Citat:
Ursprungligen postat av
ErikJonasLJ
JaJoAnckarstrom och Needs.more.brandy är insatta och bidrar med mycket. Men missar vad jag frågar om. Om de eller andra ITK förstår vad jag söker. Så här:
Jag påstår att Firma/casuals/brittis-engelsk hängde ihop i hög grad. Var kultur.
"Redaktionen" Kritaen5a beskrev sig som anglofil. Ja tiden var så då.
JaJoAnckarstrom bidrar med info om varför en spelning med Shebeen på en fest för DFG. Men jag påstår att det ansågs sensationellt med svenska firmagrabbar och irländska nationalister. Tiden var så då.
Shebeen Celticgrabbar!! Ja just det. Ett skottskt lag och verkligen inte ett engelskt. Då gissar jag att attityden i Celtic är skottsk-nationalistisk. Och blir inte förvånad om Rangers mer Brittisk-nationalistisk. Bara en tanke.
Sedan är jag helt säker på att det var väl känt att polska lag och lag från Balkan hade firmor med en attityd närmare ultras. Och inget större intresse för detta Brittiska/Engelska. Och känt ja. Men när de polska firmorna kom till Stockholm och Göteborg. Då genomgick attityden inom firmorna i Sverige en stor förändring.
Svar på detta menar jag blir topic. Kritik tas emot med glatt humör.
Jag delar din uppfattning om att firmorna drog med sig en hel kultur med kläder och musik. Den kulturen kom till väldigt stor del från Storbritannien - som du säger - och influerade även supportrar som inte var direkt knutna till någon firma. Så kallade casualjulgranar blev ett väldigt stort fenomen exempelvis hos oss, Djurgården, GAIS och i någon mån Västerås SK. Kläderna spred sig alltså utanför den renodlade kategori c-scenen och jag tror delvis att det är det som har förändrat attityderna inom firmorna. Det är liksom inte lika tufft att dra på sig märkeskläder längre, för det är inte unikt och så coolt som det en gång var.
Att DFG körde någon slags irländsk IRA-pryl ser jag mest som att de sålde sin själ. Visst, alla har nog hört de där låtarna, men det är bara så politiskt korrekt att välja den dåliga sidan i nordirlandskonflikten. Det är lite som ett alibi för att kunna vara anglofil, men samtidigt kunna säga att "nej det är jag inte alls, kolla - jag håller på Celtic".
Celtic är mycket riktigt anti-Storbritannien och därför mera positivt inställda till ett självständigt Skottland. Rangers vill hålla ihop det ärorika brittiska väldet och är det naturliga valet för en anglofil som vill leva kulturen fullt ut. Dock dominerar ultras numera på Rangers' läktare. HIF-supportrar inom Kompaniet och Skånepågarna har mycket goda kontakter med Rangers Ultras.
Jag upplever dock inte att kontakten med polska ligor har förändrat något när det gäller klädstil osv. Förändringen och försämringen av scenen var redan på gång. Kulturen med kläderna har helt enkelt offrats.