2024-05-28, 03:19
Citat:
Ursprungligen postat av ldz2
Vid skatteskulder beläggs fordonet alltid med användningsförbud vid utebliven betalning = fordonet får inte brukas, tror dock inte fogden kan mäta ut det?

Jo, om inte gäldenären har några utmätningsbara tillgångar som täcker skulden så kan kronkalle ta den, lag 2014:447.
Citera
2024-05-28, 04:11
Medlem
killawifes avatar
Jag sålde en bil en gång som hade fått en skatteskuld på 280:-. Jag visste inte om det men det ställde till problem för nästa ägare för hon kunde inte ställa på bilen så länge skulden inte var betald och hon kunde inte betala den själv då det inte var tillåtet. Nu var det ju bara ett misstag så jag betalade den och sen var det löst men jag kan tänka mig att om man har att göra med en mer oseriös person så kan det lätt bli jobbigt.
Citera
2024-05-28, 06:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Om fordonsskatten inte är betald så får bilen inte brukas.

Vet du vad du talar om?

Om du redan vet svaret, varför frågar du då?
Det är ju ingen försäkringsskuld. Har du obetald försäkring faller det på föraren. Obetald fordonsskatt faller på fordonet.
Citera
2024-05-28, 07:40
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Nej, skulden tillhör den som ägde bilen. Däremot får bilen användningsförbud.

Du vet ju inte vad du pratar om.

Vill tro att jag minns att skulden följde med bilen förr, för kanske 20 år sedan.

Men det kan också ha varit som du säger att den användingsförbud. Och det är det folk har blandat ihop inklusive jag själv.
Citera
2024-05-28, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Hej flashback,

Vad händer om man köper en bil med en förfallen skatteskuld på ett litet belopp?

Någon som har koll på detta?

Säg att skulden är på en dryg hundring och att den förföll för ett år sedan?

skulden följer med bilen så det blir ditt problem, köp aldrig en bil med skulder och kontrollera alltid innan
Citera
2024-05-28, 08:14
Avstängd
Du som ny ägare är inte skyldig att betala skatteskulden från tidigare ägare.
Citera
2024-05-28, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Du som ny ägare är inte skyldig att betala skatteskulden från tidigare ägare.
Nej, men om detta ej sker och den föregående ägaren till bilen underlåter att reglera sin skatteskuld så får bilen inte användas.
Citera
2024-05-28, 08:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, men om detta ej sker och den föregående ägaren till bilen underlåter att reglera sin skatteskuld så får bilen inte användas.

Beror väl på hur mycket skulden är på gissar jag på.. skulle dom förbjuda att köra den om de finns typ infrastrukturskuld på den för 1000kr äldre än 1 år ? Det e ju inte nya ägarens fel
Citera
2024-05-28, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Det är ju ingen försäkringsskuld. Har du obetald försäkring faller det på föraren. Obetald fordonsskatt faller på fordonet.
Försäkringsskuld har ingen koppling till bilen, det är den som ägde bilen då skulden genererades som är skyldig att reglera denne. Detta gäller även förfallen skatt, denna kan den nya ägaren dock ha intresse av att betala enär användningsförbud råder så länge inte skatten ifråga är betald.

Ej heller har försäkringspremien någon koppling till föraren, det är ägaren (när skulden uppkom) det gäller.
Citera
2024-05-28, 08:55
Medlem
Citat:
Beror väl på hur mycket skulden är på gissar jag på.. skulle dom förbjuda att köra den om de finns typ infrastrukturskuld på den för 1000kr äldre än 1 år ? Det e ju inte nya ägarens fel

Saknar betydelse om det är 10 kronor eller 10 000 som är oguldet, bilen får användningsförbud.
Citera
2024-05-28, 08:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Saknar betydelse om det är 10 kronor eller 10 000 som är oguldet, bilen får användningsförbud.

Och när får den det?
Citera
2024-05-28, 09:06
Medlem
Citat:
Och när får den det?
När skatteskulden förfaller så beläggs bilen automatiskt direkt med användningsförbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in