2024-05-27, 08:48
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Det finns nog ingen i världshistorien som har tagit 3-4 timmar på sig att komma iväg från flygplatsen efter att ha landat. Sen tar det heller inte 5,5 h från Arlanda till Enånger.

Du menar att om du flugit hela natten så stannar du inte och äter lunch när du ska köra flera timmar. Visst du kanske är en sån som flyger 12 timmar, sätter dig i bilen och kör 4 timmar utan varken kisspaus eller mat men jag tror du är unik där. Sen var det två personer i 60 årsåldern med och inte 4 st 20åringar
Citera
2024-05-27, 09:10
Medlem
Olyckan inträffade vid 20.30 tiden, de borde ha lämnat Arlanda vid 17.30 tiden. Intressant kan vara, när landade deras plan från U.S? Tog de en paus innan bilresan, eller körde de bara på efter landning? Då landade de c:a 15, vilket indikerar en flygstart kring eller efter midnatt i U.S, vilket inte stämmer. Troligt är ( varför egentligen spekulera) är att de landade mycket tidigare, förmiddagen trolig, och uppehöll sig i Arlandatrakten, eller något annat ställe, innan hemresan i bil på en 4 timmar.

Min spekulation: alla var trötta, gränsande till utmattade efter att behöva "vända på dygnet", inte sovit bra på planet, försökte hämta krafter under dagen, och starta återresan till Sundsvall på sena eftermiddagen. Alla dessa rörelser borde Polisen kunna hämta upp, via kortbetalningar mm., och där slutar jag min spekulation och väntar på fakta och analys av polisen, tillsammans med analys på olycksplatsen...
Citera
2024-05-27, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Olyckan inträffade vid 20.30 tiden, de borde ha lämnat Arlanda vid 17.30 tiden. Intressant kan vara, när landade deras plan från U.S? Tog de en paus innan bilresan, eller körde de bara på efter landning? Då landade de c:a 15, vilket indikerar en flygstart kring eller efter midnatt i U.S, vilket inte stämmer. Troligt är ( varför egentligen spekulera) är att de landade mycket tidigare, förmiddagen trolig, och uppehöll sig i Arlandatrakten, eller något annat ställe, innan hemresan i bil på en 4 timmar.

Min spekulation: alla var trötta, gränsande till utmattade efter att behöva "vända på dygnet", inte sovit bra på planet, försökte hämta krafter under dagen, och starta återresan till Sundsvall på sena eftermiddagen. Alla dessa rörelser borde Polisen kunna hämta upp, via kortbetalningar mm., och där slutar jag min spekulation och väntar på fakta och analys av polisen, tillsammans med analys på olycksplatsen...
Hur menar du att polisen ska kunna hämta upp information genom bland annat kortbetalningar?

Att alla var trötta låter realistiskt , men hur tänker du att polisen ska kunna göra en analys utifrån kortbetalningar?
Citera
2024-05-27, 09:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollrogg
Som säker flertalet i tråden förstått har jag varit på plats vid olyckan.
Jag med flera har påbörjat räddningsarbetet fram till att räddningstjänsten kom till platsen. Det var egentligen inte meningen att kolla denna tråd men letade information på google angående utgången av olyckan (status på dem inblandade).
Snubblade över tråden och såg alla gissningar om omkörningar rattfylla m.m.

Kunde inte annat än att föreställa mig att någon anhörig i framtiden skulle göra samma sak som jag, snubbla över tråden.
Jag har försökt stävja alla ”tokiga” teorier för efterlevandes skull utan att dela information som inte är ”nödvändig”
Det har även fungerat som någon form av terapi tror jag.

Vi var ett gäng som gjorde vad vi kunde med dem medel vi hade till hans, vi kommer för all framtid att bära med oss dem bilder som för evigt kommer vara fast etsade på näthinnan. Jag är så otroligt tacksam och stolt över allas insats i samband med olyckan, alla civila, räddningstjänsten, ambulanssjukvårdare och poliser. Vi alla gjorde allt i vår makt för att rädda liv vilket vi tyvärr inte lyckades med fullt ut.

Jag har inte följt upp några länkar till bilder eller annat innehåll i kommentarer då jag med all säkerhet skulle bryta ihop av det.

Jag önskar alla drabbade, familj, vänner ja alla på ett eller annat sätt drabbade av denna fruktansvärda olycka all styrka jag kan frambringa.

Tänk på alla efterlevande och håll en god ton.

Det kommer alltid bli en tråd av en sak som bryr många människor. Detta kunde ju varit jag! Min familj osv. Japp starkt av dig! Räddningstjänsten brukar ju efter saker som detta ha möten där man får ventilera sin sorg. Så de liksom kan orka med ytterligare en dag. Där borde man ju också inkludera de civila som var på plats.
Citera
2024-05-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Mycket som är konstigt här. Det är en BMW 320d Xdrive Touring, modellår 2021. Den inte tillverkad i något konstigt land (vissa 3-serie har slutmonterats i Kaliningrad, Thailand t ex) utan i Tyskland eftersom XFJ81U har ett chassinummer som börjar på W så det är ett fordon av solid konstruktion.

Varför ingrep inte bilens egna aktiva säkerhetssystem? Körfältsassistenten borde ha styrt in bilen i rätt fil igen. Autobromsen skulle ha aktiverats. Vissa bilar har system som känner av om föraren beter sig som om hen somnat och varnar. Osv.

Bra fråga!
Jag själv kör en nyare kia med alla möjliga funktioner, och det första jag gör när jag sätter mig i bilen är att stänga av lane assist, då jag och min bil har olika uppfattningar om vad som är nära linjerna och inte.
Möjligheten finns ju att föraren stängt av funktionen ? Men jag håller med dig, om lane assist var aktiv och linjerna tillräckligt tydliga så borde bilen kanske ha reagerat på detta. Hur som helst så är detta så sjukt tragiskt!
Citera
2024-05-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipstroll
Bra fråga!
Jag själv kör en nyare kia med alla möjliga funktioner, och det första jag gör när jag sätter mig i bilen är att stänga av lane assist, då jag och min bil har olika uppfattningar om vad som är nära linjerna och inte.
Möjligheten finns ju att föraren stängt av funktionen ? Men jag håller med dig, om lane assist var aktiv och linjerna tillräckligt tydliga så borde bilen kanske ha reagerat på detta. Hur som helst så är detta så sjukt tragiskt!
För en som inte har vare sig bil eller körkort, vad är lane assist?
Citera
2024-05-27, 10:14
Medlem
Knut-Annes avatar
Finns ingen anledning för polisen att överanalysera detta, de tar reda på olyckans förlopp och om man hittar tekniska fel eller sjukdom.

Kan tyckas hårt, men jag funderar på om fadern har någon juridisk skuld, har han satt sig bakom ratten trotts sömnbrist, handlar det väl om vårdslöshet?
Stackarn har redan drabbats så hårt och kommer nog att skuldbelägga sig ändå, så något ytterligare straff borde han slippa.
Citera
2024-05-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Hur menar du att polisen ska kunna hämta upp information genom bland annat kortbetalningar?

Att alla var trötta låter realistiskt , men hur tänker du att polisen ska kunna göra en analys utifrån kortbetalningar?

Polisen har så klart för sig exakt när de landande på ARL.

Även när någon av dessa använt sitt kort, de vet även när bilen blev hämtad från parkeringen.

Via kort kan de se om de stannat på hemvägen för att ta en fika.

Om de var trötta så kan de ha bytt chaufför efter vägen... ingen som vet!

Ps Bara sluta med ditt tjat om mamman är död eller ej! Låt familjen vara ifred från eländiga spekulationer! DS
Citera
2024-05-27, 10:17
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
För en som inte har vare sig bil eller körkort, vad är lane assist?
Ett system som automatiskt håller bilen i sin fil, om man börja glida över, så styr den tillbaka.
Citera
2024-05-27, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Polisen har så klart för sig exakt när de landande på ARL.

Även när någon av dessa använt sitt kort, de vet även när bilen blev hämtad från parkeringen.

Via kort kan de se om de stannat på hemvägen för att ta en fika.

Om de var trötta så kan de ha bytt chaufför efter vägen... ingen som vet!

Ps Bara sluta med ditt tjat om mamman är död eller ej! Låt familjen vara ifred från eländiga spekulationer! DS
Är det inte bankerna som ska sköta såna ärenden?

Nej just det du säger ju själv ingen vet .

Klaga inte på att vi andra spekulerar när du själv spekulerar .
Citera
2024-05-27, 10:21
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Mycket som är konstigt här. Det är en BMW 320d Xdrive Touring, modellår 2021. Den inte tillverkad i något konstigt land (vissa 3-serie har slutmonterats i Kaliningrad, Thailand t ex) utan i Tyskland eftersom XFJ81U har ett chassinummer som börjar på W så det är ett fordon av solid konstruktion.

Varför ingrep inte bilens egna aktiva säkerhetssystem? Körfältsassistenten borde ha styrt in bilen i rätt fil igen. Autobromsen skulle ha aktiverats. Vissa bilar har system som känner av om föraren beter sig som om hen somnat och varnar. Osv.
Troligaste förklaringen är att de hade slagit av den.
Vissa tycker att det är himla bekvämt, andra irriterar sig på den.
Min gamla bil saknar funktionen, hade jag haft den hade jag nog behållit den på.
Citera
2024-05-27, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Finns ingen anledning för polisen att överanalysera detta, de tar reda på olyckans förlopp och om man hittar tekniska fel eller sjukdom.

Kan tyckas hårt, men jag funderar på om fadern har någon juridisk skuld, har han satt sig bakom ratten trotts sömnbrist, handlar det väl om vårdslöshet?
Stackarn har redan drabbats så hårt och kommer nog att skuldbelägga sig ändå, så något ytterligare straff borde han slippa.
Vad grundar du detta på?

Utan att känna familjen så verkar detta vara en välbärgad familj , men en dotter som nyligen tog examen i USA, pappan ordförande i lokala idrottsföreningen och även mamman har ett jobb .

Det vore bara för sorgligt om han vore så deprimerad av eventuellt skuldberg , skattesmäll etc för att sätta sig i bilen och dra med sig sin fru och 2 döttrar i fallet . Det här var nog den mest korkade teorin hittils i tråden då ingen av familjemedlemmarna tycks ge sken av att må psykiskt dåligt . Mer troligt att pappan tar sitt eget liv ifall han blir ensam kvar med sonen i så fall. Kollar man på framförallt mamman och pappans FB så har dom bland annat åkt på utlandsresor , pappan badar i nån sorts pool och dom tycks gilla lyx och flärd . Det har man knappast råd med om man är skuldsatt .
Senast redigerad av Azdz 2024-05-27 kl. 10:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in