Citat:
Ursprungligen postat av
emmaskatt
Svar nej. Jag tror inte ens det vore teoretiskt möjligt. Det är jag som har blivit utsatt för brott.
Du får be dem ta fram ett kvitto på uttaget, det visar apotekare som lämnade ut medicin, tidpunkt och betalningssätt. Dvs det syns vilket kort det är betalat med. Du kommer bara att se några av siffrorna men alla siffror finns registrerade.
En gång när jag hämtade ut med fullmakt till en nära släkting hände något liknande. Medicinen beställdes, var registrerad på transporten till apoteket men fanns inte med när de packade upp. Vi la en ny beställning då det var ganska akut. Dagen efter när jag hämtat ut den andra beställningen så var det två uttag tagit från det nyskrivna receptet. Det löste sig, medicinen var avlämnad till fel apotek och hade av någon anledning blivit registrerad som uttagen innan den hämtades ut. Det var ingen nark-klassad medicin och ett relativt stort kolli som åkt själv utanför deras plastlådor som de vanligen får levererad till sig. Fick därmed två uttag två dagar efter varandra.
Visst, det finns tjuvar överallt men just när det gäller utskriven medicin är det relativt lättspårat då det registreras överallt på sin väg till dig.