• 1
  • 2
2024-05-26, 16:35
Flera recept förskrevs eftersom läkare räknade fel. Först gjorde apoteket allt för att ljuga att de inte hade mottagit varorna men som senare erkändes hade blivit mottagna när utredning visade det.
Apoteket ändrade sig då och sa istället att medicinen hade lämnats ut samma dag, eller tillfälle, som annan medicin hade hämtats men det stämmer till 110% säkerhet inte.

Ed i domstol kan sväras på att apoteket inte har lämnat ut medicinen och troligen medvetet stulit receptförskriven narkotika.
Hur utreds och hur kommer polis till rätta med apotek som stjäl kunders mediciner? Hur bevisar åklagare att apotek begår dessa brott?
Senast redigerad av emmaskatt 2024-05-26 kl. 16:45.
Citera
2024-05-26, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmaskatt
Flera recept förskrevs eftersom läkare räknade fel. Först gjorde apoteket allt för att ljuga att de inte hade mottagit varorna men som senare erkändes hade blivit mottagna när utredning visade det.
Apoteket ändrade sig då och sa istället att medicinen hade lämnats ut samma dag, eller tillfälle, som annan medicin hade hämtats men det stämmer till 110% säkerhet inte.

Ed i domstol kan sväras på att apoteket inte har lämnat ut medicinen och troligen medvetet stulit receptförskriven narkotika.
Hur utreds och hur kommer polis till rätta med apotek som stjäl kunders mediciner? Hur bevisar åklagare att apotek begår dessa brott?

Apoteket måste nog hjälpa dig att utreda då det rimligen är någon i personalen som gjort det.

Utan hjälp från apoteket tror jag det blir knepigt.
Citera
2024-05-26, 16:58
Medlem
Onanikrems avatar
Kan någon med fullmakt hämtat ut medicinen?
Citera
2024-05-26, 16:58
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Apoteket måste nog hjälpa dig att utreda då det rimligen är någon i personalen som gjort det.

Utan hjälp från apoteket tror jag det blir knepigt.
Utan hjälp från brottslingar så blir väl många brott knepiga att utreda men i dessa fall borde väl polis och åklagare kunna dra ut tex övervakningsfilm som visar att vad jag säger stämmer?
Man borde väl knappast vara beredd att svära ed i domstol på att medicinerna inte har lämnats ut. Tycker du att det låter rimligt att brottslingen ska behöva bistå mig i ärendet för att jag ska få rätt mot apoteket?
Citera
2024-05-26, 17:00
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan någon med fullmakt hämtat ut medicinen?
Svar nej. Jag tror inte ens det vore teoretiskt möjligt. Det är jag som har blivit utsatt för brott.
Vad gör man åt apotek som ljuger och sannolikt högst medvetet stjäl narkotika från sina kunder? Hur bevisas det?
Citera
2024-05-26, 17:09
Medlem
Är detta något som hände dig eller är det någon artikel du beskriver? Vill du isåfall länka?
Citera
2024-05-26, 17:11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Svar nej. Jag tror inte ens det vore teoretiskt möjligt. Det är jag som har blivit utsatt för brott.
Du får be dem ta fram ett kvitto på uttaget, det visar apotekare som lämnade ut medicin, tidpunkt och betalningssätt. Dvs det syns vilket kort det är betalat med. Du kommer bara att se några av siffrorna men alla siffror finns registrerade.

En gång när jag hämtade ut med fullmakt till en nära släkting hände något liknande. Medicinen beställdes, var registrerad på transporten till apoteket men fanns inte med när de packade upp. Vi la en ny beställning då det var ganska akut. Dagen efter när jag hämtat ut den andra beställningen så var det två uttag tagit från det nyskrivna receptet. Det löste sig, medicinen var avlämnad till fel apotek och hade av någon anledning blivit registrerad som uttagen innan den hämtades ut. Det var ingen nark-klassad medicin och ett relativt stort kolli som åkt själv utanför deras plastlådor som de vanligen får levererad till sig. Fick därmed två uttag två dagar efter varandra.

Visst, det finns tjuvar överallt men just när det gäller utskriven medicin är det relativt lättspårat då det registreras överallt på sin väg till dig.
Senast redigerad av Onanikrem 2024-05-26 kl. 17:17.
Citera
2024-05-26, 17:18
Medlem
pinkpopsicles avatar
Citat:
Vad gör man åt apotek som ljuger och sannolikt högst medvetet stjäl narkotika från sina kunder? Hur bevisas det?

Har själv blivit drabbad, och det är omöjligt att att bevisa på något vis eftersom ingen vill " tro" på kunden... jag har läst utdrag från apotekets egna anteckningar, där det står att de krediterat uttag osv...att gå vidare och få tillgång till apotekets lagersaldo, beställningar osv är typ omöjligt så man får själv bita i det sura äpplet och acceptera mindre dos medicin tills det jämnat ut sig..
Citera
2024-05-26, 17:28
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Är detta något som hände dig eller är det någon artikel du beskriver? Vill du isåfall länka?
Det är ett fysiskt apotek, dvs där man går in och hämtar ut varorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du får be dem ta fram ett kvitto på uttaget, det visar apotekare som lämnade ut medicin, tidpunkt och betalningssätt. Dvs det syns vilket kort det är betalat med. Du kommer bara att se några av siffrorna men alla siffror finns registrerade.

men just när det gäller utskriven medicin är det relativt lättspårat då det registreras överallt på sin väg till dig.
Jag hoppas att du har rätt och att polisen tar anmälan på allvar.

Jag meddelade polisen vid anmälan att jag tyvärr måste anmäla även dem om de inte gör sina arbeten.
Polisen vet detta och kan läsa vad som skrivs. Även om det inte alltid är lagligt att "hota" med utredning och anmälan av polismyndigheten så var det lagligt i mitt fall.

Det är inte rimligt pinkpopsicle att kunder blir bestulna av apotekare och svenska apotek utan att kunna få rätt. Jag har inga möjligheter att gå in i deras lagerstatus mm.
Citera
2024-05-26, 17:39
Medlem
Kan tänka mig att alla de som lämnar in gamla mediciner till apoteket som man ska göra, ibland hamnar i fel händer istället för att gå till förstörelse.
Citera
2024-05-26, 17:52
Citat:
Ursprungligen postat av bundari
Kan tänka mig att alla de som lämnar in gamla mediciner till apoteket som man ska göra, ibland hamnar i fel händer istället för att gå till förstörelse.
Såklart att nog även sådant förekommer men om man lämnar in medicin till apotek utan att fysiskt förstöra dem i samband med inlämnandet så får man nog räkna med att de dyker upp på svarta marknaden senare som antingen vinst för apoteket eller i att gynna apotekarens missbruk.

Oavsett hur och varför apoteket stjäl mediciner så har de ett värde.

Visst ZiggeZiggarett men anmälan är gjord och är offentlig handling. Mitt arbete, mina anmälningar och bland annat huvudkontorets utredningar ligger hittills hos polisen.

Det bör kunna gå att få rätt om polisen vill. Jag tycker att de bör prioritera helt uppenbar stöld av narkotikaklassade mediciner för så ska det ju verkligen inte gå till.
Senast redigerad av emmaskatt 2024-05-26 kl. 18:00.
Citera
2024-05-26, 17:52
Medlem
Citat:
Utan hjälp från brottslingar så blir väl många brott knepiga att utreda men i dessa fall borde väl polis och åklagare kunna dra ut tex övervakningsfilm som visar att vad jag säger stämmer?
Man borde väl knappast vara beredd att svära ed i domstol på att medicinerna inte har lämnats ut. Tycker du att det låter rimligt att brottslingen ska behöva bistå mig i ärendet för att jag ska få rätt mot apoteket?

De kan ju se vilka som jobbar när det sägs du gjorde uttaget.

Det bör gå att kolla upp även med kassaregister.

Det är ju inte apoteket per se utan personalen och huvudkontoret bör kunna bistå att reda ut frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in