2024-05-23, 12:03
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Ni som fått rådet att gå upp till 0,5 mg redan 3:e dosen (onewalker, Eg0x3, m.fl.), trots att FASS rekommenderar 4 veckor på 0,25 mg för att kroppen ska vänja sig helt vid dosmängden, vad var anledningen till rådet/beslutet?

Anledningen jag frågar är att det i morgon är det dags för tredje dosen för mig. Jag är väldigt mån om att minimera biverkningar, och än så länge är det endast trög mage som jag har märkt av, vilket är fullt hanterbart.

Jag är sugen på att gå upp till 0,5, och har även fått det rådet av DrVikt, med motiveringen att "det är ingen fara att gå upp på 0,5 mg efter 2 veckor så länge som du inte får biverkningar", men precis som inför första dosen så tvekar jag lite. Har någon av er haft en väldigt lugn resa på 0,25 mg för att sedan få kraftigare biverkningar på 0,5 mg? Jag lutar åt att ligga kvar på 0,25 mg trots att jag längtar efter lite bättre effekt, men om det nu tar 4 veckor innan kroppen är i "steady state" på 0,25 mg så borde man ju ha tålamod. Samtidigt, "ingen minns en fegis"... men medicin vill man ju inte gambla med för mycket, och med en halveringstid på en vecka så... beslutsångest.

Så, vad är era erfarenheter och anledningar till högre dos tidigare än rekommenderat av tillverkaren?

Jag hade en lugn resa precis som du.. lite trög mage på 0,25… efter höjning lite mer trög mage (behövt använda laxoberal) annars inga andra biverkningar.
Jag var oxå jätteorolig för biverkningar inför höjning men läkaren tyckte inte att jag behövde vara orolig eftersom 0,25 gick så bra o fick även rådet att ta dosen på kvällen innan läggdax.

Anledning till att jag valde att höja var för att få bort det jobbiga sötsuget som kom några dagar innan det var dax för ny dos.

Jag var orolig i onödan för det har gått över förväntan.. lite trögare mage bara men sötsuget är mer kontrollerat.
Citera
2024-05-23, 12:27
Medlem
Midhalf-sisters avatar
Citat:
Ni som fått rådet att gå upp till 0,5 mg redan 3:e dosen (onewalker, Eg0x3, m.fl.), trots att FASS rekommenderar 4 veckor på 0,25 mg för att kroppen ska vänja sig helt vid dosmängden, vad var anledningen till rådet/beslutet?

Anledningen jag frågar är att det i morgon är det dags för tredje dosen för mig. Jag är väldigt mån om att minimera biverkningar, och än så länge är det endast trög mage som jag har märkt av, vilket är fullt hanterbart.

Jag är sugen på att gå upp till 0,5, och har även fått det rådet av DrVikt, med motiveringen att "det är ingen fara att gå upp på 0,5 mg efter 2 veckor så länge som du inte får biverkningar", men precis som inför första dosen så tvekar jag lite. Har någon av er haft en väldigt lugn resa på 0,25 mg för att sedan få kraftigare biverkningar på 0,5 mg? Jag lutar åt att ligga kvar på 0,25 mg trots att jag längtar efter lite bättre effekt, men om det nu tar 4 veckor innan kroppen är i "steady state" på 0,25 mg så borde man ju ha tålamod. Samtidigt, "ingen minns en fegis"... men medicin vill man ju inte gambla med för mycket, och med en halveringstid på en vecka så... beslutsångest.

Så, vad är era erfarenheter och anledningar till högre dos tidigare än rekommenderat av tillverkaren?

Även om jag själv lutar åt att gå upp till 0,5 nästa dos (som är min tredje) så tycker jag det låter som att du ska vänta kvar på 0,25 om du ändå känner effekt där. I längden tror jag att kroppen kommer må bäst av en långsam viktminskning. Jag hade stannat på 0,25 om det inte var för att jag känner att effekten nästan helt uteblivit.

Har du en sån oro så tror jag att det bästa är att vara snäll mot dig själv och ta det lugnt. Det är ingen stress och du har ingen att prestera en snabb viktminskning inför.
Citera
2024-05-23, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Jag var orolig i onödan för det har gått över förväntan.. lite trögare mage bara men sötsuget är mer kontrollerat.
Jag oroade mig i onödan för första dosen. Tror det är lite min grej att oroa mig i onödan 😅 men likväl blir jag fundersam på varför rekommendationerna diffar. Jag skickade en fråga till DeVikt kring detta också nyss.
Citera
2024-05-23, 12:51
Medlem
Majblommenegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Jag fick rätt höga testresultat på mina blodfetter vilket skrämde mig … därav gjorde jag en drastisk förändring av kosten.

Skrämde dig? Varför då? LCHF/keto ger givetvis högre totalt kolesterol, men färre triglycerider. Det enda mått av relevans är TG/HDL-c, d.v.s. förhållandet triglycerider mot HDL.
Citera
2024-05-23, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midhalf-sister
Har du en sån oro så tror jag att det bästa är att vara snäll mot dig själv och ta det lugnt. Det är ingen stress och du har ingen att prestera en snabb viktminskning inför.
Ja, jag tycker det låter sunt. Jag tror förvisso jag oroar mig i onödan, men jag har egentligen inte bråttom så jag borde nog bara "härda lite" och ta det makligt så länge det finns en effekt. Det känns som att jag är hungrigare dom senaste dagarna men det kan vara inbillning. Om vågen visar rätt håll i morgon så lutar jag nog åt en vecka till på samma dos trots allt just nu. Långsiktig förändring är ju trots allt målet.
Citera
2024-05-23, 13:35
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Jag oroade mig i onödan för första dosen. Tror det är lite min grej att oroa mig i onödan 😅 men likväl blir jag fundersam på varför rekommendationerna diffar. Jag skickade en fråga till DeVikt kring detta också nyss.
Undrar oxå, hoppas du får bra svar snart.

Angående veckodagen, i nån av instruktionerna står att man ska INTE byta veckodag, men på FASS står att visst kan man göra det, bara att det är 3 dagar sedan senaste sprutan.

"Ändring av doseringsdagen

Det går att byta dag för den veckovisa administreringen om det behövs, förutsatt att det går minst 3 dagar (>72 timmar) mellan två doser. När en ny doseringsdag valts kan den veckovisa doseringen fortsätta."
https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20180613000018

Jag började i tisdags, tänkte ta söndag istället.
Är det någon annan som bytte dagen?
Citera
2024-05-23, 13:40
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:

Jag var oxå orolig inför första dosen 🙈

Jag är så sjukt rädd för illamående o behöva spy
Citera
2024-05-23, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka

Angående veckodagen, i nån av instruktionerna står att man ska INTE byta veckodag, men på FASS står att visst kan man göra det, bara att det är 3 dagar sedan senaste sprutan.

Det går att byta dag för den veckovisa administreringen om det behövs, förutsatt att det går minst 3 dagar (>72 timmar) mellan två doser. När en ny doseringsdag valts kan den veckovisa doseringen fortsätta."

Jag har fått byta dagar flera gånger och har aldrig varit problem för mig. Har som minst gått fyra dagar mellan doserna, inga bieffekter.

Tänker att om det är första doserna bör det vara bra att ha en stabil dos och samma dag för att inte chocka kroppen. När man är uppe i dos och kroppen är van är det ingen fara
Citera
2024-05-23, 13:54
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Jag har fått byta dagar flera gånger och har aldrig varit problem för mig. Har som minst gått fyra dagar mellan doserna, inga bieffekter.

Tänker att om det är första doserna bör det vara bra att ha en stabil dos och samma dag för att inte chocka kroppen. När man är uppe i dos och kroppen är van är det ingen fara
Make sense

Tänker fråga läkaren iaf
Citera
2024-05-23, 13:55
Medlem
Citat:
Semaglutid har en halveringstid på en vecka och en maximal absorption efter 3 dagar, så i lekmannaögon (mina) ser det tämligen okontroversiellt ut att byta dag så länge man följer FASS-rekommendationerna. Även rekommendationerna vid missad dos tycker jag antyder att man inte behöver stressa över byte till annan dag.

(Ja, ironiskt att jag som nyss i tråden oroat mig så mycket för en liten dosökning förespråkar att inte oroa sig ett dugg för dagsbyte.) :-)
Citera
2024-05-23, 13:58
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majblommeneger
Skrämde dig? Varför då? LCHF/keto ger givetvis högre totalt kolesterol, men färre triglycerider. Det enda mått av relevans är TG/HDL-c, d.v.s. förhållandet triglycerider mot HDL.

Jag äter inte LCHF.

Du skriver ”kinesiksa” för jag fattar ingenting haha

Jag vet bara att LDL, total & triglycerider är över referens.
Jag antar att det skrämmer mig för att jag eg inte är påläst.
Citera
2024-05-23, 14:08
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:

Jag har fått till mig att man inte borde byta dag dom första 4-6 veckorna just för att man ska få till en stabil koncentration men sen efter det går det bra att byta nån dag före el efter man brukar ta dosen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in