2024-05-27, 17:23
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Stryk alla de scenarierna ovan, ingen av dessa är trovärdiga.

[...]

5. Brovittnet ser det hon ser, som även polisen ansett vara trovärdigt samt att KM stämmer in på denne pilotmanns signalement.

Vilken polis tror på Brovittnet, Kling eller Klang? För utredaren Jenvén säger klart och tydligt precis tvärtom, att Brovittnet nog inte är trovärdigt.

Du klipper och klistrar värre än f.d Landshövding Sigvard Marjasin gjorde en ggn i tiden bara för att dina teorier ska kunna stämma in en aning med verkligheten, men du misslyckas totalt!
Citera
2024-05-27, 17:44
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag har gått denna sträcka och jag tänkte då när jag gick att hålla nere tempot till normaltakt, inte särskilt raskt tempo och då klockade jag denna sträcka till 12 minuter.

Helena som var van att gå denna sträcka hem, tränade på gym och gick mycket med sin hund samt det uppgifter som pekar på att hon kan ha gått med en man i sällskap ,som antagligen inte sackade ner tempot i alla fall.

Stryk alla de scenarierna ovan, ingen av dessa är trovärdiga. Vi måste börja med att samla in det som är kännt om Helenas hemgång först där har vi en solid grund att arbeta utifrån:

1. Innan stängning sade hon i baren :"är det ingen som skall gå åt mitt håll ?" (P4-dok.). KM finns med henne där och enligt KM själv så skiljs de sen på trappen utanför Stadt.

2. KM säger att han går och ringer från torget och BW säger till TSL att "Helena sade att hon skulle ha frisk luft och gå hem".

3. Sedan ses Helena av folk som tycker sig henne gå ensam över torget av vittnen.

4. Sedan ses en man och en kvinna gå tillsammans på Österlånggatan i riktning bort från torget. (P4.dok.)

5. Brovittnet ser det hon ser, som även polisen ansett vara trovärdigt samt att KM stämmer in på denne pilotmanns signalement. Detta par viker av höger ner efter bron på stigen emellan fängelset och ån och fortsätter på den tills de landar uppe vid Ekuddenvägen i anslutning till skogstigen, i det aktuella tidsfönster där bråket som vittnet "Hanna" hör äger rum.

Detta är denna kedja vi skall förehålla oss till. De som börjar med att slå fast att Helena stigit in i en bil och sedan måste rätta allt efter detta är ju de som måste bortse från dessa uppgifter. Alltså som GW börja att fantisera och sedan forma händelser efter eget behag utan hänsyn till dessa vittnesuppgifter alls, eller använda valda delar av dem. Fel.

KM går med Helena ända upp till Kohagen, så är det. KM kan då under inga som helst förutsättningar få tag i en bil i detta läge heller, uteslutet. Därför är det som jag sagt att bilen med GM i står parkerad när detta par kommer upp på Ekuddenvägen eller ankommer då detta par går där allt enligt den HYPOTES som jag tidigare framfört. Jag har denna som arbetshypotes kan jag säga då för att låta mer moderat men...jag finner detta scenario som det allra mest trovärdiga.

Problemet med att testa hur lång tid det tar att gå är att vägarna inte längre där de gick 1992. Om min bedömda sträcka är korrekt har du gått i 6,4 km/h vilket är en ganska hög promenadtakt. Om jag å andra sidan har räknat 100 m för lång sträcka så har du gått i 5,9 km/h. Det jag bemötte var Vradr:s uppfattning att det tar 25 minuter att gå.

Beträffande din teori så har du ett visst trovärdighetsproblem på det viset att du själv har funnit många lösningar som du slagits för frenetiskt för att en dag bara dumpa kanske tre månaders argumentation.

Jag tror att många med mig inte orkar bemöta din teori eftersom vi liksom inser att du själv kommer att lämna den innan sommaren är över. Den är ett korthus eftersom du inte har lärt dig att undvika göra antaganden.

Jag misstänker starkt att såväl du som Ugglan läst samhäll på gymnasiet. Om ni hade lite bättre känsla för matematik hade ni inte varit så fördömande mot andras teorier.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-05-27 kl. 17:57.
Citera
2024-05-27, 18:14
Medlem
RFTs avatar
Citat:

KM går med Helena ända upp till Kohagen, så är det. KM kan då under inga som helst förutsättningar få tag i en bil i detta läge heller, uteslutet. Därför är det som jag sagt att bilen med GM i står parkerad när detta par kommer upp på Ekuddenvägen eller ankommer då detta par går där allt enligt den HYPOTES som jag tidigare framfört. Jag har denna som arbetshypotes kan jag säga då för att låta mer moderat men...jag finner detta scenario som det allra mest trovärdiga.

IB! Här inställer sig några undringar.
1. Bilen med GM står där; alternativt kommer dit samtidigt som Helena och KM. Ren slump eller följer man medvetet efter Helena och man vet alltså var hon bor?
2. Om ja på det sistnämnda; varför gör man det när hon är i promenadsällskap med KM?
3. Varför genomför man brottet med KM som vittne? Eller har Helena en liten stund tidigare sagt "Nu är jag snart hemma, jag klarar mig själv den sista biten, tack för att du ställde upp" och KM vänder och går mot centrum igen?
4. Varför genomför männen i bilen brottet?

Låt mig skissa upp ett scenario som en hypotes:
Helena får skjuts av folk som hon känner väl. Förutom två män i bilen; Helena är bekant med dem; sitter där också en kvinna som Helena är bekant med. Hon blir lovad skjuts hem till sin dörr.
Att ingen sett henne få skjuts behöver inte alls betyda att hon inte fått det. Folk som är ute på sta´n uppmärksammar inte det; de står i klungor och snackar och umgås med varandra, där ligger deras fokus.
Bilen åker iväg och en av männen börjar under alkoholens påverkan, göra närmanden. Helena försöker avstyra på ett lugnt sätt. Det fungerar inte. Mannen blir mer och mer närgången, röster höjs och bråk uppstår. Föraren blir nervös och åker inte hem till Helenas villa; han svänger av och stannar i hopp om att han ska kunna avstyra det hela. Helena hoppar ur bilen; den närgångne mannen är snabbt efter henne, bråket fortsätter. Helena tappar saker,; lypsyl osv; och även skorna. I tumultet blir Helena bragt om livet, kanske faller hon olyckligt.
Männen i bilen får panik, de snackar sig snabbt samman, lägger in den döda Helena i bilen. Kvinnan i bilen ser vad som är på gång och utropar "så får ni inte göra", (det är henne "Hanna" hör) när hon förstår att männens avsikt är att försöka "mörka" allt.
Senast redigerad av RFT 2024-05-27 kl. 18:42.
Citera
2024-05-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Sträckan torget - stigens start i Kohagen är 1276 meter enligt Google maps. Kvinnor i åldern 20-30 går i snitt 4,8 km/h på asfalt. Det ger en promenadtid på cirka 16 minuter. Minskar vi Helenas hastighet till 4,4 km/h så tar sträckan 17,4 minuter. Ökar vi hastigheten till 5,2 km/h tar sträckan 14,7 minuter. En genomsnittlig man i samma ålder tillryggalägger sträckan på cirka 14 minuter. Om sträckan skall tillryggaläggas på 10 minuter krävs en hastighet på 7,6 km/h vilket får ses som en joggingtur. Gångtakten hänger i viss mån samman med personens längd. Om Helena var kortare än en genomsnittlig kvinna så går hon långsammare.

Om Helena istället tar bil så spelar bilens hastighet mindre roll i sammanhanget eftersom sträckan är så kort. Vid 38 km/h tar det cirka 2 minuter att köra hela vägen från torget till Kohagen. Denna korta tid drunknar i den generella osäkerheten kring när olika saker hände.

Eftersom ingen vet hur länge Helena samtalade med andra på torget så kan alla scenarier fås att bringas i samklang med tidsuppgifter från Brovittnet, Hanna och killarna på Hällristningsvägen. Alla scenarier fungerar tidsmässigt men inte med alla vittnen:

1) Helena kan ha gått ensam och mött sin baneman vid Kohagen
2) Helena kan ha gått med Pilot, som dödade Helena och därefter skaffade bil
3) Helena kan ha fått skjuts av sin baneman

Modell 1 fungerar med Hanna och killarna på Hällristningvägen men inte med brovittnet
Modell 2 fungerar med brovittnet, utesluter Hanna och förutsätter att killarna på Hällristningsvägen har aningen fel om tiden för bilen.
Modell 3 fungerar med Hanna och killarna på Hällristningsvägen men utesluter brovittnet

Ytterligare en modell har nyligen föreslagits av MissPeeRat: att en konflikt uppstått mellan Pilot och Helena strax efter det att de lämnat västra brofästet. Pilot skall då ha återvänt till centrum och fått skjuts till Kohagen medan Helena gick. En sådan modell skulle stämma överens med brovittnet, Hanna och killarna på Hällristningsvägen. Pilot får dock skynda sig. Med normal promenadtakt för män respektive kvinnor har Pilot c:a 3,5 minuter till godo på torget och c:a sex minuter till godo om han gick in i en bil i korsningen Kungsgatan/Östra skolgatan. Dessa minutrar behövs om Pilot skall få tag i en medhjälpare.

Vi pratar lite äpplen och päron här. Jag försökte visa för Ugglan att valet för HA inte stod mellan 10min gång och att få skjuts, utan längre tid. Hon trodde ju rimligen att hon skulle gå hem och då får jag det till 1,6km.
Citera
2024-05-27, 18:23
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
---
5) Det finns ingen annan kvinna och man som passar in på brovittnets beskrivning och som har hört av sig och sagt typ att "det var kanske oss som hon såg". Inte ett ord.

Jag brukar säga att de teorier man skall hata mest är sina egna. Polisen tappade bort brovittnet i sex år. När de gick ut i pressen och berättade om brovittnet vet jag inte, men även om det var samma år så är sex år en lång tid.

Vem minns till exempel vilka kläder man hade på sig när man fick höra att Olof Palme blivit mördad?
Citera
2024-05-27, 18:24
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Vi pratar lite äpplen och päron här. Jag försökte visa för Ugglan att valet för HA inte stod mellan 10min gång och att få skjuts, utan längre tid. Hon trodde ju rimligen att hon skulle gå hem och då får jag det till 1,6km.

OK Då förstår jag. Jag missförstod dig. Sorry!
Citera
2024-05-27, 18:34
Medlem
Citat:
OK Då förstår jag. Jag missförstod dig. Sorry!

Lugnt 😊
Jag förstod att det var ett enkelt missförstånd.

Braberäkningar i övrigt och dina scenarier är väl uppställda.
Citera
2024-05-27, 19:48
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jag har gått denna sträcka och jag tänkte då när jag gick att hålla nere tempot till normaltakt, inte särskilt raskt tempo och då klockade jag denna sträcka till 12 minuter.

Helena som var van att gå denna sträcka hem, tränade på gym och gick mycket med sin hund samt det uppgifter som pekar på att hon kan ha gått med en man i sällskap ,som antagligen inte sackade ner tempot i alla fall.

Stryk alla de scenarierna ovan, ingen av dessa är trovärdiga. Vi måste börja med att samla in det som är kännt om Helenas hemgång först där har vi en solid grund att arbeta utifrån:

1. Innan stängning sade hon i baren :"är det ingen som skall gå åt mitt håll ?" (P4-dok.). KM finns med henne där och enligt KM själv så skiljs de sen på trappen utanför Stadt.

2. KM säger att han går och ringer från torget och BW säger till TSL att "Helena sade att hon skulle ha frisk luft och gå hem".

3. Sedan ses Helena av folk som tycker sig henne gå ensam över torget av vittnen.

4. Sedan ses en man och en kvinna gå tillsammans på Österlånggatan i riktning bort från torget. (P4.dok.)

5. Brovittnet ser det hon ser, som även polisen ansett vara trovärdigt samt att KM stämmer in på denne pilotmanns signalement. Detta par viker av höger ner efter bron på stigen emellan fängelset och ån och fortsätter på den tills de landar uppe vid Ekuddenvägen i anslutning till skogstigen, i det aktuella tidsfönster där bråket som vittnet "Hanna" hör äger rum.

Detta är denna kedja vi skall förehålla oss till. De som börjar med att slå fast att Helena stigit in i en bil och sedan måste rätta allt efter detta är ju de som måste bortse från dessa uppgifter. Alltså som GW börja att fantisera och sedan forma händelser efter eget behag utan hänsyn till dessa vittnesuppgifter alls, eller använda valda delar av dem. Fel.

Varför inte citera exakt det som står i TSL?
“Hon hade talat med sin syster om att åka taxi hem, men Helena ville få luft och valde därför att promenera till Ekudden, berättar Björn Wallberg.”

Och på Hällristningsvägen väntade Ulrika på att lillasyster skulle komma hem med taxi.
Senast redigerad av Sculley 2024-05-27 kl. 19:51.
Citera
2024-05-27, 20:36
Medlem
Citat:
Sträckan torget - stigens start i Kohagen är 1276 meter enligt Google maps. Kvinnor i åldern 20-30 går i snitt 4,8 km/h på asfalt. Det ger en promenadtid på cirka 16 minuter. Minskar vi Helenas hastighet till 4,4 km/h så tar sträckan 17,4 minuter. Ökar vi hastigheten till 5,2 km/h tar sträckan 14,7 minuter. En genomsnittlig man i samma ålder tillryggalägger sträckan på cirka 14 minuter. Om sträckan skall tillryggaläggas på 10 minuter krävs en hastighet på 7,6 km/h vilket får ses som en joggingtur. Gångtakten hänger i viss mån samman med personens längd. Om Helena var kortare än en genomsnittlig kvinna så går hon långsammare.

Om Helena istället tar bil så spelar bilens hastighet mindre roll i sammanhanget eftersom sträckan är så kort. Vid 38 km/h tar det cirka 2 minuter att köra hela vägen från torget till Kohagen. Denna korta tid drunknar i den generella osäkerheten kring när olika saker hände.

Eftersom ingen vet hur länge Helena samtalade med andra på torget så kan alla scenarier fås att bringas i samklang med tidsuppgifter från Brovittnet, Hanna och killarna på Hällristningsvägen. Alla scenarier fungerar tidsmässigt men inte med alla vittnen:

1) Helena kan ha gått ensam och mött sin baneman vid Kohagen
2) Helena kan ha gått med Pilot, som dödade Helena och därefter skaffade bil
3) Helena kan ha fått skjuts av sin baneman

Modell 1 fungerar med Hanna och killarna på Hällristningvägen men inte med brovittnet
Modell 2 fungerar med brovittnet, utesluter Hanna och förutsätter att killarna på Hällristningsvägen har aningen fel om tiden för bilen.
Modell 3 fungerar med Hanna och killarna på Hällristningsvägen men utesluter brovittnet

Ytterligare en modell har nyligen föreslagits av MissPeeRat: att en konflikt uppstått mellan Pilot och Helena strax efter det att de lämnat västra brofästet. Pilot skall då ha återvänt till centrum och fått skjuts till Kohagen medan Helena gick. En sådan modell skulle stämma överens med brovittnet, Hanna och killarna på Hällristningsvägen. Pilot får dock skynda sig. Med normal promenadtakt för män respektive kvinnor har Pilot c:a 3,5 minuter till godo på torget och c:a sex minuter till godo om han gick in i en bil i korsningen Kungsgatan/Östra skolgatan. Dessa minutrar behövs om Pilot skall få tag i en medhjälpare.

Tack för ett bra inlägg. Ibland krävs det att någon sammanställer även det enkla så man får se kända fakta samlade i ett sammanhang. (Sedan är det ju ingen överraskning att den som har skapat ett scenario där samtliga iakttagelser ska passa in och vara relevanta får problem med allt som inte uppfyller de kraven.)
Citera
2024-05-27, 22:06
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
IB! Här inställer sig några undringar.
1. Bilen med GM står där; alternativt kommer dit samtidigt som Helena och KM. Ren slump eller följer man medvetet efter Helena och man vet alltså var hon bor?
2. Om ja på det sistnämnda; varför gör man det när hon är i promenadsällskap med KM?
3. Varför genomför man brottet med KM som vittne? Eller har Helena en liten stund tidigare sagt "Nu är jag snart hemma, jag klarar mig själv den sista biten, tack för att du ställde upp" och KM vänder och går mot centrum igen?
4. Varför genomför männen i bilen brottet?

Låt mig skissa upp ett scenario som en hypotes:
Helena får skjuts av folk som hon känner väl. Förutom två män i bilen; Helena är bekant med dem; sitter där också en kvinna som Helena är bekant med. Hon blir lovad skjuts hem till sin dörr.
Att ingen sett henne få skjuts behöver inte alls betyda att hon inte fått det. Folk som är ute på sta´n uppmärksammar inte det; de står i klungor och snackar och umgås med varandra, där ligger deras fokus.
Bilen åker iväg och en av männen börjar under alkoholens påverkan, göra närmanden. Helena försöker avstyra på ett lugnt sätt. Det fungerar inte. Mannen blir mer och mer närgången, röster höjs och bråk uppstår. Föraren blir nervös och åker inte hem till Helenas villa; han svänger av och stannar i hopp om att han ska kunna avstyra det hela. Helena hoppar ur bilen; den närgångne mannen är snabbt efter henne, bråket fortsätter. Helena tappar saker,; lypsyl osv; och även skorna. I tumultet blir Helena bragt om livet, kanske faller hon olyckligt.
Männen i bilen får panik, de snackar sig snabbt samman, lägger in den döda Helena i bilen. Kvinnan i bilen ser vad som är på gång och utropar "så får ni inte göra", (det är henne "Hanna" hör) när hon förstår att männens avsikt är att försöka "mörka" allt.

1. Ja, jag vill nog anse att man vet detta. Vittnet (Gatstens) som såg en ljus/vit bil med avhugget bakparti köra inne på cykelvägen tidigare på kvällen vid 23:30-00.00 hade heller aldrig förut sett en bil köra här inne. Det känns ju väldigt hett att detta kan vara GM som kör här inne redan vid denna tid, vilket jag kan tro.

När Helena och KM vandrar upp Kungsgatan står GMs bil där och vill ragga på/fråga Helena om de kan köra henne hem, hon nobbar och får en obehagskänsla och vill skaka av sig dem, därför viker detta par ner höger efter bron ner på stigen emellan fängelset och ån. GM kan ju följt henne med blicken och blivit ytterligare triggad av denna manöver och en vilja att inte ge sig. Vi har också för att göra en än mer slumpartad version är att GM tänkt att åka upp till efterfesten på campingen och på vägen ser Helena och KM på Ekuddenvägen.

2. De ser inte KM som ett hot, kanske vet de redan högst att KM redan har fast sällskap eller så göds en svartsjuka då att Helena går med en annan och vill tråka paret samt en vilja till fortsatt kontakt med Helena. En spänd situation uppstår och allt urartar snabbt.

3. Hade KM vänt på klacken där och ej sett GM alls mot förmodan så hade han inte haft något att dölja utan kan ha sagt allt detta till polisen att han följde Helena hem och sedan vände hemåt direkt utan att ha sett något mer. KM sade att han inte var på bron och han inte har med detta att göra till polisen. Tyvärr blev det ju då så dumt för han att han ej kunnat redogöra/kan inte minnas/har minnesbilder som ej bevittnas av andra under tiden i alla fall från 2:15 fram till 3:30 emot säg. Inget alibi. Sedan allt det andra vad han sade 1992 och han sagt att han var hemma tidigare än han i själva verket var.

Varför händer då detta brott trots att KM finns med ? KM kan blivit insyltad i detta i någon form utav skuld, överrumplad och även chanslös mot GM som är fler, 3 mot 1, tror jag.

4. Brottet bara händer av bara farten. Frågan är då varför Helena skriker så högljutt under en tid från och till, i vad hon uppskattar till c:a 5 minuter. Detta låter som ett sexuellt förgripande av något slag kanske håller i henne, dra av kläder. Helena kan komma loss och ta till flykten, hinns upp av en förföljare och mördas på skogsstigen.
Citera
2024-05-27, 22:31
Medlem
ThordOlavssons avatar
Prinzezzan!

Ser att du är inne just nu. Jag har bara en liten undran... Kvasta-Sara - har du haft kontakt med henne IRL eller bara via Flashback? Dvs kan du med handen på Bibeln säga att du vet vem hon är genom att hon varit öppen med det och trovärdigt bevisat det?
Citera
2024-05-27, 22:36
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Problemet med att testa hur lång tid det tar att gå är att vägarna inte längre där de gick 1992. Om min bedömda sträcka är korrekt har du gått i 6,4 km/h vilket är en ganska hög promenadtakt. Om jag å andra sidan har räknat 100 m för lång sträcka så har du gått i 5,9 km/h. Det jag bemötte var Vradr:s uppfattning att det tar 25 minuter att gå.

Beträffande din teori så har du ett visst trovärdighetsproblem på det viset att du själv har funnit många lösningar som du slagits för frenetiskt för att en dag bara dumpa kanske tre månaders argumentation.

Jag tror att många med mig inte orkar bemöta din teori eftersom vi liksom inser att du själv kommer att lämna den innan sommaren är över. Den är ett korthus eftersom du inte har lärt dig att undvika göra antaganden.

Jag misstänker starkt att såväl du som Ugglan läst samhäll på gymnasiet. Om ni hade lite bättre känsla för matematik hade ni inte varit så fördömande mot andras teorier.

Jag tror ju även då, jag säger tror men jag antar att denna sträcka nog blir kortare om de gick stigen på ängen bakom fängelset. Jag har mätt lite på eniros karta och uppskattar i all fall 100 meter kortare sträcka om inte något mer.

Jag ser det faktiskt så här att nu är dessa spår med inkluderande namnen testade och i alla fall jag ser de ej som tänkbara GM längre. Avförda. Mycket p g a att de scenarier som jag hade, var alltför verklighetsfrånvända och ej baserade på något alls konkret egentligen. Alla dessa spår och namn kan då helt tagas bort från diskussionen. Danskarna står kvar och de har jag haft i ett år från juli 2023, de är satta anser jag liksom KMs inblandning. Det finns ett helt annat underlag för att ha dessa som GM/inblandade.

Antaganden måste göras för att göra en hypotes. Detta gör ju självklart polisen också som vi vet. Vi har en mängd okända variabler här i denna ekvation och då måste antaganden göras. Utan antaganden alls, så kommer vi ingenstans och får ingen förståelse alls för detta. Här är det STOR skillnad på antaganden och antaganden, hur sannolika de är. Sen skall vi återkommande attackera våran hypotes från alla håll och se om den står pall, där håller jag fullständigt med dig. Kring KM och danskarna finns det en mängd konkreta omständigheter som är glödheta , så är det. Därför kommer det att ligga fast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in