder. Bättre så?

MENA = Middle East North Africa
Citera
2024-05-28, 18:03
Medlem
Citat:
Sluta med OT-tramset och fokusera på det aktuella brottet.
Citera
2024-05-28, 18:06
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
frigiven på försök (osäker på terminologin.)
Villkorligt frigiven, kan man anta, på svenska.
Citera
2024-05-28, 18:15
Medlem
SituationStockholms avatar
Vendi Eerola hette offret och Tuomas Salminen, ströp henne.Han hade haft en dröm att strypa någon kvinna för några månader sedan, han skrev om detta i ett forum, 2 månader innan dådet.

https://i.ylilauta.org/a2/29/a229e9370fe9ae72.avif
Senast redigerad av SituationStockholm 2024-05-28 kl. 18:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in