2024-05-26, 13:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Bara en patriot robot kostar 4 miljoner dollar.
Det är ett ekonomiskt krig också.

Hade du nån länk till den där BBC News-grejen du postade 2 ggr på några minuter förut?
Citera
2024-05-26, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Gepard skjuter 35 mm ammunition, knappast någon stor kostnad. Övriga system är säkert betydligt dyrare. Men du vet Snauzzer, vi i västvärlden betalar detta med glädje! Du tycker säkert tvärt-om, att vi inte skall bidra till Ukrainas försvar. Och visst, du får tycka så. Du har din fulla rätt.
Amerikanska kongressen håller inte med dig riktigt.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Bara en patriot robot kostar 4 miljoner dollar.
Det är ett ekonomiskt krig också.
Det är vad en ny PAC-3 missil kostar ja om man vill importera en. Mig veterligen så har Ukraina primärt fått PAC-2 missiler.
https://www.twz.com/we-now-know-the-types-of-patriot-missiles-being-used-in-ukraine

Det ska också tilläggas att skänkta missiler mest troligt är lagervaror som legat en längre tid på hyllan. En gammal missil kostar knappast samma summa som en ny och jag vet inte riktigt hur lång tid "shelf life" är för en patriotmissil.

Så det går inte riktigt att räkna som du gör.
Citera
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ryssen som ger hyckleri ett ansikte.
Sonen boende i London samtidigt som han hotar att förinta staden.
Jag antar att sonen ska sättas på ett flyg först?
Sen att han blivit helt rasande av att hans sommarställe i Italien har konfiskerats.
Jag är förvirrad, hatar dom väst eller inte?

Var det inte hans son som jobbar på nån bögbar? Eller tänker jag på nån kreml-mafiosos ungjävel?

Och så lite nytt från fronten:
Citat:
Ukrainska styrkor tar allt större taktiska initiativ och ryska styrkor ockuperar i allt högre grad defensiva positioner i norra Kharkiv-regionen, sade Institute for the Study of War (ISW), en USA-baserad tankesmedja, med hänvisning till ukrainska och ryska källor, i sin dagliga briefing på lördagen. Ryssland planerar enligt uppgift att förstärka sina styrkor i regionen för att trappa upp sina attacker, men enligt ISW, enligt ISW, har Ryssland ingen chans att få tillräckligt med trupper i regionen för att omringa, än mindre erövra, staden Kharkiv.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010421668.html
Citera
2024-05-26, 13:33
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ja när propagandavideos släppts från skyttevärn eller bussar som skickas till Ukraina bemödar sig ryssen inte ens att uppge vilket land de "frivilliga" kommer ifrån. De är bara "afrikaner" som skickas till köttkvarnen i ryssens ögon. Någon gång har de medverkande uppgett Kamerun och Ghana. I ukrainska videos på krigsfångar har jag sett somalier och eritrerianer. Troligtvis kommer merparten från centralafrikanska länder där "nya" wagner verkar och rekryterar.

Ett sjukt bra skäl att bedriva krig mot Ryssen även i Afrika. De ska inte medges att ha fattiga länder där som rekryteringsunderlag.
Citera
2024-05-26, 13:38
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Ett sjukt bra skäl att bedriva krig mot Ryssen även i Afrika. De ska inte medges att ha fattiga länder där som rekryteringsunderlag.
Ryssarna har väl lyckats rekrytera ett stort antal frivilliga från Nepal efter löfte om ryskt pass om jag inte minns fel.
En del ska ha kommit hem efter förtvivlad önskan om hjälp med därefter hårda påtryckningar från Indien.
Citera
2024-05-26, 13:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja-a.., det hela är Bidens beslut sist och slutligen. Han har tre val som jag ser det :

1) Göra ingenting, det hela fortsätter som tidigare och de inkommande F-16 kommer att vara mer utsatta på sina baser.., misstänker jag. Blir även fler ukrainska offer vid fronten. Läste någonstans att den nya ukrainska mobiliseringen.., väntas ha effekt på sensommaren först.

2) Säga "ja" till Ukrainas önskan, så att de kan slå längre bak..

3) Ge flera Patriot-batterier, så att Ukraina kan skydda sig effektivare..

Sett till dom alternativen skulle jag kanske välja alternativ två. Häromdagen föreföll den möjligheten inte så avlägsen. Dock är glidbomberna också ett riktigt stort problem som inte kan hanteras tillfredsställande idag.
Citera
2024-05-26, 13:51
Medlem
Silfverryggs avatar
Det börjar rulla och braka bland politiker i väst att ge Ukraina mer stöd.
Citat:
Västländerna, inklusive Finland, har i ett par år sagt att Ukraina kommer att stödjas så länge det behövs (as long as it takes). Vid Lennart Meri-konferensen om säkerhetspolitik i Tallinn i mitten av maj hördes det från många röster att denna idé, som i sig är vacker, inte längre räcker.
- Om kriget fortsätter som det är kommer Ukraina att förlora det, säger Johann David Wadephul, utrikes- och säkerhetspolitisk chef i den tyska oppositionsgruppen Kristdemokraterna. Enligt honom bör man åtminstone med eftertanke närma sig stödet till Ukraina så mycket som krävs (as much as it takes). Enligt Estlands försvarsminister Hanno Pevkur är en mer korrekt utgångspunkt att göra vad som krävs (whatever it takes) för att Ukraina ska vinna.
Pevkur har fog att tala, eftersom Estland har åtagit sig att stödja Ukraina militärt med 0,25 procent av landets BNP.
- Om alla 55 länder i Ramsteingruppen (som samordnar vapenhjälpen till Ukraina) gjorde samma sak skulle det uppgå till 120 miljarder euro per år, säger Pevkur.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010421668.html
Citera
2024-05-26, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Ryzka luftvärnet skjuter ner mellan 2-4% av långsamtgående drönare,,,
Hur kan Ukraina vara så oerhört överlägsna?
Citera
2024-05-26, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Om det nu går så illa så kommer Ryssland på alla sätt hållas fullt ansvariga för detta. Oligarkerna kommer inte bli glada då deras pengar konfiskeras och används för återuppbyggnaden av Ukraina.
Ukraina kommer att bli till stor del under rysk kontroll.
Citera
2024-05-26, 14:03
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm2
Ukraina kommer att bli till stor del under rysk kontroll.
Vi får hoppas på motsatsen, annars kommer dessa regioner bli ett sönderbombat skithål för oöverskådlig framtid.
För Ryssland kommer varken ha intresse eller ekonomi för att bygga upp regionerna igen.
Efter andra världskriget fick Tyskland och Japan kapital för att återhämta sig.
Vad kommer Ryssland ge Ukraina? Ingenting.
Detta handlar endast om att "straffa" ukrainarna, det finns ingen vilja från ryssen att bygga upp nånting.
Citera
2024-05-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Är du här och skämmer ut dig igen med upprepning av gammal skåpmat? Får ni inget nytt material av era uppdragsgivare ? Har ni inte mental kapacitet att ta egna initiativ och komma med något nytt som ni kan förpesta tråden med?

Rysk stats-tv har själva skrutit om att operationen skulle ta 3-4 dagar i 100-tals inslag före och efter invasionen.

Mest bisarr är rysk stats-tv:s publicering av försvarsminister Shoigu detaljerade planering.

6:00 Wake up
7:00 Morning toilet
8:00 Breakfast
9:00 Attack on Ukraine
12:00 Lunch
13:00 Capture of Kyiv
18:00 Gazmanovs concert
21:00 Fireworks

x.com/Gerashchenko_en/status/1697605723264368803
Vad du tar i, gammal skåpmat då ni ständigt drar upp ett tredagarskrig (ni har väl inte mycket annat kanske). Vad är kopplingen till ryska regeringen och försvarsmakten? En nyhetstext som aldrig blev publicerad och jag har då aldrig tagit reda på vem som skrev den, det är helt enkelt smörja.

Det enda landet som lyckades med ett kort krig i modern tid vad jag vet är Israel 1967. Efter inbördeskriget i Donbas under nio år menar du att den ryska ledningen fick för sig att det skulle ta tre dagar?

Att Ryssland ville ha ett kort krig med snabba förhandlingar är ju helt klart och det åstakom man ju med Ukraina i mars 2022 och i Istanbul. Det satte USA och UK stopp för i april 2022 och lovade oändligt med militärt stöd till Kievregimen.

Hur går det för den ukrainska lille diktatorn numera? Hans presidentperiod har ju löpt ut och folket får inte välja nytt styre utan får sitta fast i evigt krig.

Det är sådana som du som förpestar tråden med desinformation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in