• 1
  • 2
2024-05-27, 20:16
Medlem
Mondhers avatar
Jag får ett mail från säg Göteborgs Posten om att det är 3 månader för 3 kronor så jag premnuerar direkt. Självklart ser jag till att säga upp prenumerationen så fort köpet gått igenom för att undvika att glömma säga upp sen eller något. Alltså allt för inte en enda krona mer ska behöva gå till sådant skit om än av misstag. 3 kronor eller ännu bättre helt gratis i 3 månader är ju inte så dåligt.

Jag får ett erbjudande från Uber Eats om att det är 150 kronor rabatt per beställning som gäller 3 beställningar och då går jag såklart till appstore och ladda ner appen. Så fort alla tre rabattkoderna är använda ser jag till att radera appen och hade det varit möjligt hade jag tagit bort den helt från appstore.

Så hur tänker dessa företag när dom leker med en medveten kund som mig? Känner dom ändå att den riktiga "skatten" dom får tag på (ev lite info om mig) är värd mer? Eller hoppas dom på att genom sin generositet jag ska börja överväga att bli kund hos dom?
Senast redigerad av Mondher 2024-05-27 kl. 20:42.
Citera
2024-05-27, 20:19
Medlem
De går väl back på dig men får många andra kunder som blir kvar.
Citera
2024-05-27, 20:22
Medlem
FantomenOchGurans avatar
Jag gjorde som dig fast med en annan tidning, i säkert ett par år, men nu fuckade jag upp och åkte på en dyr månad.

Det var väl nån som ringde eller något sånt just när jag skulle göra uppsägningen, hahaha.
Citera
2024-05-27, 20:23
Medlem
Press/distributionsstöd per såld "tidning"?
Citera
Medlem
Det är inte alla som är så strukturerad som du är, man glömmer att säga upp prenumerationen. Jag gör som du och använder mig av gratiserbjudanden på streamingsabonnemang och tidningsprenumerationer. Jag lägger in en påminnelse i min telefon när det är dags att säga upp något.
Det som prenumeration jag fortsätter med är vår lokaltidning. Det är ju där jag hittar alla roliga lokala arrangemang, konserter och sommarloppis.
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Förr kallades det där "väskryckning" när tanterna gick med i saker där de fick nån börs och sen slutade så fort snålperioden var över. Men instämmer med föregående, att du får zooma ut och se det statistiskt. Hur många av hundra behöver fortsätta på fullpris för att det ändå skall löna sig för tidningen? En, tio?

Ett annat tips om man skulle råkat åka på en fullprisperiod är att ringa och "säga upp den" (försöka). Då är det plötsligt himla billigt att fortsätta ett tag till.
Citera
2024-05-27, 20:30
Medlem
Purpurhaegers avatar
För tidningar är det liten marginalkostnad att ta in en till kund. Har de väl nått break-even kan de ge fina rabatter för att få in nya kunder utan att det kostar dem särskilt mycket. Givetvis hoppas de att du ska gilla produkten och stanna.

För Uber Eats, liksom diverse matkassar handlar det mer om att få dig att prova tjänsten, tycka det är bekvämt och stanna. Tydligen fungerar det tillräckligt ofta - annars hade de inte erbjudit rabatterna. Det kan också vara ett sätt för aktörer med starka finanser att konkurrera ut de lite svagare och ta marknadsandelar.
Citera
2024-05-27, 20:41
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
De går väl back på dig men får många andra kunder som blir kvar.
Är säkert så.
Citat:
Ursprungligen postat av FantomenOchGuran
Jag gjorde som dig fast med en annan tidning, i säkert ett par år, men nu fuckade jag upp och åkte på en dyr månad.

Det var väl nån som ringde eller något sånt just när jag skulle göra uppsägningen, hahaha.
Haha hade inte kunnat säga det bättre själv.
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det är inte alla som är så strukturerad som du är, man glömmer att säga upp prenumerationen. Jag gör som du och använder mig av gratiserbjudanden på streamingsabonnemang och tidningsprenumerationer. Jag lägger in en påminnelse i min telefon när det är dags att säga upp något.
Det som prenumeration jag fortsätter med är vår lokaltidning. Det är ju där jag hittar alla roliga lokala arrangemang, konserter och sommarloppis.
Ja lite så är det nog.
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Förr kallades det där "väskryckning" när tanterna gick med i saker där de fick nån börs och sen slutade så fort snålperioden var över. Men instämmer med föregående, att du får zooma ut och se det statistiskt. Hur många av hundra behöver fortsätta på fullpris för att det ändå skall löna sig för tidningen? En, tio?

Ett annat tips om man skulle råkat åka på en fullprisperiod är att ringa och "säga upp den" (försöka). Då är det plötsligt himla billigt att fortsätta ett tag till.
Ja exakt jag har också märkt det.
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
För tidningar är det liten marginalkostnad att ta in en till kund. Har de väl nått break-even kan de ge fina rabatter för att få in nya kunder utan att det kostar dem särskilt mycket. Givetvis hoppas de att du ska gilla produkten och stanna.

För Uber Eats, liksom diverse matkassar handlar det mer om att få dig att prova tjänsten, tycka det är bekvämt och stanna. Tydligen fungerar det tillräckligt ofta - annars hade de inte erbjudit rabatterna. Det kan också vara ett sätt för aktörer med starka finanser att konkurrera ut de lite svagare och ta marknadsandelar.
Jag är eventuellt en bot som vet vad han ska säga bara för att inte verka ointresserad av sin egen tråd.
Citera
2024-05-27, 21:16
Väldigt lite idag är genuint. Nästan allting går ut på olika sätt numera bara ut på att tjäna antingen pengar och status eller bedriva opinion.
Tidningar är företag med vinstintresse på en marknad. Nästan allting har näringen, marknaden och sin budget att förhålla sig till.
Citera
2024-05-28, 04:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Farmor, skaffa bibliotekskort och kolla där om inte din lokala blaska finns. Min lokalblaska finns så jag har aldrig betalat en krona för det (förutom över skatten då till "kultur")

Svar på TS. Väldigt många glömmer vad de prenumererar på. hjälpte en kompis för något år sedan då hans pengar försvann utan att han visste vart? Han hade en massa tidningsprenumerationer, streamingtjänster han inte hade en aning om. De bara låg där och kostade en jävla massa pengar.
Citera
2024-05-28, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Farmor, skaffa bibliotekskort och kolla där om inte din lokala blaska finns. Min lokalblaska finns så jag har aldrig betalat en krona för det (förutom över skatten då till "kultur")

Svar på TS. Väldigt många glömmer vad de prenumererar på. hjälpte en kompis för något år sedan då hans pengar försvann utan att han visste vart? Han hade en massa tidningsprenumerationer, streamingtjänster han inte hade en aning om. De bara låg där och kostade en jävla massa pengar.
Jovisst kan jag läsa tidningen på biblioteket. Nu har jag en digital prenumeration, slipper en massa papper att bära till återvinning, slipper gå ut till postlådan.
Fast det är bra att de finns där. Brukar slinka in och läsa lokaltidningen från mina gamla hemtrakter, måste ju se vilka gamla klasskompisar som har dött😁
Citera
2024-05-28, 05:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jovisst kan jag läsa tidningen på biblioteket. Nu har jag en digital prenumeration, slipper en massa papper att bära till återvinning, slipper gå ut till postlådan.
Fast det är bra att de finns där. Brukar slinka in och läsa lokaltidningen från mina gamla hemtrakter, måste ju se vilka gamla klasskompisar som har dött😁
Menade att du kan logga in på "https://www.minabibliotek.se/" och läsa din tidning där om den finns där. Det är gratis och enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in