Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-05-27, 09:28
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Då är du skyldig till anstiftan av brottet. Samma straffskala.
Nja, det finns nog inget brott som heter anstiftan till förtal. Har svårt att tro att någon någonsin dömts för detta.
Senast redigerad av Flor-Ida 2024-05-27 kl. 09:48.
Citera
2024-05-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Då är du skyldig till anstiftan av brottet. Samma straffskala.
Det kan väl inte vara anstiftan av brott om gärningen som anstiftas inte är brottslig på gärningsorten?
Citera
2024-05-27, 13:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Nja, det finns nog inget brott som heter anstiftan till förtal. Har svårt att tro att någon någonsin dömts för detta.
Anstiftan av brott är kriminaliserat (BrB 23:4 2 st.).

Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det kan väl inte vara anstiftan av brott om gärningen som anstiftas inte är brottslig på gärningsorten?
Hmm, bra, tänkvärd poäng.

Blir dock en moot point i längden, för när svensken skickar materialet till amerikanen så begår han förtal redan då.
Citera
2024-05-27, 14:18
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljus2000
Hej, jag vet inte om det skall gå under "Juridik" eller under "Brott" men du som är moderator kan ju annars flytta mitt inlägg till rätt forum.

Min tråd handlar om yttrandefrihet och förtal. Jag vill kringgå svensk lagstiftning och hänga ut några med bild, namn samt inspelade ljudfiler som jag har på två personer som har sårat mig ekonomiskt, mentalt och socialt, så till den grad att jag fått gå i terapi för självmordstankar.

Men i Sverige kan man inte hänga ut någon för då är det förtal. Fast det man säger är sant. Men om vi hade varit i USA så hade man kunnat gjort det.

Så jag tänkte så här: om jag finner någon som är i USA och som där lägger ut mitt klipp på dessa sadistiska, manipulativa personer, rent tekniskt, om klippet läggs upp i USA då gäller ju yttrandefriheten och fast den sprids i Sverige kommer jag fortfarande att bli dömd för förtal?

Sedan kommer ju det tekniska....om det läggs upp i USA, kommer videon att få grepp hos svenska youtube? Jag får ju upp massor med klipp från USA.

Tänk på att jag är analfabet när det kommer till teknik, så vänligen förklara för mig på ett pedagogiskt sätt.
Tack
Förtal faller inte inom allmänt åtal (förutom i vissa ytterst sällsynta fall, har hänt typ 1-2 gånger någonsin i Sverige).
Det betyder att den som känner sig förtalad måste själv bekosta en advokat och rättegång. Och skulle hen förlora, måste hen även betala motpartens rättegångskostnader. Detta kan bli mycket dyrt. Därför är risken minimal att en vanlig svenne-banan skulle driva det så långt. Men om din motpart är mångmiljonär är det en annan sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in