2024-05-27, 15:52
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tvivlade på deras äkthet? Kan du citera någon så det blir lite kontext?
Ni var flera som hade svårt att ta till er att bilderna verkligen skulle vara äkta och från NASA. Det var inte förens ni fick direkta länkar till NASAs hemsida som ni slutade ifrågasätta det. Du var ju här då, så det minns du säkert om du anstränger dig lite. Annars är det bara gå bak och läsa.
Citat:
Men hur tycker du landarmen borde se ut?

Den nya ser lite mer rimlig ut i mina amatörögon. Jag tycker det verkar som att utvecklingen har gått lite framåt på så sätt att de har skippat tejpen den här gången. Däremot verkar de inte riktigt ha samma avancerade teknik som då eftersom de behöver tanka månlandaren i omloppsbanan 8 gånger (minst) för att kunna ta sig dit. Det måste verkligen ha varit magiskt tejp.
Och nej att programmets målsättning i sin helhet ser lite annorlunda ut nu än då, ursäktar inte den enorma skillnaden i komplexiteten att ta sig dit. Sättet att ta sig dit borde inte skilja så mycket som det gör om det nu var möjligt att ta sig dit så "enkelt" förr.

Försök kom med svar istället för att bara ställa dumma frågor. Att du dessutom sitter och ljuger om hur reaktionen var när bilderna representerades är bara löjligt. Jag har ju precis läst allt.
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-05-27 kl. 15:58.
Citera
2024-05-27, 16:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SakariWallberg
Ni var flera som hade svårt att ta till er att bilderna verkligen skulle vara äkta och från NASA. Det var inte förens ni fick direkta länkar till NASA hemsida som ni slutade ifrågasätta det. Du var ju här då, så det minns du säkert om du anstränger dig lite. Annars är det bara gå bak och läsa.

Den nya ser lite mer rimlig ut i mina amatörögon. Jag tycker det verkar som att utvecklingen har gått lite framåt på så sätt att det har skippat tejpen den här gången. Däremot verkar de inte riktigt ha samma avancerade teknik som då eftersom de behöver tanka månlandaren i omloppsbanan 8 gånger (minst) för att kunna ta sig dit. Det måste verkligen ha varit magiskt tejp.
Och nej att programmets målsättning i sin helhet ser lite annorlunda ut nu än då, ursäktar inte den enorma skillnaden i komplexiteten att ta sig dit. Sättet att ta sig dit borde inte skilja så mycket som det gör om det nu var möjligt att ta sig dit så "enkelt" förr.

Försök kom med svar istället för att bara ställa dumma frågor. Att du dessutom sitter och ljuger om hur reaktionen var när bilderna representerades är bara löjligt. Jag har ju precis läst allt.

vilka 'vi'? Har jag tvivlat på bildernas äkthet? Citera de inläggen då. Gäller även om andra tvivlade. Du vet, det är inte min uppgift att leta upp dina argument.

Fattar inte varför denna fixering vid tejp. Varför är den så dålig? Vilket slags tejp var det, och ffa vilket syfte hade den. Vilka var alternativen till tejp?
Senast redigerad av Clay Allison 2024-05-27 kl. 16:05.
Citera
2024-05-27, 16:16
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
vilka 'vi'? Har jag tvivlat på bildernas äkthet? Citera de inläggen då. Gäller även om andra tvivlade. Du vet, det är inte min uppgift att leta upp dina argument.

Fattar inte varför denna fixering vid tejp. Varför är den så dålig? Vilket slags tejp var det, och ffa vilket syfte hade den. Vilka var alternativen till tejp?

Vänta, får jag fråga - om det är ok? Jag ser att du är helt nyreggad. Är du intresserad av matematik?
Fast nu är det ju du som förnekar någon som finns i svart och vitt på sidan.
jfr och claymore bland andra ifrågasatte äktheten tills de fick direkta länkar. Och du var med där på ett hörn och ställde frågor som "var kommer dessa bilder från" osv. Vilket du såklart skulle kunna förklara bort med att du bara gillar att ställa frågor. Det verkar vara din grej.

Och när det gäller frågan om vad alternativet till tejp skulle vara så finns det ju exempel på det nu eftersom att vi har en ny månlandare att titta på. Eller hur?
Dessutom har det funnits många exempel på rymdfarkoster som också har behövds skyddas mot stora temperaturskillnader där man inte har haft slarvtejpning som metod.

Haha nej, jag är inte "matteläraren" om det är det du tror.
Citera
2024-05-27, 16:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
jfr och claymore bland andra ifrågasatte äktheten tills de fick direkta länkar. Och du var med där på ett hörn och ställde frågor som "var kommer dessa bilder från" osv. Vilket du såklart skulle kunna förklara bort med att du bara gillar att ställa frågor. Det verkar vara din grej.

Och när det gäller frågan om vad alternativet till tejp skulle vara så finns det ju exempel på det nu eftersom att vi har en ny månlandare att titta på. Eller hur?
Dessutom har det funnits många exempel på rymdfarkoster som också har behövds skyddas mot stora temperaturskillnader där man inte har haft slarvtejpning som metod.

Men ge dig, jag har inte förnekat något. Jag tvivlar starkt på att jag skulle gjort det, och om nån annan gjort det ansvarar jag inte för deras handlingar. Men tills du hittar citaten förhåller jag mig skeptisk.

Du skriver själv att den nya landaren har andra krav på sig. Sen undrar jag om det finns material och metoder idag som inte fanns på 60-talet.
Citera
2024-05-27, 17:07
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Langa fram citaten där jag eller nån annan tvivlar på bildernas äkthet, så tar vi det därifrån.
Här har vi ett exempel där man krävde bevis att bilderna skulle vara från NASA..
(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor
Citera
2024-05-27, 17:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Här har vi ett exempel där man krävde bevis att bilderna skulle vara från NASA..

Ja, ok?
Citera
2024-05-27, 17:13
Medlem
Citat:

Var väl snarare så att bilden inte är från NASA och det begärdes fram de från NASA.
Citera
2024-05-27, 17:24
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homogeneous-Evil
Var väl snarare så att bilden inte är från NASA och det begärdes fram de från NASA.
Fast bilden var ju från NASA, det är NASAs bilder från månlandningen (dock inte en direktlänk från början, vilket de fick sen). Poängen är att de tvekade på äktheten av bilderna, vilket betyder att de inte kände till hur månlandarna såg ut innan dess.
Citera
2024-05-27, 17:36
Medlem
Citat:

Vad jag kommer ihåg sa skrev jag snarare att det var vanskligt att med säkerhet slå fast att det var tejp bara med utgångspunkt från en bild. Men jag uteslöt inte att det var tejp.
Och kan inte se att denna tejp ger något stöd åt iden att det hela var fejkat.
Här en länk med bilder på andra farkoster där tejp används
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=59835.0
Citera
2024-05-27, 17:43
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Vad jag kommer ihåg sa skrev jag snarare att det var vanskligt att med säkerhet slå fast att det var tejp bara med utgångspunkt från en bild. Men jag uteslöt inte att det var tejp.
Och kan inte se att denna tejp ger något stöd åt iden att det hela var fejkat.
Här en länk med bilder på andra farkoster där tejp används
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=59835.0
Jag har som sagt precis läst allt det där. Du var en av dem som var mest skeptisk till bilderna.
Men uppenbarligen visste du inte att det var tejp iallafall, vilket gör att min poäng kvarstår fortfarande. Ska man försöka utge sig för att vara månlandnings"expert" så bör man känna till att alla månlandarna var synligt tejpade.
Citera
2024-05-27, 18:07
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag har som sagt precis läst allt det där. Du var en av dem som var mest skeptisk till bilderna.
Men uppenbarligen visste du inte att det var tejp iallafall, vilket gör att min poäng kvarstår fortfarande. Ska man försöka utge sig för att vara månlandnings"expert" så bör man känna till att alla månlandarna var synligt tejpade.
Månlandaren ser ut som den gör för att hålla ner vikten var det viktigaste, hade den varit fejk så hade den sett mycket bättre ut.
Senast redigerad av Västkustskt 2024-05-27 kl. 18:10.
Citera
2024-05-27, 18:11
Medlem
Citat:

Inte själva bilderna i sig utan tolkningen av dom. Har du läst hela tråden i min länk ? Inget konstigt med tejpad skyddsfolie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in