Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-05-26, 20:49
Medlem
Hej, jag vet inte om det skall gå under "Juridik" eller under "Brott" men du som är moderator kan ju annars flytta mitt inlägg till rätt forum.

Min tråd handlar om yttrandefrihet och förtal. Jag vill kringgå svensk lagstiftning och hänga ut några med bild, namn samt inspelade ljudfiler som jag har på två personer som har sårat mig ekonomiskt, mentalt och socialt, så till den grad att jag fått gå i terapi för självmordstankar.

Men i Sverige kan man inte hänga ut någon för då är det förtal. Fast det man säger är sant. Men om vi hade varit i USA så hade man kunnat gjort det.

Så jag tänkte så här: om jag finner någon som är i USA och som där lägger ut mitt klipp på dessa sadistiska, manipulativa personer, rent tekniskt, om klippet läggs upp i USA då gäller ju yttrandefriheten och fast den sprids i Sverige kommer jag fortfarande att bli dömd för förtal?

Sedan kommer ju det tekniska....om det läggs upp i USA, kommer videon att få grepp hos svenska youtube? Jag får ju upp massor med klipp från USA.

Tänk på att jag är analfabet när det kommer till teknik, så vänligen förklara för mig på ett pedagogiskt sätt.
Tack
Citera
2024-05-26, 20:58
Medlem
JustTrollings avatar
Youtube kommer fortfarande ta bort videon om den rapporteras för "privacy". Även om den är upplagd i USA. Så det fungerar inte.
Citera
2024-05-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Youtube kommer fortfarande ta bort videon om den rapporteras för "privacy". Även om den är upplagd i USA. Så det fungerar inte.

Snälla kom ihåg att jag är analfabet när det kommer till teknik. Menar du att dessa personer som jag vill hänga ut skulle rapportera klippet som "privacy" och sedan tar youtube bort det?

Om så är fallet, varför kan jag se en massa amerikaner som förolämpar andra människor och deras klipp får vara kvar. Deras klipp skall väll också ha rapporterats som "privacy" men ändå är dom kvar.

Vad är "privacy" för något? Som sagt jag kan inget.

Tack igen
Citera
2024-05-26, 21:38
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljus2000
Snälla kom ihåg att jag är analfabet när det kommer till teknik. Menar du att dessa personer som jag vill hänga ut skulle rapportera klippet som "privacy" och sedan tar youtube bort det?

Om så är fallet, varför kan jag se en massa amerikaner som förolämpar andra människor och deras klipp får vara kvar. Deras klipp skall väll också ha rapporterats som "privacy" men ändå är dom kvar.

Vad är "privacy" för något? Som sagt jag kan inget.

Tack igen
Ja, om dom rapporterar klippet så kommer Youtube ta bort det.

Protecting your identity

If someone has posted your personal information or uploaded a video of you without your knowledge (including in private or sensitive circumstances), ask the uploader to remove the content. If you can't reach an agreement with the uploader, or if you're uncomfortable contacting them, you can follow the Privacy Complaint Process to request that the content be removed based on our privacy guidelines.
For content to be considered for removal, an individual must be uniquely identifiable, and that individual (or their legal representative) must submit the complaint. If you want to use the Privacy Complaint Process, make sure that you are uniquely identifiable within the content when using the Privacy Complaint Process. When assessing if an individual is uniquely identifiable, we consider the following factors:

Image or voice
Full name
Financial information
Contact information
Other personally identifiable information

When you report a privacy complaint, we consider public interest, newsworthiness and consent as factors in our final decision, as well as whether the videos show a person's moment of death or critical injury.

To respect the privacy and memory of deceased users, we consider requests from the closest family members or legal representatives upon verification of the individual's death.
https://support.google.com/youtube/answer/2801895?hl=en-GB
https://support.google.com/youtube/answer/7671399
https://support.google.com/youtube/answer/7671399?hl=sv
Citera
2024-05-26, 21:49
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Så jag tänkte så här: om jag finner någon som är i USA och som där lägger ut mitt klipp på dessa sadistiska, manipulativa personer, rent tekniskt, om klippet läggs upp i USA då gäller ju yttrandefriheten och fast den sprids i Sverige kommer jag fortfarande att bli dömd för förtal?

Om inlägget riktas till en svensk publik och man kan fastslå att du är "ansvarig utgivare" är lagen lika tillämplig som eljest. Är exempelvis språket svenska är det första kriteriet uppfyllt.
Citera
2024-05-27, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Om inlägget riktas till en svensk publik och man kan fastslå att du är "ansvarig utgivare" är lagen lika tillämplig som eljest. Är exempelvis språket svenska är det första kriteriet uppfyllt.

Men vänta jag har en till fråga: Hur kan jag vara ansvarig om det är någon annan som lägger upp det i USA?
Citera
2024-05-27, 02:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Men vänta jag har en till fråga: Hur kan jag vara ansvarig om det är någon annan som lägger upp det i USA?
Då är du skyldig till anstiftan av brottet. Samma straffskala.
Citera
2024-05-27, 04:11
Medlem
Om personerna du tänkt hänga ut minns var ljudinspelningarna kommer ifrån så är du ju körd vilket som, då vet att det är du som skickat det vidare.
Citera
2024-05-27, 06:26
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Hej, jag vet inte om det skall gå under "Juridik" eller under "Brott" men du som är moderator kan ju annars flytta mitt inlägg till rätt forum.

Min tråd handlar om yttrandefrihet och förtal. Jag vill kringgå svensk lagstiftning och hänga ut några med bild, namn samt inspelade ljudfiler som jag har på två personer som har sårat mig ekonomiskt, mentalt och socialt, så till den grad att jag fått gå i terapi för självmordstankar.

Men i Sverige kan man inte hänga ut någon för då är det förtal. Fast det man säger är sant. Men om vi hade varit i USA så hade man kunnat gjort det.

Sedan kommer ju det tekniska....om det läggs upp i USA, kommer videon att få grepp hos svenska youtube? Jag får ju upp massor med klipp från USA.

Tänk på att jag är analfabet när det kommer till teknik, så vänligen förklara för mig på ett pedagogiskt sätt.
Tack
Om den som förtalar och den som förtalas båda befinner sig i Sverige, då spelar det mindre roll att medierna där förtalet skedde finns i USA. Hets mot folkgrupp är inte heller straffbart i USA, men det finns hur många exempel som helst på fällande domar för hets mot folkgrupp som begåtts via sociala medier, som Instagram och Facebook.

Här är några exempel på fall som prövats i Högsta domstolen de senaste åren gällande antingen förtal, hets mot folkgrupp, eller liknande brott, där uttalandet spreds via sociala medier:

NJA 2018 s. 562 (”Facebookmålet”)
NJA 2020 s. 273 (”Instagrambilden”)
NJA 2020 s. 1083 (”Kommentaren i Facebookgruppen”)
NJA 2022 s. 719 (”Den delade artikeln”)
NJA 2022 s. 1136 (”Påståendena om journalisten”)

Att någon via sociala medier – vars servrar av allt att döma befinner sig i USA – gjort uttalanden som inte är straffbara i Amerika är inget hinder mot att åtala dem i Sverige för uttalandena.
Senast redigerad av diseuse 2024-05-27 kl. 06:30.
Citera
2024-05-27, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

Att någon via sociala medier – vars servrar av allt att döma befinner sig i USA – gjort uttalanden som inte är straffbara i Amerika är inget hinder mot att åtala dem i Sverige för uttalandena.

Tack för tipset, men då har jag en fråga: hur kan man hänga ut personer här på Flashback utan att det leder till förtal?

Sedan är det ju puckat att svensk lag gäller på amerikansk mark.
Citera
2024-05-27, 08:48
Medlem
Citat:
två personer som har sårat mig ekonomiskt, mentalt och socialt, så till den grad att jag fått gå i terapi för självmordstankar.

Citat:
hur kan man hänga ut personer här på Flashback utan att det leder till förtal?

Vore det inte bättre att byta terapeut?
Denne någon kanske hjälpte dig med det akuta, men du verkar inte ha fått lära dig att hantera händelsen över tid.
Den känslan du är ute efter, genom en metod som troligen kommer att ställa till det juridiskt, kanske går att finna på andra sätt? Med en bättre terapeut.
Citera
2024-05-27, 08:56
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Tack för tipset, men då har jag en fråga: hur kan man hänga ut personer här på Flashback utan att det leder till förtal?
Av det enkla skälet att det är svårt att bevisa vem som ligger bakom ett anonymt uttalande. Att ingen dömts för mordet på Olof Palme betyder inte att det är tillåtet att skjuta statsministrar i Sverige. Det betyder bara att vi inte vet vem som gjorde det. Samma sak med förtal på Flashback. Brist på bevis är det främsta skälet att ingen döms för förtal på Flashback.
Citat:
Sedan är det ju puckat att svensk lag gäller på amerikansk mark.
Tänk snarare så här: om jag tar en pistol och skjuter ihjäl dig, då är det jag som åtals för mordet. Det är inte så att vi ställer pistolen inför rätta. Pistolen är bara ett verktyg som använts för att begå brottet. Pistolen kan inte åläggas straffansvar.

Lite samma sak med förtal via internet. Det intressanta är var gärningsmannen befinner sig, inte var brottsverktyget befinner sig.

Se 2 kap. 1 § brottsbalken om när svensk domstol är behörig.
Senast redigerad av diseuse 2024-05-27 kl. 09:04. Anledning: lagparagraf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in