2024-05-24, 18:06
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja det är väl svårt att göra när du är en oärlig och ohederlig person som bara flummar runt.

Bara för att jag ser ett större perspektiv?

Kalla mig inte lögnare. Då är det slutdiskuterat.
Citera
2024-05-24, 18:08
Medlem
Citat:
Hade du varit graden smartare så hade du förstått att du bara ägnar dig åt grundlösa flum-spekulationer.
Så om jag inte är ologisk och postulerar antingen att världen finns utan orsak eller att något kan komma ur intet så ägnar jag mig åt grundlösa flum-spekulationer? Jag kan aldrig vinna med andra ord. Inte du heller i så fall.
Citera
2024-05-24, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Bara för att jag ser ett större perspektiv?

Kalla mig inte lögnare. Då är det slutdiskuterat.

Slutdiskuterat.
Citera
2024-05-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Så om jag inte är ologisk och postulerar antingen att världen finns utan orsak eller att något kan komma ur intet så ägnar jag mig åt grundlösa flum-spekulationer? Jag kan aldrig vinna med andra ord. Inte du heller i så fall.

Precis det är min poäng. Ingen av oss har en susning om nåt ungefär, så varför spinna iväg? Men jag gör mig såklart skyldig till det själv också, men försöker så gott det går att hejda mig, eller så kan man ju såklart spekulera fritt men då är det viktigt att man just inser att det är rätt grundlöst.
Citera
2024-05-24, 19:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja om Aristoteles skrifter som bokstavligen var tänkta att läsas efter att man gått igenom fysiken.
Det handlade om skrifter som behandlade verklighetens mest fundamentala struktur.

Allt är inte fysik, men det betyder inte att det som inte är fysik är "övernaturligt".

Hur tänkte du här egentligen?
att utestänga Gud från samtalet om "naturligt" vilar på antagandet att han inte är upphov till skapelsen, att han inte är normgivaren beträffande naturligt o.s.v.
Sedan, med detta som grund, säger man att det är onaturligt/orimligt att anta det existerar en Gud.
Man antar det som skulle bevisas. Petitio principii!
Senast redigerad av Calovius 2024-05-24 kl. 19:04.
Citera
2024-05-27, 10:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
En kombination.
Men det är nog evolutionen som rekommenderar det.
Det låter som ett obefogat påstående. Ytterligare en cop out.

Citat:
Ja, men det kan ju också handla om ackumulerad kunskap över flera generationer. Social heurestik.
Upplysningens föreställning om rationalitet är individcentrerad.
Det bästa av båda världar tror jag på för att inte få en snedvridning åt en extrem.
Det finns inget som säger att social heurestik inte skulle vara rationellt.

Citat:
Det är du som säger så. Det är ett brett ämne, men social heuristik tycker jag funkar ok.
Vi behöver inte fördjupa oss i det om du ändå inte är intresserad.
Det var du som hävdade undantag till rationellt tänkande som funktionellt och då måste man vara precis i sin beskrivning av vad det är man hävdar.

Citat:
Vi ska inte begränsa något. Jag säger att våra kognitiva verktyg har begränsningar.
Vi behöver alla våra verktyg.
Det är upplysningsparadigmet som tenderar att begränsa människan till ett materialistiskt reduktionistiskt tänkande snarare.
Det gör att helheten går förlorad.
Jag tror inte att det är bra för människan.
Men du påstod att det inte behöver vara negativt att vi, som du påstod, till stor del inte är rationella till vår vardag. Om det då inte är föredömligt att öka mängden rationalitet så är det ju att begränsa. Jag menar att rationalitet i alla lägen förbättrar och även om det finns inlärda heuristiska beteenden så är det möjligen sprunget ur ett inlärt, rationellt baserat, värdesystem och då är det bättre än ett inlärt, irrationellt baserat, värdesystem. Om det inte råkar vara så att det irrationella system från ett rationellt perspektiv är bra och funktionellt, men då blir det ju rationellt igen.

Citat:
Fast jag avfärdar inte rationellt tänkande.
Du försvarade det irrationella.

Citat:
Sanning = fungerande modell.
Evolutionen tenderar att sträva efter sanningen. Människan borde också göra det.
I kristendomen är logos sanningen.
Snömos. Strunt.

Citat:
Ge ett "självklart" exempel då istället för att svara "struntprat".
Vi diskuterar ju moraliteten i saker hela tiden, gör jämförelser, ser på utkomster och trender för att avgöra vad som är mest nytta och minst skada. Vi skapar alltså modeller för att vässa vår moraliska kompass över tid. Samhället utesluter ju ofta irrationella morallagar och tyckanden som inte kan försvaras rationellt och genom att demonstrera fördelar/nackdelar.
Så, det är självklart och det är något vi gör hela tiden.
Vem utreder moralfrågor på andra sätt? Och hur? Och på vilket sätt skulle det vara föredömligt?

Citat:
Nej, "inget alternativ" är en dum lösning. Jag tror på vetenskapen. Och jag tror på religionens ackumulerade visdom.
Man kan ju behålla de verktyg man har tills man eventuellt kan uppdatera till bättre.
Du påstod att vetenskapen hade begräsningar med att besvara etiska frågor, men du har inte presenterat något alternativt sätt eller metod. Bara att vetenskapen är begränsad i det. Så vad är det bättre alternativet? Läsa innantill till bronsåldersmänniskors moral?

Citat:
Det gör det inte. Där är vi helt överens. Vetenskapen och religionen har kommit att representera två olika system snarare.
Två olika perspektiv på världen.
Men du framställde det som de två enda perspektiven som var godtagbara och att man automatiskt övergår till det ena när man anser att det andra inte fungerar. Därför menade du att religion har ensamrätt. Du begår ett logikfel.

Citat:
Vi hamnade där tack vare dig.
Jag protesterade bara mot det du sa om att religionen skulle hävda ensamrätt på moralfrågor och genom det hindra vetenskapen från att behandla moralfrågor.
Nej, oavsett om de påstår ensamrätt eller inte så påverkar det inte påtagligt vetenskapen. Däremot HÄVDAS det en massa från religiöst håll.
Citat:
Ungefär som att man kan ta patent på vissa frågor. Så är det ju inte, så det här är ett onödigt stickspår.
Det är skillnad på att göra och att påstå.

Citat:
Du får kolla upp det själv.
Du påstod det.

Citat:
?
Det låter religiöst när man hävdar något men vägrar styrka det.

Citat:
Fungerande modeller kan finnas överallt.
Märkligt inlägg.
Så hur gör man en fungerande (förutsägande) modell inom metafysik.
Förklara hur man producerar förutsägbara resultat.
Citera
2024-05-27, 10:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja om Aristoteles skrifter som bokstavligen var tänkta att läsas efter att man gått igenom fysiken.
Det handlade om skrifter som behandlade verklighetens mest fundamentala struktur.

Allt är inte fysik, men det betyder inte att det som inte är fysik är "övernaturligt".

Hur tänkte du här egentligen?
Hur tänkte jag? Hur tänker ni som ursäktar allt teistbajs man kan kräka ur sig som "metafysik" och "immateriellt" för att slippa producera metod och modeller för hur man vet det man påstår sig veta?
Det är helt enkelt övernaturligt trams.
Citera
2024-05-27, 10:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vill du att jag ska argumentera ad robotum?
Det är viktigt att påpeka hur fördärvad du är andligt sett
Vad sägs om att diskutera frågan som diskuteras, inte debattörerna?
Wow.
Citera
2024-05-27, 10:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
ad axioma var det den här gången
du är rädd för Gud, som du själv sa
Inte speciellt, nej.
Tämligen harmlöst hjärnspöke bland naiva vidskepliga människor.
Det tycker jag är en utmärkt definition av Gud, nu när jag skrev ner det.
Och eftersom det är skrivet är det sanning. Det har uppenbarats för mig.
Citera
2024-05-27, 10:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
att utestänga Gud från samtalet om "naturligt" vilar på antagandet att han inte är upphov till skapelsen, att han inte är normgivaren beträffande naturligt o.s.v.
Sedan, med detta som grund, säger man att det är onaturligt/orimligt att anta det existerar en Gud.
Man antar det som skulle bevisas. Petitio principii!
Så demonstrera hur han är relevant.
Citera
2024-05-27, 12:41
Medlem
Det finns ingen själ. Man har försökt bevisa ut-ur-kroppen-upplevelser i samband med nära-döden-upplevelser i flera studier i över 20 år men failat helt. Så det är tämligen säkert att nära-döden-upplevelser enbart är en slags dröm/hallucination i hjärnan. Eftersom vi inte har en själ utan endast utgörs av våra hjärnor så finns det heller ingen gud eller skapare. Detta innebär i sin tur att alla religioner är hittepå och vanföreställningar. När du dör kommer du inte till någon himmel eller något helvete alltså utan du förintas bara, för dig kommer det vara som om du aldrig funnits. Inga återträffar med nära och kära utan istället kommer du inte veta att detta livet alls hänt. Sug på den karamellen!
Citera
2024-05-27, 12:47
Bannlyst
Citat:
Det finns ingen själ. Man har försökt bevisa ut-ur-kroppen-upplevelser i samband med nära-döden-upplevelser i flera studier i över 20 år men failat helt. Så det är tämligen säkert att nära-döden-upplevelser enbart är en slags dröm/hallucination i hjärnan. Eftersom vi inte har en själ utan endast utgörs av våra hjärnor så finns det heller ingen gud eller skapare. Detta innebär i sin tur att alla religioner är hittepå och vanföreställningar. När du dör kommer du inte till någon himmel eller något helvete alltså utan du förintas bara, för dig kommer det vara som om du aldrig funnits. Inga återträffar med nära och kära utan istället kommer du inte veta att detta livet alls hänt. Sug på den karamellen!
Du kan ha rätt och du kan ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in