Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
KM går med Helena ända upp till Kohagen, så är det. KM kan då under inga som helst förutsättningar få tag i en bil i detta läge heller, uteslutet. Därför är det som jag sagt att bilen med GM i står parkerad när detta par kommer upp på Ekuddenvägen eller ankommer då detta par går där allt enligt den HYPOTES som jag tidigare framfört. Jag har denna som arbetshypotes kan jag säga då för att låta mer moderat men...jag finner detta scenario som det allra mest trovärdiga.
IB! Här inställer sig några undringar.
1. Bilen med GM står där; alternativt kommer dit samtidigt som Helena och KM. Ren slump eller följer man medvetet efter Helena och man vet alltså var hon bor?
2. Om ja på det sistnämnda; varför gör man det när hon är i promenadsällskap med KM?
3. Varför genomför man brottet med KM som vittne? Eller har Helena en liten stund tidigare sagt "Nu är jag snart hemma, jag klarar mig själv den sista biten, tack för att du ställde upp" och KM vänder och går mot centrum igen?
4.
Varför genomför männen i bilen brottet?
Låt mig skissa upp ett scenario som en hypotes:
Helena får skjuts av folk som hon känner väl. Förutom två män i bilen; Helena är bekant med dem; sitter där också en kvinna som Helena är bekant med. Hon blir lovad skjuts hem till sin dörr.
Att ingen sett henne få skjuts behöver inte alls betyda att hon inte fått det. Folk som är ute på sta´n uppmärksammar inte det; de står i klungor och snackar och umgås med varandra, där ligger deras fokus.
Bilen åker iväg och en av männen börjar under alkoholens påverkan, göra närmanden. Helena försöker avstyra på ett lugnt sätt. Det fungerar inte. Mannen blir mer och mer närgången, röster höjs och bråk uppstår. Föraren blir nervös och åker inte hem till Helenas villa; han svänger av och stannar i hopp om att han ska kunna avstyra det hela. Helena hoppar ur bilen; den närgångne mannen är snabbt efter henne, bråket fortsätter. Helena tappar saker,; lypsyl osv; och även skorna. I tumultet blir Helena bragt om livet, kanske faller hon olyckligt.
Männen i bilen får panik, de snackar sig snabbt samman, lägger in den döda Helena i bilen. Kvinnan i bilen ser vad som är på gång och utropar "så får ni inte göra", (det är henne "Hanna" hör) när hon förstår att männens avsikt är att försöka "mörka" allt.