Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Eller om biltillverkare erbjuder att byta ut kommunikationsmodulen till en 4g dito.

Är det kvar garanti på bilen så måste de nog kunna göra så.

Annars så får de erbjuda sina kunder ett utbyte till ett vettigt självkostnadspris tycker jag.

Om inte så är det oseriös biltillverkare. Att 2g/3G skall släckas ner har de vetat om i över 10 års tid, och haft gott om tid att planera för detta.

Men det första man bör göra att gå till sin ÅF, som tex. Hedin bil. Så får de lösa garantierna att ordna det.
Citera
2024-05-25, 19:05
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Bilkoncernen Hedin Mobility gör brakförlust för första kvartalet 2024. Förlusten blev 278 miljoner efter att räntekostnaderna rusat i höjden. Bilhandeln i Sverige blödde 100 miljoner kronor på ett kvartal.

Är det nu konsekvenserna av inflation/höjda räntor börjar synas?
Är det lika illa i bilbranschen som det är inom bygg?

Hur länge kan företag som Hedins klara sig med dagens ekonomiska klimat.

https://carup.se/brakforlust-for-hedin-bilhandeln-i-sverige-bloder/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2qKMsYxN3fyZepYLcew8dA PX98f71lYQ3bWBl3uFrEH1NUjHKHfa2WlzY_aem_AYRC8dfBc8 ThuT2VVk6-XhHC3NKZ4NtwlJFmsTZN4EarDLMnWJsz-uOsvHj35zIwPvVrMupPyqAlTWg63ntEsFw5

Vari ligger deras förluster och varför beror det på höga räntor? Hyr de sina flashiga bilhallar av nån fastighetsägare som höjt räntan eller har de belånat sig högt för att bygga dom?
Citera
2024-05-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Jag har inte så mycket att tillföra om Hedin bil satsat fel rörande el-bilar men är katastrof för företag med Mercedes.

De förstör eftermarknaden totalt genom sin genuint usla företagskultur att alltid mjölka kunden på pengar som de vore privatpersoner. Usch och tvi att köpa lastbilar från Mercedes tack vare Hedins bil.

Verkstäderna för Volvo och Scania är mycket bättre. Hedins bil är en jävla katastrof. Låt dom vara giriga och leasa ut kinesiska elbilar.

Ja, tror inte att det har så mycket med att de kompletterat försäljningen av fossilbilar med elbilar. Elbilar som är dyrare (än ett litet tag till) har naturligtvis backat, men det har även försäljningen av tyska premium fossilbilar gjort. Vilket båda är fullt naturligt i en lågkonjunktur. Inget vare sig nytt eller något att hetsa upp sig över.

Det som Hedin nog däremot gjort fel är att satsa på en massa kinesiska varumärken, som inte verkar ha gått hem hos konsumenter, varken på den svenska eller europeiska marknaden.
Citera
2024-05-25, 19:17
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vari ligger deras förluster och varför beror det på höga räntor? Hyr de sina flashiga bilhallar av nån fastighetsägare som höjt räntan eller har de belånat sig högt för att bygga dom?
Höga räntor gör att folk skjuter upp bilköpen.Och försäljningen har sjunkit som en sten. Samtidigt köpte man in bilar för fortsatt köpfest. Man har även vuxit eldat för kråkorna under goda tider och sitter med för höga kostnader.
Citera
2024-05-25, 19:26
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Bilhandlare äger inte alltid sina lager utan finansierar detta, om omsättningen sjunker och finansieringskostnaden stiger blir det en betydande kapitalkostnadsökning
Citera
2024-05-25, 21:45
Medlem
Masingas avatar
De borde ju plussat bra med alla fintade elbilsköpare.
Citera
2024-05-25, 22:03
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
De borde ju plussat bra med alla fintade elbilsköpare.

Hedin Mobility gjorde ju ett resultat på 1,8 miljarder för 2022 och man redovisade då tillgångar på 47 miljarder och ett eget kapital på 8,1 miljarder... Enligt Allabolag.se.... Så det borde ju finnas en del att ta av i dåliga tider kan man tycka.

Saker och ting har ju alltid gått i cykler och kommer alltid att fortsätta att gå i cykler.
Citera
2024-05-25, 22:14
Är inte köpet av Porsche agenturen i Sverige inräknat i det bokslutet?
Citera
2024-05-25, 22:20
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag skulle aldrig lägga 600k på en bil och då tjänar jag 70k mån. Tycker det är helt galet. Ska en tredjedel av min arbetade tid läggas på en bil med alla omkostnader. Folk är fan idioter. Inte undra på att detta land snart halverar ekonomiskt. Eu har varnat oss

Det är inte du (70k) och jag (85k) som köper dessa bilar. Det är dom med (35k) som gör det med att lånade pengar.

Dumma i huvudet är dom stackarna.
Citera
2024-05-25, 22:29
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Det är inte du (70k) och jag (85k) som köper dessa bilar. Det är dom med (35k) som gör det med att lånade pengar.

7/10 nya bilar köps av företag. Det är verkligen inte "överbelånade medelsvenssons" som driver nybilsbranschen.

Tex bolaget jag jobbar på har ändrat från 3år till 5års livslängd på företagsbilarna bara av de höjda kostnaderna och sänkt beloppen man köper bilar för (relativt inflationen). De har stor påverkan.
Citera
2024-05-25, 22:53
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman

Nej, det är företag som köper nya bilar. Sen säljs dom vidare till privatpersoner efter 3ish år.
Citera
2024-05-25, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Är jag autist för att jag påpekar att man visst kan köpa en bensinbil i dag? Länkade till en Corvette som de säljer på Hedins, https://www.hedinbil.se/kop-bil/vara-bilmarken/corvette

Jag förstår liksom inte vitsen med att påstå att man inte får köpa en viss produkt bara för att man tror att en viss regel i framtiden kanske kommer att göra det så.

Du bevisade precis mitt påstående, sluta med ditt infantila tjat för f-an... de flesta fattar att det kommer att gå att köpa fossilbilar ett bra tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in