2024-05-24, 10:06
Medlem
Invägning/dos-dag för min del, 2 veckor in i behandlingen:

Vikt: 103,3 kg
Förändring vecka: -1,2 kg
Förändring totalt: -2,7 kg (2 veckor)
Midja: 117 cm (-3 cm totalt)
BMI: 34,5 (-0,9 totalt)
Nuvarande dos: 0,25 mg

Har stått på 0,25 mg i två veckor och är i valet och kvalet om jag ska gå upp till 0,5 mg idag.

För: Hungerskänslorna har varit jobbigare den här veckan än förra av någon anledning. Med ökad dos kan jag ev. få bättre effekt och en enklare resa i vecka 3. Dessutom verkar det inte alls ovanligt att man går upp på 0,5 mg redan efter två veckor om man sluppigt jobbiga biverkningar, så min oro för att helt plötsligt få avsevärt större biverkningar redan på 0,5 mg är antagligen bara hjärnspöken.

Emot: Enda biverkningen hittils för mig har varit trög mage, och den är väldigt hanterbar. Jag har varken lust, tid, eller sociala förutsättningar att bli illamående i flera dagar nu om jag går upp för fort i dos. Och viktminskningen är ju snudd på "för bra" redan, så kanske är det värt lite stretande någon vecka till för att låta kroppen vänja sig ännu mer vid medicinen, och allt över 1 kg/vecka känns onödigt snabbt, dvs muskelmassa och annat kan ta onödigt mycket stryk om jag minskar snabbare än såhär tänker jag.

Ställde frågan till läkaren också kring varför man rekommenderar/tillåter uppgång till 0,5 mg redan efter två veckor trots att FASS/tillverkaren rekommenderar 4 veckor på 0,25 mg, och om det helt enkelt är så att FASS-rekommendationen är extra restriktiv för att alltid vara på säkra sidan (liksom med många andra läkemedel). Fick detta till svar:

Studierna är gjorda på maxstyrkan. Anledningen att man börjar med låg styrka och sedan ökar har egentligen med biverkningar att göra - att du inte får t.ex. så pass mycket illamående att du slutar med behandlingen helt och hållet. Visst är det som du säger att koncentrationen i blodet tar 4-6 veckor innan det stabiliserar sig och man kan absolut vänta 4 veckor och sedan öka. Men känner man inte så mycket det första 2 veckor så kan man öka till 0,5 mg för att där stå på det i 2-4 veckor då den styrkan ofta har bättre behandlingssvar

Så, ja, det låter ju jäkligt logiskt egentligen. Så frågan är väl bara egentligen (för mig) om jag känner att jag behöver ett bättre behandlingssvar nu eller ej, eller om jag ska fortsätta optimera på låga biverkningar på bekostnad av lite sämre behandlingssvar vilket har varit min uttalade strategi från starten, slow and steady wins the race och allt det där. Och med tanke på hur veckan gått viktmässigt (över förväntan) så lutar jag fortfarande åt att stå kvar på 0,25 mg en vecka till, även om den känslomässiga delen av min hjärna vill "gasa på" och få bättre mättnadseffekt nu på direkten! Vi får se vilken del av hjärnan som vinner ikväll.
Citera
2024-05-24, 11:19
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Jag har fått till mig att man inte borde byta dag dom första 4-6 veckorna just för att man ska få till en stabil koncentration men sen efter det går det bra att byta nån dag före el efter man brukar ta dosen.
Det låter vettigt
Citera
2024-05-24, 13:21
Medlem
Dishys avatar
Har du utrymme för alkohol och sötsaker i kaloribudgeten eller kör du noll på sånt?
Citera
2024-05-24, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Har du utrymme för alkohol och sötsaker i kaloribudgeten eller kör du noll på sånt?

Osäker vem du frågar men för min egen del så har jag än så länge inte behövt lägga någon särskild vikt vid att tänka på vad jag får och inte får äta (olikt när jag varit inne i vanliga bantningskurer), utan jag äter helt enkelt till jag blir mätt av det som jag redan tänkt äta, detta främst av tre anledningar:

1. Jag äter generellt ganska ok mat redan sedan innan, men väldigt mycket för mycket av den (tänk elitidrottare, minus själva idrotten...), så jag har inget stort sötsug att slåss mot till att börja med

2. I den mån jag äter dåligt (främsta lasterna har senaste åren varit chips och alkohol) så har medicinen redan börjat dämpa det suget ganska rejält. Jag är tidigt i behandlingen ännu, men tror och hoppas att den här effekten håller i sig. Det verkar finnas en hel del anekdotisk data som föreslår att semaglutid kan ha bra effekt på olika typer av beroende och vanemässig konsumption av skräpmat, socker, alkohol, etc. vilket låter som en väldigt trevlig bonus som än så länge verkar stämma in på mig också

Med det sagt så har jag senaste två veckorna käkat både en del chips och ett par bärs, men håller nere mängden och frekvensen långt under vad jag gjorde innan jag drog igång, utan större problem.
Citera
2024-05-24, 15:52
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Invägning/dos-dag för min del, 2 veckor in i behandlingen:

Vikt: 103,3 kg
Förändring vecka: -1,2 kg
Förändring totalt: -2,7 kg (2 veckor)
Midja: 117 cm (-3 cm totalt)
BMI: 34,5 (-0,9 totalt)
Nuvarande dos: 0,25 mg

Har stått på 0,25 mg i två veckor och är i valet och kvalet om jag ska gå upp till 0,5 mg idag.

För: Hungerskänslorna har varit jobbigare den här veckan än förra av någon anledning. Med ökad dos kan jag ev. få bättre effekt och en enklare resa i vecka 3. Dessutom verkar det inte alls ovanligt att man går upp på 0,5 mg redan efter två veckor om man sluppigt jobbiga biverkningar, så min oro för att helt plötsligt få avsevärt större biverkningar redan på 0,5 mg är antagligen bara hjärnspöken.

Emot: Enda biverkningen hittils för mig har varit trög mage, och den är väldigt hanterbar. Jag har varken lust, tid, eller sociala förutsättningar att bli illamående i flera dagar nu om jag går upp för fort i dos. Och viktminskningen är ju snudd på "för bra" redan, så kanske är det värt lite stretande någon vecka till för att låta kroppen vänja sig ännu mer vid medicinen, och allt över 1 kg/vecka känns onödigt snabbt, dvs muskelmassa och annat kan ta onödigt mycket stryk om jag minskar snabbare än såhär tänker jag.

Ställde frågan till läkaren också kring varför man rekommenderar/tillåter uppgång till 0,5 mg redan efter två veckor trots att FASS/tillverkaren rekommenderar 4 veckor på 0,25 mg, och om det helt enkelt är så att FASS-rekommendationen är extra restriktiv för att alltid vara på säkra sidan (liksom med många andra läkemedel). Fick detta till svar:

Studierna är gjorda på maxstyrkan. Anledningen att man börjar med låg styrka och sedan ökar har egentligen med biverkningar att göra - att du inte får t.ex. så pass mycket illamående att du slutar med behandlingen helt och hållet. Visst är det som du säger att koncentrationen i blodet tar 4-6 veckor innan det stabiliserar sig och man kan absolut vänta 4 veckor och sedan öka. Men känner man inte så mycket det första 2 veckor så kan man öka till 0,5 mg för att där stå på det i 2-4 veckor då den styrkan ofta har bättre behandlingssvar

Så, ja, det låter ju jäkligt logiskt egentligen. Så frågan är väl bara egentligen (för mig) om jag känner att jag behöver ett bättre behandlingssvar nu eller ej, eller om jag ska fortsätta optimera på låga biverkningar på bekostnad av lite sämre behandlingssvar vilket har varit min uttalade strategi från starten, slow and steady wins the race och allt det där. Och med tanke på hur veckan gått viktmässigt (över förväntan) så lutar jag fortfarande åt att stå kvar på 0,25 mg en vecka till, även om den känslomässiga delen av min hjärna vill "gasa på" och få bättre mättnadseffekt nu på direkten! Vi får se vilken del av hjärnan som vinner ikväll.

Bra resultat :-)

Tycker du resonerar klokt.. känner du hunger så fyll på med nyttiga livsmedel.

Det är kanske jobbigare att brottas med sötsug som inte kan dövas med något annat än just sötsaker… iaf jag har svårt att hantera sockerberoendet (det var därför jag ökade dosen)
Jag har lyckats med andra beroenden men fan inte sockret.. förens jag började med denna medicin o vilken boost det ger att inte behöva köpslå med djävulen i skallen som bara vill förstöra 😃
Citera
2024-05-25, 14:02
Medlem
Hej, tack för informativ tråd! Inspirerande att följa era resor

Det har alltid varit hyfsat hanterligt för mig att äta ok och röra på kroppen, dagtid. Sedan några år, efter div kriser och ny medicinering, får jag enorm hunger och framförallt sötsug på nätterna. Någon som har erfarenhet av detta, och om Ozempic kan hjälpa med detta?

Ej aktuellt att sätta ut övrig medicin i nuläget.
Citera
2024-05-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Det är kanske jobbigare att brottas med sötsug som inte kan dövas med något annat än just sötsaker… iaf jag har svårt att hantera sockerberoendet (det var därför jag ökade dosen)
Jag har lyckats med andra beroenden men fan inte sockret.. förens jag började med denna medicin o vilken boost det ger att inte behöva köpslå med djävulen i skallen som bara vill förstöra 😃
Ja, det kan jag tro. Jag har nog aldrig upplevt riktigt sötsug, men jag har förstått på andra jag känner att det är riktigt kämpigt. Jag hoppas effekten från medicinen håller i sig för att döva andra ovanor jag plockat upp dock, och än så länge har det fungerat över förväntan.

Citat:
Ursprungligen postat av Memyselfandi2023
Det har alltid varit hyfsat hanterligt för mig att äta ok och röra på kroppen, dagtid. Sedan några år, efter div kriser och ny medicinering, får jag enorm hunger och framförallt sötsug på nätterna. Någon som har erfarenhet av detta, och om Ozempic kan hjälpa med detta?
Det finns data som antyder att Semaglutid kan ha positiva effekter på olika typer av beroenden och "ovanor". Vad jag vet är det inte belagt helt och hållet i studier än, men det ser positivt ut och verkar vara en vanlig positiv bieffekt. Jag tycker mig märka detta själv i min behandling, och det är superpositivt för mig då ovanor och vanemässigt ätande är den större boven, inte nödvändigtvis hungern i sig (även om tidigare mättnadskänsla hjälper).

Men rådfråga läkare innan du hoppar på, särskilt om du har flera olika faktorer/mediciner som spelar roll samtidigt.
Citera
2024-05-27, 10:48
Medlem
Liten uppdatering från mig som startade tråden - kul att så många delar med sig av sina erfarenheter!

Invägning 27/5: 80,8 kg (BMI 26,1)
Kroppsfett 27/5: 21,2%

Startvikt 14/1: 96,5 kg (BMI 31,2)
Kroppsfett 14/1: 31%

Målvikt: 76,5 kg (BMI 24,7)

4,3 kg kvar till målvikten, och det har gått lite långsammare med viktminskningen de senaste veckorna. Jag känner dock att det är helt OK, det är inte så bråttom med de sista kilona.

Jag är ändå ganska nöjd med den vikt jag har just nu, jag har inte vägt så här lite på säkert 20 år. Imorse sprang jag 4,7 km utan att behöva stanna eller gå en enda gång - det hade varit helt omöjligt för några månader sen.

Jag började med Ozempic 1/2 2024 och gick två veckor på 0,25 mg och två veckor på 0,5 mg.

Från och med dos fem gick jag upp till 0,75 mg då biverkningarna var låga och jag gärna ville ha lite bättre kontroll på hungerkänslorna. Höll mig på 0,75 mg i åtta veckor.

Gick upp till 1,0 mg från och med dos 13 och har legat där fem veckor nu.
Citera
2024-05-27, 14:22
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Liten uppdatering från mig som startade tråden - kul att så många delar med sig av sina erfarenheter!

4,3 kg kvar till målvikten, och det har gått lite långsammare med viktminskningen de senaste veckorna. Jag känner dock att det är helt OK, det är inte så bråttom med de sista kilona.

Jag är ändå ganska nöjd med den vikt jag har just nu, jag har inte vägt så här lite på säkert 20 år. Imorse sprang jag 4,7 km utan att behöva stanna eller gå en enda gång - det hade varit helt omöjligt för några månader sen.

Jag började med Ozempic 1/2 2024 och gick två veckor på 0,25 mg och två veckor på 0,5 mg.

Från och med dos fem gick jag upp till 0,75 mg då biverkningarna var låga och jag gärna ville ha lite bättre kontroll på hungerkänslorna. Höll mig på 0,75 mg i åtta veckor.

Trevligt att ha målet i sikte :-D det har ju gått jäkligt fort ändå.

Hur kom det sig att du gick från 0,75 till 1,0?
Det jag eg undrar är om effekten lixom avtar efter en tid o hungern kommer tbx?
Citera
2024-05-27, 15:14
Medlem
Citat:

Behöver du ladda upp foton till läkaren kontinuerligt eller räckte det med en gång i början?
Citera
2024-05-27, 15:42
Medlem
Citat:
Tack för trådstarten! Att läsa den här tråden var en av dom viktigaste inspirationerna för mig för att hoppa på tåget själv för några veckor sedan. Hoppas du fortsätter uppdatera med dina erfarenheter även nu när målet börjar närma sig.

Citat:
Jag har lite samma fråga som Eg0x3 här, dvs om du upplever att effekten vid en viss dosmängd avtar med tiden vilket "tvingar" fram en ökning av dosen för att få samma effekt?
Citera
2024-05-27, 22:55
Medlem
Midhalf-sisters avatar
Dags för en uppdatering från mig också tänker jag! Tog precis tredje sprutan. Tyvärr så hade min markering antingen försvunnit eller så råkade jag dra rakt förbi den, så jag vet faktiskt inte vad dosen landade på till slut. Men känner mig säker på att den antagligen landade någonstans mellan 0.25 och 0.5. Absolut inte optimalt gjort av mig, haha. Men tänker att det ändå rör sig om så låga doser så det ska nog inte vara någon fara.

Nuvarande vikt: 90,8 kg
Startvikt: 92,9 kg
Tappad vikt: 2,1 kg
Målvikt: kanske 65 kg?

Nuvarande BMI: 32,2
Start BMI:33.0

Midjemåttet har inte ändrats hittills, men tycker verkligen att ansiktet ser mindre svullet ut. Har varit lyckligt befriad från biverkningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in